Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mijn zoon van 7 jaar kan en of wil niet leren lezen


Als hij volgend jaar (opnieuw) naar groep 3 gaat dan hoeft hij toch niet al te kunnen lezen? 

Hij zal niet helemaal niks geleerd hebben afgelopen jaar, en heeft hierdoor samen met zijn leeftijd aankomend schooljaar een leuke voorsprong.

Ik kreeg ooit de tip Donald Duck jr. te halen, is net wat makkelijker voor de beginnende lezer dan de normale Donald Duck, maar net zo verslavend

Even een tegengeluid. Zitten jullie er zelf niet teveel bovenop? 
Je hebt hem van de school gehaald, lees ik, en hij gaat naar een andere school. Thuis oefenen jullie, hij moet zeggen wat er staat. Als je kind een boek ziet, begint hij al te mopperen.

Is het faalangst? Dat hij denkt dat hij zelf de domoor is, het niet kan? Dan is elke keer een boek onder je neus krijgen heel spannend. 
Misschien is jouw kind bang iets fout te doen en durft hij daarom niet te oefenen. En zo blijf je een beetje hangen en leert hij minder. 

Als je het nog niet hebt geprobeerd, dan zou ik hem helemaal met rust laten rondom het lezen. Wel voorlezen en gezellig maken, maar niet hem vragen ook een woord te lezen. Niet zeggen dat hij het nog niet kan. Niet vragen of hij wel wil. Niks van dat alles. Dan met de nieuwe school hetzelfde starten, zonder druk. Wie weet komt hij na een paar maanden zelf beter tot zijn recht en leert hij op zijn manier hoe het moet.

Zomaar wat gaan doen met echte tekst (hele zinnen, alle letters door elkaar) is wel riskant als je niet goed weet wat het niveau is. Om een zin te begrijpen moet je de woorden toch al best vlot lezen. Een groep 3 zittenblijver is daar vaak echt nog niet aan toe. En de motivatie is al heel laag, als je het kind nu op een te hoog niveau aanspreekt kun je het probleem nog erger maken.

Heeft school geen overdracht voor volgend jaar geschreven waarin het niveau beschreven staat? Kent het kind alle letters, en zo nee, welke nog niet? Wat voor woordstructuren (MKM, MMKM, etc) lukken wel en niet? 

Bouw Lexipoort is wel een goed programma. Dat zal niet snel te moeilijk zijn voor je kind. 

Maar je kunt ook afwachten en met de nieuwe school in gesprek gaan over hoe jullie thuis het beste kunnen helpen.

Goedendag Lina, 

al aan dyslexie gedacht?

groet,

ingrid

ingrid80 schreef op 23-06-2023 om 15:11:

Goedendag Lina,

al aan dyslexie gedacht?

groet,

ingrid

Topic is al 2 jaar oud. Weet niet of Lina nog actief is hier op dit forum.

In de kringloopwinkel zoeken naar de leesboeken van "Bak-ker-tje Deeg", "Harm-Jan en Tie-ne-ke", "Klom-per-tje Klomp".

Donald Duck Junior is ook toegankelijk.

Samen lezen in boeken van Dr. Seuss, mijn zoon kwam niet weer bij van "Het Voetenboek". Alliteratie doet het vaak goed.

Poezenmeisje schreef op 23-06-2023 om 15:42:

In de kringloopwinkel zoeken naar de leesboeken van "Bak-ker-tje Deeg", "Harm-Jan en Tie-ne-ke", "Klom-per-tje Klomp".

Donald Duck Junior is ook toegankelijk.

Samen lezen in boeken van Dr. Seuss, mijn zoon kwam niet weer bij van "Het Voetenboek". Alliteratie doet het vaak goed.

Het topic is 2 jaar oud...

De tips zijn misschien nog steeds handig.

Poezenmeisje schreef op 23-06-2023 om 18:46:

De tips zijn misschien nog steeds handig.

Zeker, maar dan kun je een eigen topic openen toch. TO leest het niet meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.