Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mijn zoon van 7 jaar kan en of wil niet leren lezen


Er zijn al veel goede tips gegeven. Ook ik ben benieuwd wat de juf of meester gezegd heeft. Binnen het montessori onderwijs laten ze kinderen vaker zwemmen (intrinsieke motivatie ontdekken), dus misschien is het daarom niet onmiddellijk als probleem gesignaleerd, maar nu jullie van school gaan wisselen en kind gaat doubleren zou je toch zeker een goed eindgesprek verwachten.

Je zoon gaat dus opnieuw beginnen in groep 3. Ouders van kinderen die naar groep 3 gaan worden meestal afgeraden om thuis zelf te beginnen met lezen, omdat het dan vaak niet op een handige / goede manier geleerd wordt. Je hoeft dus niet te oefenen, en als het spanning oplevert, zou ik dat zeker niet doen. Het allerbelangrijkste wat je nu voor je zoon kan doen, is proberen het leesplezier weer wat aan te wakkeren. Voorlezen, samen naar een spannend audioboek luisteren, door strips bladeren, spelletjes doen (je zou bij de lokale speel-o-theek wat maan roos vis spelletjes kunnen lenen, zoals woordkwartet of het letterkasteel, kijken of hij dat wel leuk vindt - maar forceer niets), naar het kinderboekenmuseum of een ander museum, probeer aan te sluiten bij zijn interesses. Dwing hem niet om te lezen, maar lees zelf!

Lexipoort Bouw gebruiken wij ook en is iets wat je makkelijk samen thuis kunt doen - goede ervaringen mee! Misschien heeft de nieuwe school het ook?

Herkenbaar,  hier 2 x groep 3 gedaan, kind kon hardnekkig niet lezen. Leverde ook frustratie op. Ineens pakte kind het op en is er nu zelfs goed in. Was er gewoon niet eerder aan toe. Lexipoort is hier ook ingezet en extra hulp op school met dit programma .

Ayla schreef op 27-07-2021 om 22:28:

Herkenbaar, hier 2 x groep 3 gedaan, kind kon hardnekkig niet lezen. Leverde ook frustratie op. Ineens pakte kind het op en is er nu zelfs goed in. Was er gewoon niet eerder aan toe. Lexipoort is hier ook ingezet en extra hulp op school met dit programma .

Wat heerlijk om een makkelijk oplossing te lezen, ik moest er grinniken want het voelt ook heel logisch dat dit misschien wel de belangrijkste reden kan zijn.

Geronimo3 schreef op 27-07-2021 om 22:49:

[..]

Wat heerlijk om een makkelijk oplossing te lezen, ik moest er grinniken want het voelt ook heel logisch dat dit misschien wel de belangrijkste reden kan zijn.

Het klinkt ook wel makkelijk zoals ik het opschrijf, ik kan er nu ook om lachen, maar destijds was het niet makkelijk, veel gesprekken gehad, orthopedagoog, ergotherapeut, school trok van alles uit de kast zonder resultaat. Maar ineens lukte alles, het kwartje leek te vallen, op meerdere gebieden. Dus mijn conclusie is dat ze er eigenlijk simpelweg nog niet aan toe was. Doubleren heeft haar goed gedaan. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-07-2021 om 05:42

Herkenbaar. 
Lezen en schrijven was hier altijd een strijd. Uiteindelijk bleek hij ass te hebben en een normale intelligentie, maar ondertussen is hij bijna negen, zit hij in het buitengewoon onderwijs en blijven schrijven en lezen een probleem.

Montes-sorry is niet voor elk kind geschikt. Sommige kinderen leren beter bij een wat strakker plan. Ogen testen is ook een goed idee. Niet elk kind ontwikkelt zich even snel. 

Hier twee extreem late lezers. Het is een misvatting dat kinderen van lezen gaan houden als hun ouders dat doen,  en als ze vaak voorgelezen worden. Ik lees alles wat los en vast zit,  we hebben een boekenkast van de vloer tot aan het plafond en je wil niet weten hoeveel ik heb voorgelezen. Nul resultaat. 

Ogen testen is altijd een goed idee. Maar ook ik vraag mij af of het niet aan het Montessori onderwijs ligt.  Veel kinderen hebben meer structuur en sturing nodig. 

En sommigen bakken er,  net als mijn jongste,  gewoon niks van.  Toen hij 16 was zag hij ineens het licht. Geen idee hoe dat kwam, maar ineens kon hij wel lezen.  Nog niet van harte,  maar wel echt stukken beter.

Er zijn al veel zonnige dingen over gezegd. Ik denk datje eerst op school moet zijn. Zij hebben je kind een jaar kunnen observeren in groep 3; ze moeten toch een idee hebben waar het aan zou kunnen liggen. Het kan toch niet als een volslagen verrassing komen dat hij nu niet kan lezen.

