Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-09-2009 om 10:06

Meehelpen op school

Mijn dochter zit in groep 4 en krijgt tot aan de kerstvakantie zwemles. Daarnaast krijgt ze nu ook één keer per week gym, na de kerst twee keer. Er wordt vanuit school verwacht dat er elke keer een ouder is die de kinderen begeleidt naar zwemles ( bus) en het gymlokaal (lopend). Maar er is in onze klas weinig animo om dit te doen. Voornamelijk omdat op de dagen dat dit moet, maandag en dinsdag, de meeste mensen werken. En anderen hebben waarschijnlijk niet zo'n zin. Ik heb de afgelopen jaren veel gehopen op school, maar nu heb ik een babyzoon en dan gaat dat eigenlijk ook niet zo makkelijk.
En nu zit de juf met een probleem, want zonder een extra begeleider mag ze niet met de kinderen in de bus. En nu heeft ze het al over iedere ouder te verplichten om een keer mee te gaan. Vanavond tijdens de infoavond gaat ze het hier over hebben.
Zie ik het nou helemaal verkeerd als ik vind dat ze de verantwoording hiervoor niet bij de ouders kan leggen, maar dat die toch werkelijk bij de school ligt?

Dendy


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

08-09-2009 om 10:14

Nee

Ik vind dat je dat niet verkeerd ziet. Er is trouwens als ik me goed herinner, recent ook een draadje geweest over deze verplicht-vrijwillige ouderparticipatie.

Punt is dat de school een probleem heeft als er niet voldoende ouders meehelpen, en ouders een probleem omdat ze niet kunnen/willen meehelpen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu even niet in de gelegenheid bent om bij te springen. Ik ga me ook pas als hulpouder aanmelden als onze jongste op school zit (ik ga geen oppas regelen omdat ik wil helpen de school te versieren, bijvoorbeeld).

Ik heb geen oplossing hoor. Maar ik verbaas met net als jij vaak over het vanzelfsprekende karakter van de hulpverzoeken. Alsof ouders de hele dag maar wat thuis uit het raam zitten te staren en dus 'best wel een keertje kunnen meehelpen'.

groet, Mamvantwee

Dendy

Nee, je ziet dat niet verkeerd. Je ziet het helemaal goed. Ga je niet verplicht voelen.

NN

NN

08-09-2009 om 10:41

Dan maar niet

Je zegt: 'En nu zit de juf met een probleem, want zonder een extra begeleider mag ze niet met de kinderen in de bus.'
Nou, dan maar niet zwemmen, maar dan moet je als ouder ook niet gaan klagen dat je school niet aan schoolzwemmen doet... Je kan natuurlijk wel zeggen dat de verantwoordelijkheid bij school ligt, maar moet de school voor al deze dingen extra mensen aannemen? Is het nou werkelijk absoluut onmogelijk om met ALLE ouders een schema te maken en om de beurt mee te gaan met zwemmen?
Geen zin is een flutsmoes, want als de kinderen mogen afzwemmen, zit het zwembad wel ineens vol en liefst vooraan... dan kan en wil ineens iedereen wel. OK, en als je werkt is het wat lastiger, maar toch, je kan toch niet alles op school afschuiven?
Het zal er helemaal vanaf hangen hoe de juf het vanavond brengt, zodra je het woord 'verplichting' gebruikt, zetten de meeste ouders hun hakken al in de grond. Maar als ze gewoon uitlegt waarom ze de extra begeleiding nodig heeft, is het wettelijk verplicht of zo?, denk ik dat er prima uit te komen is. Zoveel gezinnen zijn er tenslotte niet waar beide ouders full time werken en als die er al zijn, zullen ze waarschijnlijk wel een oppas hebben die misschien meekan.
Het enige gezin dat ik ken waar beide ouders veel werken, heeft nl. een vaste oppas en eerst dacht ik dat dat de moeder was van de kinderen. Kwam ik mijn dochter daar voor het eerst ophalen na een speelafspraak en komplimenteerde haar met het mooie huis waar ze woonde... .
Maar Dendy, ga je niet schuldig voelen. Je zegt zelf al dat je de afgelopen jaren veel hebt gedaan op school. Nu gaat het gewoon even niet, tijd voor wat andere ouders om die taak over te nemen.

Mamvantwee

Mamvantwee

08-09-2009 om 10:47

Twee werkende ouders

Nou, ik kijk om me heen en alleen al ál onze vrienden hebben gezinnen waar beide ouders werken. Dus dat dat er niet zoveel zouden zijn, is in mijn beleving tenminste, niet waar!

