dorle
26-10-2010 om 21:54
No nonsens school, scholen terug naar goed lesgeven
In het Haarlems Dagblad en bij het jeugdjournaal werd gesproken over de No Nonsens school.
Het moet op basisscholen maar eens voorbij zijn met de warme truiendagen, voorleesontbijten met bekende Nederlanders en schoolreisjes die niet spectaculair genoeg kunnen zijn.
Dat schrijven twee Haarlemse schooldirecteuren in hun manifest ‘de No Nonsens School'. Het basisonderwijs is volgens het duo te ver afgeraakt van de kern; namelijk goed lesgeven. Ze willen met het manifest een discussie in het basisonderwijs veroorzaken. ,,We klagen vaak over de overheid die ervoor zorgt dat het onderwijs verslechtert, maar het onderwijs zelf moet ook zelf kritisch in de spiegel durven kijken'', zegt directeur Reinier Bos van de Dr. A. Van Voorthuijsenschool in Haarlem en Hoofddorp. Neem de sinterklaasviering. ,,Hele vergaderingen worden er belegd over de aankomst van de Sint. Moet hij met een brandweerauto komen of met de politieauto? Er zijn genoeg commerciële activiteiten die het kind in de juiste sinterklaasstemming brengen.''
Wat vinden jullie? Moeten scholen meer terug naar hun onderwijstaak?
Ik kan me voor een groot deel wel vinden in hun betoog.

Pippin
27-10-2010 om 10:57
Eens
Ik ben het er wel mee eens. Ik denk dat het goed zal zijn als scholen wat meer verantwoordelijkheid zouden nemen. Bij veel activiteiten is de verhouding tussen tijd die de voorbereiding kost en plezier dat het opbrengt volledig zoek. Kinderen vinden het echt niet erg, als Sinterklaas elk jaar op dezelfde manier naar school komt. En de school hoeft ook niet perse er uit te zien als een tuincentrum rond kerst. Wat een moeite, wat een tijd kost dat allemaal.
Een beetje nuchterheid kan geen kwaad.
Het probleem is denk ik, dat ouders die een school moeten kiezen voor hun kind, daar anders over denken. De school die veel in het plaatselijke sufferdje staat met volleybal toernooien en ludieke toneelstukjes, is voor nieuwe ouders misschien toch wel aantrekkelijker, dan de serieuzere school.
Het aantal basisschool leerlingen daalt de komende vijf jaar met 7 procent. De markt wordt dus krapper voor scholen.

vlinder72
27-10-2010 om 11:18
Uhh
Hier is het de ouderraad dat Sinterklaas, Kerst en alle andere feesten organiseert. Dus niets tientallen vergaderingen met alle leerkrachten. Bij ons beslist Sinterklaas min of meer zelf hoe hij komt. Kerstversiering wordt geleend van een tuincentrum en gaat daarna gewoon weer terug.
Ik vind wel dat scholen terug moeten naar de basisvakken maar om nou gelijk alles te gaan schrappen. Wij hadden vroeger op school toch ook een Sinterklaas en een Kerstfeest. Wel vind ik dat de school minder tijd kwijt zou moeten zijn aan allerlei dingen waarvan ik vind dat dat de verantwoordelijkheid is van de ouders zoals les over geld, lessen over ontbijten, verantwoord eten. Oh, en les hoeft ook niet altijd leuk te zijn. Ik heb liever dat ze gewoon goed leren rekenen zonder allerlei fratsen erbij (door die fratsen snapt mijn zoon er af en toe helemaal niets van, terwijl hij onze uitleg hoe hij moet rekenen wel snapt).

M Lavell
27-10-2010 om 12:18
Je weet niet half
Vlinder:"Dus niets tientallen vergaderingen met alle leerkrachten."
Je weet niet half hoe er vergaderd moet worden om alleen al het rooster in te delen: wie is er bij en hoe wordt dat dan weer gecompenseerd?
Dit nog los van noodzakelijke vergaderingen over de lestijd en de te behalen leerdoelen waar Sint en Kerst als ritme en ordeverstoorder doorheen fietsen.
Vlinder:"Wij hadden vroeger op school toch ook een Sinterklaas en een Kerstfeest."
Ja. Buiten schooltijd meestal en begeleid door een veel grotere colonne thuisblijfmoeders. Tijden zijn veranderd.
Groet,
Miriam Lavell

