Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moeten de scholen open blijven

Schoolleiders en leerkrachten begrijpen niet waarom de overheid de scholen niet sluit, kopt Trouw.
Blijkbaar voldoet de uitleg van Rutte niet. toch vind ik die uitleg helder: kinderen zijn niet de kwetsbare groep, als kinderen thuis blijven moeten ouders ook thuisblijven en ouders zijn nodig vanwege hun werk in vitale sectoren in de samenleving.
Ik vond dat wel mooi: het liet zien dat er meer vitale sectoren zijn, die belangrijker zijn dan onderwijs, waar het systeem van onderwijs gedienstig aan is, ondergeschikt zelfs. Dat steekt blijkbaar toch teveel voor leerkrachten. Ze worden gereduceerd tot opvang.
De actiegroep PO in actie heeft de oplossing: kinderen van ouders die werken in gezondheidszorg en bij d epolitie zouden wel opgevangen moeten worden op scholen. Staat het onderwijs toch weer aan de top: zij beslissen welke kinderen opgevangen mogen worden (ze spreken zelf niet eens meer over de mogelijkheid om les te geven). Moet je dadelijk met je arbeidskontrakt je melden bij school om te vragen of je kind alsjeblieft wel naar school mag? Bizar. Leerkrachten gaan niet over de relevantie van het werk van ouders. Leerkrachten hebben zelf een belangrijke taak en vooralsnog is er geen probleem om die taak uit te voeren.
Oh ja, er was wel een probleem. Uit Trouw van 9 maart: 'Bij Xpect Primair, een koepel van 25 basisscholen in Tilburg, hebben zich zo’n 145 van de ruim 700 personeelsleden ziekgemeld. Het overgrote deel daarvan is leerkracht, zegt woordvoerder Tanja Westeneng.' 145 van de 700. Uit een test onder ziekenhuispersoneel bleek dat 4% het coronavirus bij zich had. 4% van 700 zijn er 28. Geen 145. Met andere woorden: het aantal ziekmeldingen onder onderwijspersoneel staat in geen verhouding tot het mogelijke probleem. Dan wordt er wat geroepen over personeelstekorten, maar geen enkele sector kan een ziekmeldingspercentage van ruim 20% binnen één dag oplossen.
Gisteren gaf Anko van Hoepen een vaag verhaal over of scholen zelf mogen beslissen of ze wel of niet open blijven. Gelukkig kwam de hamvraag op tafel: hoe geef je onderwijs. De oplossing is helder: afstandsonderwijs. Maar dan wordt het weer ingewikkeld: ongeveer iedereen moet daarvoor gaan samenwerken, leerkrachten en schoolleiders meten de tijd krijgen om dat te ontwikkelen. Voor zover ik er ervaring mee heb zijn het vooral de methodemakers die zich daarmee bezig houden en de technici die het moeten organiseren.
Het is wel een mooie oplossing, waarmee uiteindelijk ook het lerarentekort kan worden opgelost.
Persoonlijk heb ik er overigens belang bij dat de scholen wel dicht gaan: ik geef onderwijs aan volwassenen en wij moeten blijven doorgaan, zolang de scholen open zijn. Helaas geen mogelijkheid om thuis te werken. De mogelijke gevolgen voor de cursisten zijn immens als ze 'zomaar' geen lesuren kunnen maken, dus dat is nu nog geen optie. Dus wat mij persoonlijk betreft mogen de scholen dicht.
Maar ik vind de taak die het onderwijs nu op haar bordje heeft liggen eigenlijk eel groter:
- de positie van het onderwijs binnen het maatschappelijke geheel: ze staan niet boven alles en iedereen, maar zijn onderdeel van een geheel en binnen dat geheel vervullen ze een relevante functie die deels bestaat uit het opvangen van kinderen zodat ouders kunnen werken (hoe erg is dat);
- en vervolgens vorm geven aan hun taak: geven van onderwijs. Hoe doe je dat? In hoeverre ga je je daarvoor inzetten? Hoe serieus neem je die taak zelf? Desavoueer je je eigen taak niet te snel als je zo gemakkelijk zelf gaat roepen dat de scholen wel dicht kunnen?
Uiteraard, kinderen (en ouders) die bijzondere gezondheidsrisico's lopen moeten hun eigen afwegingen maken, dat spreekt voor zich. daar gaat de discussie niet over.
Ik ben benieuwd naar de mening van ouders.

