Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Loslaten jongens/meisjes kleedkamer


Alle gezamenlijke kleedruimtes afschaffen, overal graag: zwembad, sportschool, school, manege. Overal éénpersoonshokjes. En dan niet van die dingen waar je alsnog overheen/onderdoor kunt. Fatsoenlijke, ruime hokjes graag. Met douche en/of wastafel er in. Gek genoeg is dat op de meeste campings dik in orde. 

ToetieToover schreef op 30-01-2022 om 02:54:

Alle gezamenlijke kleedruimtes afschaffen, overal graag: zwembad, sportschool, school, manege. Overal éénpersoonshokjes. En dan niet van die dingen waar je alsnog overheen/onderdoor kunt. Fatsoenlijke, ruime hokjes graag. Met douche en/of wastafel er in. Gek genoeg is dat op de meeste campings dik in orde.

Ja dit eigenlijk. Ik denk dat er dan veel meer kinderen douchen na het sporten.

Denk dat er vroeger op school genoeg jongens graag tijdens het douchen in de meidenkleedkamer rond gekeken zouden hebben.

Rare regel van school. Voor die enkele uitzondering, moet alles maar op z'n kop gezet worden. 

Ginevra schreef op 24-11-2021 om 11:50:

God ik weet nog hoe er gekeken en gepest en becommentarieerd werd bij ons op school in de meidenkleedkamer. Moet er niet aan denken dat daar ook nog jongens bij kwamen.

Maar de veiligheid van cisgender kinderen moeten ze kennelijk zelf maar oplossen, zolang de school kan showen met hun hippe progressieve beleid.

Dit!

Bij ons was er gelukkig geen openlijk gekat in de kleedkamer maar velen voelden zich ongemakkelijk met een veranderend lijf.

Als scholen nou eens grotere kleedkamers en individuele kleedhokjes maken. Net als bij menig zwembad. Dan laat je de keus aan degene die zich moet omkleden. 

(En off topic maar in het verlengde. Zorg dan ook voor wasgelegenheid. Een wat hogere hygiënestandaard zou heel pretiig zijn. Wij hadden nooit tijd om te douchen. En op school van kind is dat nog altijd zo. 

Zou een docent toch ook kunnen waarderen ipv een klas vol dampende pubers die een bus deo leeggespoten hebben om de boel te maskeren?)


Wij hadden ook geen tijd om te douchen. Je had vijf minuten om je om te kleden en naar de volgende les te gaan en het gymgedeelte lag aan een kant van de centrale hal en alle andere lokalen waren aan de andere kant van die hal.
Ik vind het overigens niet nodig om na de gymles te douchen op school. Dat kan prima thuis in alle rust, kun je ook haren wassen etc.

Ik heb zelf een (bonus)dochter die op een VSO zat waar opvallend veel leerlingen homo, nonbinair of transgender waren.
Van de twee jongsten hier thuis heb ik nog nooit gehoord dat er een nonbinair of trans bij de in de klas zit. Alleen dat een jongen heeft verteld dat hij een relatie met een andere jongen heeft.

Ik vraag me dan toch af wat voor soort school het moet zijn als de kinderen zelf mogen bepalen of ze jongen of meisje zijn en naar welke kleedkamer ze gaan.
De kans dat er geen enkele nonbinair of transgender in de klas of zelfs school zit lijkt me namelijk groter dan wel.

MamaE schreef op 30-01-2022 om 19:47:

Wij hadden ook geen tijd om te douchen. Je had vijf minuten om je om te kleden en naar de volgende les te gaan en het gymgedeelte lag aan een kant van de centrale hal en alle andere lokalen waren aan de andere kant van die hal.
Ik vind het overigens niet nodig om na de gymles te douchen op school. Dat kan prima thuis in alle rust, kun je ook haren wassen etc.

Douchen was bij ons op de middelbare school verplicht. Ik kan me niet veel meer herinneren van die tijd. Wel dat we klasgenoten hadden die ontzettend stonken. Het was een school waar veel leerlingen (waarschijnlijk door hun ziektebeeld) thuis nooit douchten omdat ze daar niet tegen konden...


