Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mijn kind zit op vmbo

Peiling

Op welk niveau moet ik mijn zoon plaatsen?
54 stemmen
72%
4%
24%

Hansje

Hansje

25-06-2023 om 11:47 Topicstarter

Ik heb het idee dat sommige ouders dit topic weg willen omdat het een spiegel is die hun wordt voorgehouden.

Hansje schreef op 25-06-2023 om 11:47:

Ik heb het idee dat sommige ouders dit topic weg willen omdat het een spiegel is die hun wordt voorgehouden.

Volgens mij overschat je de impact van je stukje enorm. Als er hier al ouders zijn die onterecht denken dat ze een wonderkind op de wereld hebben gezet, gaan die echt niet door jouw geintje inzien dat ze het fout hebben. 

Hansje schreef op 25-06-2023 om 11:47:

Ik heb het idee dat sommige ouders dit topic weg willen omdat het een spiegel is die hun wordt voorgehouden.

Dat denk ik dan ook weer niet inderdaad. 

Hansje schreef op 25-06-2023 om 11:47:

Ik heb het idee dat sommige ouders dit topic weg willen omdat het een spiegel is die hun wordt voorgehouden.

Hansje, denk je dat je met een kind op dit vlak niet te maken krijgt met die ‘spiegels’? Non-stop hoor, en dat heb ik altijd als het grote (enige? ) probleem ervaren. 

Pinokkio schreef op 25-06-2023 om 13:03:

[..]

Hansje, denk je dat je met een kind op dit vlak niet te maken krijgt met die ‘spiegels’? Non-stop hoor, en dat heb ik altijd als het grote (enige? ) probleem ervaren.

Hmm ik heb dat niet zo ervaren. Mijn oudste ging naar het vwo en dat vond ik enorm logisch, ik had niet anders verwacht dan dat mijn kinderen probleemloos door hun schoolcarrière zouden huppelen. Mijn jongste huppelt dan wel door school heen, maar niet vanwege de academic achievements. Dat was verder geen issue, er viel niets te spiegelen, ieder kind vindt zijn eigen weg.

MMcGonagall schreef op 25-06-2023 om 13:19:

[..]

Hmm ik heb dat niet zo ervaren. Mijn oudste ging naar het vwo en dat vond ik enorm logisch, ik had niet anders verwacht dan dat mijn kinderen probleemloos door hun schoolcarrière zouden huppelen. Mijn jongste huppelt dan wel door school heen, maar niet vanwege de academic achievements. Dat was verder geen issue, er viel niets te spiegelen, ieder kind vindt zijn eigen weg.

Als je kinderen probleemloos door school heen huppelen dan valt het ook wel mee toch? 
Dat geldt voor één van mijn kinderen ook maar voor de ander zeker niet. 

Pinokkio schreef op 25-06-2023 om 13:32:

[..]

Als je kinderen probleemloos door school heen huppelen dan valt het ook wel mee toch?
Dat geldt voor één van mijn kinderen ook maar voor de ander zeker niet.

Wat ik zeg, het huppelt probleemloos door school heen, maar dat komt niet omdat het schoolwerk allemaal zo vlekkeloos gaat. Het is gewoon een opgewekt kind dat school als sociale omgeving ziet, en docenten en schoolse vakken als vervelende ballast ziet.

MMcGonagall schreef op 25-06-2023 om 13:35:

[..]

Wat ik zeg, het huppelt probleemloos door school heen, maar dat komt niet omdat het schoolwerk allemaal zo vlekkeloos gaat. Het is gewoon een opgewekt kind dat school als sociale omgeving ziet, en docenten en schoolse vakken als vervelende ballast ziet.

Dit verhaal past naadloos bij mijn kind dat door school huppelt.
Of mijn andere kind vastliep omdat de kloof (aanbod en aanleg) te groot was of door gebrek aan bepaalde vaardigheden doet er niet zo toe en kun je ook nooit meer goed achterhalen. (kip en ei) Problematisch was het iig zeker en dan ook pas loop je tegen de behoefte van anderen aan om je ‘te spiegelen’. 

Nichtjes en achterneefjes van mijn kant hebben allemaal één overeenkomst met mijn zoon. Allemaal hebben ze gesodemieter met school.
Familiedingetje, blijkbaar.

Zolang ze van drank en drugs afblijven en werkwillend zijn, hebben we ons er maar bij neer te leggen.

Zoon kwam deze week thuis met zijn VOL-VCA-certificaat. 
"Is dat nou je eerste diploma sinds je zwemdiploma's?" 
Weet ik niet, het kan ook de eerste sinds mijn veterstrikdiploma zijn.

Nog ruim een jaar en dan hopelijk klaar met school.

BritgetJones007 schreef op 24-06-2023 om 23:08:

[..]

Hoe wist je dat je kinderen HB zijn?

