Ouder
21-07-2012 om 08:51
Mag een basisschool van de kinderen eisen dat ze zelf potloden en dergelijke meenemen?
In een brief aan de ouders wordt gesteld dat de kinderen na de zomervakantie zelf potloden stiften, lijm e.d. mee moeten nemen. Tot nu toe voorzag de school hierin. In de praktijk nemen de kinderen vaak zelf spullen al mee en persoonlijk vind ik het geen probleem,omdat ik het kan betalen. Ik weet echter wel dat er ouders zijn die erg weinig te besteden hebben en dan moeten ze ineens deze kosten ook betalen. Mag een basisschool dit doen? Ik kom er met googlen niet uit, alleen dat de scholen in Belgie wel verplicht zijn voor materiaal te zorgen tijdens de les.

M Lavell
21-07-2012 om 09:12
Vragen mag
Een school mag alles vragen. Maar verplicht stellen in de zin van geen onderwijs zonder die eigen bijdrage (al is het in natura) mag niet.
Er is geen letterlijke wettekst die stelt dat scholen moeten voorzien in x of y. Er is alleen de tekst die stelt dat de toelating tot het onderwijs niet afhankelijk mag zijn van een eigen bijdrage (WPO art 40.1 laatste zin "De toelating mag niet afhankelijk worden gesteld van een geldelijke bijdrage van de ouders.")
School mag geen geld kosten.
"In de praktijk nemen de kinderen vaak zelf spullen al mee en persoonlijk vind ik het geen probleem,omdat ik het kan betalen. "
Dan staat juist jou maar een ding te doen en dat is er een principieel probleem van maken. Mensen die het niet kunnen betalen lopen daar niet graag te koop mee en wringen zich juist daarom vaak in allerlei bochten om wel te voldoen aan dit soort verzoeken.
Schrijf een briefje waarin je stelt dat je je kind niks meegeeft en verwacht dat de school, zoals dat voorheen ging, voorziet in die materialen die de school zelf nodig acht voor het onderwijs.
Hou het niet meegeven van spullen consistent vol en wacht af.
Op het mogelijk commentaar van de school/leerkracht, kun je dan weer reageren.
Groet,
Miriam Lavell

Wilgenkatje-
21-07-2012 om 09:26
Wat zit er achter?
is de school het zat dat leerlingen zo verkwistend omgaan met spullen die niet van henzelf zijn? Een 'leermoment'?
Of wil men op deze manier bezuinigen? Da's erg raar, personeel en behuizing is toch een véél grotere postenkost dan schrijfspullen - dit zet geen zoden aan de dijk. Dan zijn er wel andere dingen te verzinnen. Geen invulwerkboeken enzo, minder printen, minder kopietjes draaien.
Op zich ben ik het met de principiele oproep van Miriam eens, zo is de wet. Maar dat er mensen bestaan die geen pen, stift, potlood of lijm kunnen betalen/in huis hebben, kan ik me nauwelijks voorstellen. Kinderen tekenen en schrijven thuis toch ook?

M Lavell
21-07-2012 om 10:56
Einde zoek
Bromvlieg:"is de school het zat dat leerlingen zo verkwistend omgaan met spullen die niet van henzelf zijn? Een \'leermoment\'?"
Jemig. Hoe verzin je het.
Bromvlieg:"Maar dat er mensen bestaan die geen pen, stift, potlood of lijm kunnen betalen/in huis hebben, kan ik me nauwelijks voorstellen. Kinderen tekenen en schrijven thuis toch ook?"
Dat is minder vanzelfsprekend dan je stelt. Maar vooral: als dat materiaal thuis al aanwezig is, dan is het daar beschikbaar voor alle kinderen. Als je het aan al je kinderen ook nog eens mee naar school moet geven, dan heb je thuis niks meer, niet voor elk kind een pot lijm en bovendien ontstaat er dan ook nog zorg over het behoud van je spullen op school.
Belangrijker eigenlijk: moet je straks ook je eigen stoel meenemen?
Waar is het eind?
Groet,
Miriam Lavell

Wilgenkatje-
21-07-2012 om 11:23
Hoe verzin ik het?
Hm. Zo vergezocht is dat toch niet. Helaas gaan veel grote en kleine mensen net iets minder netjes om met spullen die niet van hen zelf zijn. Daar heb ik op school al heel wat voorbeelden van gezien. Natuurlijk zou een leerkracht dat moeten aansturen, deze beslissing is een eigenaardig paardenmiddel.
Ik blijf erbij: wat zit er achter?

neteret mut
21-07-2012 om 12:16
Re ouder
Het is nog maar een paar jaar zo in Vlaanderen ( niet in Wallonie, Brussel weet ik niet) dat de scholen voor pennen, kleurpotloden ed moeten zorgen. was een flinke aderlating voor de winkels die schoolspulletjes verkochten (die nu minder verkochten). Daarvoor waren er hele lijsten van potlood zus, schrift zo en mappen zoveel van dat model enz. Het gaat dan om lagere scholen. Op de middelbare scholen moet je wel voor alles zelf zorgen, behalve de schoolagenda, die komt altijd van school.