dorle
27-10-2010 om 12:22
Eens met pippin
Bovendien leunen scholen op deze manier wel heel erg op de medewerking van ouders. En niet alle ouders hebben daar zin of tijd voor.
Precies, Pippin, als je ziet hoe de school versiert is met kerst... Echt overal kerstbomen, in elke klas in elke gang. Kerst/sint/carnaval vieren duurt geen middagje schooltijd, nee veel meer.
Ik vraag me ook af wat het belang is van een school om zoveel tijd aan andere dingen dan lesgeven te besteden. Inderdaad volgens mij een manier om nieuwe kinderen te lokken.
Ik heb trouwens bij het jeugdjournaal wel begrepen dat deze directeuren helemaal niet alle leuke dingen willen schrappen.

wil40
27-10-2010 om 12:33
"minderen"
Op de basisschool van mijn zoon is het de laatste jaren al wat minder groots uitpakken. Helemaal prima. Allerlei nevenactiviteiten zijn minder in aantal en minder groots.
Wat ook prettig zou zijn is minder schrijfwerk voor de leerkracht. Dat iedere bal die scheef wordt gegooid door een kleuter niet gelijk als "motorisch gestoord" in het dossier genoteerd hoeft te worden.
Dat als een groep 3 kind de p en de d door elkaar haalt dit weer gezien wordt als normaal.
De rekenboekjes een rekenboek en geen stripboek. Ik word oud, "vroeger was alles beter". Nou, vroeger was natuurlijk niet alles beter maar iedere verandering is ook geen verbetering.

Nasha 1st
27-10-2010 om 13:10
Ik zou
zo blij zijn als de leerkrachten niet meer bij commissies van de ouderraad zaten, maar het is kennelijk vanuit de CAO zo geregeld...weet niet hoe het zit, maar je wordt er af en toe gek (!) van!

T&T
27-10-2010 om 13:59
No nonsens
Ik vind het artikel veel te kort door de bocht, en de meeste reacties ook. Waar zeur je eigenlijk over? dat er kerst word gevierd, poeh poeh, ja dat was er vroegah ook al, en bij mij ook gewoon onder schooltijd. Ik vind het best meevallen met "al die leukigheid" en wij zitten op een school met een meer dan gemiddelde aan vieringen Als je niet mee wilt doen doe je het toch niet! School is meer dan leren lezen en rekenen, school heeft ook een maatschappelijke functie, waarmee ik niet wil zeggen dat de ouders daar dan van ontheven zijn, een beetje samenwerking hierin is prettig.
En even terug naar de no nonsens! ja leuk! en dan weer de kindjes die niet mee kunnen gewoon achteraan in de klas zetten. DAT heeft pas goede dingen opgeleverd!
Er werd hier ook iets gezegd over vervoer, dat ouders dat maar zelf moeten regelen in het speciaal onderwijs, waarbij even voorij gegaan word aan het feit dat het speciaal onderwijs een regio functie heeft, kinderen kunnen meestal niet te voet zelf komen. Aan omwonende de keus? wil je een taxi busje voor de deur of 8 auto's van ouders die hun kind zelf brengen?
Wat een kortzichtig geneuzel, bah,
Tess

dorle
27-10-2010 om 15:15
Tess
"Als je niet mee wilt doen doe je het toch niet!"
Maar zo simpel is het niet. Zelfs als ik mijn eigen plan trek en me er zo min mogelijk van aan probeer te trekken, voel ik als ouder toch wel een zekere druk om mee te doen.
Bovendien heb ik geen keuze, er is hier geen no nonsens school. Geen enkele school durft anders te doen dan de andere scholen en zo misschien kinderen mis te lopen door te zeggen, wij gaan voor de kern van de schooltaak, namelijk les geven.
Misschien krijgen in die no nonsens school juist de kinderen die niet goed mee kunnen komen meer kansen, omdat er gewoon meer tijd is voor lesgeven.

Geerke
27-10-2010 om 19:55
Hier
Hier wordt er nooit "zomaar" vergaderd want iedereen akn zijn of haar tijd goeed gebruiken.
Hoe de Sint aankomt? Dat besluit de sintcommissie. Daar zit 1 leerkracht in met 2 OR ouders, en ik kan me niet voorstellend at er scholen zijn die daar gezellig met het hele team over vergaderen.
En nog wat: de inspectie zit er echt BOVENOP dat de school zich richt op de basisvakken taal, rekenen, technisch en begrijpend lezen.

