kersenboom
14-02-2012 om 11:11
Met 3,5 jaar naar basisschool?
Mijn dochtertje is een behoorlijke slimme meid van nu ruim 2,5 jaar. Ze zit 1 ochtend op de peuterspeelzaal. De leidsters daar zeiden al dat ze gemakkelijk mee zou kunnen komen met groep 1 en 2 van de basisschool. Mijn dochtertje vindt het ook erg leuk; zowel op de PSZ als wanneer we haar broer wegbrengen naar de basisschool. Ze wil altijd graag blijven.
Nu vraag ik mij af of jullie weten of kindjes bijv. al met 3,5 jaar naar de basisschool kunnen. Ik weet dat het in Belgie heel gebruikelijk is dat kinderen al met 3 jaar naar de basisschool gaan. Ik wil ook weer niet als een pusherige ouder overkomen die zo nodig haar dochter op de BS wil hebben. Ik kijk naar mijn kind die heel graag leert en samen met andere kinderen wil zijn. Iedere dag vraagt ze of ze ook naar school mag. Tja, ik zit te dubben om het eens voor te leggen bij school maar ik twijfel wel.

Peekvogel
14-02-2012 om 11:24
Kinderdagverblijf
Ga werken. En doe je kind dan een paar dagen naar een kinderdagverblijf.
Of kan je kind niet wat vaker dan een middag naar de psz?
Hier in NL is het gewoon wachten tot ze 4 zijn, je kan natuurlijk altijd vragen of het eerder kan. Kan jou het schelen wat ze over jou denken!
Ik vind het heel natuurlijk dat een kind van die leeftijd om school zeurt, met een broertje dat al mag. Probeer jij intussen wat uitdaging te bieden, meer psz, meer speelafspraakjes etc.

Hanne.
14-02-2012 om 12:06
Uitdaging op eigen niveau
Wat denk je dat school meer biedt dan de PSZ?
Je een hele week staande houden op school in een groep van 30 kinderen is heel iets anders dan een halve dag naar de PSZ.
Ik zou de uitdaging meer op haar eigen niveau zoeken. Extra peuterspeelzaal dagen, muziek op schoot, thuis 'werkjes' maken etc.

Anna3
14-02-2012 om 16:55
Peekvogel (ot)
Wat heeft 'werken' ermee te maken?
Ik lees trouwens sowieso nergens dat kersenboom niet werkt.

ayla
14-02-2012 om 17:02
Gaat meestal niet
het is mij tenminste niet gelukt, daarbij ben ik ondertussen er ook al achter dat de kleuterschool weinig toevoegt. Hou haar thuis zoveel mogelijk bezig, werkt beter dan eerder naar de basisschool

Roosje Katoen
14-02-2012 om 17:39
Toevallig
Stelde ik deze vraag vorige week in Ouders en school. Blijkbaar gebeurt het toch wel regelmatig, maar het kan niet overal. Op school aankaarten dus.

bibi63
16-02-2012 om 21:58
Nee
In NL is dit vooralsnog niet gebruikelijk en betekent inderdaad dat school geen geld voor dat kind krijgt en er dus ook niet op zit te wachten. Daarbij weet school niet of dit in de toekomst problemen op gaat leveren: een jonger kind dat wellicht prima meehobbelt op school, maar misschien in hogere klassen problemen ondervindt. Hoeft niet, maar kan wel. Scholen zoeken geen eventuele problemen op en al helemaal niet als ze er geen geld voor krijgen.
Ik zou zeggen: meer dagdelen peuterschool en samen met kind dingen doen (lezen/rekenen? of wat dan ook) wat ze zelf leuk vindt.
Pas als zij 4 is en naar de BS gaat en eventueel een voorsprong heeft, dán zal school hier iets mee moeten.
Gr. Bibi

