Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

naar de brugklas - het opendagencircus


Precies

Een lange lijst maken is medeplichtig zijn (zelf gekozen) aan matching op een niet voorkeursschool.

Maak een selectie op advies, denominatie, schoolsystemen, afstand.
Die bezoek je (dat zijn er geen tien). Dan selecteer je op sfeer (en kosten!).
Als er 5 overblijven is het veel.

Temet

Temet

05-01-2016 om 12:28 Topicstarter

mwah

Medeplichtig zijn, niet mogen mopperen ...het maakt uiteindelijk voor de brugsmurf in kwestie natuurlijk geen ene f... uit. Of je nou na je drie groene voorkeuren stopt en bot vangt, of na je drie groene voorkeuren er nog 7 oranje invult om pragmatische redenen en eveneens buiten je top-3 belandt, in beide gevallen kom je op een school buiten je top 3 en of je nou moreel niet medeplichtig bent/ wel mag mopperen verandert daar helemaal niks aan. Het systeem wint.

Het enige verschil tussen het inleveren van een lijst van 3 en het inleveren van een lijst met 3 voorkeuren en 7 'vooruit dan maar als het moet'-scholen, is dat je dan in elk geval nog wel zo'n beetje kunt leven met die 7 (liever oranje dan rood).

Ik vind overigens dat je niet medeplichtig bent en wel mag mopperen als je die lijst van tien gewoon invult (dat je je ergens aan conformeert wil niet per se zeggen dat je instemt), en gemopperd zal er ook ongetwijfeld worden. Uitmaken zal het vermoedelijk weinig, maar dat was onder het oude systeem al niet anders.

Hoe dan ook: wij gaan geheel pragmatisch toch maar een lijst van tien invullen.

Groeten,

Temet

Ik vrees

Ik denk dat er na 7 april nog heel wat te onderhandelen is, ook met scholen die 'vol' zijn. Ik vrees wel dat die leerlingen die al gematchd zijn niet meer toegelaten worden tot een volgende stoelendans.
Mopperen is dan nog het enige dat rest.

Mopperen mag altijd. Heb ik ook gedaan destijds.

Maaike

Maaike

05-01-2016 om 12:55

precies

Is er een garantie dat scholen al hun plekken vullen met kinderen uit de loting? Dat zou ik transparant willen hebben.

Ik ben misschien wat wantrouwend in dit soort dingen, maar ik ben ook bang dat je soms beter af bent als je maar 3 scholen op je lijst zet en daarna eventueel zelf gaat shoppen. Als je op school nr 7 gematched wordt mag je namelijk niks meer veranderen. De heft zoveel mogelijk in eigen hand houden dus.

nonono

nonono

05-01-2016 om 13:36

shoppen?

Maar wat valt er dan nog te shoppen dan? En welke scholen blijven er nog over om mee te 'onderhandelen'? En wat houdt dat onderhandelen dan in? Wat moet je dan doen, de school waar je kind het liefste heen wil bellen en net zo lang praten tot ze een extra plek voor dat kind maken? Gaan ze dat werkelijk doen?

Temet

Temet

05-01-2016 om 13:43 Topicstarter

Miriam

"Ik denk dat er na 7 april nog heel wat te onderhandelen is, ook met scholen die 'vol' zijn"

Waarom denk je dat? Is dat het afgelopen jaar zo gegaan dan?

Groeten,

Temet

Reservelijsten

Na de loting en matching wordt voor alle scholen een reservelijst gemaakt op volgorde van lotnummer.
Als Pietje bijvoorbeeld verhuisd en zijn plek op het Hyperion komt vrij, gaat die plaats naar Jantje die op de reservelijst van het Hyperion op 1 staat. Jantje accepteert het aanbod van het Hyperion en zijn plek op het Amsterdams komt vrij. Die vrijgekomen plek wordt aan Marietje aangeboden, etc.
Vorig jaar hielden scholen tot 1 oktober de reservelijst aan, maar dat schijnt tot veel onrust te hebben geleid in de eerste weken school. Na 1 oktober vervielen de Reservelijsten en was het een 'vrije markt'. Dit jaar worden de Reservelijsten veel korter aangehouden, namelijk tot de zomervakantie.
De montessorischolen (MLA en IVKO) zouden vorig jaar leerlingen geweigerd hebben omdat ze ongeschikt zouden zijn.