Nasha 1st
27-10-2010 om 20:19
Nou geerke
in onze commissies zitten er echt meer! dit jaar in de Sintcommissie zelfs DRIE leerkrachten tegenover 2 OR-leden.....En denk je dat een commissie beslist, leggen ze het weer voor aan de overige leerkrachten, die dan ook weer hun commentaar geven...vermoeiend

wil40
27-10-2010 om 20:40
Extraatjes als reclame
Ik weet niet of basisscholen allerlei opsmuk gebruiken om indruk te maken op ouders. Ik merk dat sterker bij het voortgezet onderwijs. Daar zijn kijkdagen met uitleg over musicals,spannende scheikundeproeven, dure studiereizen, sportklassen enz. om de beginnende pubers naar zich toe te trekken.
Scholen die wat minder extraatjes bieden worden door de jeugd saai bevonden. Alleen de nerds gaan naar school om te leren, de rest wil op wintersport.( Misschien wat bevooroordeeld door de verhalen van vorig jaar, mijn zoon gaat dit jaar winkelen)

joep
27-10-2010 om 20:53
Artikel niet gelezen
wel zag ik er op tv wat van langskomen. Wat mij betreft zou versobering goed zijn. Op onze school is soms op 3 verschillende dagen achter elkaar wat te vieren. Dat hoeft nou ook weer niet, want dan is iets vieren ook niet meer bijzonder. Schoolreis, sint en kerst is wat mij betreft voldoende. Ik zie ook aan sommige kinderen dat het hen gaat vermoeien na 3 dagen. Gewoon een dag op school is ook wel prettig en voor mijn kind bijzonder genoeg.
Verder gaat in mijn beleving het onderwijs (ook middelbaar en hoger) al jaren eerder achteruit dan vooruit,o.a. door allerlei verfraaiingen.

Kaaskopje
28-10-2010 om 03:06
Leutigheid en soberheid
Voor wie mij al langer kent zal misschien denken dat ik niet voor versobering ben, maar toch wel.
Op een school waar ouderhulp normaal is, help je zover in je mogelijkheden ligt. Deels is dat uiteráárd omdat je niet achter wilt blijven en om je kind niet teleurstellen. De rest is voor een aantal ouders waarschijnlijk toch omdat het leuk is om te doen (meestal dan). Ik ben dus niet tegen ouderhulp. Echter: 'wat niet weet, wat niet deert'. Op een school waar kinderen van kleuter af aan gewend zijn aan activiteiten, die alleen door de juf en eventueel zijn of haar stagiair worden georganiseerd en begeleid, zullen niet boos zijn omdat moeder/vader niet kan helpen. Op het gevaar af dat mij verweten wordt dat ik vroeger te mooi voorstel, kan ik toch niet anders zeggen dan dat ik geen bezwaar kan vinden in hoe ik les heb gehad. Ik denk dat ik op redelijk moderne scholen heb gezeten, als ik erop terugkijk.
Een Sint-feest die ingetogen gevierd wordt zal voor een Sintgelovige echt niet minder leuk zijn. Ik vind dat ze het bij 'onze' school heel redelijk doen. De grootste verrassing is vooral uit welke richting Sint om ons huis heen komt. Verder zal het niet zoveel verschillen met hoe ik het van vroeger ken. Ik heb mezelf toen onze kinderen op deze school zaten, nooit aangeboden voor het in elkaar knutselen van het 'ding' waar de cadeautjes in verstopt zaten. Mijn hemel wat een werk en dat in alle klassen waar nog niet aan surprises werd gedaan. Dat soort extra werk vind ik persoonlijk niet nodig en onnodig belastend voor de ouders. Pakjes die in zakken uit de kelder worden gehaald door Piet, voldoen ook.
Maar het gaat de heren niet alleen om de feesten begrijp ik, maar om de manier van lesgeven. Ik moet zeggen dat ik de inhoud van de huidige lesboeken aantrekkelijker vind dan onze boeken van vroeger. Ik zou geschiedenisles uit zo'n boek nóg leuker gevonden hebben. Dat is het probleem dus volgens mij niet. Waar ik me meer over verbaas is het gebrek aan feitenkennis die kinderen bij het verlaten van de basisschool lijken te hebben. Ik heb mijn dochter ooit moeten overhoren en ik zat om eerlijk te zijn helemaal in de tekst in het boek. Leuk om te weten hoe het er bij de Romeinen aan toe ging, maar voor mijn dochter leefde de inhoud van de tekst totaal niet en ondanks dat ze bij het overhoren in de goede richting zat met haar antwoorden, haalde ze een vette onvoldoende. Moet een basisschoolkind weten hoe de hiërarchie in Rome in elkaar stak? Het is al een kunst om te begrijpen hoe het zat met al onze Willems. Het lijkt wel of het huidige onderwijs zich verliest in teveel (leuke) details, waardoor droge kennis in het gedrang is gekomen.
Meteen roepen dat matige leerlingen met versobering weer achterin de klas raken (T&T), schaar ik onder stemmingmakerij.