Mamvantwee

Mamvantwee

08-09-2009 om 10:49

En dan die 'oppas'

Als er dan al een oppas is (hier gaan al die kinderen naar de crèche of bso trouwens), dan is die er toch niet voor niets? Hoe kan de oppas dan meegaan naar zwemles, moet het kind of de kinderen die thuis zijn (vandaar de oppas) dan mee? Dat wordt door school vaak niet op prijs gesteld. Zelfs het meehelpen in de klas (achter de computer, lezen) kon ik niet doen als mijn zoontje erbij zou zijn.

Dus ja, dan lukt het even niet he. Zin of niet.

groet, Mamvantwee

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-09-2009 om 11:09

Ik zal

het vanavond eens vragen, wie het verplicht. Al begrijp ik wel dat het handig is. De jongens en meisjes zitten gescheiden en het is wel handig als er een volwassene in elke kleedruimte is om te helpen.
Overigens gaat dit niet over zwemmen voor een diploma. Dat doen ze niet meer. Het is meer gewoon een gymles in het water. In mijn ogen veel onnodig gedoe, zonde van de verloren lestijd (2 uur uit de klas) en we krijgen ook nog een rekening voor de bus
Het lopen naar de gym gaat wel zonder begeleiding, maar ze vinden het prettig dat als er iets gebeurt dat er dan een 2e volwassene bij is. De juf van vorig jaar liep ook vaak alleen en dat ging goed.
Ik ben benieuwd wat juf vanavond gaat zeggen.

Dendy

NN

NN

08-09-2009 om 11:17

Mamvantwee

Net als jij reageer ik puur met wat ik in mijn omgeving zie. Ook bij onze school veel werkende ouders, gelukkig, maar werken ze allebei full time?
En over die oppas, zij is in dat gezin bijna een tweede moeder en vindt het waarschijnlijk nog hartstikke leuk ook om een keertje mee te gaan met zwemmen.
Want dat mis ik vaak in deze discussies, het is toch ook gewoon leuk om af en toe mee te maken en te zien hoe je kind het doet op school. Hoe ze met zijn/haar klasgenootjes omgaat. Ook zie je de juf/meester in actie, wat vaak ook verhelderend is.

Mamvantwee

Mamvantwee

08-09-2009 om 11:28

Ja, je hebt gelijk dat het ook gewoon leuk is. Ik zou graag willen helpen, mijn dochter vraagt ook wel een sof ik ook een keer mee wil gaan als hulpouder naar bv de kinderboerderij.

Mijn frustratie (dat is het namelijk ook) is wel dat ik best wel wíl, maar gewoon niet kán. Want ook op mijn wekelijkse thuisdag heb ik mijn jongste om me heen en die mag niet mee met school. Hetzelfde geldt voor papa op zijn thuisdag. En ja, ook zo'n invulling van mijn leven is een keuze, maar daar gaat het even niet over.

Dus de sociale verplichting vanuit school én mijn eigen wil om mee te helpen ten spijt, kan ik toch niet meehelpen. En dát zie ik bij alle vrienden om mij heen.

Groet, Mamvantwee

dynastie

dynastie

08-09-2009 om 11:33

Schoolplicht

De schoolplicht geldt voor kinderen, niet voor hun ouders, die hebben hun portie al gehad. Verplichten is dus gewoon geen optie en de verantwoordelijkheid voor het lesprogramma ligt bij school, niet bij de ouders. Ik zou me nergens toe laten verplichten en al helemaal niet schuldig voelen!

mar-ank

mar-ank

08-09-2009 om 11:42

Ook hier

Hier werd in groep 4 ook verwacht dat een ouder meehelpt met aankleden bij de gym. Dwz. er voor zorgt dat iedereen onder de douche gaat en er niet een uur onder blijft staan en dat iedereen een beetje doorwerkt, zodat het geen uur duurt voor iedereen is aangekleed. Maar de belangrijkste reden was dat ze in groep 4 een meester hadden, en die mocht niet bij de meisjes in de kleedkamer. Mijn andere dochter had een juf in groep 4, en die mocht wel bij de jongens. Vreemd, meten met twee maten eigenlijk, maar dat is een andere discussie.

Nu zit jongste in groep 5 en gaan ze schoolzwemmen. En daarbij willen ze dus ook een ouder mee. En ik weet nu al wie ze daarvoor gaan vragen... Ik dus! Maar ik pas deze keer. Ik wordt altijd overal voor gevraagd, en zeg vaak ja, omdat ik als freelancer mijn eigen tijd kan indelen en dan wel een keertje 's avonds werk. Maar de grens is nu wel bereikt. Laat een andere ouder het maar eens opknappen. Ik ben dit jaar alweer luizenmoeder, en dat vind ik wel genoeg. En anders maar niet zwemmen; mijn dochter heeft al haar diploma's toch allang.