Ja. Matching is niet gelijk aan plaatsing

Ja Temet. Na de matching is er onderhandeld. Scholen die 'vol' zaten hadden toch nog wel een plaatsje. Er zijn hier en daar zelfs klassen bij gemaakt.
Eigenlijk viel mij toen pas het grootste manco op en dat is het volgende: Matching is geen plaatsing.

Alleen als je gematched bent met de school van je eerste keus, de school waar je je hebt aangemeld, dan staat matching gelijk aan plaatsing. In alle andere gevallen niet.

Dat betekent dat matching zelf niet meer dan een uitnodiging is. Een balboekje. Dat betekent dat er na die matching twee dingen gebeuren: kinderen schrijven zich toch niet in en dus ontstaat er alsnog plaats. Scholen weigeren de leerling alsnog en dus ontstaat er alsnog plaats. Daar bij staat het scholen vrij om alsnog de klasindeling te veranderen waardoor er her en der nog plaats ontstaat. Ja, ook dat is gebeurd.

Het belang van de gemeente bij matching gaat over de undatables. De leerlingen die geen school wil hebben. Het beste dat matching doet is hen alvast een plaats geven waardoor zij niet achteraan komen. Bovendien kan matching ze een beetje gelijk verdelen.

Maar daarna maakt het niemand meer wat uit, behalve dan dat populaire scholen op zoek zijn naar het optimale aantal leerlingen (daar is per definitie ruimte maar dat levert geen extra subsidie op), terwijl impopulaire scholen op zoek zijn naar het maximale aantal leerlingen (daar is per definitie geen ruimte, maar klassen van 38 leerlingen kan ook).

Temet

Temet

05-01-2016 om 17:02 Topicstarter

Miriam

Dat betekent dat het nog steeds pragmatisch is om wel een lange lijst in te vullen, want uit niets blijkt dat onderhandelen voordelen oplevert boven het invullen van de lijst. Ik denk dat je gelijk hebt dat als er is gematched, de school niet met je zal willen onderhandelen. Maar als je dus de lijst maar gedeeltelijk invult en dus zelf op zoek moet naar een plek als je niet op je voorkeursschool wordt geplaatst, is de plek die daarmee beschikbaar komt niet beter dan wat je gekregen zou hebben als je die lijst had ingevuld. Want die plekken die beter zijn, zijn al vol. Jij zegt zelf: populaire scholen zullen niet genegen zijn meer kinderen plaats te bieden, impopulaire scholen wel. Dat betekent dan toch dat onderhandelen bij een populaire school weinig zin heeft? En bij een impopulaire school hoef je niet te onderhandelen.

Kortom: ik ben zoals gezegd wel met je eens dat het invullen van die hele lijst ertoe leidt dat je makkelijker gematched wordt en dat dat dan vermoedelijk weer betekent dat je niet kan onderhandelen, maar ik zie niet waarom wel kunnen onderhandelen naar verwachting een beter resultaat oplevert.

Overigens, jij zegt dat matching gelijk staat aan plaatsing als je gematched wordt op de school van je eerste keus. Kom ik weer terug op het voorbeeld dat ik vorig jaar aanhaalde: hoe dan als ik mijn kind op het Maimonides aanmeld? Hij is zo joods als een broodje paling, ik voorzie een probleem. Maar het kan minder exotisch, zie de voorbeelden van Bermbrand. En nu kan je bij die door mij verzonnen Maimonides-aanmelding nog zeggen dat het een gevalletje eigen schuld dikke bult is, maar dat geldt niet voor IVKO, als die school je kan weigeren wegens gebrek aan kunstzinnigheid oid, dan is de vraag wat je dan moet. Niet naar je lagere keus, want die zit dan inmiddels al vol. Of mag IVKO niet meer weigeren?