Tsjor


Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-03-2020 om 10:05

Wel

Ik vind dat leerkrachten hier wel zelf een stem in hebben. Als een docent niet wil om wat voor reden dan ook, dan moet dat gerespecteerd worden.

Maar waar wij wonen is geen uitbraak. Jonge kinderen thuis houden betekent dan algauw dat grootouders moeten en willen inspringen. Aangezien zij een kwetsbare groep zijn lijkt mij dat onlogisch. Het lijkt mij wijzer om de sterken van de zwakken te scheiden.
Daarbij geeft het kinderen een knauw. Helemaal niet prettig om verplicht vakantie te hebben. Ik zit dagelijks tussen de jonge kinderen en ik merk dat deze situatie ze onrustig maakt. Corona is iets onzichtbaars, het gonst om ons heen.
Er zijn altijd ergere dingen, maar dit geeft iedereen een rottig gevoel. Daarom vind ik dat waar mogelijk het leven voor jonge kinderen gewoon door moet gaan.

Voor middelbare scholen is het toch anders. Daar zijn meer mogelijkheden, bijv. digitaal onderwijs.
Op school van oudste is al geoppert om alleen de examenklanten naar school te laten gaan voor toetsen en vragen.

Maar mijn mening komt dus voort uit het feit dat het hier niet zo speelt. Kan me voorstellen dat er in Brabant heel anders over wordt gedacht.

tsjor

tsjor

14-03-2020 om 10:12 Topicstarter

Middelbare scholen

Dendy: 'Als een docent niet wil om wat voor reden dan ook, dan moet dat gerespecteerd worden.' Dat is toch wel erg vrijblijvend. als ik niet wil komen werken zal ik toch een goede reden moeten overleggen en bij ziekte komt er een controle door een arts. Ik ken geen sector waarin je 'om wat voor reden dan ook' niet hoeft te komen werken.
Middelbare scholen, dat is inderdaad een andere afweging: kinderen vanaf 12 jaar kunnen goed zelf thuis blijven, daarvoor hoeven ouders niet thuis te blijven. Bovendien is daar via magister etc. goed inzicht in de jaarplanning en zijn veel lesmaterialen digitaal al beschikbaar. De infrastructuur van laptops etc. is daar al aanwezig.
Met andere woorden: de mogelijkheid om onderwijs te blijven geven is haalbaar voor deze groep. En er zijn geen kinderopvangproblemen.

Tsjor

Wel school

Mijn kinderen bo en vo zijn blij naar school te mogen: tenminste gezellig en hebben we wat te doen, aldus de kinderen. Ze missen de sociale contacten en willen geen achterstanden.

Daarnaast is het economisch ook handig, wij hebben banen die niet thuis kunnen en wel belangrijk zijn, kinderen kunnen niet naar opa en oma

@Emma

@Emma

14-03-2020 om 10:20

Arts

"als ik niet wil komen werken zal ik toch een goede reden moeten overleggen en bij ziekte komt er een controle door een arts"

Dat is in het geval van Corona nou net niet mogelijk. Er zijn veel mensen die thuisblijven, al of niet gescheiden van hun (zwangere) partner of op afstand blijven van hun ouders op leeftijd omdat ze in contact zijn geweest met iemand waarvan bekend is dat die besmet is.
Op scholen lopen niet alleen maar kinderen rond, bovendien is het ook niet zo dat kinderen het virus niet kunnen (over-) dragen.
We weten niet precies wie besmet is en daar kunnen we ook niet achter komen.
Het open houden van scholen geeft vind ik een dubbele booschap (meerdere zelfs)

Ik heb ook niet een antwoord Tsjor, het kan ook niet zo zijn dat scholen gaan bepalen wie een belangrijke baan heeft.

Juffie

Juffie

14-03-2020 om 10:24

Overwegingen

Onderwijs is een belangrijke maatschappelijke pijler, naast inderdaad de gezondheidszorg, veiligheidsdiensten, enz. Geen idee Tsjor waar jij vandaan haalt dat “het onderwijs” (wie is dat?) vindt dat ze overal boven verheven staat. Dat hoor en zie ik zelf nou nooit, terwijl ik inmiddels meer dan 30 jaar in de sector werkzaam ben. Ik kan niet zoveel met dit soort generalisaties.