Ouder
21-07-2012 om 13:53
De brief aan de ouders
In de brief aan de ouders staat dat er twee redenen zijn om dit door te voeren: kinderen gaan slordig met de spullen om en zij hopen dat de kinderen zich verantwoordelijker gaan voelen. Tweede reden is dat de school moet bezuinigen, dit een grote kostenpost is en dat de spullen daarom niet meer door de school geregeld worden.
Dat staat in de brief. Ik vind zelf de eerste reden kul. Het zal best zo zijn, maar ik vind het niet de oplossing. Kinderen moeten ook opgevoed worden om zuinig te zijn op andermans spullen.
Wat de bezuiniging betreft heeft de school inderdaad geld tekort, maar dat probleem zal over twee jaar opgelost zijn. Ik heb als MR lid inzicht in de begroting. Maar, wat hier ook eerder is gezegd, zoveel kost dat de school niet in het grote geheel.
Kan een MR zich ook hierin mengen trouwens? Hoort het bij beleid? Wat mij ook stoort is dat het op de valreep, vrijdagmiddag, de ouders is meegedeeld.
Het is mij duidelijk dat een school dat niet zomaar kan doen, aangezien onderwijs voor iedereen gratis moet zijn. School mag het wel vragen, maar niet eisen in ieder geval. Bedankt voor jullie reacties zover.

M Lavell
21-07-2012 om 13:59
Probleem oplossen
Bromvlieg:" Helaas gaan veel grote en kleine mensen net iets minder netjes om met spullen die niet van hen zelf zijn. "
Heb je cijfers? Ja, ik zit te stoken. Mij is volkomen bekend dat er brede volksstammen zijn die menen dat bezit van een ander minder serieus genomen wordt dan eigen bezit. De gedachte is niet meer dan dat, een gedachte. Het is geen feit.
Ja, de gedachte is vergezocht, maar jij zoekt nog verder. Je redeneert een oplossing die helemaal niet bij die gedachte past, terug naar die gedachte.
CHayenne:"hier hebben we het systeem dat ieder kind een keer alles krijgt, zoals een vulpen. Is die stuk of kwijt, dan moeten ze zelf een vulpen via school aanschaffen."
Dat kan, mits de school maar schrijfgerij blijft verstrekken zodat het ook zonder vulpen kan.
Ouder:"Het zal best zo zijn, maar ik vind het niet de oplossing. Kinderen moeten ook opgevoed worden om zuinig te zijn op andermans spullen. "
Ook dat is waar maar vooral: Als je iedereen 'straft' voor een vergrijp dat enkelen begaan, dan leren die enkelen er juist niets van terwijl de lln die niks verkeerds deden meekrijgen dat ze het toch nooit goed kunnen doen.
Merk bovendien op dat deze regel ook van toepassing is op alle lln die nieuw op school komen.
Gaat nergens over dus.
"Kan een MR zich ook hierin mengen trouwens?"
Ja, dat moet zelfs. Bijdrages die aan ouders worden gevraagd moeten voorgelegd worden aan de MR. Ze moeten bovendien in de schoolgids vermeld zijn (zie ook art. 13 wpo).
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
21-07-2012 om 19:06
Dat mag niet
"De kinderen zijn vanaf groep 4 verplicht om met vulpen te schijven. En de school geeft maar 1 vulpen, en alternatieven zijn niet toegestaan."
Dan overtreedt de school de wet.
Je kunt allerlei hoogdravende opvoedkundige opvattingen hebben, maar die ene - via de portemonnee opvoeden - mag niet op de basisschool. Daarvoor moet de school iets anders verzinnen.
Er is geen wet die zegt dat er met vulpen geschreven moet worden. Het mag ook met een potlood of een balpen. Dat lijken me goede alternatieven als die vulpen zo duur is.
Groet,
Miriam Lavell

Vic
21-07-2012 om 19:25
Ja die regel
Dat is bij ons op school ook. Er wordt 1 keer een vulpen verstrekt, en als die stuk gaat dienen de ouders een nieuwe aan te schaffen (à 6,95). Dat heb ik dus niet gedaan, en de school de keuze gegeven of ik een doodnormale bicpen mee kon geven of dat school een nieuwe vulpen regelde. Ik heb er niets meer van gehoord, maar volgens mij heeft dochter gewoon een nieuwe vulpen gekregen.