Zwelgje
16-02-2012 om 22:32
Mijn dochtertje is bijna 2,5
In België mag een kind inderdaad vanaf de dag dat het 2,5 jaar is, naar de 1e kleuterklas gaan. Mijn dochtertje is 29/2 precies 2,5 en dus zal ze per 1/3 naar school gaan. Ze vind het heel interessant, maar mochten we zien dat ze toch nog niet 'klaar' is, kan ze gewoon nog even een paar weken terug naar de crêche. Er is een kamertje waar een paar matten en dekens liggen voor de kinderen die nog behoefte hebben aan een tukje. Echt school is het niet, meer een voorbereidende klas (hierna volgen nog 2 jaar kleuterklas). Want, zo zei de juf, een kind mag dan wel slim zijn, het moet ook leren delen, respecteren en samenspelen. Daar gaat het in dit voorbereidende jaar om. Eerst vond ik 2,5 wel jong maar ik zie nu heel veel voordelen. Mijn zoon, inmiddels bijna 7, was toendertijd te groot voor de crêche maar nog veel te speels voor de 'echte' kleuterschool. Zo'n 1e voorbereidende klas is dan ideaal. Ik heb een vriendin in NL die haar kind elke dag thuis heeft.
Ik weet niet of dat een ideale situatie is maar ik weet wel 1 ding: Ik zou 't niet kunnen.

Shonagh
18-02-2012 om 00:48
Ervaring
Mijn tweede en derde konden ook niet wachten om naar de basisschool te gaan. Ze gingen mee hun oudere sibling wegbrengen en ophalen en vanaf ongeveer 3,5 was het echt de dagen aftellen, dus het lijkt me inderdaad wel normaal.

denkster
20-02-2012 om 07:45
Jongste met 3,8 5 dagen naar school
.. hier volgen mijn kinderen engelstalig onderwijs, maar om bij het punt van ' kan het of niet ' te blijven, jongste was nog geen 4 en ging met plezier 5 dagen naar school, met op woensdag twee uur eerder vrij. Dit was een groep 1 (en je moet hier het lesgeld van 20.000 euro betalen, dus voor school is het binnenlopen) Dit jaar is ze 5 volle dagen op school,soms wel vermoeid maar wel heel gelukkig.
O en ze heeft ook 20 minuten per dag huiswerk, is geen probleem.

skik
21-02-2012 om 10:08
Dat staat er toch niet p
Denkster vertelt op welke leeftijd haar kind naar school ging (nog geen 4 jaar oud). Dat was in groep 1, waar ze woensdag eerder uit waren. Verder schrijft ze dat DIT JAAR haar dochter vijf volle dagen naar school gaat. Verder schrijft denkster dat haar dochter 20 minuten huiswerk per dag heeft, maar dat hoeft niet te slaan op groep 1. Misschien is het wel zo, maar het staat er niet.
skik

FayW
22-02-2012 om 00:09
Wel verschil p
Er is zeker wel een verschil tussen een kinderdagverblijf en school. De groepen op het KDV zijn kleiner, er is meer vierkante meter per kind (wettelijk vastgelegd), meer toezicht per kind. De sfeer is rustiger en in mijn ogen is er ook meer structuur op een KDV.
Groot verschil met de basisschool. Waar meer kinderen in een kleinere, minder schone (zeker de toiletten)ruimtes met minder toezicht zitten.
Ben niet anti-school hoor. Maar het viel wel een beetje tegen na het KDV. Om nog maar te zwijgen over alle vrije dagen en dergelijke, maar dat is weer een andere discussie.

denkster
23-02-2012 om 07:38
Kdv versus basisschool
Ik vond dat het KDV tekort kwam in de aansturing van vooral de cognitieve ontwikkeling van mijn dochter, sterker nog, de kdv juf keek me glazig aan toen ik haar vroeg of ze iets op wilde schrijven voor de nieuwe, engelstalige school over de cognitieve ontwikkeling van mijn dochter..'Cognitieve ontwikkeling' die term had ze niet gehad op de mbo opleiding zei ze. Je gaat je afvragen of ze het zelf wel heeft gehad ...
Ze (mijn dochter) mocht vervroegd naar de engelstalige groep 1, en heeft het heerlijk gehad daar, ze was er erg op haar plek. Nu zit ze in groep 2, maar de engelstalige school begint een jaar eerder met de taalstof, en daarom heeft ze nu 20 minuten huiswerk per dag; een boekje lezen, er over praten, 20 woordjes leren (mag ze zoveel dagen overdoen als nodig is) en dan nog nederlands hetzelfde. Het is erg normaal en ze vind het leuk.

skik
23-02-2012 om 13:13
Denkster
"'Cognitieve ontwikkeling' die term had ze niet gehad op de mbo opleiding zei ze. Je gaat je afvragen of ze het zelf wel heeft gehad ... "
Goh, dat je je bloedje bij zo iemand achtergelaten hebt zeg...
skik

denkster
24-02-2012 om 04:18
Kdv leidsters opleiding schiet te kort
..nou skik, niet echt met plezier nee! De leidster waren zeker professioneel als het ging om de verzorging van de kinderen en keken naar de sociaal emotionele ontwikkeling, maar zelfs voor taalontwikkeling hadden ze geen idee wat goed slecht of normaal was. Ik vind dat een gebrek in hun opleiding, niet aan henzelf! En daar wordt ik wel een beetje sarcastisch van ja.. Iedere ouder vind zichzelf toch uberhaupt de meeste hoogwaardige opvang voor hun eigen kind, dat komt er ook nog eens bij..Mij viel op dat mijn jongste zo gelukkkig was met de oudere groep kinderen, en de keuze voor vervroegd naar de basisschool is haar goed bevallen.