Dan, zonder al die onnodige ruis, de vraag of de scholen dicht moeten. Ikzelf heb er geen problemen mee, ik sta liever voor de klas dan dat ik thuis zit en ik vind het belangrijk dat de examenleerlingen goed voorbereid kunnen worden. Tegelijkertijd ben ik ook kritisch:
-Ik snap niet zo goed waarom groepen van meer dan 100 personen (in ons geval tijdens leswisselingen en pauzes meer dan 1000, 10x zoveel dus) opeens geen enkel probleem lijken.
- Ik maak me zorgen over een aantal leerlingen en ouders. Niet iedere puber is kerngezond natuurlijk en heeft kerngezonde ouders. Gisteren heb ik bijvoorbeeld een leerling met behoorlijke gezondheidsproblemen en een leerling met een moeder die chemokuren ondergaat in de klas gehad. Kun je makkelijk afschuiven op hun eigen verantwoordelijkheid natuurlijk, maar ja voor onze leerlingen betekenen de lessen iets meer dan kinderopvang; ze hebben het idee dat de lessen belangrijk zijn voor de voorbereiding van hun eindexamen.
- bovenstaande geldt ook voor leerkrachten. Zelf heb ik een auto-immuunziekte.
- door de opdracht thuis te blijven bij milde klachten (zou dat misschien het hoge ziekteverzuim verklaren???), ontstaan op sommige scholen organisatorische problemen. Op mijn eigen school is het verzuim onder personeel trouwens nog geen 5% tegenover 25% van de leerlingen. Ik ben benieuwd wat de landelijke cijfers zijn.

Ondanks bovenstaande punten heb ik me van begin af aan voorgenomen de richtlijnen van het RIVM te volgen en dat doe ik dan ook gewoon.

Moeilijk

Het is natuurlijk heel lastig maar het voelt raar dat er nergens meer dan 100 mensen bij elkaar mogen zijn maar dat scholen met 1700 leerlingen open blijven. Hier in de buurt zijn een aantal leerlingen van verschillende middelbare scholen, zeer waarschijnlijk, besmet.

Een docent van mijn zoon (16) verwacht dat vanaf dinsdag de scholen dichtgaan. Geen idee waarom precies dinsdag maar ik zou het wel even prima vinden. Zoon zit in een risicogroep met (ernstig) astma. Hem zelf thuishouden staat me tegen omdat hij dan mogelijk veel mist maar als de school dicht is zal er wel digitaal les gegeven worden. Middelbare scholieren moeten toch ook wel alleen thuis kunnen blijven en digitaal les kunnen volgen. Voor basisscholen is het lastiger.

@Dendy Pearson, alleen examenkandidaten naar school werd ook al geopperd bij DWDD en vind ik wel een goede. Ook om te voorkomen dat scholen straks toch allemaal dicht moeten en de examens in gevaar komen.

Bo

Bo

14-03-2020 om 10:27

nee

Ik vind de argumentatie niet logisch. Er is puur om praktische redenen voor deze maatregel gekozen. In bijv. Frankrijk en Denemarken sluiten de scholen en wordt opvang geregeld voor kinderen die dat nodig hebben. Dat kan in vakanties toch ook, dus waarom nu niet?

Waarom mogen mijn kinderen niet in de buitenlucht trainen of een wedstrijd spelen, maar moeten zij wel naar school? Op hun scholen zitten resp 1100 en 400 kinderen. Leg mij dat eens uit. Het risico dat zij daar iets oplopen is groter dan op het voetbalveld. Kantines kunnen uit provisorische bar buiten maken voor koffie/thee/etc. en zouden dan verder op slot moeten.

Hoewel dit natuurlijk ook raar is omdat restaurants wel open mogen blijven. Ik ging gisteravond uit eten (stond al gepland) en het restaurant zat helemaal vol. Zolang men het niet aandurft om drastische maatregelen te nemen, blijft het zich verspreiden.