M Lavell
21-07-2012 om 20:40
Een keer?
Vic:"Er wordt 1 keer een vulpen verstrekt, en als die stuk gaat dienen de ouders een nieuwe aan te schaffen (à 6,95)."
Een keer per jaar of een keer in de hele basisschoolperiode?
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
21-07-2012 om 21:22
Fijn
Kijk aan zeg.
Het is het soort van opvoeden waar ik niet van hou. Onmogelijke eisen stellen (werk 6 jaar met een vulpen van 6.95 en zorg dat ie heel blijft) en vervolgens ook nog bits en opvoedend doen (moeten 'ze' maar zorgvuldiger zijn) als dat niet in alle gevallen lukt.
Je zou er faalangst van krijgen.
Een ding leer je er al snel van en dat is dat je dit soort gemekker absoluut niet serieus moet nemen.
Groet,
Miriam Lavell

wil40
21-07-2012 om 23:15
O jee, dan mekker ik ook
Toen zoon naar het vo ging heb ik duidelijk gemaakt dat ik in principe maar 1x een rekenmachine, 1x een fiets en 1x een mobiel verstrek. Wat hij kwijtraakt door nonchalant gedrag, mag hij zelf vervangen.
Ik vind het ook geen rare regel, 1x een vulpen verstrekken. School kan wel vulpennen blijven kopen als de kinderen er niet zuinig op zijn. Het is gewoon bedoelt als waarschuwing, mag best van mij.

M Lavell
22-07-2012 om 08:27
Eerder beginnen
Wat een suffe vergelijking Wil. De levensduur van een fiets, rekenmachine of mobiel is langer dan een jaar. Een puber is bovendien in staat om spullen te vervangen (bijbaantje).
Het is suf om bij decreet de levensduur van een vulpen van 6,95 op te rekken tot 6 jaar. Zeker als je die in handen geeft van 6-7 jarigen.
Maar ik heb een idee:
Geef je baby 1 speen en zeg...
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
22-07-2012 om 09:18
Mag niet
Het is veel mooier: Ik hou er niet van én het mag niet.
Opvoeden via de portemonnee mag niet op school. Naar school gaan mag namelijk niet verplicht geld kosten.
Andere manier van opvoeden kiezen.
Groet,
Miriam Lavell

elske
22-07-2012 om 11:02
Maar
als ik het samenvat, geeft bij bijna iedereen die gereageerd heeft de school de schrijfmaterialen etc?
ik ben niet anders gewend dan dat wij het moeten leveren. nog even bij dochter nagevraagd, maar een vulpen wordt uberhaupt niet door school gegeven. Een pen ook niet, maar als je geen pen hebt kun je een pen lenen (!) van de juf. Het enige wat gegeven wordt is een grijs potlood en 1 keer per jaar een gum.
Aan ons wordt gevraagd om kleurpotloden, een plakstift, een blauwe pen en een kladblok mee te geven bij de eerste schooldag. Vanaf groep 5 een lineaal en vanaf 7 een simpele rekenmachine. Daarbij zijn etuis ook handig.
maar ik begrijp dat dit dus ongebruikelijk is? ik heb er nooit bij stilgestaan eigenlijk.

M Lavell
22-07-2012 om 12:50
Gaat niet over gebruikelijk
Ik weet niet wat gebruikelijk is. Nou ja, globaal gesproken lijkt het bijzonder gebruikelijk dat scholen ouders overvragen (meer vragen dan waar scholen recht op hebben).
Maar dat was de vraag niet. De vraag is of het mag.
Ja, vragen mag. Maar dwingen mag niet.
Zelfs al zou dit soort dwang heel gebruikelijk zijn, dan nog is het verboden. Het lijkt niet altijd duidelijk of het wel om dwang gaat, zie het verhaal van Vic: school blaast hoog van de toren, maar puntje paaltje is er toch geen enkel probleem en verstrekt de school zelf de nodige materialen.
Groet,
Miriam Lavell

Clowntje
22-07-2012 om 17:22
Hier ook zelf
Wij krijgen in groep 3 een lijstje met wat er in de etui moet zitten: grijs potlood om te schrijven, kleurpotloden, stiften, schaar, lijmstift. in groep 4 krijgen ze met kerst een vulpen van school.
Nooit over nagedacht of dit op andere scholen anders is.

bibi63
22-07-2012 om 21:47
Verbazing
Ik verbaas me eigenlijk heel erg over deze discussie. Dochter inmiddels op VO, maar onlangs jarenlang BS achter de rug. Ik heb hier werkelijk nog nooit op deze wijze over nagedacht. Tjonge, het begint toch al gewoon met een agenda? Die ergens in groep 5 of 6 een rol gaat spelen. Die koop je zelf (en ja, natuurlijk, dat is een hot item voor de kids). Ze hebben ook een eigen etui, multomap, gummetje, vulpen enz. Echt, werkelijk nog nooit over nagedacht dat dat raar zou zijn. Wat dachten jullie van kaftpapier? Dat krijg je toch niet van school? Boeken en werkboeken komen vanuit school, ook werkbladen enz. De (elektrische) puntenslijper staat in de klas. En papier. Natuurlijk kunnen we 'eisen' dat school ALLES voor z'n rekening neemt. Kom, dan doen we daar ook nog het drinken en eten voor de hele dag bij. Want, ja, je zult toch vocht en voeding tijdens de schooluren moeten nuttigen. Hoort ook bij de verantwoording (lees: kosten) van school, toch? Hoe zit het dan met de bezuinigingen? Willen we met z'n allen NOG meer belasting betalen, zodat school meer budget heeft voor allerhande kleinigheidjes. Of wat dachten jullie van alle onderwijsassistenten die er nu uit moeten omdat er geen geld voor is. Ik weet het niet hoor. Bij de Action heb je voor 5 euro een HELE tas propvol met schoolspulletjes. Doe je jaren mee.
Bibi