Jacoline29

Jacoline29

08-09-2009 om 12:17

Vreemd

Want op onze school gaan ze gewoon in een bus naar schoolzwem,met de leraar/ lerares,geen ouder die mee gaat en hoeft hoor.Precies hetzelfde met gym,met de bus,zonder ouder die mee hoeft.
Wel vragen ze vrijwilligers voor school versieren,overblijf ,klaarover,paasbrunch ed.
Ik ben 1x p/2 weken overblijf,krijg daar nu zelfs 10E per keer voor,omdat het nu TSO genoemd wordt,terwijl ik het voor de lol doe.Maar een extra zakcentje is nooit weg

Mathilde

Mathilde

08-09-2009 om 12:45

Als de juf...

het niet ziet zitten om met zoveel kinderen naar het zwembad te gaan, moeten een ouder dat dan wel zien zitten? En is die ouder dan ook (mede)verantwoordelijk als er iets gebeurd? Geen sprake van dat ik mee zou gaan, ook al zat ik de hele dag thuis te niksen op de bank. Ik zou constant doodsangsten uitstaan (wat als er eentje verdrinkt, uitglijdt en een been breekt, zijn tanden op de duikplank afbreekt, god ik heb al veel ongelukken in het zwembad gezien) en prompt veranderen in een onuitstaanbare bullebak om de troep in het gareel te houden. De jaarlijkse sportdag, met een eigen groepje van 5 kids en samen met een andere ouder, dat vind ik al een hele uitdaging. Met 30 stuiterballen naar het zwembad, dat lijkt me een nachtmerrie.

Millenia

Millenia

08-09-2009 om 13:16

-De meeste werkende ouders hebben geen oppas aan huis. Die hebben kinderen in het kinderdagverblijf of op de BSO.
-Wie zijn kind leuk op school bezig wil zien, is veel beter af met het bijwonen van een aantal echte lessen. Doen ze hier op school (soort open ochtenden/middagen) en dat is inderdaad heel nuttig. Je ziet dan veel, vind ik. Meer dan als je meedoet met een activiteit en zelf ook op allerlei kinderen moet letten of iets met kinderen moet doen.
-En ja, het is zeker met meerdere kinderen nogal belastend om allerlei tijd in te moeten ruimen voor wat de school allemaal verzint. Je moet vaak ook al onder werktijd naar tandarts, ziekenhuis, schoolarts en allerlei andere instanties. Je gaat al mee naar zwemles, sportclubs enzovoort. Je moet al meer vrij nemen, bijvoorbeeld als kindlief ziek is. De vrije dagen zijn een keer op. Bedenk dat als de juf vrij moet nemen om te helpen op de school van HAAR kind, jouw kind dus geen les kan krijgen......

NN

NN

08-09-2009 om 13:37

Izar

Maar zou je dan willen vertellen hoe 'jouw' school het schoolzwemmen en gymmen zo prima heeft geregeld?
Bij onze school is gymles geen probleem, de school heeft een eigen gymzaal, maar zwemles gaat lopend en dat gaat echt niet, 40 kinderen en 2 juffen. Ze moeten 1,3 km lopen en twee relatief drukke wegen oversteken. Verder moeten ze continu gemaand worden om door te lopen, anders zijn ze te laat op school en moeten de ouders, die ze komen ophalen voor de lunch, te lang wachten.
Iemand anders zei dat er vast wel iemand van school (concierge, RT-er, stagiare o.i.d.) is die kan meelopen, maar bij onze school zou dat niet lukken, want als bv. groep 3 terugkomt, loopt groep 5 heen. Ze komen elkaar onderweg tegen... Op één ochtend gaan alle groepen zwemmen en dat gebeurt een keer in de 2 weken.
Maar goed, dat meehelpen op school blijft een hoop gedoe geven, niet alleen op school maar ook hier op dit forum...