Daarnaast is het nu zo'n groot probleem voor heel Europa met enorme economische gevolgen, dat het mij logisch lijkt om voor een Europese aanpak te kiezen met overal dezelfde regels.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-03-2020 om 10:27

Tsjor

Als een leraar ook mantelzorger is voor een zieke moeder of een kwetsbaar kind heeft etc., dan vind ik dat een goede reden.
Ik denk niet dat er veel leerkrachten zijn die nu denken dat ze hier lekker een paar extra weken vakantie uit kunnen pikken. Het is nl geen vakantietijd, dat voelt iedereen.

Verder heb je natuurlijk overal mensen die donderdag accuut hoestklachten hebben gekregen en hun baas hebben gebeld dat ze niet komen de aankomende tijd. En nu druk aan het klussen zijn in huis😁
Maar ik denk dat dat over het algemeen wel meevalt. Bij mijn man op zijn werk is de saamhorigheid groot. Thuiswerken is daar geen optie. Er zijn mensen thuis gebleven, maar andere collega’s vangen dat wel op. En maken zo lekker wat extra uren.

Juffie

Juffie

14-03-2020 om 10:30

En aanvullend

Dienstbaarheid aan de mensen die bijvoorbeeld in de gezondheidszorg werken lijkt me in deze dagen vanzelfsprekend. Collega’s met jonge kinderen hebben bijvoorbeeld alvast met andere ouders op school afgesproken de kinderen op te vangen in het geval dat de scholen dichtgaan. Zelf heb ik die afspraak met de buurvrouw die in het ziekenhuis werkt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-03-2020 om 10:32

Maar Bo

Wie moet die opvang dan doen? Opa’s en oma’s is een slecht idee. Aangezien heel veel ouders niet thuis kunnen werken zullen veel kinderen dan naar een opvang moeten. En dan leg je het dus weer bij anderen neer. Daarbij heb ik echt liever dat het onderwijs gewoon doorgaat hoor. Van langdurig op een opvang rondhangen wordt geen kind wijzer.
Plus dat ,nogmaals, het voor jonge kinderen echt beter is als het leven min of meer gewoon doorgaat. Dit heeft echt een grote impact op kinderen. Dat moet je niet onderschatten

Bo

Bo

14-03-2020 om 10:33

basisschool

Op de basisschool van mijn jongste waren gister al 3 leerkrachten ziek. De kinderen die thuis konden blijven, werden verzocht om thuis te blijven. De overige kinderen werden verdeeld over de klassen.

Ik verwacht ook dat de scholen volgende week dichtgaan. En nog veel meer maatregelen. Land 2 weken op slot is het enige wat dit kan indammen (zie China).

Bo

Bo

14-03-2020 om 10:36

Dendy

"Wie moet die opvang dan doen?"

De kinderopvangorganisaties die dat nu ook in vakanties verzorgen. Evt met hulp vanuit school als het niet haalbaar is. Dat doen ze in andere landen ook. Het gaat om 2 weken, dat kunnen kinderen echt wel zonder onderwijs. Bovendien, als het zover komt en mijn kinderen zitten thuis, zet ik ze echt wel aan het schoolwerk. School kan trouwens ook werkbladen mailen etc.

Wat is nou 2 weken??

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-03-2020 om 10:37

Wel

Mijn oudste op de uni heeft nu al een groot probleem. Ze wil dit jaar afstuderen maar haar stage-adres gaat dicht. Nu moet ze dus op stel en sprong een vervangende opdracht gaan verzinnen en daar nog aan beginnen. Mijn nichtje doet dit jaar eindexamen. Als die hele hype nog langer duurt laten ze straks natuurlijk geen 200 leerlingen in een gymzaal examen doen.
Ik heb verder geen opvangprobleem maar van het idee van drie weken met zijn drieën thuis word ik niet heel vrolijk. Ik denk dat ik ook gewoon af en toe naar kantoor ga. Lekker rustig op de weg en plekken genoeg om uit te kiezen in onze kantoortuin.

tsjor

tsjor

14-03-2020 om 10:38 Topicstarter

Juffie

' Geen idee Tsjor waar jij vandaan haalt dat “het onderwijs” (wie is dat?) vindt dat ze overal boven verheven staat. Dat hoor en zie ik zelf nou nooit...' Ik hoorde het in elke oproep van school, waarin ze zonder enige reflectie een beroep doen op ouders onder werktijd. Of het nu voor tussenschoolse opvang is, voor leuke presentaties, voor opvang als ze een studiedag hebben of gaan staken. Er is nooit enige notie geweest, dat ouders ook wel eens belangrijke taken kunnen hebben, tot nu toe. Gelukkig.
Het 'horen' zit niet in wat er gezegd is, maar in wat er vooral niet gezegd werd of niet meegenomen werd in de overwegingen van 'het' (inderdaad, vrij breed) onderwijs.

