Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama1982

Mama1982

13-05-2016 om 22:00

Onderscheid communicanten

Hoi
Binnenkort doen de kinderen uit de klas van mijn dochter de communie.
Zij mogen de volgende dag thuisblijven en hoeven niet naar school die dag.

Sorry maar dit vind ik oneerlijk.
Hoe denken jullie hierover?
Ik vind dat er geen onderscheid mag gemaakt worden.


Angela67

Angela67

13-05-2016 om 22:04

dan hou je haar thuis

zou ik gewoon doen, en dan heel onschuldig zeggen: oh was het niet voor iedereen dan? Zodra je gaat protesteren en of vragen kunnen ze kwaadwillend zijn en de leerplicht laten komen.

mocht je dit niet willen dan bel je zelf even de leerplichtambtenaar na het weekend en check je het voor de zekerheid.

gr Angela

69er

69er

13-05-2016 om 22:12

Muggenziften

Wees blij, krijgen je kinderen die dag meer aandacht.

oneerlijk?

Hoezo, is school iets ergs dan?

Angela67

Angela67

13-05-2016 om 22:21

kijk

het is leuk om met je kind iets ondernemen op een vrije dag die je in je schoot geworpen krijgt dus om die reden (als het je geen oppas/probleem oplevert) zou ik zeker zeggen: wat leuk die vrije dag voor iedereen.
Maar als je out of spite een beetje zuurpruimerig gaat doen (zij wel en ikke niet) dan stel je je als slachtoffer op. En dat is niet zo charmant
gr Angela

Niet zo zeer oneerlijk

maar wel vreemd. Is toch juist leuk om na zo'n dag de volgende dag op school te vertellen hoe het was? Ik zou me er niet druk over maken.

En daarom

Krijgen ouders vaak niet makkelijk toestemming voor verlof. Omdat er altijd andere ouders gaan zeuren.
Ik vind het prima. Er wordt gewoon rekening gehouden met een specifieke zaak voor een aantal kinderen, die andere kinderen niet hebben. Dat heet maatwerk.

Noet

Noet

14-05-2016 om 06:43

waarom vrij dan

die communie is toch 's morgens in de kerk, neem aan dat ze elke zondag naar de kerk gaan. Niet een feest tot midden in de nacht met een lange reis.

Als de halve klas op zondag moet afzwemmen krijgen ze toch ook geen vrij.

Moni

Moni

14-05-2016 om 09:42

Noet, dat feest duurt de hele dag

Voor het uitslapen zal die vrije dag niet nodig zijn.
Het is wel een heel spannend weekend. En dan is een vrije dag op maandag heel fijn.

Ik kan me voorstellen dat de niet-communicanten ook graag vrij willen.
Maar het zijn geen slachtoffers.

@Emma

@Emma

14-05-2016 om 09:50

Mama1982

Jij vindt dat er geen onderscheid gemaakt mag worden. Maar er is gewoon onderscheid. Mensen zijn verschillend en hebben verschillende dagen dat ze even mogen bijkomen en niet naar school hoeven. Jouw kind heeft ook heus wel eens een keer zo'n dagje. Niet zo zeuren, de wereld is divers.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-05-2016 om 10:19

Slachtoffers

Misschien zijn die kinderen wel slachtoffers omdat ze mee moeten doen in een godsdienstig ritueel terwijl ze nog veel te jong zijn om daar zelf over te beslissen.

Moni

Moni

14-05-2016 om 10:27

)))))))

Gelukkig kunnen ze zich in de katholieke makkelijk onttrekken uit de godsdienstige rituelen. Het is geen harnas.
De echte keuze is pas later.

Jaina

Jaina

14-05-2016 om 11:01

Onzin

Ik vind het persoonlijk echt onzin om de dag na een communie vrij te geven. Sowieso vind ik als ouder extra vrije dagen helemaal niet handig want dan moet je ook weer opvang regelen. Ik zie ook helemaal niet in waarom je een dag vrij zou geven. Voor de kinderen lijkt het me ook minstens zo leuk om wel naar school te gaan en ervaringen uit te wisselen met de schoolkameraadjes.
Als mijn kind geen extra dag vrij zou hebben dan zou ik alleen maar blij zijn want hoef geen opvang te regelen.
Principieel vind ik het overigens wel raar om een deel van de klas wel en een deel geen vrij te geven. Wat doe je dan met de kinderen die wel op school komen? Verder met het lesprogramma? Maar dan missen de communie kinderen de uitleg dus die lopen dinsdag achter. Bezigheidstherapie? prima maar daarvoor hoef je de andere kinderen niet dwingen te komen.
Ik zou zelf als school helemaal niemand een vrije dag geven en als ik dat wel zou doen dan zou ik kiezen voor een facultatieve vrije dag voor de hele klas (of ze nu wel of geen communie hebben gedaan)

Noet

Noet

14-05-2016 om 11:12

Moni

Het kampioensfeest van mijn dochter duurt ook de hele dag, mag ze dan ook een dagje vrij?