Nasha 1st

Nasha 1st

08-09-2009 om 13:49

Meehelpen met omkleden?

mijn kids zitten nu in groep 3, hebben op maandag gym, maar omkleden moeten ze echt zelf doen hoor. T'is niet voor niks Dalton, zelfstandigheid staat hoog in het vaandel....hier dus geen ouders die mee "moeten" (gelukkig)

NN

NN

08-09-2009 om 13:53

Oeps (ot)

Zet ik 'jouw' (school) wel tussen aanhalingstekens maar niet de 'mijne'. Ik bedoel natuurlijk de school van jouw en mijn kinderen en vind het altijd zo grappig om te lezen als mensen schrijven over mijn school dit en mijn school dat. Doe het zelf ook hoor, maar ik zit allang niet meer op de basisschool. Ik heb trouwens het idee dat het toen allemaal veel simpeler ging en er lang zo veel niet georganiseerd werd en ouderhulp gevraagd werd. Anyway, dit gaat wat off topic

Hillary

Hillary

08-09-2009 om 14:04

Lastig

Volgens mij moet de juf echt wel in haar eentje naar de bus kunnen lopen hoor, maar ik weet niet wat de wet hierover zegt. wat betreft het omkleden vind ik wel een ander verhaal, je hebt toch een jongens- en een meisjeskleedkamer, ik vind dat in beide een volwassene erbij moet zijn, is toch de gelegenheid voor pesten of rottigheid uithalen. Het maakt mij niet uit of die tweede persoon dan een ouder is of een andere juf ofzo, maar ik vind wel dat er iemand bij moet zijn.

Nely

Nely

08-09-2009 om 16:36

Beetje vreemd

dat de juf niet met leerlingen in de bus mag zonder extra begeleider. Hier gaan de leerlingen uit de groepen 3 en 4 ook met zo'n busje naar zwemles en dat alleen met de leerkracht. Er komen wel ouders helpen met omkleden maar die gaan meestal met de fiets.

Het kan natuurlijk wel zonder extra begeleiding maar alles (omkleden) duurt dan een stuk langer.

Balletmama76

Balletmama76

08-09-2009 om 16:37

Volgens mij...

...kan een openbare school ouderhulp niet eens verplicht stellen, ook al doen ze vaak zo, als dat het wel kan.

Vroeger heb ik ook meegeholpen, maar toen was ik nog thuisblijf-moeder. Nu heb ik een schooltijd-baan, dus het kan gewoon niet meer.
Ik ga ook geen vrije dagen opnemen om ouderhulp te doen - deze heb ik nodig voor vakanties en voor het geval, dat dochterlief eens ziek is.

Vandaag hebben wij ook de ouderhulp-inschrijflijsten meegekregen - ook weer lekker suggestief en passief-aggressief: "Hieronder vindt u een lijst waarop u kunt aangeven waarmee u wilt helpen."

En natuurlijk moet het lijstje zo snel mogelijk weer ingelevert worden ook. Wat moet ik dan aangeven? Ik kan niet meehelpen onder schooltijd en het zijn allemaal ouderhulp-baantjes onder schooltijd. Behalve klussen dan... En dat kan ik niet.

Je bent toch leerkracht?

Onzin om onderweg naar zwem of gym nog ouders nodig te hebben, je bent toch leerkracht en gewoon in je eentje in staat om je klas te begeleiden?
Heb ik ook nooit gehad als juf.
Enige keer dat er een ouder meeging was toen ik met 24 kleuters in de stadsbus naar Blijdorp ging en we bij CS moesten overstappen...

Hier wel hulp ouder

Hier dus wel een hulpouder mee met de zwemles. Hier gaan groep 3 en groep 4 gezamelijk zwemmen. In totaal dus 55 kinderen. Er gingen dus 1 leerkracht mee en 3 hulpouders. De hoeveelheid hulpouders was vorig jaar nodig omdat een van de twee groepen een "probleem"groep was. Een aantal jongens die elkaar dusdanig in de haren konden gaan zitten dat het echt vechten was.

Hier worden dus ouders vrijwillig aangewezen, dus min of meer verplicht. Voor die 2 keer in dit schooljaar moet dat toch wel lukken. ( vorig jaar in totaal 6 keer meegeweest omdat en dochter en zoon zwom)

In groep 4 hier ook nog een hulp als gymouder, maar dit is op vrijwillige basis. Vorig jaar in groep 4 ook een ouder mee naar gym, maar de reden daarvoor, zie hierboven.

Bastet

Bastet

08-09-2009 om 18:21

Mee eens,maar....