Zoon: is de oudste dus had zelf helemaal nog niet iets van: die jongen is veel ‘slimmer’ dan andere kinderen. Vooral ook omdat hij nooit gerold en gekropen heeft en ze hem nog een jaar langer hebben laten kleuteren “want als we een kringgesprek hebben dan kan hij ineens als een tijger door de klas gaan springen”. Achteraf bezien: hij verveelde zich gewoon. Maar goed. 
Met zwemles viel op dat hij een been niet goed meenam. Zodoende kwamen we bij de kinderrevalidatie terecht. Daar werd DCD geconstateerd maar ze vermoedden ook nog wat anders, daarvoor werden we naar Accare doorverwezen. Daar werd hij onderzocht op dyslexie en add. En toen kwam er ook uit dat zijn IQ 140 was. Al met al kwamen ze dus tot de conclusie dat hij ook HB is (uiteraard niet alleen op basis van zijn IQ). Hij was toen 7.

Dochter: was al op hele jonge leeftijd veel voorlijker dan andere kinderen. Zo wist ze met 1,5 al alle kleuren en legde ze gewone legpuzzels. Met drie leerde ze zichzelf lezen en toen zei ook de peuterschool dat ze haar eigenlijk niet echt iets meer konden bieden. Ze mocht iets eerder beginnen op school en daar zeiden ook de leerkrachten dat ze cognitief niet veel meer te leren had daar. Ze is toen versneld naar groep 3 gegaan (heeft dus 1 jaar gekleuterd). In groep 3 raakte ze depressief want oa “andere kinderen denken niet zoals ik”. We hebben haar toen toch maar laten testen omdat ze anders niet naar de plusklas kon. De orthopedagoog kwam al heel snel tot de conclusie dat ze HB is, heeft ook een IQ van 145+ Ze was toen 6. 

Het gaat nu heel goed met haar gelukkig. 

Zelf wist ik het ook pas toen ik 19 was. Het is zo gek als je je altijd heel dom hebt gevoeld, omdat je gewoon niet begrepen wordt, en dan ineens te horen krijgt dat je een torenhoog IQ hebt. Overigens ben ik er bij mijn dochter pas in gaan verdiepen. Bij mijn zoon werd het meer als voor kennisgeving aangegeven. Hij is nu 23. Voor hem had ik er eigenlijk wel meer van moeten weten. School was voor hem heel erg gezellig, maar meer ook niet. Afgestroomd van vwo naar TL en daarna geen opleiding meer afgerond. Wel gewerkt. Mbo is te weinig uitdagend voor hem, hbo wilde hij niet aan beginnen met die studielening. Hij gaat dus nu eerst een 21+ toets doen volgend jaar. 

Poezenmeisje schreef op 25-06-2023 om 15:45:

Nichtjes en achterneefjes van mijn kant hebben allemaal één overeenkomst met mijn zoon. Allemaal hebben ze gesodemieter met school.
Familiedingetje, blijkbaar.

Zolang ze van drank en drugs afblijven en werkwillend zijn, hebben we ons er maar bij neer te leggen.

Zoon kwam deze week thuis met zijn VOL-VCA-certificaat.
"Is dat nou je eerste diploma sinds je zwemdiploma's?"
Weet ik niet, het kan ook de eerste sinds mijn veterstrikdiploma zijn.

Nog ruim een jaar en dan hopelijk klaar met school.

Gefeliciteerd, wat goed van hem want het boekwerk VOL-VCA is echt een dikke pil. Zijn werkgever zal er heel blij mee zijn en zo krijgt je zoon  mogelijk meer uitdagende opdrachten dankzij het certificaat. 

Dank je.

Ik heb het boekwerk niet gezien, dus geen idee. Volgens zoon was het gewoon één keer doorlezen en je gezond verstand gebruiken. 

Wát hij leest, onthoudt hij wel. Hij heeft alleen de gruwelijke pest aan lezen (dyslectisch).

Poezenmeisje schreef op 25-06-2023 om 20:04:

Dank je.

Ik heb het boekwerk niet gezien, dus geen idee. Volgens zoon was het gewoon één keer doorlezen en je gezond verstand gebruiken.

Wát hij leest, onthoudt hij wel. Hij heeft alleen de gruwelijke pest aan lezen (dyslectisch).

Het is meer dan alleen onthouden, het is ook toepassen. Te vergelijken met een theorie rijexamen. En daar zakken veel mensen voor vanwege onderschatting of te weinig training of mogelijk desinteresse. Dat je zoon, ondanks zijn dyslexie, geslaagd is geeft aan dat de materie hem wrs interesseert.
Fijne gedacht ; juiste beroepskeuze. Maar hij kan wrs meer, nu hij een opleiding doet dat hem interesseert, ook al gebeurt dit in zijn tempo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.