Die school was trouwens niet de enige middelbare waar ik op zat. De andere twee verplichtten het juist niet, maar dat waren dan ook "gewone" scholen. 


Trouwens, ik vind douchen op school ook onzin. Zoveel doe je niet in een gymles en de meesten douchen thuis al elke avond of ochtend. Zo niet, dan lijkt me dat je eigen keuze waar de school niet mee hoeft te bemoeien.

Als mijn (fictieve) dochter op die school zat zou ik zeggen: dan wil ik dat mijn dochter een eigen kleedkamer krijgt als zij daar behoefte aan heeft.

A12345 schreef op 30-01-2022 om 18:08:

Denk dat er vroeger op school genoeg jongens graag tijdens het douchen in de meidenkleedkamer rond gekeken zouden hebben.

Rare regel van school. Voor die enkele uitzondering, moet alles maar op z'n kop gezet worden.

Hier was douchen op de basisschool verplicht tot enkele jaren geleden. Omdat ouders hadden geklaagd over dat er kinderen zijn die hun mobieltje mee zouden nemen naar de kleedkamer. De school kon dat al  niet handhaven. Wat een heisa zou het zijn als toen ook de jongens, als ze dat wilden, bij de meisjes mochten omkleden 😂

Haha, ik schreef net in een ander topic dat toen ik heel klein was jongens en meisjes samen in de (kleuter)klas moesten omkleden en daar al naar elkaar gingen wijzen of lachen als ze "iets" zagen. En dan bedoel ik niet dat meisjes wat over meisjes zeggen, dat is weer een andere fase vanaf een jaar of 10.

Dat een of andere transgender-belangenbehartiger adviseert om jongens/meisjes kleedkamers los te laten zou me aan mijn reet kunnen roesten. Ik denk dat ik na de kleuterleeftijd me  gewoon helemaal niet zou omkleden voor de gym en dan maar met mijn spijkerbroek naar binnen liep

Ik neem aan dat ze daar dan 3 verschillende kleedkamers hebben? 1 voor jongen die zich in een jongenskleedkamer willen omkleden, 1 voor meisjes die zich in een meisjes kleedkamer willen omkleden en 1 voor gemengd ?

Overigens babyzwemmen gedaan waarbij er vooral moeders waren en 1 man soms 2 het was een klein zwembad met 2 kleine kleedkamers die direct bij de douches uitkwamen en die kwamen direct bij het zwembad uit. De mannen kozen dus altijd voor dezelfde kleedkamer puur omdat in de andere kleedkamer preutse dames stonden. 

Hebben die scholen met dit soort "goede ideeen" extra medewerkers om full-time in beide kleedkamers toezicht te houden? Hier kleden de kinderen meestal zonder toezicht om, wat natuurlijk niet zou kunnen als er "rijpe" jongens en meisjes samen omkleden.

ToetieToover schreef op 30-01-2022 om 02:54:

Alle gezamenlijke kleedruimtes afschaffen, overal graag: zwembad, sportschool, school, manege. Overal éénpersoonshokjes. En dan niet van die dingen waar je alsnog overheen/onderdoor kunt. Fatsoenlijke, ruime hokjes graag. Met douche en/of wastafel er in. Gek genoeg is dat op de meeste campings dik in orde.

En wie betaalt het prijskaartje?

Het is die kinderen ooit aangeleerd dat mannen naar de mannen (jongens) kleedkamer gaan en vrouwen naar de vrouwen (meisjes) kleedkamer. Ze hebben het niet zelf bedacht.

Misbruik vindt ook bij gelijke sekses plaats. Als je daar bang voor bent moet je  sturen op meer toezicht of het plaatsen van aparte kleedhokjes die gesloten kunnen worden.

Kom nog weleens in een zwembad en kleed me graag om in een grote kleedruimte. Herenkleedruimte wordt als ik daar kom gebruikt door moeders met kun zoontjes van 5 na de zwemles.... is vaak een beetje ongemakkelijke situatie. Snap niet dat je als moeder in een herenkleedruimte gaat staan met je kind 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.