Hier zijn kinderen verdronken tijden schoolzwemmen,daarom is er extra toezicht.Kun je een hele discussie over voeren,is hier al gedaan,maar het is dus niet voor het rijden met de bus of het lopen naar het zwembad,en zeker niet voor hulp in de kleedkamers.
Groetjes,bastet

Millenia

Millenia

08-09-2009 om 19:29

Twee keer moet niet lukken

"Voor die 2 keer in dit schooljaar moet dat toch wel lukken."\
Nee dus. Want de schoolarts vindt ook dat het toch moet lukken om 1 keer te komen. De huisarts heeft geen avondspreekuur. Die enkele keer moet het toch lukken. De tandarts, de orthodontist, de gemeente enz. enz. Iedereen wenst op weekdagen, tussen 9 en 5 te worden bezocht. Eens is het op, zei ik al. En dan hebben wij er hier eentje die ook nog extra naar de orthopeed moet. Tjonge jonge. Dat is zo ergerlijk aan scholen. Dat ze denken dat de wereld om hen draait. Er is nog van alles daarbuiten dat ook moet of van zichzelf vindt dat het in werktijd moet. Besef dat toch eens.

Annet

Annet

08-09-2009 om 20:22

Enle

Als er twee groepen tegelijk zwemmen, kunnen er toch twee leerkrachten mee? Nu bespaart de school op één leerkracht (die kan ondertussen andere dingen doen) en vervangt de leerkracht door een ouder. Dat vind ik nou niet kloppen.

Pippin

Pippin

08-09-2009 om 21:06

Principieel weigeren

Ik zou principieel weigeren. Ik ben tegen schoolzwemmen. Ik vind het veel te gevaarlijk. Ik zou dus als ouder niet helpen met het mogelijk maken hiervan. Vooral niet als het de bedoeling is dat je als ouder helpt bij het voorkomen van ongelukken. Nee dank u, die verantwoordelijkheid vind ik te groot.
Ik vind het al een verschrikking om een groepje te begeleiden op schoolreisje.
Mijn kinderen zouden alleen mogen schoolzwemmen als ze hun diploma's hebben, maar gelukkig is het hier niet aan de orde. De gemeente vindt het risico namelijk te groot.

mar

mar

08-09-2009 om 21:56

Hier wel

Hier is zwemles voor groep 3 en 4. Daar moeten ouders mee, verplicht vanuit het zwembad. Het zwembad wil dat de kidneren op tijd klaar staan en op tijd weg zijn. Per 4 a 5 kinderen moet er 1 ouder mee. Gelukkig heeft juf dit kunnen beperken tot 1 ouder. Deze ouder moet mee voor het geval dat er iets is en juf met een kind weg moet naar de dokter of zo. De school die meezwemt heeft inderdaad meerdere ouders mee.

Voor de gymles hoeven er geen ouders mee.

Jade

Jade

08-09-2009 om 22:57

Sorry,

een kort door de bocht antwoord van mijn kant: niet mijn probleem.

Ik wil best helpen, maar het op deze manier verplicht stellen, daar ga ik van steigeren.

Balletmama76

Balletmama76

09-09-2009 om 07:07

Overblijf

Op dochterlief's school wilden ze laatste jaar vanwege gebrek aan vrijwilligers ouders van overblijvende kinderen verplicht stellen, om 2x per jaar mee te draaien.

Jammer, dat ik toen dit forum nog niet kende - ik dacht toen nog, dat school wel het recht heeft, om ouders te verplichten of anders hun kinderen te weigeren bij de overblijf.

Had ik gewist. dat het niet mocht, had ik hier zeker iets van gezeggt.

sierlo

sierlo

09-09-2009 om 09:18

Pelle

Ik heb even een opmerking over deze zin: Schoolzwemmen om diploma\'s te halen is hopeloos ouderwets. Dat stamt nog uit de tijd dat prive zwemles te duur is en waar je ook pas op oudere leeftijd mee begon.
Ik vind 45 euro per maand nog steeds schrikbarend duur en ik ken genoeg mensen die nog staads afhankelijk zijn van het schoolzwemmen. En dat in een waterrijk land als Nederland, ik denk dus dat school zwemmen niet hopeloos ouderwets is maar hopeloos noodzakelijk.
Die natte gym is inderdaad belachelijk, mijn kinderen zijn nu met hun 5e diploma bezig en de jongste heeft nu dus natte gym (schoolzwemmen in groep 3) en alleen zwemles voor de kinderen die nog geen A diploma hebben. Ondertussen zijn er nog kinderen in groep 4, 5, 6, 7 en 8 die geen diploma hebben ondanks het schoolzwemmen in groep 3, daar gaat dus iets goed scheef. Laat mijn kind lekker droog gymen (hoe leuk hij de natte gym ook vind) en laat een kindje zonder diploma nat zwemmen ongeacht het leerjaar waar het in zit. Net zo lang tot hij/zij dat A diploma heeft. Niet kijken wie met 7,5 nog geen diploma heeft gewoon in groep 3 beginnen.

sierlo

sierlo

09-09-2009 om 09:19

Hmm

nat zwemmen is natuurlijk schoolzwemmen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.