Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mijn kind zit op vmbo

Mijn zoon is hoogbegaafd. Toen hij naar groep 3 ging kon hij al zijn naam schrijven (Co). Daar hadden we heel lang op geoefend en hij heeft bewezen dat hij dat zonder hulp zelf kon schrijven. Hij was ook altijd heel scherp en wist andere leerlingen te vertellen dat bananen krom zijn en dat het 's avonds donker is. Hij wist dat soort dingen al op die leeftijd. Hij was ontzettend slim. Vorig jaar zat hij in groep 8 en zijn CITO is 512. Wij vinden hem een vwo-kind. Op z'n minst havo. De leraren wilden daar niet in mee gaan en gaven vmbo-basis als advies waar wij heel erg verbaasd en geschrokken van waren. Het was ons niet gelukt om het advies naar havo of het liefst gymnasium bij te stellen.

Nu zit hij op vmbo-basis en we willen graag weten hoe we hem naar vwo kunnen krijgen. Op vmbo-basis helpen we hem met sommetjes, maar hij haalt die 6 meestal wel, wat getuigt van hoogbegaafdheid. Als hij thuis oefent merken we dat hij zelfs 10 woordjes uit zijn hoofd kan leren binnen een week. Zijn bijlesleraar zegt ook dat hij het heel goed doet.

We hebben onlangs contact gezocht met de school om te vragen of hij niet naar vwo kan omdat hij te slim is voor het vmbo. Of minimaal havo. Dat moet hij makkelijk aan kunnen. We willen hem na het vwo helpen met een studie kiezen zoals natuurkunde, geneeskunde of ruimtevaartkunde.

We zijn nog steeds heel boos over het advies dat Co heeft gekregen. We vertellen hem elke dag dat hij op de havo of het vwo thuis hoort en hij vindt dat zelf ook. Om zijn zelfvertrouwen in stand te houden kopen we dure merkkleding voor hem zodat hij er als een havist of vwo'er uit ziet.

Peiling

Op welk niveau moet ik mijn zoon plaatsen?
54 stemmen
72%
4%
24%

Dit is niet echt, toch?!

Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is. Ik geloof er in elk geval niets van dat jouw kind met deze cito score op VMBO basis zit. Ik denk eerder aan praktijkschool.

Havo/ vwo heeft een score van 545 voor zover ik me kan herinneren.  Dus dit is duidelijk een grappenmaker of sarcastisch  bedoeld. Zeker gezien  de rest van de tekst.

VWO natuurlijk, hoe durven ze je kind daar niet naar toe te sturen.

schrijf hem vast in voor 2 studies op de universiteit. Mss kan hij daar na dit schooljaar vast terecht mag hij gymnasium overslaan. Ouders weten het toch beter dan de scholen?

Zijn naam Co

Schemerlampje schreef op 23-06-2023 om 18:53:

VWO natuurlijk, hoe durven ze je kind daar niet naar toe te sturen.

Nee, hoogbegaafd dus kan prima door naar uni

Beril schreef op 23-06-2023 om 18:58:

Zijn naam Co

Hahaha ja dat dacht ik ook... heel knap dat wel!

Mijn dyslectische, beelddenkende hb'er haalde amper basis/kader op de eindcito.

In groep 2 gaf hij bijles rekenen aan groep 5.

De hoofdmeester gaf een Havo/Vwo advies en de middelbare school moest daarin meegaan.

Waarom deed jullie basisschool dat niet?

@TO,
Je hebt twee berichten geplaatst. Uit je bericht van twee jaar geleden maak ik op dat je vindt dat schoolniveau er niet toe doet.

Waar maak je je dan druk om?
 
Koop gewoon een potje ellebogenvet voor je kind, zodat het er gemakkelijk doorglijdt, op weg naar de top.

ik denk dat die merkkleding niet duur genoeg is. Als je echt iets wil doen voor zijn zelfvertrouwen is confectie niet genoeg. Ik zou voor maatkleding gaan. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

23-06-2023 om 19:19

wat belachelijk dat school niet naar jou luistert. Jij kent je kind natuurlijk het beste, en weet wat goed is voor hem!

Eerlijk is eerlijk: ik moest lachen bij het lezen van de openingspost. 
Heb je toch knap voor elkaar, TO!

Ginevra schreef op 23-06-2023 om 19:16:

ik denk dat die merkkleding niet duur genoeg is. Als je echt iets wil doen voor zijn zelfvertrouwen is confectie niet genoeg. Ik zou voor maatkleding gaan.

Ik denk ook dat hij door dat gekelderde zelfvertrouwen die lage Cito-score heeft gehaald. Het ligt zoals gewoonlijk allemaal aan de ouders. En maar mopperen op school! Ik zou veilig thuis inschakelen, kunnen die een pleeggezin regelen met rijke ouders. Komt er misschien nog wat van hem terecht.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.