Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

naar de brugklas - het opendagencircus


Tango

Tango

01-01-2016 om 22:43

Sportklas

De reden dat zoon hier w.s. naar een sportklas gaat is dat hij dat het allerliefste doet in zijn leven en hij waarschijnlijk ook wel iets daarmee gaat doen. Profvoetballer dan niet waarschijnlijk, al zou hij dat zelf het liefste willen, maar mogelijk wel sportleraar, voetbaltrainer o.i.d.
Ik ben dus blij dat er scholen zijn die sportklassen aanbieden. Net zoals het voor andere kinderen fijn is dat er techniekklassen, theaterklassen of muziekklassen worden aangeboden. Kinderen mogen toch ook wel wat plezier hebben op school en daar doen wat ze graag willen doen? En voor de rest moeten ze ook gewoon leren en dat is dus voor mijn zoon in dit geval iets waar hij behoorlijk veel moeite mee heeft.
Alle kinderen zijn nu eenmaal verschillend en het is fijn dat scholen daar op inspelen. Was vroeger wel anders.

Jesse_1

Jesse_1

01-01-2016 om 22:55

Sportklas

Een sportklas is juist NIET voor kinderen die aan topsport doen. Ten eerste omdat kinderen dan veel energie 'verspillen' aan sport wat niet hun topsport is - vaak is het dan moeilijker om ook de eigen trainingen nog met volle inzet te doen, maar ook omdat kinderen GEEN vrij krijgen voor hun eigen sport (althans, niet op de school die hier in de buurt een sportklas heeft).

Een voordeel van een sportklas kan zijn dat veel beweging goed is, zorgt dat je je beter kunt concentreren tijdens de lessen, daarbij wordt er bij het sporten ook de nadruk gelegd op doorzettingsvermogen, werken in teamverband etc. En gewoon, omdat als kinderen school leuk vinden, dat dat een pluspunt is

In groep 7 al beginnen?

Ha, ook woonachtig in Amsterdam en met kind in groep 7.

Enkele ouders gaan nu al naar open avonden om het grote aantal open avonden een beetje te spreiden: een paar avonden in groep 7 en een paar avonden in groep 8.

We hebben uiteraard nog geen pre-advies gekregen, hebben wel een klein beetje idee welke kant het opgaat.

Heeft het zin om dan nu al naar scholen te gaan kijken of beter heel gericht pas vanaf groep 8? Zijn er nog meer argumenten om dat nu al te doen behalve om de drukte te spreiden?

Ja hoor heeft zin

Je komt er zelf beter 'in' te zitten zodat je het jaar daarop betere keuzes kunt maken waar je nog wel heen gaat en waar niet. Ook voor je kind is het handig om al te weten waar het mee bezig is en om dan samen te overleggen waar je kind de voorkeur aan geeft en waarom. Anders moet dat in een periode onder druk en kun je vaak ook niet overal heen waar je naartoe zou willen. En het gewicht van de mogelijke keuzes is een jaar later ook beter te maken.
Je hebt een beter voorbereid gesprek met je kind over de voortgang naar het voortgezet onderwijs.
Ik vind overigens de situatie dat je gewoon naar de dichtsbijzijnde scholengemeenschap gaat zonder al teveel overwegingen ook prima want al die keuzes kunnen ook teveel spanning met zich meebrengen.
Maar je tijdig orienteren en niet vlak voor de deadline geeft een beter overzicht als er veel variabelen zijn.

Mijntje

Mijntje

02-01-2016 om 15:54

wij ook

Wij gaan ook al, hoewel zoon nog in groep 7 is. Er zijn zoveel scholen en er wordt geloot, er werd gezegd om maar zoveel mogelijk scholen leuk te vinden.
Zoon wil heel graag naar de middelbare, we hebben ook al wel een idee op welke we gaan gokken, maar als hij wordt uitgeloot moeten we ook wat scholen hebben om dan uit te kiezen. Volgend jaar gaan we gewoon weer.

