Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moeite met de juf

Peiling

Hoe is het contact tussen jullie kind(eren) en de leerkracht?
56 stemmen
57%
39%
4%

Milkyway.

Milkyway.

31-01-2023 om 19:05 Topicstarter

Mischa83 schreef op 31-01-2023 om 17:43:

Je geeft aan dat je kind iedere dag met plezier naar school gaat. Dat is toch geweldig!

Heel eerlijk, uitspraken als 'het gevoel van echt contact maken ontbreekt' vind ik wat zeurderig klinken. Ze is de juf, ze geeft les. Haar stijl is niet jouw stijl, maar 100% haal je nooit joh!

Klopt zeker dat ieder z'n eigen stijl heeft. En met contact maken bedoel ik even een aai over de bol, goedemorgen zeggen bij binnenkomst (dit gebeurt dus niet), complimentje maken als iemand een nieuwe trui heeft o.i.d.

En lesgeven gaat samen met sfeer. Kinderen leren beter in een veilige en fijne omgeving.

Neutraal is toch prima? ik verwacht niet dat mijn kinderen een sterke band opbouwen met de juf/meester. Natuurlijk zou dat leuk zijn maar dat is niet perse heel realistisch. Het meest belangrijke is dat zij/hij goed onderwijs geeft, kennis overbrengt en zorgt voor een rustige sfeer in de klas. 

Milkyway.

Milkyway.

31-01-2023 om 19:08 Topicstarter

rebmaaviv schreef op 31-01-2023 om 19:04:

Prima, mopperen en roddelen is geen veilige manier om met een ander om te gaan en dat weet je zelf ook wel.

Is het het niet waard om het 1 op 1 eens met haar te bespreken?

Nogmaals, ik heb dit niet met andere ouders besproken of mensen hierin uitgehoord. Daarom was ik ook benieuwd naar de mening van ouders die erbuiten staan. Maar blijkbaar raak ik een gevoelige snaar want jouw reacties zijn echt wel een beetje gek. 

Milkyway. schreef op 31-01-2023 om 19:08:

[..]

Nogmaals, ik heb dit niet met andere ouders besproken of mensen hierin uitgehoord. Daarom was ik ook benieuwd naar de mening van ouders die erbuiten staan. Maar blijkbaar raak ik een gevoelige snaar want jouw reacties zijn echt wel een beetje gek.

Ja, vast. Blijkbaar heb je verwachtingen van haar die niet uitspreekt en ook tips die je niet uitspreekt. 

Je vindt haar een goede leerkracht verder, waarom zou je dan niet met haar praten of het tijdens een oudergesprek ter sprake brengen? 

Ik ben niet gek hoor, tenminste niet klinisch gek. Ik kan niets met dat gaslighten. Ik ben er niet gevoelig voor. 

rebmaaviv schreef op 31-01-2023 om 19:04:

Prima, mopperen en roddelen is geen veilige manier om met een ander om te gaan en dat weet je zelf ook wel.

Is het het niet waard om het 1 op 1 eens met haar te bespreken?

Wie stelt dat zij dit doet.. ? (roddelen, mopperen)

Niet alles is met elk persoon te bespreken he. Niet alleen is niet elk onderwerp geschikt maar ook de persoon zelf soms niet en soms zijn ook de verhouding die je tot elkaar hebt niet geschikt om een bepaald gesprek te voeren.

En daarbij, stel je dan voor dat zij dat doet zoals jij in dit draadje? Meteen met de deur in huis door te zeggen wat je iemand volgens jou is ipv te beseffen dat jij dit zo vindt en iemand misschien niet zo is? Gewoon, uit nieuwsgierigheid hoor. 

Milkyway. schreef op 31-01-2023 om 19:05:

[..]

Klopt zeker dat ieder z'n eigen stijl heeft. En met contact maken bedoel ik even een aai over de bol, goedemorgen zeggen bij binnenkomst (dit gebeurt dus niet), complimentje maken als iemand een nieuwe trui heeft o.i.d.

En lesgeven gaat samen met sfeer. Kinderen leren beter in een veilige en fijne omgeving.