Sasvangent
28-10-2010 om 09:27
Dubbel
ik vind het dubbel: ik vind dat school wel een aantal evenemten kan organiseren, maar teveel is teveel. Zo staat bij onze school nu een hele stand versierd in kader van Halloween. Dat vind ik niet nodig, het is niet eens een feest dat thuishoort onze christelijke school. Bovendien organiseert de ouderraad een Halloweenparty, waar je liefst -natuurlijk- verkleed naar toe moet. Ik weiger mee te gaan in al die commerciële toestanden waar school zich nu blijkbaar ook al mee inlaat. De bijhorende tombola bestaat uit allerhande prullen waar niemand wat aan heeft. En daar steekt tijd in, om dat allemaal te versieren, bijeenzoeken, organiseren.
Bovendien zijn /mijn/ kinderen meestal maar matig enthousiast bij het zoveelste toneeltje, wandelingetje, of voorbereiding van oninteressante optredens. Het gaat te traag, de helft van de kinderen is enkel bezig met zijn eigen ding en luistert amper naar de klasgenoten. Van het toneel horen ze meestal maar de helft omdat de zaal te groot was ed. Natuurlijk zit hier nog wel een "leerding" in maar misschien kan het ook nog anders.
En vooral: je moet niet verbaasd zijn als leerkrachten zeggen geen tijd of zin te hebben om een programma op maat van je kind te maken; ook al gaat dat wel over taal of wiskunde.
Ja, soms denk ik wel less is more.

Lou
28-10-2010 om 12:43
Hier mag het ook wel iets minder
Mijn dochter zit op een Jenaplanschool, met elke week viering (ongeveer drie kwartier met toneelstukjes en liedjes) en elke dag kring (half uur). Prima, daar hebben we voor gekozen. Maar wat ze daarnaast nog allemaal doen, is echt enorm vind ik. Leuke, verantwoorde uitjes naar boerderijen en schouwburgen en wat allemaal niet meer, maar zo veel! Elke maand is er wel zo'n soort schoolreisje, soms twee per maand. Het echte schoolreisje is elk jaar een kamp van drie dagen. En dan inderdaad nog de projecten, zoals de vreedzame school: niets op tegen wat inhoud betreft, maar kost ook weer een uur in de week of zo. En oja, schooltuintjes hebben ze ook nog, waar ze een paar maanden per jaar wekelijks naartoe gaan. En een jaarlijkse rommelmarkt, een ouderfeest, en vast nog wel het een en ander wat ik nu niet paraat heb. En dat is dus afgezien van de gewone carnaval, sint, kerst & pasen. Ja, een beetje minder zou wel mogen.

bibi63
28-10-2010 om 21:41
Leuk moet leuk zijn, leren moet leren zijn
Hoi,
Ik ben op de BS al naar menig uitje (leerzame bedoel ik dan) meegeweest: musea bezoek. En nee, dat werkt voor 9 van de 10 kinderen niet. Ze vinden het leuk om 'op pad te gaan', ergens naar toe met auto, bus of lopen. Maar het museum ansich: ik weet zeker dat 9 van de 10 leerlingen maar met een half (of een tiende oor) luisteren. Ze pikken er weinig van op, hebben gein, vinden sommige knopjes of gekkigheidsjes leuk, maar verder? Welnee, ze leren er bar weinig van en er is weer een hele middag verloren. Ik denk dat kinderen er meer aan hebben met pa en moe en evt. broertje/zusje/vriendje naar het museum te gaan dan met een hele klas met 25 kids.
En verder: ALS je iets doet, gewoon een leuk uitje en verder het leren gewoon op school.
Gr.Bibi