Voorkeurslijst

Temet, op de webpagina van de gemeente Amsterdam "naar de brugklas" vind je al de digitale keuzegids voortgezet onderwijs 2016 in pdf te downloaden: https://www.amsterdam.nl/onderwijs-jeugd/voortgezet-onderwijs/
Je zoon krijgt deze gids in januari uitgereikt op school.
Vwb het nieuwe loten en matchen, dat is inderdaad een grote tombola. Alle kinderen moeten loten, ook als je naar een school wil waar nooit geloot hoefde te worden. Op zo'n school kun je nu ook uitgeloot worden omdat die school wel op lagere voorkeuren wordt opgegeven door kinderen. Dat zag je vorig jaar bijvoorbeeld op het Vossius en het Cygnus, dat waren altijd veilige keuzes want daar was voldoende plek. Het Barlaeus heeft de laatste jaren steeds maar rond de 10 teveel aanmeldingen gekregen tov het aantal plaatsen, maar omdat die school op heel veel lijsten op een lagere plek stond, heeft het Barlaeus het afgelopen jaar slechts 56% van de leerlingen die de school als eerste voorkeur hadden opgegeven een plek gegeven. Het Sint Nicolaas lyceum (met oa sportklassen) had veel meer aanmeldingen dan plek (sportklas -34 en 63 uitgeloot). Op de OCO website vind je een overzicht van het resultaat van de matching van vorig jaar per school en per niveau.
Dat nieuwe matchen lost het probleem van gebrek aan gewenste capaciteit niet op, ook dit jaar zal er een groep verliezers zijn. In het keuzeproces zou ik uitsluitend scholen opnemen waar je wel naartoe wil en dus scholen waar je niet naartoe wil niet opnemen (ook al kom je dan niet op 10 scholen). De kans immers zeer wel aanwezig dat je kind daar geplaatst wordt. Tov vorig jaar is de kans op een lage plaats op je voorkeurslijst toegenomen. Begrijpelijk dat gemeente en Osvo willen dat je minimaal 10 voorkeuren opgeeft, maar als je geen 10 voorkeuren hebt, dan is je voorkeurslijst dus gewoon korter.
Om een voorselectie van open dagen te maken, kun je via de keuzegids en de OCO website informatie verzamelen. Over de kwaliteit van het onderwijs kun je natuurlijk ook het vrijdag gepubliceerde scholenonderzoek van RTL raadplegen, daar vind je obv het eindexamenresultaat voor alle scholen in Nederland een rapportcijfer (zie rtlnieuws.nl). Dit is een wat aangepaste voortzetting van de Dronkerslijst, die voorheen jaarlijks in Trouw en later Volkskrant werd gepubliceerd.
Via twitter houd de stichting VSA iedereen in Amsterdam goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, @stichtingVSA de twitterfeed is ook zichtbaar op de homepage van VSA, www.stichtingvsa.nl Op het forum van VSA wisselen ouders ervaringen uit over scholen.

Brandweervrouw #6

Het MLA kent nog voorrang voor kinderen die op een Montessori basisschool zitten en heeft een overgangsregeling voor voorrang voor broertjes en zusjes van kinderen die in schooljaar 2010-2011 of eerder op het MLA zaten, zie de keuzegids 2016 (te downloaden op website gemeente Amsterdam - naar de brugklas).
Voorrang geldt dit jaar uitsluitend op de eerste plek van je voorkeurslijst, zie kernprocedure (opgenomen in de keuzegids 2016).

Ali

Ali

03-01-2016 om 15:10

Voorrangsregeling

@Bermbrand, dank voor de aanvulling, maar oudste zit nu in de tweede, ging dus in jaar '14-'15 naar de brugklas. En ze zijn allebei niet naar een montessorischool gegaan. Die was nl heel erg populair, geen schijn van kans, want toen was nog loting op geboortedag: en dat is de 25ste...

Zoon heeft vwo/ gymnasium advies, en wil absoluut geen grieks en latijn... Hyperion vindt hij leuk qua andere vakken en verder dus MLA. De rest moeten we nog bezoeken.
Weet iemand iets van Universalis van HLZ?

Technasium?

Misschien is technasium iets voor hem? Dat is mogelijk op het Caland (west), het Bredero (noord) en het Metis montessori (oost). In Amstelveen kan het op het keizer Karel, maar daar sta je als Amsterdams kind achteraan in de rij. Verder heeft het Pieter Nieuwland collega in oost een science afdeling op het vwo.