Ely
24-02-2012 om 15:17
Tsja kdv pm opleiding...
Of die tekort schiet.... Enerzijds zijn er veel klachten dat kinderopvang te duur wordt, anderzijds willen we dat de pm-ers (pedagogisch medewerkers) functioneren op het niveau van een hoogopgeleide ervaringsdeskundige.
Keuzes keuzes ...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc
24-02-2012 om 17:36
Denkster
Tja, ik heb me echt nog nooit druk gemaakt om de cognitieve ontwikkeling van mijn kinderen op de crèche eigenlijk. Ik wil gewoon dat ze zich daar lekker voelen en kunnen spelen. De rest komt allemaal wel. Ik zou het niet op prijs stellen als een leidster op de crèche zich tegen de taalontwikkeling of andere ontwikkeling van mijn kind ging aanbemoeien. Ik ben blij dat ze lekker veel met hem praten en liedjes zingen. Alleen als er echt een probleem is op een bepaald punt zou ik het willen horen.
Ik vind dat je erg veel van zo een leidster verwacht hoor.

Mach
24-02-2012 om 17:38
Denkster
Ik kan het niet laten te reageren. Ik vind dat je wel heel negatief doet over de leidster en dan met name over hun opleiding.
Misschien is het niet ideaal, maar dat ben je als ouder ook niet. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om als hoogopgeleide ouder (watbik ben en jij misschien ook) af te geven op het nivo van een kdv leidster. Ik vind het persoonlijk belangrijker dat ze goed kunnen zorgen en lief zijn.
Zelf bekommer ik mij dan wel weer om de cognitieve vaardigheden. Alhoewel ik van mening ben dat dat ook grotendeels vanzelf gaat,
Kinderen leren het meest van immiteren.
En dan is het wel handig om je in het dagelijks leven gewoon voor te doen hoe het moet.
Wat mij dan trouwens wel opvalt in je stuk is dat je hele kritische opmerkingen maakt tav taalontwikkeling, maar vervolgens zelf 3 enorme spelfouten maakt. ( bijvoorbeeld wordt ik en iedere ouder vind en zij vind). Dat maakt je kritiek niet echt begrijpelijker.

Mach
24-02-2012 om 17:41
En ik bedoel natuurlijk
Imiteren in plaats van immiteren. Tikfout op mijn iPad.

Ely
24-02-2012 om 17:52
O ja
'Iedere ouder vind zichzelf toch uberhaupt de meeste hoogwaardige opvang voor hun eigen kind'
Eh speak for yourself. Ik niet, althans niet met de overtuiging die jij predikt. En al helemaal niet met de woordkeus (hoogwaardige opvang). Mijn kinderen hebben altijd erg veel baat gehad bij de variatie tussen thuis en kdv. Kdv is echt een mooie aanvulling op thuis. Ze leren in een groep te functioneren, om maar wat te noemen. Thuis is dat beslist anders.
Ik beschouw mezelf en ons gezin ook niet als opvang, trouwens. Thuis bij ons is de basis, daar horen ze, we horen bij elkaar. Daarnaast is er de opvang. Die ze heel leuk vinden/vonden en waar ze veel leren/hebben geleerd. En wij fijn kunnen gaan werken.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mea Proefrok
24-02-2012 om 21:00
Denkster
Dat kdv kan opvang bieden a 6 euro per uur omdat de leidster weinig verdient, en dat doet ze omdat ze SWP-3 heeft gedaan op het MBO. Als ze maar lief is en goed voor mijn kindje zorgt, zal het me aan mijn achterste oxideren of ze de taal wel of niet goed beheerst (meestal niet, maar ik zie in dit draadje ook de ijzingwekkendste taalfouten voorbijfietsen - is dus bepaald niet voorbehouden aan kdv-leidsters). En op de cognitieve ontwikkeling van mijn kind hoeft ze ook niet te letten, zie ook de reactie van dc. Dat doen wij thuis wel.
Ik denk dat het jou nog steeds niet duidelijk is wat een kdv doet. Het is geen peuterspeelzaal en al helemaal geen voorschool-achtig iets. Veel kdv's roepen wel van alles over taalontwikkeling en -programma's, maar in feite is het gewoon een oppascentrum. Klaar.

