Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moeite met de juf

Peiling

Hoe is het contact tussen jullie kind(eren) en de leerkracht?
56 stemmen
57%
39%
4%

Milkyway. schreef op 31-01-2023 om 16:46:

[..]

Ik ben van mening dat ik mijn eigen klas zeker wel kan beoordelen, ik kijk altijd goed naar mijn eigen handelen en weet zeker wel hoe en wat qua leerlingen en wat er speelt in de klas.

check. “De slager die zijn eigen vlees keurt” gaat niet op voor jou. Daarover verschillen we dan van mening. Ongeacht wie er gelijk heeft, lijkt het me niet handig om die vergelijking te trekken. Dynamiek is nogal een ding en jullie hebben andere kinderen voor je neus. Misschien ook andere leeftijden en andere functies en een andere school en een andere persoonlijkheid. Daarbij krijgen vrouwen die zich wat directiever gedragen al snel het verwijt dat ze niet lief genoeg zijn. Als deze leerkracht een man was geweest, had je dan dezelfde kritiek gehad? Of had je dan andere maatstaven gehanteerd?

Het is voor ons natuurlijk moeilijk beoordelen omdat we de leerkracht en situatie niet kennen. Als je kind er last van heeft, zou ik een afspraak maken om het aan te kaarten of tijdens het 10min gesprek opwerpen. Als het iets dat je graag anders zou zien, maar op zich heeft je kind er geen last van… lekker laten en blij zijn dat het over de hele linie goed gaat op school. 

En in alle scenario’s zou ik er niet meer over praten met andere ouders en die gesprekken afkappen met “ieder heeft zijn eigen stijl”. 

Je geeft aan dat je kind iedere dag met plezier naar school gaat. Dat is toch geweldig! 

Heel eerlijk, uitspraken als 'het gevoel van echt contact maken ontbreekt' vind ik wat zeurderig klinken. Ze is de juf, ze geeft les. Haar stijl is niet jouw stijl, maar 100% haal je nooit joh! 

Dit doet me terug denken aan de lagere schooltijd van mijn kinderen. Van de pakweg 20 leerkrachten die ik heb gezien, vond ik er hooguit 5 capabel, 5 totaal ongeschikt en 10 net voldoende. Qua schrijfvaardigheid, communicatieve vaardigheden, het aansluiten bij mijn nadh(niets-aan-de-hand)-kinderen. De lagere school uitzitten en het beste er van maken... dat is hoe het hier (helaas) ging. Voor mij, maar ook voor mijn kinderen.

En pas op dat je je eigen  gevoel over de juf niet op dochter projecteert.

dochter had een juf waar het niet lekker mee liep. Dochter voelde zich niet gezien of gehoord. Besproken met de juf, afspraken gemaakt (waar dochter ook bij was). Juf hield zich niet aan de afspraken en dochter ging met tegenzin naar school op de dagen van deze juf. Weer in gesprek met de juf, maar ook ik werd niet gehoord door de juf. Gelukkig liep het al tegen einde schooljaar. Dochter weer opgebloeid in volgende groep met andere leerkracht.

Ik snap die poll ook niet zo goed. Wat is daar het nut van? 

rebmaaviv schreef op 31-01-2023 om 18:05:

Ik snap die poll ook niet zo goed. Wat is daar het nut van?

Ik vind het nogal enquete-achtig overkomen eerlijk gezegd. En ik zou er als leerkracht bloednerveus van worden als ouders zulke vragen over mij zouden stellen op een forum, dus ik kan me haast niet voorstellen dat TO zelf ook leerkracht is. 

Verder: met de ene leerkracht is er een betere band of klik dan met de andere (een band vind ik wel zwaar klinken, dat is wat inniger dan een goeie klik). Hier hebben mijn kinderen allebei een juf gehad die ze leuk vonden, maar ik weet van anderen die haar helemaal verschrikkelijk vonden.  

Met de ene persoon is contact nou eenmaal makkelijker dan met de andere. Daar leer je alleen maar van. 

Ik ga op school alleen in gesprek over concrete situaties die mijn kind betreffen en waar iets rechtgezet moet worden of waarover ik vragen heb. Blijkbaar heb je dat al gedaan en zag de leerkracht zelf ook dat je dochter onzeker is. Ik zou nu even afwachten wat de juf onderneemt en bedenken of je zelf iets kan doen aan de onzekerheid van je dochter. Als ze over een tijdje nog steeds niks durft te zeggen in de klas, dan zou ik in overleg met de leerkracht over een plan van aanpak mbt die onzekerheid.

troelahoep schreef op 31-01-2023 om 18:16:

[..]

Ik vind het nogal enquete-achtig overkomen eerlijk gezegd. En ik zou er als leerkracht bloednerveus van worden als ouders zulke vragen over mij zouden stellen op een forum, dus ik kan me haast niet voorstellen dat TO zelf ook leerkracht is.


Ik wel in de ggz en basisonderwijs komt dit soort jaloers 2 mavo gedrag regelmatig voor. Niet de ander steunen of eerlijk aangeven dat je verbeterpunten ziet, maar achteraf via via een 'zie je wel dat zij fout is cultuur creëren'. Zelfs online via een soort benchmark.

Ik hoop niet dat je met collega's ook zo sneaky omgaat ipv dat je eerlijk 1 op 1 het gesprek aan gaat over je zorgen of feedback. 