Wat ik me verder afvraag, en daarvoor moet ik denk ik die OSVO-site ook eens goed doorvlooien, is hoe het nu zit met de poespas. Kan je je alleen maar aanmelden voor VWO (of gymnasium als je voor een categoraal gym kiest), of ook specificeren dat je naar het technasium of een kunstklas wilt? Volgens mij voorziet het systeem in dat laatste helemaal niet, en dat maakt het kiezen er niet makkelijker op, want ook die poespas is aan maximumaantallen gebonden, voor zover ik weet.

Groeten,

Temet

Daarom dus

Maimonides zegt meteen nee als je je bij die school als jouw nummer 1 zou aanmelden.
Kom je na matching op het maimonides die op nr 2 of lager op je lijst staat, dan moet je je eerst nog aanmelden en dan kan (zal) die school je alsnog weigeren. Dan ben je wel gematchd maar niet geplaatst en moet je alsnog zelf op zoek naar een andere school.

Maimonides is maar een voorbeeld. Andere scholen mogen je ook weigeren. Die matchingprocdure verplicht scholen niet. Feitelijk kun je alleen maar bezwaar maken voor het niet toegelaten op je nummer 1 school. Daar ben je aangemeld. Die andere scholen hebben geen zaak met je.

"Want die plekken die beter zijn, zijn al vol. Jij zegt zelf: populaire scholen zullen niet genegen zijn meer kinderen plaats te bieden, impopulaire scholen wel. "
Nee, ik zeg dat populaire scholen per definitie plaats hebben (de school is na matching hooguit optimaal gevuld).
Nogmaals: ook populaire scholen bleken na onderhandeling wel plaats te hebben.

De keuze gaat niet tussen vergelijkbare kansen maar over dat waar je het meest vertrouwen in hebt: het lot of je
eigen overredingskracht.

Voor scholen of klassen met poespas is het systeem helemaal niet waterdicht. Je kunt volgens mij het beste een voorrangs/voorkeursprocedure starten als je poespas wil.

nonono

nonono

05-01-2016 om 19:23

wie gaat die strijd dan aan?

Ik doe echt alles voor mijn kind maar ik zit niet zo goed in de materie en/of ben zo goed gebekt en/of niet zo slim dat ik denk dat ik zo'n onderhandeling met succes zou kunnen aangaan.

Niet hetzelfde

Maak niet de fout om te denken dat 'alles voor je kind over hebben' synoniem is met 'de strijd aangaan'.
Van de maan af gezien is vlijen vaak beter dan strijden en maakt het ook allemaal niet zo bar veel uit.

Eigenlijk zijn er maar twee vragen belangrijk: wat is het advies en wat (welke school) wil je absoluut niet?
De systematiek zit zo in elkaar dat de meest zekere weg naar niet krijgen wat je zeker niet wil is doen alsof je iets anders ontzettend graag wil/nodig hebt/belangrijk vindt.

Ter ondersteuning daarvan zijn er zijwegen voor dyslexie, dyscalcylie, sport, techniek, dans, etc.
Als het om zoiets te doen is, ga dan naar die school en vraag hoe de voorselectie/voorkeursregeling op die school werkt. De meest zekere plaatsing is die die voor de matching al rond is.

Vorig jaar is vastgesteld dat te weinig leerlingen van de voorkeursregelingen gebruik hebben gemaakt.

Wees vriendelijk en brutaal.

Jamie

Jamie

05-01-2016 om 19:59

Temet

Ik zou inderdaad doen wat jij zegt; bovenaan de groene en dan aanvullen met zoveel mogelijk oranje. Pas als oranje op is zou ik stoppen. Dat kan dus al bij vier scholen zijn maar het kan ook pas bij tien scholen zijn. Daar zou ik dus echt niet in gaan rommelen en denken dat drie groene scholen genoeg is en dat het daarna wel losloopt. Ik geloof NOOIT dat je dan een betere school kan treffen dan dat je je lijstje volgooit met alle oranje scholen. Welke school kan na het matchen beter zijn dan één van die oranje scholen?