HLZ universalis

Is pas vorig jaar gestart en had veel aanmeldingen. Ik ken het niet, misschien kun je wat extra info vinden op de speciale website: http://www.hlz.nl/universalis.html

Temet

Temet

03-01-2016 om 22:46 Topicstarter

Bermbrand

Dank voor je input. Technasium is inderdaad een mogelijkheid. Maar dan alleen als hij naar het Caland gaat, wat mij betreft. Zo erg zit hij er nu ook niet aan gebakken.
Caland ligt bij ons op loopafstand. Het is ook, stom genoeg, de enige school geweest die we vorig jaar hebben bezocht. Zoon vond dat erg leuk en zowel Technasium als Gymnasium spraken hem aan. Gymnasium is natuurlijk nog op veel meer plekken te vinden, technasium zoals je zegt nog op 2 andere plaatsen maar dat is naar mijn smaak te ver weg. Het moet ook qua afstand wel te doen zijn.

Dat universalis-verhaal, daar moet ik me ook nog in gaan verdiepen. Ik had het op de site van het HLZ wel gezien, maar wat nou precies de bedoeling is, was mij nog niet echt duidelijk. Op basis van de afstand staat de school wel op de shortlist, dus ik ga het nog wel lezen. Op zichzelf ben ik niet direct heel enthousiast over leervormen die nog maar net zijn gestart. Liever zie ik dat dingen zich al een beetje bewezen hebben en de kinderziektes er uit zijn.

Vroeger was alles beter Of in elk geval eenvoudiger. Je had gewoon VWO en gymnasium. Kon je nog voor vernieuwingsonderwijs kiezen, maar dan had je het wel gehad. Nu heb je technasium, universalis (?), econasium (??), versterkt dit, zwaartepunt dat, en nu met extra enzymen...Zucht.

Groeten,

Temet

Daarom

Ik zou voor openbaar onderwijs zonder poespas kiezen. Ik zou daarmee niet op 10 scholen komen.

Wie onderwijs met poespas kiest komt logischerwijs niet verder dan 1 school. Elke school heeft zijn eigen poespas. De communicatie van de gemeente en de scholen vind ik misleidend. Er wordt gedaan alsof er te kiezen is en vooral alsof de poespas een omderscheidende betekenis heeft. Dat laatste kan alleen maar als er ook een onderscheidend toelatingsbeleid is: alleen plaatsing voor wie er voor kiest.

M.Lavell

Ik ben het zeer eens met je laatste alinea, die hele kernorocedure Amsterdam hinkt op twee gedachten ("er is veel te kiezen"" en tegelijk "alle keuzes zijn gelijk").
De gemeente en Osvo hebben sinds de petitie van matching 2.0 en betrokken wetenschappers de wind in de rug omdat ze gesteund worden door een grote groep ouders in de keuze voor het "nieuwe matchen"., zie het persbericht van Osvo over de keuze. Ben benieuwd wat nog terecht komt van de beloftes in het RPO 2015-20120 (meer, betere en flexibele gewenste capaciteit).

nonono

nonono

04-01-2016 om 23:13

vreselijke toestand vind ik het nog steeds

Alsof er iets te kiezen valt inderdaad, tot op zekere hoogte. Wat ik nog het ergste vond/vind is dat zó benadrukt wordt dat het kind echt serieus moet kiezen welke school hij/zij op nummer 1 plaatst. Héél belangrijk, en zelf kiezen. Alle open dagen af lopen en een kind kiest dan echt serieus zoals gevraagd wordt. En vervolgens maken ze er zo'n loterij van, zo'n rotzooi. Hoe serieus neem je die kinderen dan.
Mijn kind heeft talent en zeer grote interesse voor techniek- en heeft de school gekozen waar ze dat aanbieden. Daar is ze niet op geplaatst. Dus, wat Tango schrijft "De reden dat zoon hier w.s. naar een sportklas gaat.. Alle kinderen zijn nu eenmaal verschillend en het is fijn dat scholen daar op inspelen." Tja..
Ik weet maar van een paar kinderen dat ze op hun eerst keuze terecht zijn gekomen. Heel veel kinderen ken ik die op 2 of 3 of zelfs veel verder terecht zijn gekomen. Dus een school kiezen omdat die bij jou en je talenten/tekortkomingen enz past: ik ben behoorlijk gedesillusioneerd en verwacht niet dat het nu of in de nabije toekomst beter gaat worden.
"Begrijpelijk dat gemeente en Osvo willen dat je minimaal 10 voorkeuren opgeeft, maar als je geen 10 voorkeuren hebt, dan is je voorkeurslijst dus gewoon korter." Ik zou iedereen op het hart wille drukken: vul die lijst gewoon tot 10 aan, hoe moeilijk het ook is. Je kunt denken dat jouw kind vast wel op z'n/haar top-drie geplaatst gaat worden maar wees niet zo naïef. Ik ken van vorig jaar dus ook veel verhalen van kinderen die bijvoorbeeld op hun 5de, 8ste keuze terecht gekomen zijn. Als je drie keuzes opgeeft en je valt er toch buiten dan word je zomaar ergens geplaatst. Dus dan kan je als jongetje uit west elke dag naar je school op IJburg fietsen bijvoorbeeld. De dochter van vrienden van mij is geplaatst op een school die ze niet kende en waar ze nooit geweest was. Niet fijn.