Uit wat je schrijft maak ik op dat hij de basis mist. Als je geen letters herkent kun je geen woordjes lezen; dan is een boek in je handen gedrukt krijgen met de vraag ‘wat staat daar?’ uiterst frustrerend. Als zijn gezichtsvermogen goed is, hij is niet dyslectisch en jij en hij staan open voor wat oefening zou ik bij de basis beginnen: letters. Wij hebben zo’n magneetbordje met de letters die ze op school gebruiken. Heb ik mijn middelste mee op weg geholpen, want die pikte het in de kleuterklas niet op. Helemaal niet erg, maar ineens konden al zijn vriendjes lezen en hij niet, en daar was hij erg verdrietig over. S avonds na het bad even gezellig samen op de bank drieletterwoordjes maken. Waaronder diverse ‘vieze’, om het leuk te houden. Dit heeft hem het vertrouwen gegeven dat hij het wél kan. 

Duiveninhetnieuws schreef op 28-07-2021 om 09:28:

Er zijn al veel zonnige dingen over gezegd. Ik denk datje eerst op school moet zijn. Zij hebben je kind een jaar kunnen observeren in groep 3; ze moeten toch een idee hebben waar het aan zou kunnen liggen. Het kan toch niet als een volslagen verrassing komen dat hij nu niet kan lezen.

Uit wat je schrijft maak ik op dat hij de basis mist. Als je geen letters herkent kun je geen woordjes lezen; dan is een boek in je handen gedrukt krijgen met de vraag ‘wat staat daar?’ uiterst frustrerend. Als zijn gezichtsvermogen goed is, hij is niet dyslectisch en jij en hij staan open voor wat oefening zou ik bij de basis beginnen: letters. Wij hebben zo’n magneetbordje met de letters die ze op school gebruiken. Heb ik mijn middelste mee op weg geholpen, want die pikte het in de kleuterklas niet op. Helemaal niet erg, maar ineens konden al zijn vriendjes lezen en hij niet, en daar was hij erg verdrietig over. S avonds na het bad even gezellig samen op de bank drieletterwoordjes maken. Waaronder diverse ‘vieze’, om het leuk te houden. Dit heeft hem het vertrouwen gegeven dat hij het wél kan.

Helemaal eens. Als school hier niks mee doet zou ik ook uitkijken naar een andere. Wellicht haalde hij met montessori niet het beste uit zichzelf. Hopelijk gaat het straks beter.

Begin iig met de basis. Letters, korte woordjes, thema's die hem interesseren. Mijn jongste wilde ook niet lezen maar  als het ging over Pokemon en Sonic dan deed ie extra zijn best en lukte het toch wel.

Als de basis er is, is Donald Duck junior of Ducklexie erg leuk. Grotere letters, korte zinnen, eenvoudige taal. Mijn kinderen verslonden ze. Op school wordt dat hier ook gebruikt, en je kunt ze lenen in de bieb. (Gewone Donald duck is te moeilijk qua taalgebruik) 

Die boekjes uit groep 3 zijn ook niets aan om te lezen. Met simpele woordjes kun je geen leuk verhaal maken. Misschien helpt het om een samenlees boek te proberen. Dan leest je zoontje op een heel makkelijk niveau en jij 1 of twee niveaus hoger en daardoor krijg je een leuker verhaal. 

Wie er heel aardig in slaagt om Avi boekjes te maken die je niet voor je verdriet leest: Paul van Loon. Veel boekjes voor beginnende lezers zijn hemeltergend saai, maar de boekjes van Van Loon zijn redelijk genietbaar, ook de laagste niveaus. Ik weet alleen niet of hij voor groep 1 geschreven heeft ( wel voor 2 en hoger meen ik).
Groeten,

Temet 

Wie er heel aardig in slaagt om Avi boekjes te maken die je niet voor je verdriet leest: Paul van Loon. Veel boekjes voor beginnende lezers zijn hemeltergend saai, maar de boekjes van Van Loon zijn redelijk genietbaar, ook de laagste niveaus. Ik weet alleen niet of hij voor groep 1 geschreven heeft ( wel voor 2 en hoger meen ik).
Groeten,

Temet 

Oeps, groep 3 bedoel ik natuurlijk. Foutje!

Ik zou een leuke letter-app installeren waarmee hij speelsgewijs de letters of korte woordjes leert. Wij hadden voor onze dochter vroeger ‘Letterschool’ met Dirk Scheele. Juf Janne heeft ook een app en zo zijn er wel meer. En leuke kleurplaten met letters. Samen kleuren is altijd leuk en tussendoor ziet hij de letters dan ook weer en kun je misschien korte woordjes maken. Er zijn zoveel manieren om met letters en woordjes bezig te zijn zonder er gelijk een boekje bij te pakken. Dat kan later nog wel. 

Duiveninhetnieuws schreef op 28-07-2021 om 09:28:

(…)
Uit wat je schrijft maak ik op dat hij de basis mist. Als je geen letters herkent kun je geen woordjes lezen; (..)

In aanvulling op dit bericht (en aangenomen dat het inderdaad om de basis gaat) een tip. Ik heb in de lockdown mijn dochter de letters en korte woordjes leren lezen met behulp van dit boek (Edit: plaatje komt niet door. Het gaat om Letterboek van Zwijsen in de serie Maan Roos Vis)
Ik weet niet hoe sterk de aversie van jouw zoontje is tegen boeken, maar deze is gericht op de basis en niet zo suf als de “is pip kip? pip is kip!” van de avi-startserie. Dochter kreeg daar ook bultjes van 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.