Ik had deze vorm van aandacht als kind helemaal niet prettig gevonden. En het is een beetje tricky ook, omdat dat soort aandacht door verschillende kinderen anders gewogen wordt. Het kan het gevoel van favorietes in de hand werken. Ook omdat sommige kinderen nu eenmaal meer opvallen dan anderen. Dus hoe lief het ook overkomt, er zitten ook lastiger kanten aan. 

De overgang van groep 2 naar groep 3 kan voor sommige ouders en kinderen ook wat onwennig zijn. Zowel qua gedrag in de klas als omgangsvormen. 

Ik lees niet zoveel schokkends. Je zoekt een erg zachte leerkracht. In welke klas werk je zelf? Wat is je functie? Is dit je oudste kind? Ik krijg het gevoel dat je wat irrealistische verwachtingen hebt, vandaar mijn vragen. Nogmaals; ik kan er naast zitten, want ik ken de situatie niet. Maar ik lees minder geks in het gedrag van de leerkracht dan in jouw verwachtingen. 

rebmaaviv schreef op 31-01-2023 om 19:14:

[..]

Ja, vast. Blijkbaar heb je verwachtingen van haar die niet uitspreekt en ook tips die je niet uitspreekt.

Je vindt haar een goede leerkracht verder, waarom zou je dan niet met haar praten of het tijdens een oudergesprek ter sprake brengen?

Ik ben niet gek hoor, tenminste niet klinisch gek. Ik kan niets met dat gaslighten. Ik ben er niet gevoelig voor.

Nu is het weer gaslighten? Jeetje het wordt steeds gekker. 

Zij kan tijdens een ouder gesprek toch aangeven dat zij haar een goede juf vindt mbt uitleg/structuur, alleen dat zij soms de kleine dingen mist zoals een goedemorgen of een compliment richting kind. Een kleine opening of tip. 

rebmaaviv schreef op 31-01-2023 om 19:22:

Zij kan tijdens een ouder gesprek toch aangeven dat zij haar een goede juf vindt mbt uitleg/structuur, alleen dat zij soms de kleine dingen mist zoals een goedemorgen of een compliment richting kind. Een kleine opening of tip.

Dat goed overleg, 1 op 1 lijkt wel een stokpaardje. Waarom doen we dat eigenlijk niet? Dan hebben we eindelijk ook dit forum niet nodig, namelijk!?

Je maakt er iets van dat het niet is. 
De vraag is niet, ik wil graag iets bespreken maar weet niet hoe. 

Ik las de opsomming van de goede punten dat TO niet tegen deze juf is want ze ziet ook heus de sterke punten maar dat wat deze juf niet heeft, is goed contact maken met haar dochter. En als het een leerling betrof die geen behoefte heeft aan contact, is dat prima en geen enkel probleem maar als een kind daar wel behoefte aan heeft, is er sprake van een mismatch. 
nu vraag ik mij af hoe jij dat in een discussie vorm ziet.
juf zegt Hallo!
To zegt Hallo! 

En dan …?

o ja en nog een keer de vraag; stel dat deze leerkracht een man was geweest? Een “meester” in plaats van een “juf”? Had je je dan dezelfde vragen gesteld en dezelfde aanmerkingen/twijfels gehad?

en dat bedoel ik niet gemeen, want als het antwoord “nee” is, dan kun je jezelf sowieso geruststellen; je kind heeft een prima leerkracht. Maar jij had wat andere verwachtingen.

Milkyway.

Milkyway.

31-01-2023 om 19:40 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 31-01-2023 om 19:20:

[..]

Ik had deze vorm van aandacht als kind helemaal niet prettig gevonden. En het is een beetje tricky ook, omdat dat soort aandacht door verschillende kinderen anders gewogen wordt. Het kan het gevoel van favorietes in de hand werken. Ook omdat sommige kinderen nu eenmaal meer opvallen dan anderen. Dus hoe lief het ook overkomt, er zitten ook lastiger kanten aan.

De overgang van groep 2 naar groep 3 kan voor sommige ouders en kinderen ook wat onwennig zijn. Zowel qua gedrag in de klas als omgangsvormen.

Ik lees niet zoveel schokkends. Je zoekt een erg zachte leerkracht. In welke klas werk je zelf? Wat is je functie? Is dit je oudste kind? Ik krijg het gevoel dat je wat irrealistische verwachtingen hebt, vandaar mijn vragen. Nogmaals; ik kan er naast zitten, want ik ken de situatie niet. Maar ik lees minder geks in het gedrag van de leerkracht dan in jouw verwachtingen.