De afstand Jamie

De afstand kan een probleem zijn. Er zijn zoveel scholen in Amsterdam dat je gerust tien scholen kunt vinden die wel goed befietsbaar of bereisbaar zijn en dan nog tientallen die veel verder weg liggen. Als je in Amsterdam West (bijvoorbeeld de Middelveldse Akerpolder woont en je wordt geplaatst op school in Amsterdam Noord, zeg Damstede, kun je zomaar een uur onderweg zijn. Zo niet langer.

Dorpjes

Je hebt ook veel dorpjes om Amsterdam heen, als Zunderdorp, Landsmeer, Abcoude, die voor het voortgezet onderwijs grotendeels aangewezen zijn op Amsterdam. Dan heb je nog grotere kans op een school met nog langere reistijd. Dat kan een overweging zijn.

Abcoude

Is en mooi voorbeeld qua afstand. Amsterdam Zuidoost (Bijlmer) is het dichtstbij Abcoude, maar de kinderen uit Abcoude die voor een school in Amsterdam kiezen (ipv Weesp of Amstelveen), kiezen vaak voor scholen in zuid en niet voor de scholengemeenschappen OSB of Reigersbos in Zuidoost. Mede overigens, dankzij de speciale schoolbus die scholieren van abcoude en Oudekerk a/d Amstel naar zuid rijdt.
Afstand is belangrijk, maar niet voor iedereen het belangrijkste element bij schoolkeuze.

voorselectie/voorkeursregeling ?

Hoe start je zo een voorselectie/voorkeursregeling op? Op welke termijn moet je daarmee beginnen dan voorafgaand het doorgeven van je top 10 (of minder dus) of hoe werkt zoiets dan?

Marken, Volendam

Ik heug mij nog klasgenoten uit Marken en Volendam.
Er was meen ik vorig jaar ook een probleem met een kind uit Badhoevedorp dat naar Amsterdam Noord moest.

Ja Jopi - snel naar het OCO voor info

Daar wordt dus standaard geen voorlichting over gegeven. Ik zou me maar snel melden bij het OCO als je denkt daarmee te maken te hebben.
Bij ons was dat indertijd al een probleem. Scholen hebben niet graag teveel zorgleerlingen. Ik kwam er, dankzij de basisschool, te laat achter dat zoon zich al in november had moeten melden voor een zorgtraject op een reguliere school.
Ook bij onderwijsconsulenten zitten mensen die bekend zijn met de situatie in Amsterdam als je kind een diagnose heeft.

Hardheidsclausule

Volgens de kernprocedure mogen Amsterdamse scholen maximaal 2% van het totaal aantal leerlingen zelf direct plaatsen ogv de hardheidsclausule. Dan moet je denken aan dringende sociaal-emotionele redenen waarom dat kind alleen op die school kan aarden. Ik denk dat dit oa ziet op passend onderwijs voor leerlingen met specifieke problemen. Maar transparant is het niet.
Je moet je voor de loting en matching melden als je aanspraak wil maken op de hardheidsclausule bij de school zelf die een besluit neemt. Ook deze leerlingen zijn zichtbaar in het overzicht resultaat matching 2015 op de OCO website. Het betreft 2 a 3 leerlingen per school.

Temet - overzicht klassen

Voor welke klassen je je kan aanmelden, kun je vinden via "mijn voorkeurslijstje" op de OCO website. Per schooladvies worden de beschikbare scholen weergegeven. Dit zijn per schooladvies dezelfde scholen als op de officiële voorkeurslijstformulieren. Bij de schoolnaam staat ook de indeling van de klassen vermeld (atheneum, gymnasium, kunstklas, sportklas).
Deze pagina zit redelijk verstopt op de OCO website, maar vind je makkelijk via de stichting VSA: www.stichtingvsa.nl en dan klik je Rechtsbovenaan op de tegel "VO-overzicht 2016".

Jamie

Jamie

05-01-2016 om 21:56

annej

Waarom denk je dat mij te moeten vertellen vd afstand? Dat had temet al gezegd en ik heb familie in waterland... die uit badhoevedorp had ook naar hoofddorp gekund overigens.

