Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
reiziger

reiziger

27-02-2010 om 12:44

Middag vrij ivm eerder op vakantie

Ik heb voor ons een reis geboekt op 29 april. Het vliegtuig zou 19.30 vertrekken, maar het vertrek is vervroegd naar 17 uur.
Dat betekent dat we om 15 uur op Schiphol moeten zijn, maar de jongste moet eigenlijk tot 15.15 naar school. Hij zit in groep 8. De bus naar Schiphol stopt voor de schooldeur, dus we kunnen de bus van 14.43 nemen.
Hoe groot schatten jullie de kans in dat de school moeilijk doet? Is het echt zo streng dat scholen niet op de dag voor de vakantie vrij mogen geven?

O ja, ik had natuurlijk ervoor kunnen kiezen om op zeker te spelen en de 30e vertrekken, maar ik had berekend dat we het makkelijk zouden halen omdat we in Amsterdam wonen en in tien minuten met de bus op Schiphol zijn.
Verder hebben we nu 15 euro per ticket (29 april) (plus alle toeslagen natuurlijk), ipv 154 euro per ticket (30 april) (plus toeslagen) betaald en dat maal 5. Dus die rekensom was niet zo moeilijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

27-02-2010 om 12:49

Ik zou

Natuurlijk weet je dat je risico loopt als je gokt op vertrek 's avonds, maar ik zou het gewoon op school vertellen en uitleggen dat er aangegeven werd dat jullie 's avonds zouden vertrekken toen je boekte. En het gaat maar om een uurtje begrijp ik?

Puck

Puck

27-02-2010 om 13:10

Gewoon overleggen op school

Ik zou ook op school even overleggen en de situatie uitleggen. School kan vervelend doen maar , jeetje mina, waar hebben we het hier over, een uurtje zonder dat je daar zelf invloed op hebt kunnen uitoefenen.

Reiziger

ik zou het uitleggen op school aan de directeur. En houdt het simpel. Geboekt, dit zou de tijd zijn, nu is het vervroegd, pietje zou ik dus graag die middag niet naar school laten gaan.
Ik zou dus niet een halfuurtje eerder uit de klas plukken, maar ochtend naar school en middag niet.

Niet gaan draaien of sorry sorry zeggen. Bij de feiten houden en niet vragen, maar meedelen.

Mijn ervaring is dat hier de scholen van mijn zoons niet moeilijk deden.

groetjes van Purk

Heirthe

Heirthe

27-02-2010 om 16:12

Overmacht

Dit is toch overmacht, het vliegtuig vertrekt onverwacht eerder dan aangegeven, daar kun jij niets aan doen. Gewoon mededelen op school dat je zoon een half uurtje eerder weg moet. Het is toch te zot dat je daarvoor de volgende dag pas weg kan en dan nog veel meer moet betalen.
Enne.. als school moeilijk doet zou ik het wel weten, moet ie gewoon 's middags naar de tandarts

Terpi

Terpi

27-02-2010 om 18:30

Je zou het denken

dat het zo makkelijk gaat. Ik heb echter deze week met hand en tand moeten bevechten dat het in het belang van mijn kinderen is dat ze op een donderdagmiddag vrij mogen zijn om mij te bezoeken in het ziekenhuis. Dit, gegeven de omstandigheden dat zij erg gespannen zullen zijn die dag en wellicht toch al niet meer aan concentreren toekomen, leek mij geen onredelijke vraag. Dat was het wel volgens school, het heeft een dag met meedere overleggen geduurd voor ze toch besloten dat het dan voor deze ene keer wel kon maar ik moest me er wel bewust van zijn dat het niet vaker voor moest komen. Hahaha, nou ik zal de volgende keer dat ik me ff lekker laat opereren plannen dat het niet op een schooldag valt!

Puck

Puck

27-02-2010 om 19:22

Nou terpi

In jouw geval kan je toch ook zeggen: dan gaan ze maar 's avonds bij mama op bezoek in het ziekenhuis?

Puck

Puck

28-02-2010 om 12:50

Beemer en terpi

mijn opmerking is ook absoluut als afkeurend naar Terpi bedoeld maar meer vanuit de schooldirecteur geredeneerd. En natuurlijk is een operatie voor kinderen spannend, hoe klein die ook is. Maar tja, misschien is school dan wel juist afleiding? Een vriendin van mij heeft onlangs juist de kinderen wel naar school laten gaan op de dagen dat haar partner voor een uiterst risicovolle ingreep in het ziekenhuis lag. Juist om de kinderen de dagelijkse structuur aan te blijven bieden en omdat haar partner helemaal niet in staat was om bezoek te ontvangen. Maar we gaan nu wel o.t. het ging tenslotte om een halfuurtje vrij vanwege een veranderde vlucht.

Idd uitleggen

Ik zou het inderdaad uitleggen en bij moeilijk doen zou ik gewoon gaan, ondanks het risico op een eventuele boete.Zelf zou ik er ook vanuit zijn gegaan dat er 's avonds gevlogen zou worden. je hebt je best gedaan toch?