Ah, dat is wel een eye-opener voor mij, sommige kinderen kunnen dit inderdaad als onprettig ervaren.

 Ik heb bijvoorbeeld, meerdere keren, in een gesprek aangegeven dat mijn dochter het prettig vindt als ze een "goedemorgen" terug krijgt. Ik vind het ook vervelend om alle voorbeelden op te noemen omdat ik natuurlijk graag anoniem wil blijven. Ik heb nog 1 oudere zoon, dochter is dus de jongste. 

Ik werk zelf binnen een praktijkschool als leerkrachtondersteuner maar heb wel 3 dagen mijn eigen klas.

Philou schreef op 31-01-2023 om 19:31:

[..]

Dat goed overleg, 1 op 1 lijkt wel een stokpaardje. Waarom doen we dat eigenlijk niet? Dan hebben we eindelijk ook dit forum niet nodig, namelijk!?

Je maakt er iets van dat het niet is.
De vraag is niet, ik wil graag iets bespreken maar weet niet hoe.

Ik las de opsomming van de goede punten dat TO niet tegen deze juf is want ze ziet ook heus de sterke punten maar dat wat deze juf niet heeft, is goed contact maken met haar dochter. En als het een leerling betrof die geen behoefte heeft aan contact, is dat prima en geen enkel probleem maar als een kind daar wel behoefte aan heeft, is er sprake van een mismatch.
nu vraag ik mij af hoe jij dat in een discussie vorm ziet.
juf zegt Hallo!
To zegt Hallo!

En dan …?

EhuAd0gXYAY1Ops.jpg


Milkyway.

Milkyway.

31-01-2023 om 19:44 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 31-01-2023 om 19:33:

o ja en nog een keer de vraag; stel dat deze leerkracht een man was geweest? Een “meester” in plaats van een “juf”? Had je je dan dezelfde vragen gesteld en dezelfde aanmerkingen/twijfels gehad?

en dat bedoel ik niet gemeen, want als het antwoord “nee” is, dan kun je jezelf sowieso geruststellen; je kind heeft een prima leerkracht. Maar jij had wat andere verwachtingen.

Dan had ik zeker dezelfde vragen gesteld omdat ik vind dat beide ook een beetje gevoel moeten hebben voor contact met leerlingen. Er zit vaak verschil tussen juffen en meesters maar beide moeten een leerling wel op zijn of haar gemak kunnen stellen.

Milkyway.

Milkyway.

31-01-2023 om 19:46 Topicstarter

Philou schreef op 31-01-2023 om 19:31:

[..]

Dat goed overleg, 1 op 1 lijkt wel een stokpaardje. Waarom doen we dat eigenlijk niet? Dan hebben we eindelijk ook dit forum niet nodig, namelijk!?

Je maakt er iets van dat het niet is.
De vraag is niet, ik wil graag iets bespreken maar weet niet hoe.

Ik las de opsomming van de goede punten dat TO niet tegen deze juf is want ze ziet ook heus de sterke punten maar dat wat deze juf niet heeft, is goed contact maken met haar dochter. En als het een leerling betrof die geen behoefte heeft aan contact, is dat prima en geen enkel probleem maar als een kind daar wel behoefte aan heeft, is er sprake van een mismatch.
nu vraag ik mij af hoe jij dat in een discussie vorm ziet.
juf zegt Hallo!
To zegt Hallo!

En dan …?

En ik ben inderdaad niet tegen de juf, ik vind haar verder een super leerkracht. Ik wilde dus ook graag ervaringen hebben van hoe andere ouders dit ervaren. Maar het is nu een soort discussie geworden of ik wel of niet roddel en de juf wil wegwerken...

Ik heb nooit gezegd wegwerken. Dat er met andere ouders is gepraat, droeg je zelf aan. Is jouw mening gevalideerd, natuurlijk. Een gevoel is niet fout. 

Wat wil je er verder mee? 

Dat je zelf in het onderwijs werkt breng je ook zelf ter sprake, dus blijkbaar is dat voor jou relevant. In deze rol ben je echter ouder. Ik zou dat wel scheiden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.