Tsjor

Bo

Bo

14-03-2020 om 10:40

jammer

Jammer dat mensen dit probleem vanuit hun eigen perspectief blijven zien (zie Phryne). Het gaat om het - met z'n allen - indammen van het virus. Daar zullen we - met z'n allen - concessies voor moeten doen.

Natuurlijk komen mensen individueel in de problemen, maar overal wordt wel weer een oplossing voor gevonden. Als we nu niks doen, gaan de eindexamens misschien wel helemaal niet door.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-03-2020 om 10:41

Hier

worden er geen kinderen verdeeld. Brief van school was duidelijk en streng. 😁
Leerkracht ziek betekent dat de kinderen van die klas niet naar school kunnen.
50% vd leerkrachten ziek betekent school dicht voor de rest van de week. We horen dan op zondag voor 19.00 uur het plan voor de komende week.
School heeft geen opvang, punt!

Deskundigen

Rutte komt op basis van advies van deskundigen tot de conclusie dat scholen open kunnen blijven. Macron komt op basis van advies van (andere?) deskundigen tot de conclusie dat scholen dicht moeten. Dat vind ik bijzonder, al weet ik dat in de wetenschap geen absolute waarheden bestaan.
Kinderen worden minder vaak en minder ernstig ziek van corona dan volwassenen, schijnt. Maar ze kunnen wel drager zijn.

Of het land op slot echt het enige is wat de ziekte kan indammen, weet ik niet. In Italië lijkt dat niet te helpen. Misschien omdat een land nooit helemaal op slot gaat? Want het vrachtvervoer gaat gewoon door, met alle bemanningsleden en aan- en afvoerders die daarbij contact met elkaar hebben.

tsjor

tsjor

14-03-2020 om 10:44 Topicstarter

Wat stel je voor dan? Het meest effectieve zou zijn als we alle ziekenhuizen zouden sluiten, maar iedereen begrijpt dat dat niet wenselijk is. Of alle vakkenvullers naar huis sturen. Of...etc.
Dus wat stel je voor dan? Het gaat inderdaad niet om individuele problemen, die zijn oplosbaar of relatief gezien verwaarloosbaar.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-03-2020 om 10:45

Ja Bo

Ik doe precies wat er van me wordt gevraagd. Ik blijf thuis bij klachten, en ga terughoudend om met bezoeken aan risicogroepen. Ook hamster ik niet, dus wat wil je mij precies verwijten? Ik word er alleen niet blij van als de scholen dicht gaan, maar als de deskundigen dat nodig vinden, so be it. Ik laat me alleen niet opruien door roeptoeteraars die zelf ook geen microbioloog of arts of RIVM zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-03-2020 om 10:48

“Wie moet die opvang dan doen?"

“De kinderopvangorganisaties die dat nu ook in vakanties verzorgen.”

Maar dan verplaats je toch gewoon het probleem? Juf thuis en de BSO-medewerkers wel tussen de kinderen?

Mijn eigen simpele theorietje is dat we allemaal een nu een beetje moeten proberen in ons eigen sociale kringetje te blijven. Om het beheersbaar te houden.
Slaat misschien nergens op, maar ik zou het niet prettig vinden als mijn kinderen tussen vreemden zouden rondhangen in deze tijd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-03-2020 om 10:48

Misschien

Een oproep aan ouders om hun kinderen waar mogelijk thuis te houden en het mogelijk maken dat deze thuis schoolwerk verrichten lijkt mij niet gek.

Bo

Bo

14-03-2020 om 10:58

opvang

De kinderopvangorganisaties verzorgen dan de opvang voor kinderen die niet thuis kunnen blijven. Veel ouders werken inmiddels thuis en dan kunnen de kinderen naar huis. Zo doen ze dat in bijv. Denemarken en Frankrijk ook.