Marie
22-07-2012 om 23:18
Hier niks
Hoi
Op de basisschool van mijn kinderen hoefden we helemaal niks te kopen, alleen een etui zodat ze hun spulletjes een beetje bijelkaar konden bewaren. Ook de agenda in groep 8 kregen ze gewoon van school ook een vulpen kregen ze gewoon. Hoe het zit met vergoeden van een kapotte vulpen weet ik niet, omdat mijn kinderen blijkbaar erg zuinig op hun spullen zijn en ze hun vulpen bij het afscheid van groep 8 mee naar huis kregen. Nooit geweten dat dat iets bijzonders was.

Vic
22-07-2012 om 23:34
Bibi
Ik ben helemaal niet te beroerd om schoolspulletjes te kopen. Volgens mij heb ik i.d.d. een prittstift, schaar e.d. aangeschaft, en een rekenmachine meegegeven die ik nog had liggen. Maar ik houd er niet van als school eisen gaat stellen aan vorm en uitvoering van wat ik aanschaf, en zo'n regel van 'je krijgt een keer een vulpen en volgende mag je bij ons kopen voor 6,95' daar doe ik ook niet aan mee. Ik ben er dan weer niet heel consequent in, want toen de luizenzak van de kapstok verdwenen was heb ik wel 1,50 gedokt. Vond ik niet helemaal eerlijk want dochter was hem niet zelf kwijtgeraakt, maar om nu een discussie te voeren op een vol schoolplein over € 1,50... Ik heb trouwens liever gewoon hogere ouderbijdrage i.p.v. dit soort geneuzel (die is maar 25 euro).

M Lavell
23-07-2012 om 08:56
Middel of doel
bibi:"Ik heb hier werkelijk nog nooit op deze wijze over nagedacht."
En waarom is dat een argument?
bibi:"Tjonge, het begint toch al gewoon met een agenda? Die ergens in groep 5 of 6 een rol gaat spelen."
Welnee. Op het bo is een agenda niet verplicht en niet noodzakelijk. Er zijn scholen die menen dat het zinnig is om kinderen met een agenda te leren werken. Die gedachte is discutabel, maar soit. De volgende stap, zo'n ding moeten kopen, is er eentje te ver.
Precies daar zit de denkfout in dit soort verplichtingen op het bo. School verzint zelf een niet verplicht extratje, maar wil er niet voor betalen.
De beste oplossing is om dat soort extratjes te schrappen: geen vulpen (neem een potlood), geen rekenmachine (reken uit je hoofd/kladblaadje), geen agenda (je kan er voor de leuk een keertje eentje maken).
bibi:"Wat dachten jullie van kaftpapier? Dat krijg je toch niet van school?"
Waarom heb je dat in vre-des-naam nodig? Je hebt toch ook geen eigen boeken op school?
Bibi:"Willen we met z\'n allen NOG meer belasting betalen, zodat school meer budget heeft voor allerhande kleinigheidjes. "
Als je er wel over nadenkt, dan zie je dat hier het probleem ligt. Scholen zijn geneigd de boel op te tuigen met facultatieve aanvullingen, maar vervolgens wel te piepen over geld.
Onlangs in het nieuws het hoogbegaafdenonderwijs in Almere. De school wilde de ouders verplicht 1100 euro per jaar laten betalen. Dat bedrag komt voort uit een sommetje van wat de extra's kosten: kleinere klassen (21 ipv 24), extra lessen (schaken, go, spaans).
Er is geen moment de vraag gesteld of precies deze kostbare extra's wel zinnig zijn. Of het niet anders (goedkoper) kan. Er is zonder verder nadenken, alsof de middelen zelf het doel zijn, een balans opgemaakt.
Precies zo gaat dat met bedelen om vulpennen, agenda's, etc. Niemand die zich afvraagt of deze middelen het geld wel waard zijn. Of het niet zonder, beter, anders kan. Gewoon plat een rekening sturen voor onnodige extra's.
Het spijt me voor je dat je dat zonder nadenken hebt betaald.
Maar dat lijkt me nou juist geen argument om er enthousiast en onderdanig in mee te gaan.
Bibi:"Bij de Action heb je voor 5 euro een HELE tas propvol met schoolspulletjes"
Dat is ook een tip voor het schoolbestuur. Het zou me niets verbazen als de Action goedkoper is dan de leverancier die de school kiest.
6,95 voor een vulpen, pfff
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
23-07-2012 om 09:01
Vergeet ik nog wat
Nog een vraag bibi: waarom heb je eigenlijk moeite met de gedachte dat je 5 euro meer belasting zou moeten betalen, terwijl je zonder moeite diezelfde 5 euro naar de Action brengt?
Voor het huishoudboekje in het algemeen maakt het niet uit wie het geld uit de portemonnee wil hebben.
Als je meent dat onderwijs niet nog meer moet kosten, dan moeten de kosten omlaag: weg met de vulpen (de agenda, het kaftpapier en meer van die onzin).
Groet,
Miriam Lavell