T&T
29-10-2010 om 09:24
Leuk en leren
Als kinderen alleen maar de "kale" lesstof hoefden te krijgen en leren lezen en rekenen, dan hoefden ze toch geen 5 dagen in de week van half 9 tot half 4 naar school? Dan waren 2 uurtjes per dag ook wel genoeg, en mogen ouders verder weer zelf bepalen of ze met een kind naar het bos of naar het museum gaan... (ik denk trouwens dat er dan wel heel wat ouders gaan steigeren, want je kinderen ZOVEEL thuis hebben past ook niet meer in ons straatje)
Zou voor mijn kinderen trouwens wel een oplossing zijn, die vinden dat sociale deel heel moeilijk. Maar daar ligt OOK een taak van school: de maatschappelijke taak! en ook mijn kinderen moeten dat sociale deel leren, en in een groep kunnen functioneren. En dat vreet veel meer energie dan de tafeltjes leren, en dat lukt veel beter door middel van spel dan door middel van samen die tafels opdreunen.
Daarom vind ik deze discussie ook zo kortzichtig! Ja, er valt best wel wat te verbeteren aan de kwaliteit van het onderwijs (understatement...) maar daarmee hoeven die andere activiteiten niet te verdwijnen.
En ik vind wel dat al dat soort activiteiten vaak wel erg prikkelrijk worden, sinterklaas is spannend genoeg zonder dat hele gedoe eromheen of de pakjesboot wel echt op tijd komt en of de pieten wel alle kadootjes hebben... en die hele soap 4 weken vantevoren al... maar dat is een maatschappelijk probleem, dat ligt niet alleen bij de scholen! En het hoeft niet zo te zijn als je dat niet wilt. Hier op school is de sint viering weer heel sober, maar hij wordt zeker niet overgeslagen!
groetjes, Tess

Sasvangent
29-10-2010 om 09:53
T&t
ik ben het met je eens dat niet alle andere activiteiten moeten verdwijnen; er is meer dan taal en rekenen. Maar het probleem is dat die andere activiteiten er vaak beter uitzien op papier dan in realiteit.
Bv. dat museumbezoek: zoiets vinden mijn kinderen leuk, maar de randvoorwaarden zijn niet vervuld: het moet stil en rustig genoeg zijn om te horen wat er door de gids verteld wordt, ze moeten tijd genoeg hebben om daarna zelf nog rond te kunnen kijken en eventueel opdrachtjes te maken. Maar nee: zelf gaan rondlopen kan niet -voor duidelijke redenen-, de groep is te groot, er wordt rondgelopen, gebabbeld, vaak wordt maar de helft van het programma afgewerkt... . En de tijden zijn vaak ook nogal krap bemeten want bus/fille/... etc. Dat is toch zo'n zonde: de kinderen die het al maar matig interessant vonden, gaan het zeker niet interesanter gaan vinden, en dat lijkt mij toch wel doel van dit soort activiteiten: de kinderen prikkelen om interesse te tonen voor kunst - muziek - boeken -natuur... .
Als school iets wil organiseren, moet het op een manier
die iets bijbrengt voor een groot deel kinderen.

dorle
29-10-2010 om 13:04
Tess
"en dan weer de kindjes die niet mee kunnen gewoon achteraan in de klas zetten."
Nogmaals, waar baseer je dat op? Wie zegt dat?
Ik denk juist als kinderen minder andere activiteiten doen en meer lesstof dan zullen de meeste kinderen een hoger eindniveau bereiken als ze de basisschool verlaten.
Ik vind het juist dapper om te zeggen als directeur, (tegen de trent van school moet toch vooral leuk zijn), wij kiezen voor een no nonsens school. Juist helemaal niet kortzichtig.
Ik heb het gevoel dat het in Nederland helemaal niet cool om te zeggen dat je kiest voor een school omdat ze goed onderwijs geven. Meer het idee dat je met je kennis en leervermogen vooral niet boven het maaiveld uit moet steken.