En Phryne, ik doe ook wat er van mij wordt gevraagd. Ben niet roomser dan de Paus en had gisteravond nog een etentje. Maar dat mag gewoon. Toen ik daar was, vroeg ik mij wel af of het toch niet slimmer is om ook de horeca 2 weken te sluiten. Ik denk echt dat dat de enige manier is: alles, behalve vitale onderdelen, 2 weken dicht.

'Veel ouders werken inmiddels thuis en dan kunnen de kinderen naar huis.'

Lang niet alle ouders kunnen werken met hun kinderen om hun heen. Zeker niet als die kinderen ook nog door een lesprogramma geholpen moeten worden.

kinderopvang

De kinderopvang kan niet alle lege klassen opvangen, ook niet als de kinderen smiddags gewoon komen, wat hun goed recht is.Dan staan er ook medewerkers. De ochtenden worden de medewerkers ergens anders volgens rooster ingepland en die groepen gaan gewoon door, of ze worden ingezet voor vervanging van zieke medewerkers. Gaat de school dicht dan zit er niets anders op dan voor de meeste ouders andere opvang te regelen.

Bo

Bo

14-03-2020 om 11:05

Sydney

Tja, dan breng je ze naar de opvang. Maar ik denk dat de meeste werkgevers wel zo redelijk zijn om te begrijpen dat medewerkers in dit soort uitzonderlijke omstandigheden misschien iets minder productief zijn dan normaal. We zullen allemaal ons steentje moeten bijdragen, in welk opzicht dan ook.

Werkgevers willen ons toch ook niet in een recessie storten?

Bo

Bo

14-03-2020 om 11:16

groot denken

Tegenstanders van deze maatregel blijven komen met kleine argumenten voor individuele gevallen (waar m.i. altijd een mouw aan te passen is). Ik denk dat we over onze eigen belangen moeten stappen en groter moeten denken.

2 weken de boel op slot en we zijn al een heel eind. Moeten andere Europese landen dan ook doen. Daarom liefst maatregelen in Europees verband.

Kijk even naar de link van Ad in het andere draadje, dan zie je welke exponentiele groei er in Nederland verwacht wordt in de komende week. Misschien een wake up call. Voor halfzachte maatregelen is het nu echt te laat.

Chrono

Chrono

14-03-2020 om 11:25

Dicht

Dicht met die hap, het gaat om de volksgezondheid. Ze hadden al eerder dicht gemogen van mij. Imderdaad een opvangvoorziening regelen voor álle kinderen die niet thuis kunnen blijven, maar aub in kleine groepen.
Voor mijzelf ook fijn als het dichtgaat, hoef ik niet meer te doen alsof mijn kinderen ziek zijn. Ze zijn nu ziekgemeld, maar de patient ben ik zelf.

margaretha

margaretha

14-03-2020 om 11:29

België

Gaan de scholen dus wel dicht, maar moeten kinderen opvangen die niet ergens naar toe kunnen. Ikzelf moet morgen dan ook wel naar school en er wordt van mij verwacht dat ik een soort lessen op afstandsonderwijs ga verzorgen.
Restaurant zijn dicht vanaf vannacht, kleding en andere niet-voeding winkes dicht in het weekend enz. Hoe alles praktisch gaat verlopen kan ik nu nog niet overzien.

Amsterdamse

Amsterdamse

14-03-2020 om 11:42

Mbo school sluit week deuren

Duidelijke boodschap van Nova College:

https://www.novacollege.nl/actueel/nieuws/coronavirus/

Zojuist hebben het College van Bestuur en het crisisbeleidsteam besloten om vanaf maandag 16 maart tot en met vrijdag 20 maart op onze locaties geen onderwijsactiviteiten aan te bieden. Wij nemen dit besluit voor in eerste instantie één week.

Wij willen de ontwikkelingen en maatregelen van het kabinet en richtlijnen van OCW en MBO Raad de komende week volgen en ons goed laten informeren over de achtergronden en de gevolgen van het kabinetsbesluit en op basis daarvan besluiten over de periode daarna.
Wij hebben gemeend dat dit besluit - onder de gegeven omstandigheden – noodzakelijk is.