Chippie
23-07-2012 om 16:34
Maar waar begint het dan wel...
Onderwijs is gratis. Leuk en aardig, maar het is natuurlijk niet waar. Gymschoenen, vervoer naar school, zwempak... allemaal benodigdheden om aan lessen deel te nemen. Miriam, moet een school dit dan beschikbaar stellen.
En hoe zit het dan met het VO? Mag je daar ouders niet verplichten om voor een geo/rekenmachine/gymschoenen/schriften zorg te dragen? Waar zit het verschil?
Ik heb geen enkele moeite om sommige spullen zelf aan te schaffen. Ik houd niet van dat muggenzifterij in de marge. Er zijn belangrijke issues in het onderwijs.
Dat Leonardoklassen meer kosten, vind ik al langere tijd van de zotte.
En met die vulpet van 6,95 kun je prima een heel basisschoolleven vooruit (ik heb die van mij van twintig jaar geleden nog steeds). Ik vind het prima om 1 vulpen beschikbaar te stellen en de overig 13 exemplaren door de ouders zelf te laten bekostigen.

M Lavell
23-07-2012 om 17:18
Beginvraag
Chippie:"Gymschoenen, vervoer naar school, zwempak... allemaal benodigdheden om aan lessen deel te nemen. "
Waar staat dat?
Er is niet voor niets een vervoersregling waarbinnen kinderen in aanmerking komen voor gratis vervoer. Wat de grenzen voor die kosten zijn, is in regelingen vastgelegd.
Voor het overige is het tamelijk simpel: daar waar de school speciale dingen verplicht stelt (het gebruik van een vulpen) om de lessen te kunnen volgen, moet de school betalen.
Er is namelijk een wettig alternatief: met een potlood schrijven. Dat doet niets af aan het kunnen volgen van de lessen. Een vulpen is niet noodzakelijk.
Een geodriehoek, rekenmachine, etc. is op het vo wel verplicht (zie examenvoorschriften). Bovendien moet de leerling ze hebben om huiswerk, ook al wettelijk verplicht, te kunnen maken.
In het bo bestaan dit soort plichten niet.
Dan hebben we nog de grensgevallen: mag een school het gebruik van gymschoenen verplicht stellen? Ja. Mag een school een leerling onderwijs weigeren als ie geen gymschoenen heeft? Nee. In dat geval zal de school alternatief onderwijs moeten organiseren (al is het strafregels schrijven: ik mag nooit meer mijn gymschoenen vergeten). In voorkomende gevallen (te weinig geld) helpt de bijzondere bijstand bij de aanschaf van gymschoenen (gesubsidieerd, want onderwijs moet gratis zijn).
Dat gaat niet op voor franje als vulpennen, etc.
"Ik vind het prima om 1 vulpen beschikbaar te stellen en de overig 13 exemplaren door de ouders zelf te laten bekostigen. "
13?
Waarom is die vulpen er eigenlijk? En is dat noodzakelijk?
Dat zijn de vragen waar het over moet gaan. Ook in verband met de start van dit draadje.
Scholen moeten zorgvuldig omgaan met gemeenschapsgeld. Dat is het geld dat ze via subsidie ontvangen, maar ook dat wat eventueel via aanvullende regelingen verkrgen kan worden (vervoer, bijzondere bijstand, etc.).
30 privé-etuis met alles erop, eraan en erin, vertegenwoordigt meer waarde dan een acceptabele voorraad voor gezamenlijk gebruik.
Groet,
Miriam Lavell

dirksmama
23-07-2012 om 19:26
Action
Bibi, school kan toch zelf naar de Action?
Op mijn oude school kochten we daar ook veel extra schoolspulletjes, school had daar een potje voor. En die extraatjes gingen naar leerlingen die het gebruiken konden, ofwel omdat ze het thuis niet breed hadden (huiswerkmapje met spulletjes) ofwel als beloning.
Standaard pen en potlood kregen ze van school.
Toen ik groep vier deed zat er op elke pen en potlood een naamstickertje. Bij het naar huis gaan (tussen de middag en bij het uitgaan) wilde ik trouwens van iedereen potlood en pen weer in mijn pennenpotje.ervaring had geleerd dat er anders erg veel schrijfgerei van verblijfplaats wisselde.