Nonono

Mijn advies is: zet geen scholen op je lijst waar je niet naartoe wil. Waarom moet je per se 10 scholen op de lijst zetten als je geen 10 scholen kan vinden waar je eventueel naar toe zou willen? Dan heb je het toch niet meer over 'voorkeursscholen'. Om bij jouw voorbeeld te blijven: Als je in west woont, waarom zou je dan IJburg op je lijst moeten zetten? De kans bestaat immers dat je uitgerekend daar geplaatst wordt. Als je dat niet wil, moet je die school niet op je lijst zetten.
Het is een mooie sigaar uit eigen doos: "als je maar genoeg scholen op je lijst zet, heb je de grootste kans dat je op een school van je voorkeur geplaatst wordt".
Dit jaar worden kinderen overigens niet meer random geplaatst zoals afgelopen jaar. Als er na loting blijkt dat je niet gematched bent met een school op je lijst, dan kun je je aanmelden bij scholen die nog wel plek hebben. Ook kun je je heil buiten Amsterdam zoeken. Wat ook anders is, is dat er geen rekening meer wordt gehouden met kinderen wiens advies naar boven wordt bijgesteld na de Cito (dubbel pech dus voor deze groep). De uitslag van de loting is daarom dit jaar al op 7 april en niet zoals afgelopen jaar pas vlak voor de zomervakantie.
Ieder kind krijgt nu (ook anders dan vorig jaar) één lotnummer voor alle scholen. Er gaan ongeveer 8.000 leerlingen meedoen me deze megaloterij. Stel je eens voor, er worden dus lotnummers 1 t/m 8.000 uitgedeeld en dan gaat de tombola draaien.

nonono

nonono

05-01-2016 om 00:02

ik bedoel (Bermbrand)

Mijn dochter wilde maar naar één school. Maar daar is ze niet op geplaatst. Als ze niks anders op haar lijst gezet had dan had ze overal terecht kunnen komen- bijvoorbeeld noemde ik nu IJburg (verder niks mis mee hoor maar veel te ver weg).
Dochter van onze vrienden had drie keuzes ingevuld, alle andere wilde ze niet heen. Ze is niet op haar eerste drie keuzes geplaatst maar op een school die ze totaal niet kende. Daarom zeg ik: vul toch maar in om het allerergste uit te sluiten.
Het gaat dus niet meer om het aangeven van voorkeur maar het voorkomen van nog erger. Snap je?

Wat bedoel je met: Wat ook anders is, is dat er geen rekening meer wordt gehouden met kinderen wiens advies naar boven wordt bijgesteld na de Cito (dubbel pech dus voor deze groep)
Mijn dochters advies is vorig jaar naar boven bijgesteld, maar dat maakt voor de loterij toch niks uit?

'Als er na loting blijkt dat je niet gematched bent met een school op je lijst, dan kun je je aanmelden bij scholen die nog wel plek hebben.' Welke scholen blijven er dan over die nog plek hebben denk je?