Na de berichtgeving van 12 maart jl. zijn de vragen en onduidelijkheden alleen maar toegenomen, op gebied van besmetting, contacten en overdraagbaarheid van het virus. Wij vinden dat er te veel onzekerheden, onduidelijkheden zijn en de gezondheid van onze medewerkers en studenten wegen voor ons zwaar. Hoewel jongeren zelf een gering gezondheidsrisico lopen, kunnen ze wel een besmettingsrisico voor anderen vormen en valt een aanzienlijk deel van onze medewerkers in de leeftijdscategorie van 50 jaar en ouder, waar de gezondheidsrisico’s hoger worden ingeschat.

De afgelopen dagen hebben wij een groot aantal vragen uit onze school ontvangen met betrekking tot de implicaties van het Coronavirus voor de eigen gezondheid, die van anderen en over wat dit betekent voor de lessen en overige onderwijsactiviteiten. Na het besluit van het kabinet van donderdagmiddag 12 maart is het aantal vragen en zorgen van medewerkers, studenten en ouders alleen maar verder toegenomen.

Wij zien ons geconfronteerd met een toenemend aantal stagebedrijven dat het niet langer verantwoord vindt om stagiaires te begeleiden in de eigen organisatie en hen daarom naar huis stuurt. Andere bedrijven en instellingen kiezen er juist voor om de stages wel doorgang te laten vinden, maar stagiaires met onmiddellijke ingang te verbieden lessen op school te volgen. Wij hebben zelf de praktijklessen met fysiek contact al ‘on hold’ gezet met oog op besmettingsgevaar. Tot slot is het aantal ziekmeldingen onder docenten en studenten aanzienlijk toegenomen als gevolg van de oproep van het kabinet en RIVM om bij klachten aan de luchtwegen, verkoudheid en keelpijn thuis te blijven. De continuïteit en de kwaliteit van ons onderwijs is door een opeenstapeling van de hiervoor genoemde ontwikkelingen naar onze overweging niet langer te handhaven op het niveau waar wij voor willen en moeten staan.

Er is onduidelijkheid over de maatregelen in het onderwijs, de mbo sector verschilt o.i. niet zoveel van het hbo en de universiteit. Onze mbo studenten komen dagelijks met een groot aantal mensen in aanraking vanuit de intensieve relatie met het werkveld. Veel van onze studenten lopen stage in contact-intensieve sectoren zoals de zorg, de openbare veiligheid en de dienstverlening. Bbl - studenten uit alle sectoren bewegen zich wekelijks tussen hun werkomgeving en school. Tegen deze achtergrond vinden wij het niet uitlegbaar en niet verantwoord dat op onze school met 13.000 jongeren en ruim 1.300 medewerkers de activiteiten doorgang vinden.

Onze gebouwen blijven open voor de activiteiten en werkzaamheden die niet thuis, maar in de schoolgebouwen moeten plaatsvinden. Per opleiding wordt beoordeeld of en hoe onderwijs op afstand aangeboden kan worden. Stages gaan in deze week gewoon door, zolang studenten welkom blijven op hun stageadres. We volgen hierin de besluiten en richtlijnen van het stageadres.

Aanstaande maandag komt het crisisteam van Nova College bijeen voor een nadere uitwerking en het updaten van onze richtlijnen n.a.v. dit besluit. Dit willen we zo mogelijk direct uitbreiden met directeuren en betreffende stafmanagers om de vervolg acties en aandachtspunten door te nemen. Ook om voor te bereiden om op andere wijze onderwijs te kunnen geven.

Studenten en ouders worden via de mail, via Portal en de website geïnformeerd over dit besluit.
Medewerkers worden per mail geïnformeerd en houden we via portal op de hoogte van de ontwikkelingen.
Met dit besluit willen we de rust bewaren en zorgen dat we met elkaar deze situatie weer de baas worden.

Vriendelijke groet,

Hans Snijders en Talitha van den Elst,
College van Bestuur

bicyclette

bicyclette

14-03-2020 om 12:05

2 weken?

"Land 2 weken op slot is het enige wat dit kan indammen (zie China)."

Als we zeker wisten dat we in 2 weken klaar zou zijn, dan was het niet zo ingewikkeld. Maar dat is het niet. Wuhan heeft meer dan 6 weken op slot gezeten.

Welke beslissing ook wordt genomen, het is er een met veel impact. Niet iets om lichtzinnig over te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.