bibi63
23-07-2012 om 21:28
Miriam
Allereerst: de basisschool is 'gratis'. En dat is het voor het overgrote deel ook zeker. Dat je in die 8 jaar ook nog wat 'moet kopen' staat voor mij hier los van. Simpel, omdat het beginnen aan kinderen nou eenmaal geld kost, veel geld. Ik vind de 'gratis' basisschool een bijzonderen luxe. Maar na de BS is kind niet klaar. Tegenwoordig is het VO ook behoorlijk 'gratis'. Maar na het VO ben je er nog niet, dan volgt een vervolgopleiding en die is zeker niet 'gratis'. Kortom ik vind de verwaarloosbare kosten voor de BS een luxe en erger me als men moeilijk doet over een pennetje of gummetje (uiteraard begrijp ik dat er zat mensen zijn die elk dubbeltje moet omdraaien, maar als je aan kinderen begint, dan begin je al met extra monden te vullen...).
Verder:
bibi:"Ik heb hier werkelijk nog nooit op deze wijze over nagedacht."
En waarom is dat een argument?
- Misschien geen argument, maar wel met de gedachte: kinderen kosten nu eenmaal geld en dat weet je.
bibi:"Tjonge, het begint toch al gewoon met een agenda? Die ergens in groep 5 of 6 een rol gaat spelen."
Welnee. Op het bo is een agenda niet verplicht en niet noodzakelijk. Er zijn scholen die menen dat het zinnig is om kinderen met een agenda te leren werken. Die gedachte is discutabel, maar soit. De volgende stap, zo'n ding moeten kopen, is er eentje te ver.
- En wat is daar niet zinnig aan? Volgens mij is agenderen en plannen HET grote struikelblok op het VO, dus m.i. prima als je daar op de BS al mondjesmaat mee begint. Overigens, ik in de jaren 70 moest al een agenda kopen in de bovenbouw van de BS, dus wat is er nieuw?
Precies daar zit de denkfout in dit soort verplichtingen op het bo. School verzint zelf een niet verplicht extratje, maar wil er niet voor betalen.
- Wil er niet voor betalen? KAN er niet voor betalen. Vergeeet niet door de overheid opgelegde regels, zoals bijvoorbeeld al de verantwoording voor de TSO.
De beste oplossing is om dat soort extratjes te schrappen: geen vulpen (neem een potlood), geen rekenmachine (reken uit je hoofd/kladblaadje), geen agenda (je kan er voor de leuk een keertje eentje maken).
- Tuurlijk Miriam. Het is wel erg makkelijk om alles zo simpel te stellen, we leven anno 2012.
bibi:"Wat dachten jullie van kaftpapier? Dat krijg je toch niet van school?"
Waarom heb je dat in vre-des-naam nodig? Je hebt toch ook geen eigen boeken op school?
- Tjonge Miriam. In de bovenbouw van de BS neem je regelmatig je boeken mee naar huis om te leren voor een toets (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur enz). Volgens mij is kaftpapier bedoelt om de boeken enigszins te bescheremen tijdens vervoer in de tas. Inderdaad de boeken zijn van school EN moeten zolang mogelijk meegaan. Dus ik begrijp niet wat je 'tegen' kaftpapier hebt.
Bibi:"Willen we met z\'n allen NOG meer belasting betalen, zodat school meer budget heeft voor allerhande kleinigheidjes. "
Als je er wel over nadenkt, dan zie je dat hier het probleem ligt. Scholen zijn geneigd de boel op te tuigen met facultatieve aanvullingen, maar vervolgens wel te piepen over geld.
- De gemiddelde school heeft alle reden om te piepen. Er IS weinig geld.
Onlangs in het nieuws het hoogbegaafdenonderwijs in Almere. De school wilde de ouders verplicht 1100 euro per jaar laten betalen. Dat bedrag komt voort uit een sommetje van wat de extra's kosten: kleinere klassen (21 ipv 24), extra lessen (schaken, go, spaans).
Er is geen moment de vraag gesteld of precies deze kostbare extra's wel zinnig zijn. Of het niet anders (goedkoper) kan. Er is zonder verder nadenken, alsof de middelen zelf het doel zijn, een balans opgemaakt.
- Geen idee, ik heb het niet over hoogbegaafde kinderen e.d., ik heb het over een gemiddelde basisschool.
Precies zo gaat dat met bedelen om vulpennen, agenda's, etc. Niemand die zich afvraagt of deze middelen het geld wel waard zijn. Of het niet zonder, beter, anders kan. Gewoon plat een rekening sturen voor onnodige extra's.
- Tja, wellicht dat de scholen daar WEL over nadenken en redenen hebben, ervaring!, beleid, onderwijsdoelen enz. Makkelijk om het als plat en onnadenkend te betitelen.
Het spijt me voor je dat je dat zonder nadenken hebt betaald.
- Zonder nadenken? Ik vind het absoluut normaal.
Maar dat lijkt me nou juist geen argument om er enthousiast en onderdanig in mee te gaan.
- Enthousiast en onderdanig? Wat een woorden. Nee, het is gewoon een onderdeel van het hebben van kinderen.
Bibi:"Bij de Action heb je voor 5 euro een HELE tas propvol met schoolspulletjes"
Dat is ook een tip voor het schoolbestuur. Het zou me niets verbazen als de Action goedkoper is dan de leverancier die de school kiest.
- Daar heb je een punt. Geen idee waar de scholen inkopen, geen oordeel dus, maar lijkt me zeer zinvol als dat goedkoop gaat.
Bibi