Coco
27-02-2012 om 11:07
Kersenboom
In Nederland geldt nu eenmaal dat kinderen naar school kunnen vanaf de maand dat ze vier jaar oud worden. Zo is het financiële plaatje. De school krijgt waarschijnlijk geen subsidie voor jongere kinderen, dus ze zullen die kinderen ook niet accepteren, hoe slim ze ook zijn.
Als je natuurlijk € 20.000,- wilt neertellen voor een privé school, zoals Denkster, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Mamvantwee
27-02-2012 om 20:54
Ja, p
Mee eens: een slim kind zou je misschien liever een jaar later (met 5) pas naar school sturen: dan komt het de tijd van knutselen en tot tien leren tellen nog door omdat het sociale aspect nieuw is. Scheelt weer een jaartje verveling.
Groet, Mamvantwee

denkster
28-02-2012 om 07:31
Wat willen we van een kdv, goeie vraag
Nog even reageren, ten eerste bedankt voor het vinden van spel- en grammaticafouten, het zijn er vele, of ik nu opgeleid ben of niet!..
Wat wil ik van een kdv en van een basisschool; ik wil niet dat het kdv de hele tijd zich aanbemoeit of zich bezig houdt met de cognitieve ontwikkelingen, maar het zou wel handig zijn bij de overdracht naar de basisschool dat zij iets daarvan op papier zouden kunnen zetten. En dat kon deze kdv niet, noch over de taalontwikkelingen, noch over de cognitieve ontwikkelingen.
Dat is jammer denk ik. Stel je voor dat er opvoedproblemen zijn thuis, zou je dan niet ook volledige informatie willen hebben van het kdv / basisschool over hoe het met je kind gaat? Nogmaals, het gaat mij om vooral het kunnen monitoren van de totale ontwikkeling van een kind, en dat is volgens mij ook de cognitieve kant (en voor wie het volgt, die informatie had de volgende school nodig).
En heeft een slim kind iets aan groep 1? Ja, als ze meteen op school een breed en diep niveau aangeboden krijgen; denk aan spelstrategie bij gym, nadenken over verschillende oplossingsstrategieen bij samenwerken, hoe groeit een plant, ik kan wel even doorgaan over wat ze op deze dure school gekregen heeft wat ervoor zorgde dat zij zich niet verveeelt. Maar het is wel onbetaalbaar ja, bedrijf betaalt.

Mach
28-02-2012 om 10:15
Denkster
Ik geef dat soort dingen over de taalontwikkeling en cognitieve ontwikkeling als dat nodig is dan wel zelf door. Het kind is tenslotte meer bij mij thuis dan op het KDV. Verder heb ik juist liever niet dat er allerlei informatie van de KDV naar school gaat. Gewoon fris beginnen zonder vooroordeel. En de leerkracht op de basisschool zelf laten kijken.
Als er ECHT iets bijzonders is en de ouders hebben dat niet gemeld, dan merken de leerkrachten dat waarschijnlijk al snel genoeg. De meeste dingen die te vermelden zijn zijn namelijk gewoon een variant in tempo en volgorde van ontwikkelen.

Maylise
28-02-2012 om 12:38
Kdv
Een KDV hoeft helemaal geen enorm cognitief ontwikkelingsprogramma in aanbieding hebben. Wat ik belangrijk vind bij een KDV is dat ze een veilige en warme situatie creeren waar de kinderen goed verzorgd worden en er genoeg aandacht is voor elk kind. Wat actviteiten betreft vooral veel vrij spelen, veel naar buiten en verder bij de oudere kinderen natuurlijk ook knutselen, tekenen en spelletjes spelen.
Ik heb nooit het idee gehad dat de leidsters te weinig opleiding hebben gehad of te weinig bagage in huis hadden om voor babies en peuters te zorgen.
Gek genoeg ben ik op de basisschool er wel eens tegen aangelopen bij met name jongere leraren dat ik toch het idee had dat hun opleiding te kort schoot. Waarschijnlijk omdat ik veel meer verwacht van basisschool leraren. Op het KDV heb ik altijd het gevoel gehad dat de leiding wist wat ze deden en daar ook goed in waren.