T&T
29-10-2010 om 15:53
Tja
Ik heb het artikel gelezen, en ik krijg er een beetje een naar idee van. "Een school zonder fratsen!" het klinkt mij echt in de oren als een school waar geen extra's meer kunnen, waar klassikaal de rekenles word gegeven, en de kinderen die boven of onder het gemiddelde zitten moeten zich maar aanpassen. Misschien heb ik het hele artikel verkeerd begrepen, maar zo komt het op mij over "kom op! geen aanstellerites, gewoon meedoen met wat alle kinderen doen en dan komt het vanzelf goed!" En die instelling ben ik net iets te vaak tegen gekomen...
En ik moet ook zeggen dat de extra's op onze school ook gewoon leuk zijn, en binnen de lessen passen, het is niet extra druk voor de kinderen. Zo gaat mijn zoon elke week met zijn klas naar het bos. Dat kun je zien als alleen maar leuk buiten spelen en niets leren, maar dat is niet zo: in het bos leren ze ook, het is eigenlijk een leuk verpakte biologie les
Maar ik weet nog dat de oude school van mijn dochter (cluster4 nota bene) het klaar speelde om naar de bioscoop te gaan... daar was ik helemaal niet van gecharmeerd! En ik moet zeggen dat ik me toen ook wel drukker maakte over onnodige leukigheden,want dat was niet de enige activiteit waar ik niet blij mee was, dus uiteindelijk hebben we voor een andere school gekozen, die beter bij ons past.
groetjes, Tess

ex-kind
29-10-2010 om 22:32
Museumbezoek en degelijke school
In de jaren '70 zat ik op een degelijke bijzonder neutrale basisschool (waarvoor de ouders extra schoolgeld betalen, zodat er extra activiteiten en kleinere klassen geboden konden worden). Het was in de buurt van het Rijksmuseum in Amsterdam, en daar gingen wij vaak naar toe. Dat heeft een diepe indruk gemaakt. Op een kinderlijke manier natuurlijk, soms konden we niet slapen omdat we dachten aan "het zwaard van Oldenbarneveldt" (waar hij mee was onthoofd) of "de kist van Hugo de Groot". Ook het schilderij waarop de lijken van de gebroeder De Wit staan afgebeeld, staat me nog levendig voor de ogen, al kan ik met niet voorstellen dat we daar als kleine kinderen naar moesten kijken. De nachtwacht zagen we natuurlijk ook. Op deze manier ging de vaderlandse geschiedenis leven en raakte je gewend aan "schilderijen" en "kunst". En natuurlijk waren er toen nog geen "knopjes" en beeldschermen enzo...
Op deze manier denk ik dat museumbezoek wel echt nuttig kan zijn voor kinderen. Alleen al het feit dat ze in een museum komen, is belangrijk. Wij hadden de luxe dat we er lopend naar toe gingen (waarschijnlijk mede begeleid door moeders). Met de bus gingen we alleen voor het jaarlijkse schoolreisje. Sinterklaas werd, voorzover ik me kan herinneren, een middag in de klas gevierd, dat was meer dan voldoende. Kerstbomen kan ik me niet herinneren. Op school ontbijten of dineren hebben we nooit gedaan.
Ik vind kunst geen "leuke extra's" maar een wezenlijk onderdeel van het onderwijs. Net als geschiedenis en biologie. Het moet dan ook niet als een leuk, slap uitje worden gepresenteerd, maar als een serieuze, degelijke activiteit, die daardoor juist des te bevredigend kan zijn.
Mijn basisschool was een degelijke school waar overwegend klassikaal gewerkt werd en kennis en vaardigheden "erin geramd" werden. Na afloop kon ik uitstekend spellen, ontleden en rekenen. MAAR: dit had ook een keerzijde. Ik was altijd de beste van de klas en daar werd weinig tot niets mee gedaan. Schriften vol geestdodende staartdelingen met 0 fouten heb ik gemaakt. En als ik dan een slordigheidfoutje maakte, werd er meteen gezegd: kijk ze is nog niet aan iets moeilijkers toe...Het extra werk dat ik kreeg, vond ik een lachertje, niet interessant, niet serieus, niet leuk (educatieve puzzelblokken, geschiedenisschrift opleuken). Alleen bij de spreekbeurten en werkstukken kon ik me helemaal uitleven, dan verdiepte ik me helemaal in een onderwerp, las bijv. een wetenschappelijk boek over konijnen...
Ik droomde van een Montessori-achtige school, waar je zelf kon leren en zelf op onderzoek kon gaan. Maar ik heb dit helaas nooit duidelijk kenbaar durven maken. Mijn moeder deed wel haar best om voor wat extra werk op school te zorgen, maar prettig vond ik dat niet. Het beste wat mijn ouders deden was thuis veel boeken voor mij kopen, stapels oude Kijks op de kop tikken en zelf een rijkgevulde boekenkast bezitten waar ik in grasduinde.
Ik snap daarom wel de aantrekkingskracht van het huidige "vernieuwde" onderwijs, maar ik vind het schokkend om te zien hoe het niveau is gedaald, hoe slecht studenten en stageaires bijv. kunnen schrijven...