M Lavell
23-07-2012 om 22:09
Lieverkoekjes
"Kortom ik vind de verwaarloosbare kosten voor de BS een luxe en erger me als men moeilijk doet over een pennetje of gummetje"
Nou ja, het is geen luxe. Het is gewoon een afspraak. Een internationale nog wel, vastgelegd in diverse verdragen. Je draait de zaken bovendien om, zie de start van dit draadje en het gedoe over vulpennen. De school doet moeilijk over pennetjes en gummetjes.
Leren plannen op de basisschool is onzinnig omdat het er niet in gaat. Plannen is het struikelblok in het vo omdat pubers dat gewoon niet kunnen. Daar is meer dan genoeg over bekend.
Desondanks mag een school zo eigenwijs zijn toch pogingen in die richting te doen, maar het hoort niet tot het verplichte curriculum. Het is een extratje.
Datzelfde gaat op voor de vulpen, het etui, lesboeken mee naar huis nemen voor huiswerk (voor het eerst dat ik dat hoor over een basisschool trouwens).
Scholen zijn vrij om hun onderwijs in te richten zoals ze dat willen. Daar zit wel een belangrijke beperking aan en dat is dat het ouders geen extra geld mag kosten.
Wat is je bezwaar tegen die afspraak?
"Tja, wellicht dat de scholen daar WEL over nadenken en redenen hebben, ervaring!, beleid, onderwijsdoelen enz"
Dat is geen argument als die onderwijsdoelen zoveel geld kosten dat ze buiten het budget van de school vallen. Het is aan de school zelf om zich aan het budget te houden. De portemonnee van ouders is geen automatisch verlengde.
" Daar heb je een punt. Geen idee waar de scholen inkopen, geen oordeel dus, maar lijkt me zeer zinvol als dat goedkoop gaat."
Zijn we het eens. En zelfs dán is het zo dat groot inkopen bij de action nog goedkoper is dan allemaal een eigen zakje van 5 euro aanschaffen.
Je hebt geen 30 scharen, lijmstiften, alle kleuren van de regenboog nodig in een klas. Samen delen met 15 setjes kan ook.
Dat is de bedoeling.
Basisscholen hebben daar van oudsher budget voor.
"Wil er niet voor betalen? KAN er niet voor betalen. Vergeeet niet door de overheid opgelegde regels, zoals bijvoorbeeld al de verantwoording voor de TSO. "
Niet aanstellen. Er is budget genoeg. Het is maar net waar je het aan uitgeeft. Daar moet een school, als ieder ander, voorzichtig mee zijn.
Geen dingen op de agenda zetten die je niet kunt betalen bijvoorbeeld. Als we het dan toch over opvoeden hebben: hier kan een school een mooi voorbeeld in zijn. Omgekeerd eigenlijk: een school die een jaarprogramma opzet vol lieverkoekjes die niet uit het budget kunnen, is nogal suf bezig.
Groet,
Miriam Lavell

Anoniempje77
24-07-2012 om 10:20
Ter info...
nog een link over een al dan niet verplichte ouderbijdrage op het vo:
http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/Actueel_nieuwsbrieven/2012/ouderbijdrage-voorjaar2012.pdf
Regelgeving in het vo lijkt nu op die in het po. Komt er op neer dat school geen enkele ouderbijdrage mag verplichten. Stelt school een rekenmachine beschikbaar en vragen ze daar een vergoeding voor? Dan ben je niet verplicht die bijdrage te betalen, school hoeft je dan die rekenmachine niet meer beschikbaar te stellen. Ze mogen niet van je verlangen dat je exact die rekenmachine zelf koopt, je mag best elders een goedkopere halen.
In het basisonderwijs is dat vergelijkbaar. School mag niet eisen dat je betaalt voor een vulpen. Ook mogen ze niet van je verwachten dat je dan zelf een vulpen koopt.
En al is het niet wettelijk verplicht, een rekenmachine hebben ze hier vanaf groep 7 nodig. Eigenlijk niet eens voor moeilijke sommen, maar de methode die ze hier gebruiken gaat vanaf groep 7 in op het gebruik van de rekenmachine. De geheugentoetsen en dergelijke leren ze allemaal te gebruiken. School kan ons wat dat betreft best vragen om een rekenmachine te kopen, maar ze mogen kinderen die die rekenmachine niet hebben niet uitsluiten van het onderwijs. Dat is volgens mij iets anders dan dat ze ze verplicht zelf moeten verstrekken. Beetje net als schoolreisjes. Ze mogen kinderen die niet willen/kunnen betalen voor een schoolreisje niet uitsluiten van het onderwijs, maar dat wil niet zeggen dat ze ze mee moeten laten gaan op schoolreisjes.
En ja, scholen krijgen materiele bekostiging voor dit soort dingen. Laatste jaren komen er echter meer en meer geluiden van alle kanten dat die bekostiging niet toereikend is (sowieso, meer dan de helft van de basisscholen draaide met verlies in 2010....), dus kan me de reactie wel voorstellen, maar verplichten mag gewoon niet.
En tot slot over die agenda. Volgens mij was die bij ons destijds zelf op het vo niet verplicht, maar het was toch wel erg handig, maar je zou ook bijvoorbeeld iedere dag lijstjes kunnen maken van huiswerk dat je opkrijgt en dat zelf in een overzicht zetten, alleen dat is veel omslachtiger. Maar dat kinderen op het basisonderwijs niet kunnen plannen en daarom geen agenda nodig zouden hebben, vind ik echt onzin. Hier op school werken ze veel met plannen en zelfs kinderen in groep 5 doen dat echt prima, ook voor langere termijn.