Nonono

Nogmaals, dit jaar wordt er NIET meer random geplaatst op scholen buiten de lijst, zoals vorig jaar. Vorig jaar hadden de scholen waar random geplaatst werd nog plek, dezelfde scholen die voorheen in de 2e ronde nog plek hadden (bijv het Berlage, het Metis (voorheen cosmicus) en Caland (vwo), IJburg). Zie het overzicht resultaat matching 215 op de OCO website. Mijn advies is om geen scholen op je lijst te zetten waar je niet geplaatst wil worden. Je dochter heeft waarschijnlijk niet voor niks IJburg niet op haar lijst gezet vorig jaar.
Vorig jaar begon de loting en matching pas na de uitslag van de Cito, zodat het advies van leerlingen met een hoger resultaat dan verwacht naar boven kon worden bijgesteld en in dat hogere advies konden meeloten en gematched konden worden bij een school dat past bij het nieuwe, hogere advies. Dit haar wordt daar NIET meer op gewacht, de loting en matching is al voor de Cito tiets (uitslag loting en matching 7 april). Kinderen wiens advies in juni naar boven wordt bijgesteld hebben dus dubbel pech: hun capaciteiten zijn niet eerder gezien door de juf waardoor ze een te laag advies kregen en ze kunnen dit jaar niet meer meeloten naar een plek op een school dat past bij dat hogere advies.

nonono

nonono

05-01-2016 om 08:40

Ja, dank je, ik snap het nu wel beter. sorry dat ik niet zo snel ben Maar het blijft lastig: je wilt graag naar de school van je keuze, dat is er meestal maar één. De rest die je dan invult zijn scholen die ok kunnen zijn maar niet bij je passen, of dat weet je (nog) niet. Wat je niet op de lijst zet zijn scholen waar je nooit van z'n leven heen wil, toch? Maar evengoed blijven die scholen over als je buiten de lijst valt, denk ik..
Wat stom trouwens dat er nu voor de cito uitslag al geplaatst wordt. Als je een leerkracht hebt die de capaciteiten van het kind niet ziet of er zijn andere problemen dan is dat kind dus ook mooi de klos. Waarom hebben ze dat nou weer veranderd?

Jamie

Jamie

05-01-2016 om 08:42

Bermbrand

'Je dochter heeft waarschijnlijk niet voor niks IJburg niet op haar lijst gezet vorig jaar.'

Ze bedoelt dat als je maar drie voorkeursscholen hebt je niet moet stoppen bij drie maar moet doorgaan met scholen kiezen. Je moet dus je lijst zolang mogelijk maken met scholen waar je eventueel naar toe zou willen zodat de kans kleiner is dat je op een school terecht komt die je ECHT niet wil.

Dus dan maar liever de oranje scholen op de lijst ter voorkoming van geplaatst worden op een rode school of met wat jij bedoelt: alleen maar rode scholen over waar je je moet aanmelden.

Charis

Charis

05-01-2016 om 09:55

Wel gaan

Hier gaat zoon wel naar alle open dagen, maar dat zijn er maar drie Gelukkig geen Amsterdamse matching-toestanden hier. De kans dat hij niet naar de school van zijn keuze kan is bijzonder klein.

In jouw geval Temet zou ik 10 scholen opgeven op basis van voorkeur en afstand en in ieder geval de open dagen van de top 4 van je zoon afgaan. Mocht het dan niet lukken om er echt 10 (oh horror) te bezoeken, dan heeft ie toch de sfeer geproefd van de scholen die op voorhand favoriet waren en 'de middelbare school' in het algemeen. Zoals gezegd geeft een open dag niet per se een volledig of juist beeld van een school, ze proberen allemaal zo leuk en aantrekkelijk mogelijk over te komen. Wel krijg je een beeld van de huisvesting en de leraren.

Als je zoon onverhoopt toch op een school buiten zijn top 4 wordt geplaatst, maakt het wellicht ook niet meer zo veel uit of dat school 10 of school 5 is.

niet-Amsterdammer

niet-Amsterdammer

05-01-2016 om 09:57

maar 1?

"je wilt graag naar de school van je keuze, dat is er meestal maar één"

Dat klinkt niet logisch. Er is zó ontzettend veel keuze in Amsterdam, en je zou dan echt maar 1 school weten uit te kiezen waar je kind naar toe wil? Dat geloof ik eigenlijk niet. Wij wonen in een kleinere stad en veel kinderen bezoeken een flink aantal van de scholen. En hoewel veel kinderen best een voorkeur hebben, vinden ze vaak meerdere scholen écht het overwegen waard. En zeker als je weet dat je het lotings-circus in moet (zoals in Amsterdam), dan stop je toch niet met zoeken als je 1 leuke school hebt gevonden?