Damajo

Flora B

Flora B

28-02-2010 om 18:45

De leerplichtambtenaar...

Heeft hier de vrijdag voor de vakantie gebeld (zoon zit in groep 8 en les van directeur, en hoort dus ook veel van de telefoontjes) De LP ambtenaar vroeg welke kinderen er afwezig waren, de laatste dag voor de vakantie ging ze alle kinderen in onze gemeente bezoeken, om te kijken of er sprake was van echt ziekte of luxe verzuim.
Directeur had aangegeven dat er niemand ziek was, maar sprak naderhand de klas aan dat ze er echt rekening mee moesten houden als ze toevallig een keer ziek zouden zijn een dag voor de schoolvakantie, ze ook echt thuis moesten zijn, de LP ambtenaar is hier bloedfanatiek! Dus school is daar dus ook afhankelijk van.
Wij hebben vorig jaar voor pinksteren wel een dag extra gekregen omdat mijn ouders 40jaar getrouwd waren,moesten wel een brief invullen...
Is het verder geen mogelijkheid voor je om thuis al in te checken, dan hoef je maar een uur van te voren aanwezig te zijn.
Zonodig ga jij al vast om de bagage in te checken, hoef je alleen nog maar je kind op te halen.... Mocht het niet lukken.
Laat je nog even weten of het gelukt is, ben heel benieuwd!

vlinder72

vlinder72

28-02-2010 om 19:41

Briefje naar school

Uitleggen wat er aan de hand is. En briefje laten tekenen zodat je kinderen eerder van school mogen. Kan mij niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen. Tenminste als je niet je kind voor de zoveelste keer eerder van school wil halen.

Janna3

Janna3

28-02-2010 om 21:55

Slimme school

Hier een slimme school die een studiedag had gepland op de vrijdag voor de voorjaarsvakantie. Leerkrachten blij, ouders blij, inspectie blij!
Maar ik zou dit op de school van onze kinderen gewoon eerlijk overleggen, het zou bij ons geen problemen opleveren. Je bedoeling was om het goed te regelen en het gaat maar om een uurtje. Ik vind dat ook de beste houding t.o. het kind.

Rembrand

Rembrand

01-03-2010 om 09:05

Ook hier een slimme school.

Ook een studiedag op de Vrijdag voor de vakantie. Alleen versprak de juf van jongste zich en vertelde dat ze op vakantie zou gaan................
Op de school van mijn nichtjes en neefjes gaan ze zelfs zo ver dat de eerste schooldag na de vakantie een studiedag is !!!!
M.

reina

reina

01-03-2010 om 10:23

Rembrand

"gaan ze zelfs zo ver dat de eerste schooldag na de vakantie een studiedag is !!!! " Wat is daar zo raar aan ? Hier studiedagen gelijk na Pasen, leerlingen vrij, leerkrachten aan het werk. Erg fout trouwens dat de school van jouw kinderen kennelijk een studiedag heeft staan, terwijl de leerkrachten dan ook al vrij zijn (of stoppen ze misschien wat eerder dan normaal omdat het een studiedag is en juf daardoor ook die dag al op vakantie kan?)

Puck

Puck

01-03-2010 om 11:20

Slimme school bij meivakantie

Onze school heeft ook een studiedag gepland op de donderdag voor de 2 weken durende meivakantie. Dat betekent dat de kinderen hier al op woensdag 28-4 om 12:30 meivakantie hebben tot maandag10 mei. 2,5 week, heerlijk!

Heirthe

Heirthe

01-03-2010 om 11:35

Hypocriet

Zo hypocriet is onze school dus dat ze de dag voor of na de vakantie een studiedag plannen zodat de leerkrachten op vakantie kunnen, maar als wij als ouders eens een dagje vrij vragen voor de kinderen, moeten we het bij de helsdeuren weghalen...
Ik kan me er dood aan ergeren.

reina

reina

01-03-2010 om 13:41

Foske (ot)

Maar weet je zeker dat de leerkrachten dan ook vrij zijn? Ik heb ook regelmatig studiedagen gehad net voor of net na een vakantie, maar dan werden de werknemers toch echt op school verwacht, wie weet zijn er dan ook wel ouders die denken dat wij dan lekker een dag extra vrij nemen ....

reina

reina

01-03-2010 om 13:44

Puck

Ik weet niet, hoor, maar óf je vertelt je óf je geeft de verkeerde data Want wij jij opschrijft is geen 2,5 week. Er zijn scholen die de dagen tussen de meivakantie en hemelvaart ook vrij hebben, dan heb je idd een lekker lange vakantie.

Rembrand

Rembrand

01-03-2010 om 13:44

Reina.

Ik bedoel de eerste dag na de grote vakantie ( zomer ) is een studiedag !
Dat vind ik absurd.
M.

Puck

Puck

01-03-2010 om 13:57

Je hebt gelijk reina

Ik heb de verkeerde data gegeven. De dag dat ze naar school gaan is 17 mei en dan is het wel een lange vakantie.