Hier ook nooit een vertrouwensband gehad met één van de juffen. Er waren er wel een paar bij die ik heel graag mocht. En er zat heel veel verschil tussen verschillende leerkrachten. 
Gelukje, hoe ouder kinderen worden hoe minder afhankelijk ze zijn van de leerkracht. 

Mijn ene zoon had een hele fijne leerkracht die heel goed was in het omgaan met kinderen die last hadden van een gevoelig gehoor enzo.. Dit had tot gevolg dat de klas altijd dezelfde fijne sfeer had, altijd rust in de tent (kinderen met koptelefoons op) want elke kleuter kreeg wel iets wat het nodig had. Kind kwam altijd vrolijk, rustig en opgeladen uit school. Fantastisch. 

En de ander die had pech. Die kleuterjuf had geen empathie (niet dat ik ontdekt heb) en elke 'tentoonstelling" (van gemaakte werkjes door de leerlingen) was een tentoonstelling over hoe goed zij was. Kind kwam elke dag moe en verdrietig uit school. Ze was gewoon onaangepast, zeg maar. Niet onaardig maar heel apart. De klas was haar koninkrijk, je was te gast en haar wet gold. Ook zij had vast haar goede kanten (maar daar kom ik nu even niet op ). Elke sinterklaas te zenuwachtig om met de kinderen naar speelplaats te gaan (met hek erom) zo dat elk jaar opnieuw een deel van de 8ste groep een kind uit haar groep moest begeleiden. En dat was alleen haar groep. En zij bleef als nerveus wrak in de klas. Toen was ze al richting pensioen. De kleuters hebben dat niet doorgehad, dus dat was prima. Een hele dikke agenda, alles tot op de puntjes bijhouden maar geen overzicht. Ik was mee op een uitje naar de bibliotheek en toen we allemaal in de juiste, voor de juf dan, volgorde stonden in de aula en zo naar buiten moesten marcheren (want dat had zij zo op haar papiertje getekend), en ik vroeg welke route we namen.. zij heel erg schrok want alles (tot op de volgorde van de rij, wie links en wie rechts) was gepland maar die route nu juist niet. Nouja dat verduidelijkte veel voor mij.

Deze juf was communicatief niet alleen niet sterk, weigerde rustig om ouders te woord te staan en na anderhalfjaar werd hij overgeplaatst naar een andere klas. Dat was het advies van de onderwijsconsulenten (die waren erbij want zij had ook besloten niet meer met de directeur te willen praten). Dat was een hele toer, waar wij buiten gebleven zijn, tussen de consulenten en school (die dat weigerde natuurlijk). Kind is na  overplaatsing helemaal opgebloeid en mocht toen pas hele dagen naar school (dat mocht van het "wrak" niet).

Terug naar jou, je kan opperen dat de relatie juf-kind niet echt lekker loopt en vragen of je kind naar een andere klas mag. Afdwingen, dat wordt heel lastig maar je kan het proberen. 

Mugske schreef op 31-01-2023 om 18:04:

dochter had een juf waar het niet lekker mee liep. Dochter voelde zich niet gezien of gehoord. Besproken met de juf, afspraken gemaakt (waar dochter ook bij was). Juf hield zich niet aan de afspraken en dochter ging met tegenzin naar school op de dagen van deze juf. Weer in gesprek met de juf, maar ook ik werd niet gehoord door de juf. Gelukkig liep het al tegen einde schooljaar. Dochter weer opgebloeid in volgende groep met andere leerkracht.

Wat had je voor afspraken gemaakt met de juf?

Ik ben ook sinds dit jaar leraar; op een praktijkschool. Vooral met deze kinderen die allemaal een laag IQ hebben is de band die je hebt heel belangrijk. Als je geen band met ze hebt dan komt de leerstof nauwelijks binnen. Maar dat is waarschijnlijk hier sterker omdat ze minder intrinsieke motivatie hebben. Toch denk ik dat ook over het algemeen een band met je leerlingen wel echt belangrijk is; zeker ook op de basisschool.

Milkyway.

Milkyway.

31-01-2023 om 19:01 Topicstarter

rebmaaviv schreef op 31-01-2023 om 18:25:

[..]

Ik wel in de ggz en basisonderwijs komt dit soort jaloers 2 mavo gedrag regelmatig voor. Niet de ander steunen of eerlijk aangeven dat je verbeterpunten ziet, maar achteraf via via een 'zie je wel dat zij fout is cultuur creëren'. Zelfs online via een soort benchmark.

Ik hoop niet dat je met collega's ook zo sneaky omgaat ipv dat je eerlijk 1 op 1 het gesprek aan gaat over je zorgen of feedback.

Waarom reageer je steeds zo heftig? Ik ben helemaal niet sneaky en ikvind het vervelend dat dit blijkbaar zo overkomt door mijn bericht. Waarom mag ik geen moeite hebben met de leerkracht van mijn dochter? Je doet net of dat een schande is. Ik vind dat je heel bijzonder reageert en ik heb op deze manier niets aan jouw reacties..

Milkyway.

Milkyway.

31-01-2023 om 19:03 Topicstarter

rebmaaviv schreef op 31-01-2023 om 18:05:

Ik snap die poll ook niet zo goed. Wat is daar het nut van?

Ik snap jou niet zo goed. Ik heb de poll er neer gezet omdat het voor mij wel helpend en informatief is. Iedereen is vrij om het wel of niet in te vullen dacht ik zo.

Prima, mopperen en roddelen is geen veilige manier om met een ander om te gaan en dat weet je zelf ook wel. 

Is het het niet waard om het 1 op 1 eens met haar te bespreken? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.