Ali

Ali

05-01-2016 om 21:56

Als scholen leerlingen kunnen weigeren

Omdat ze niet geschikt zouden zijn, dan kunnen leerlingen toch ook scholen weigeren, omdat die niet geschikt zijn?

Temet

Temet

05-01-2016 om 22:13 Topicstarter

Brandweervrouw

Dan ga je ervan uit dat er een soort wettelijk recht op gelijkwaardige verhoudingen zou bestaan. Was het maar waar

Bermbrand, bedankt voor je info over voorkeurslijstjes.

Groeten,

Temet

Ali

Ali

05-01-2016 om 22:16

Ik dacht

Ik gooi m erin, wie weet

Renée

Renée

05-01-2016 om 22:39

Vwo

Vorig jaar was er plaatsing op het VWO waarbij geen verschil werd gemaakt tussen atheneum en gymnasium. Waardoor kinderen die niet naar het gymnasium wilden op Ignatius of Barleaus werden geplaatst en er voor kinderen die dolgraag naar het gym wilden geen plek hadden.
Dat kind uit Badhoevedorp uit Anne's voorbeeld moest volgens mij naar IJburg. Ook een klere-end weg.

Ik benijd de mensen niet die aan dit circus vast zitten.

Klopt

Zowel atheneum als gymnasium is passend bij vwo advies. Ook dit jaar is er bij de loting en matching geen onderscheid tussen atheneum en gymnasium.
Uit het resultaat matching 2015 blijkt dat er een enorme behoefte is aan categoraal atheneum(+) onderwijs, getuige de grote populariteit van de twee categorale vwo scholen Hyperion en het Amsterdams lyceum, die beide op voor het atheneum extra keuzevakken aanbieden. Als je categoraal belangrijker vindt dan atheneum(+) dan zijn de vijf categorale gymnasia de 3e, 4e, 5e, 6e en 7e keuze.
Voorbeeld: Het Barlaeus had vorig jaar 130 aanmeldingen met de school als eerste keuze en 120 plaatsen. Toch werd maar 56% van de eerste keuze leerlingen geplaatst omdat ze verdrongen werden door de vele vwo leerlingen die het Barlaeus op een lagere plek op de voorkeurslijst hadden staan.

Renée

Renée

05-01-2016 om 23:07

Cijfers

Met deze precieze cijfers van Bermbrand (hoe kom je op die naam?) is het nog duidelijker hoe verschrikkelijk dat is.
Of kinderen die in een sportklas moeten of toneelspelen op het Gerrit vd Veen.

nonono

nonono

06-01-2016 om 00:13

stress!

Jemig. Ik was blij dat we dit jaar even een ronde niet mee hoeven te doen. Nu lees ik dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen vwo en gymnasium??? Mijn jongste droomt al zowat vier jaar lang over het Gymnasium, het is haar grootste wens en kan niet wachten tot ze eindelijk Grieks en Latijn mag gaan leren. (en eindelijk van deze ontiegelijk saaie basisschool af mag die ze een hel vindt..) Als ze niet wordt toegelaten op een Gymnasium met veel Moeilijke Talen dan emigreer ik. Ik schiet meteen weer in de stress Is er niet zoiets als Gymnasium advies?

Nonono

Vwo advies is atheneum en gymnasium. Het is in feite hetzelfde examen, alleen heb je op het gymnasium de klassieke talen extra.
Maar wees gerust, in Amsterdam is voldoende gymnasium onderwijs. Naast de vijf categorale gymnasia zijn er nog twee categorale vwo scholen met atheneum en gymnasium en een aantal lycea (havo-vwo) en een paar brede scholengemeenschappen waar je gymnasium kunt doen. Iets van de laatste jaren zijn de mogelijkheden op los van grieks en latijn op het vwo extra uitdaging te krijgen (vwo+, science, universalis, technasium).
Kijk maar eens op het VO overzicht 2016 (via www.stichtingvsa.nl Rechtsbovenaan) en dan op vwo advies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.