M Lavell
24-07-2012 om 10:59
Onderwijs of schoolreis
anoniempje:"En al is het niet wettelijk verplicht, een rekenmachine hebben ze hier vanaf groep 7 nodig. Eigenlijk niet eens voor moeilijke sommen, maar de methode die ze hier gebruiken gaat vanaf groep 7 in op het gebruik van de rekenmachine."
Maar dat is een schoolkeuze. Het kan ook zonder. Op het vo kan het niet zonder, het examenbesluit schrijft de rekenmachine voor.
Dat op jouw bo de methode een rekenmachine voorschrijft, is geen overmacht maar vrije keuze van de school. Die vrije keuze mag niet op rekening van de ouders komen.
Anoniempje:"School kan ons wat dat betreft best vragen om een rekenmachine te kopen, maar ze mogen kinderen die die rekenmachine niet hebben niet uitsluiten van het onderwijs. Dat is volgens mij iets anders dan dat ze ze verplicht zelf moeten verstrekken. "
Dat is waar. Dat zeg ik dan ook steeds: vragen mag, verplicht stellen niet. Het onderwijs moet ook zonder rekenmachine te volgen zijn. Vandaar dat het beroep op de methode niet opgaat. Als de school zelf niet wil verstrekken, dan moet de school een andere methode kiezen. Of een andere omweg verzinnen (een rekenmachine op het digibord?).
Anoniempje:"Beetje net als schoolreisjes. Ze mogen kinderen die niet willen/kunnen betalen voor een schoolreisje niet uitsluiten van het onderwijs, maar dat wil niet zeggen dat ze ze mee moeten laten gaan op schoolreisjes."
Het is wat kritischer. Schoolreis is net als rekenen met een rekenmachine, geen verplicht onderdeel van het curriculum. Maar rekenen wel. Je kunt je bij schoolreis misschien nog wat voorstellen bij een groep leerlingen die betaalt en meegaat en een andere groep die niet betaalt en op school activiteiten doet.
Maar bij rekenen wordt dat toch lastiger: de ene helft van de klas werkt met methode A omdat de ouders bijbetalen (rekenmachine), de andere helft werkt met methode B omdat die ouders niet betalen. Dan krijg je dagdagelijks een school in een school. Dat kan niet waar zijn. Dat is bovendien toch werkelijk een verschil in toegankelijkheid tot het onderwijs afhankelijk van geld. En dat mag niet, zo zegt de wet.
Anoniempje:"Laatste jaren komen er echter meer en meer geluiden van alle kanten dat die bekostiging niet toereikend is (sowieso, meer dan de helft van de basisscholen draaide met verlies in 2010....)"
Lariekoek. Geld zat. Althans: dit soort dingetjes zijn een druppel op de gloeiende plaat van het totaal budget.
Scholen hebben jarenlang met winst gedraaid (grote vermogens) een keertje verlies kan uit die reserves betaald worden. Daar zijn ze voor.
Dat verlies is overigens ontstaan door te hoge personeelskosten. Met het instorten van de huizenmarkt is in veel gemeenten/wijken niet die nieuwbouw gerealiseerd waarop gerekend was. Anders dan de verwachte groei (waarvoor die extra leerkrachten nodig waren) is er krimp.
Dat hakt er fiks in, maar dat is niet op te lossen met gekrakeel over gummetjes.
Anoniempje:"Maar dat kinderen op het basisonderwijs niet kunnen plannen en daarom geen agenda nodig zouden hebben, vind ik echt onzin. "
Je mag er alles van vinden. School mag er ook alles van vinden. Er is tenslotte vrijheid van onderwijs. Maar die wordt in uitvoering wel beperkt door het budget.
Een basisschool mag het aanschaffen van een agenda niet verplicht stellen.
Groet,
Miriam Lavell