Fiorucci
30-10-2010 om 08:04
Ex kind
Er is een ander manier om kunst toegankelijker te laten zijn voor kinderen: gratis musea. In Londen zag ik in vooraanstaande musea achterstandsgezinnen met acht kinderen gezellig een paar uur rondkijken. Als dat hier nu eens zou kunnen, dat scheelt een hoop tijd op school...
Groetjes, Fiorucci

Shonagh
30-10-2010 om 11:24
Gratis musea
Ik woon ook in een land met gratis musea, maar je loopt er toch vaker even binnen. Je hoeft er geen (mid)dag voor uit te trekken, maar een museum bezoekje wordt dan onderdeel van het "naar de stad gaan" of vulling op een regenachtige (zondag)middag.

Shonagh
30-10-2010 om 12:27
Pelle
Muzieklessen worden hier veelal op school gegeven en zijn dan dus ook...............gratis. Als resultaat heeft wel(bijna) iedere Primary school en zeker iedere Secondary school een prachtig schoolorkest. Maar dit is ook hier niet blijvend, de recessie en de Conservatives hebben toegeslagen.

Fiorucci
30-10-2010 om 12:59
Pelle
Gezinnen met een laag inkomen kunnen zo'n kaart niet betalen, zeker echte achterstandsgezinnen niet.
Ik zou zelf vaker binnenlopen als het gratis was, heb ook geen geld voor een museumjaarkaart. Een gezin met twee kinderen is toch 120 euro kwijt per jaar.
Ik denk dat het voor bepaalde groepen musea laagdrempeliger maakt.

Shonagh
30-10-2010 om 13:10
Laagdrempelig
Inderdaad, je ziet dus hier mensen met boodschappen tassen en buggies even komen kijken wat de nieuwe, wisselende collectie is. Ook vind ik dat er daardoor niet zo'n serieuze museum sfeer hangt.

Fiorucci
30-10-2010 om 14:09
Maar daar ging het hier niet om
Ga eens kijken als je in Londen bent, neem bijvoorbeeld het British Museum. Ik zag daar echt heel veel mensen uit duidelijk lagere sociale klassen met hun hele kinderschare rondlopen. Dan mag je roepen: dat geloof ik niet, maar ik heb deze ervaring wel degelijk, en Shonagh kennelijk ook.
Mensen met oude kapotte kleding aan, en nauwelijks nog een tand in hun mond bekeken daar op hun gemak de collectie met hun kinderen. In een mate die ik hier echt niet zie in NL musea. En absoluut, het zou mooi zijn als mensen niet naar de voedselbank hoeven, tuurlijk ligt daar een prioriteit. Maar daar ging deze discussie niet over. Als je zo redeneert hef dan school maar op, eerst moeten mensen eten....

Kaaskopje
30-10-2010 om 22:40
Gratis
Het zou denk ik enorm schelen qua belangstelling als musea in Nederland gratis te bezoeken zouden zijn. Zelfs een puber is bereid om door een museum te wandelen als de puber een uurtje moet overbruggen. Maar ook het idee om bezoekers pas te laten betalen als ze klaar met kijken zijn vind ik al een goed idee. Wie tevreden is zal uit zichzelf een redelijke vergoeding geven. De euro van een bijstandmoeder is altijd nog een euro meer dan wanneer de bijstandmoeder wegblijft vanwege de hoge kosten.

Shonagh
30-10-2010 om 23:32
Donatie
In de musea is het altijd mogelijk een donatie achter te laten en dat wordt heel veel gedaan, zelfs door deze Nederlander :o).