Jamie

Dit jaar word je niet meer random geplaatst zoals vorig jaar wel gebeurde, je loot alleen mee voor de scholen op je lijst. Als je uitgeloot wordt op alle scholen op je lijst, word je dus niet geplaatst op een school waar nog plek is, maar mag je zelf op zoek naar een school waar nog plek is of je heil buiten Amsterdam zoeken.
Op de OCO website vind je een filterbare tabel met het resultaat van de loting en matching 2015, daaruit kun je ook halen welke scholen nog plek hadden. Dat is zeer vergelijkbaar met de scholen die voorheen in de 2e ronde nog plek hadden.

Jamie

Jamie

05-01-2016 om 10:22

bermbrand

Je mist volgens mij steeds het punt wat gemaakt wordt. Er werd gezegd dat je alleen maar moet opgeven op welke scholen je echt wil. Ik ben het daar niet mee eens. Als je drie groene scholen hebt, 10 oranje en de rest rood wil je toch niet de kans lopen dat er alleen maar rode scholen overblijven als je alleen maar de drie groene scholen op je lijstje zet? Daar gaat het om. Ik denk ook dat je maar beter je lijstje kan vullen, desnoods met alle scholen in de buurt als je, zoals kind van TS niet naar de andere kant van de stad wil. Waarom wachten op de scholen die over zijn als je toch nog de oranje scholen op je lijstje kunt zetten?

Jamie

Als je mijn bijdragen leest, dan zie je dat mijn advies is geen scholen op je lijst te zetten waar je niet naar toe wilt.
Punt.

Kan later nog

Jamie, volgens mij mis jij wat. Dit jaar werkt de lotingsprocedure tot 7 april. Daarna kun je zelf in overleg gaan met de school van je voorkeur. Er is dan ruimte om te ruilen. Scholen mogen er plaatsen bij maken. Je hebt alle kans om dan alsnog een oranje te kiezen.

De loting- en matchingprocdure heeft wel de suggestie gewekt dat het een rigide procedure is waar niet aan te morrelen valt, maar dat is het niet gebleken.

Niet twee

#52 je kunt toch niet naar twee scholen tegelijk? Je kunt er maar naar één.
Het is net als levenspartners. Je kunt op die met bruine ogen vallen, maar je mag er maar met ééntje trouwen.

Dat gebeurt niet

Jamie "zodat de kans kleiner is dat je op een school terecht komt die je ECHT niet wil."
Dat betekent dus dat je geen scholen op die lijst moet zetten die je ECHT niet wil.
Vorig jaar was het nog zo dat het systeem je dan toch kon koppelen aan een school die je echt niet wil, zelfs als die niet op je lijst stond en zelfs als je lijst wel tien scholen noemde.

Dit jaar stopt het systeem aan het einde van je lijst en moet je het daarna zelf uit zoeken. Er is wel meer tijd 1,5 maand, om dat te doen.

Overigens betekent gematchd worden niet dat je recht hebt op plaatsing. Na het matchen begint pas het inschrijven. Dat is het onderschrijven van de schoolidentiteit en mogelijk het akkooord gaan met de schoolkosten. De school mag je ook weigeren als je niet in de identiteit past of als de school meent niet om te kunnen gaan met je handicap.

Jamie

Jamie

05-01-2016 om 11:41

miriam

'Jamie "zodat de kans kleiner is dat je op een school terecht komt die je ECHT niet wil."
Dat betekent dus dat je geen scholen op die lijst moet zetten die je ECHT niet wil.'

Het leek me ook duidelijk dat scholen die je echt niet wil 'rood' zijn en dat je die niet op je lijst moet zetten. Ik ben het niet eens met de mensen hier die zeggen dat je alleen maar de groene scholen op je lijst moet zetten. Het is volgens mij niet zo dat hoe meer scholen je op je lijst zet hoe meer kans je hebt dat het een school is die niet in je top vijf zat. Als dat wel zo is dan neem ik alles terug

Jamie

Wie zegt hier dat je alleen groene scholen op je lijst moet zetten?
Je lijst "zolang mogelijk maken want dan hebben we altijd iets van je keuze" dat is de ronkende vommunicatie van gemeente en Osvo. In mijn ogen is dat een sigaar uit eigen doos, je 'mag' niet ontevreden zijn met een match met school nummer toen, je hebt er immers zelf voor gekozen.

Groen of 10

Ouders worden opgeroepen een lijst van 10 te maken.
Rood niet op de lijst zetten = geen lijst van 10 kunnen maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.