Heirthe

Heirthe

01-03-2010 om 14:08

Reina

Nou zal misschien niet met al die studiedagen zo zijn, maar het is wel een paar keer voorgevallen dat ik van juffen hoorde dat ze dan op vakantie gingen. Ze deden er niet eens geheimzinnig over ook..

reina

reina

01-03-2010 om 16:36

Foske (ot)

Het kan best zijn dat ze dat op de school van jouw kinderen zo doen, vind ik dan behoorlijk fout. Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt.

vlinder72

vlinder72

01-03-2010 om 18:43

Vrij na zomervakantie

Onze school had dit schooljaar ook een studiedag in de eerste week na de zomervakantie. Dit hebben ze wel uitgelegd. Het blijkt namelijk dat leerkrachten gewoonlijk voor de zomervakantie de overdracht doen maar het blijkt handiger te zijn om de overdracht van de leerlingen te bespreken nadat de betreffende leerkracht de klas tenminste al een keer gezien/gehad heeft. Dus bijna direct in het nieuwe schooljaar. Leggen ze bij andere scholen dan niet uit waar de studiedagen voor bedoeld zijn? wij krijgen altijd uitleg en een verslag wat de leerkrachten die dag gedaan/geleerd hebben. Het is absoluut geen extra vakantiedag voor de leerkrachten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-03-2010 om 21:33

Klopt pelle

"Ik was in de veronderstelling dat leerkrachten op een studiedag een bijscholing krijgen?"
Ja hoor, dat is hier in ieder geval ook echt zo. Meestal wordt van te voren aan de ouders aangegeven wat de leerkrachten die dag gaan doen, welk thema bijvoorbeeld centraal staat. Vaak volgt achteraf in de nieuwsbrief een terugblik op de studiedag.

reina

reina

01-03-2010 om 22:29

Vlinder

Wat jij bedoelt vind ik iets wat gewoon hoort bij de eerste werkdagen van een leerkracht, dus als de kinderen nog vakantie hebben, dan worden lokalen ingericht, dan wordt er vergaderd, overdracht gedaan etc. Ik ben ook wel eens begonnen met studiedagen, maar dan ook nog als de kinderen vakantie hadden, dat heeft dan een andere invulling, idd bijscholing etc.

reina

reina

02-03-2010 om 07:08

Oeps, vlinder

Ik lees nu dat die dag er is nadat de leerkrachten de leerlingen al gezien hebben, dan kan dat natuurlijk niet aan het eind van de vakantie Ik ben gewend dat het dan besproken wordt in een vergadering na schooltijd.

Rembrand

Rembrand

02-03-2010 om 08:52

Reina.

Dat vind ik dus ook.
Als ouders zes weken lang zich in ( vaak ) allerlei bochten hebben moeten wringen om de kinderopvang in de vakantie rond te krijgen, is er meestal niet zoveel begrip meer voor een studiedag op de eerste dag na een zomervakantie
M.

vlinder72

vlinder72

02-03-2010 om 10:57

Reina en rembrandt (o.t.)

Ik vind studiedagen ook iets belachelijks. Leerkrachten hebben genoeg vakantie en vaak ook nog ATV dagen (en welke werkgever heeft die tegenwoordig nog). Maar ik leg alleen maar uit waarom een school voor een studiedag in de eerste week na de vakantie kan kiezen. De maand mei is hier op school echt een drama. Eerst de mei vakantie van 30 april t/m 7 mei. Daarna 3 dagen naar school om dan weer donderdag en vrijdag (hemelvaart) vrij het hebben. En dan hebben ze de week daarna op woensdag een studiedag op woensdag. Waarom? Geen idee. Waarom geen studiedag op woensdag 12 mei ipv 19 mei? Dan heb je tenminste een langer hemelvaartsweekend. Ach, de logica is soms ver te zoeken. Maar, is het nou gelukt met die vrije middag?

Puck

Puck

02-03-2010 om 13:37

Vlinder

Ik neem aan de je bedoelt dat je studiedagen als verkapte vrije dagen voor de leerkrachten belachelijk vindt? Anders snap ik de koppeling met AV en vakantiedagen niet. Hier hebben ze de donderdag voor de meivakantie een studiedag gepland en ze hebben dan ook écht een studiedag, geen verkapte vakantieverlenging. En dan ben ik alleen maar blij dat ze het op zo'n dag plannen, hebben wij er ook nog voordeel van. En gelukkig hier wel een lekker lange meivakantie, zoals jij het schrijft lijkt het me waardeloos. Gelukkig hebben wij een directeur die altijd heel zorgvuldig en zuinig is op de extra vrij te geven dagen, dus dan kunnen die tussendagen er mooi vanaf.

ruby

ruby

02-03-2010 om 14:13

Vrij

Niet zo bang zijn voor school. Gewoon zeggen dat je kind vrijdag niet komt.
Je gaat echt de gevangenis niet in.
Dat je constant rekening moet houden met school is gewoon te gek voor woorden. NL is toch een 'vrij' land?

liora

liora

02-03-2010 om 15:45

Studiedag

Misschien hebben ze een studiedag op 12 mei en niet op 19 mei omdat het instituut dat de studiedag verzorgd alleen op 12 mei kon?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.