Gerry D
28-02-2012 om 12:42
Niet teveel willen
Dat er dingen doorgegeven worden heeft ook nadelen. Mijn kinderen hadden allebei een dijk van een voorsprong, die nog op het kdv, nog op de pz onderkend werd. Hier is rapportage naar school toe verplicht en dat is dus ook gebeurd. Ik leverde prima normale kinderen af. Gelukkig zitten ze op een heel goede school waar veel aandacht is voor de bovenkant en krijgen ze dus inderdaad een behoorlijk passend aanbod. Jongste leert lezen in groep 1, oudste wordt in groep 3 zwaar gecompact met allerlei pluswerk en andere taken om het interessant te houden voor haar.
Maar pz en kdv? Zagen het niet, snapten het niet. PZ zo totaal niet dat we er een stuk eerder mee gestopt zijn bij oudste, omdat ze er geen klap meer aan vond.
En verder. ik vind het prima dat leisters niks zeggen over allerlei ontwikkelingszaken. Dat voorkomt leidsters die menen autisme te herkennen et. Da's namelijk wat ik ook nogal eens lees op het hb-kindforum.

Dendy Pearson
28-02-2012 om 21:37
Dossiers doorgeven
Ik heb vrienden die een zoon op een kdv hadden waar ze met zo'n doorgeefmethode werken, pyramide oid. Daar had een stagiere bedacht dat dat jochie weleens autistisch kon zijn en dat vermoeden ook alvast maar in zijn dossier gezet. Zijn ouders waren erg geschrokken en zijn met hem naar een psycholoog geweest en daar bleek dat er niets aan de hand was. Kind werd ingeschreven bij een school die niet openbaar was en tot hun grote schrik werd het kind gewijzigt. Omdat dat vermoeden in het dossier stond. En dat vermoeden kon niet meer gewist worden. En heeft hij de rest van zijn schoolcarriere in zijn nek hangen. Dit is echt gebeurt.
Op de psz waar mijn zoon nu zit werken ze ook met dit soort dossiers. Op de kdv die bij dezelfde stichting horen ook. Ik ben zo wijs geweest hier geen toestemming voor te geven. Zoon mag tzt een frisse start bij een nieuwe juf maken.
Dendy

Dendy Pearson
28-02-2012 om 21:38
Foutje
" kind gewijzigt". Ik bedoel natuurlijk dat het kind geweigerd werd.

denkster
29-02-2012 om 05:41
Kind met tragere ontwikkeling eerder naar basisschool
Dat was nog een vraag die overbleef, ik weet het niet eigenlijk! Mijn afweging zou zijn; waar gedijt het kind het best, gezien wat je weet wat je thuis kan bieden en wat de toekomstige school kan bieden? En dat dan weer afwegen met wat een kdv/voorschool te bieden heeft. Eigenlijk valt de hele taalontwikkeling van een jong kind slecht te voorspellen of het nou naar kdv/peuterspeelzaal/voorschool gaat, omdat het nog zo jong is. Alleen extremere situaties (kind groeit op met maar 1 andere, buitenlandse taal) kunnen een voorspeller zijn van ontwikkeling. Ik heb mijn jongste ook niet eerder naar de basisschool gestuurd omdat ik een grotere ontwikkeling verwacht, maar omdat ik een gelukkkiger kind wilde zien en ik al ervaring had met oudste, op een andere basisschool.
Maar ik zou wel eens willen weten of iemand hier op het forum een kindje eerder bij een school kon krijgen, omdat het een achterstand had. Volgens mij had de vorige staatssecretaris de voorkeur er aan dat kinderen met een taalachterstand naar de voorschool gingen. (is trouwens een goedkopere oplossing voor het onderwijsministerie)
De voorschool, om weer bij het topic te blijven, daar heeft mijn middelste trouwens op gezeten, die hield wel van het geknutsel en geklets met andere meiden in de poppenhoek. (ze is later versneld op de basisschool). Het kostte ook nog eens veel minder dan de peuterspeelzaal of kdv, voor 4 dagdelen iets van 22 euro per maand, heeeerlijk..
Mijn oudste heeft geen kdv of peuterspeelzaal gehad, maar die vond groep 1 en groep 2 weer dikke onzin, omdat hij al kon lezen en rekenen. Ze zitten nu alledrie op een andere school, met wel een goede ervaring van de laagste groepen.