Nee, natuurlijk niet, die moet gewoon de dag erna naar school.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-05-2016 om 11:28

Vesper slaat de spijker op z'n kop

Die kinderen zijn gewoon hartstikke zielig en verdienen dus wel een extra dagje vrij.

Geen enkele reden dus, TO, om daar jaloers op te zijn.
Dat vind ik sowieso al een beetje een on-christelijke emotie.....

Verzin anders ook even een leuk inwijdingsritueel voor je eigen kind, als je hier echt niet mee kunt leven.

En nu even serieus: Het komt op mij een beetje over alsof je de zon niet in het water kunt zien schijnen. Wat maakt dat jij een ander kind niks gunt dat je eigen kind niet ook heeft? Moet alles dan maar gelijk opgaan? Komt jouw kind dan echt iets te kort? En zelfs als dat al zo zou zijn, waarom mag een ander kind dan ook niks? Ik snap die gedachtengang niet zo.

Een 'goed' gevierd communiefeest is inderdaad een meer dan dagvullend programma. Denk maar niet dat die kinderen om 7 uur al in hun bed liggen. Die kunnen dat vrije dagje waarschijnlijk goed gebruiken om een beetje bij te komen.
En de ouders waarschijnlijk ook wel, dus hier zou het met mijn eigen extra op te nemen vrije dag ook wel goed lomen.

Moni

Moni

14-05-2016 om 11:30

Noet

Ik schrijf nergens dat ik het logisch vind dat ze vrij krijgen. Ik reageerde op jouw opmerking dat de communie in de ochtend is.

Maandagochtendkring

Op heel veel scholen begint de maandag nog met de slaapverwekkende "wat heb jij gedaan in dit weekend" ochtendkring. Mogelijk werd die voorgaande jaren overheerst door alle wereldse materialisme waarmee dit religieuze inwijdingsfestijn vaak gepaard gaat. Sint bezoekt bijna alle kinderen, maar na zo'n communieweekend heb je vast hoop beteuterde gezichtjes als de helft van de klas grootse verhalen heeft over mooie kado's en familiebezoek.

Toen ik zeven was woonde ik in Brabant. Ik ga er nog steeds diep onder gebukt dat ik niet als mijn vriendinnetjes in een kinderbruidsjurkje in de etalage van de dorpsfotograaf heb geglorieerd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-05-2016 om 13:03

Ja zo is dat

Op het Limburgse platteland is het zelfs een way of life.

In mijn tijd hoorde het gewoon bij het onderwijsprogramma van de school. En in sommige dorpen is dat volgens mij nu nog steeds zo.
Toen mijn zus nog leerkracht was verzorgde ze zelf de invulling en het programma. Hier in de stad doet de parochie dat. En moet je als ouders je kind aanmelden. In mijn jeugd was het dus zo dat je je kind aktief moest afmelden, anders deed het 'gewoon' de communie.
Toen werd er op een iets andere wijze invulling gegeven aan het begrip: katholieke school

tja

Ik zou zeggen als het feest de hele dag duurt misschien ook savonds (want nee, het is bijna nooit smorgens in de kerk!!), laat je kind maandag dan een uurtje later op school komen of zo. Niet een hele dag vrij.

Ik denk dat ik het als ouder van een nietcommuniekind ook wat overdreven had gevonden. Maar ik zou er zeker niet over zeuren.

Afke

Afke

14-05-2016 om 16:51

gezeur

Je lijkt die moeder van de lagere school wel. Zij had een kind dat goed kon leren, inmiddels in vijf jaar het gymnasium heeft gedaan en nu twee studies doet. Kortom niks te klagen, behalve dat ze een rotwijf van een moeder had

Mijn dochter heeft een handicap, kreeg wat extra aandacht op de basisschool met het organiseren van de vergrote boeken, het omgaan met de rommelige klas, deed met sommige gymlessen niet mee (denk aan softbal). Heeft inmiddels ook het gymnasium af en studeert (maar) een studie, dus we mogen niet klagen.

Maar klagen dat die andere moeder deed over de extra aandacht voor mijn dochter. Wat een jaloezie!

Alicia

Alicia

14-05-2016 om 17:02

er wordt geen onderscheid gemaakt

'Sorry maar dit vind ik oneerlijk. Hoe denken jullie hierover? Ik vind dat er geen onderscheid mag gemaakt worden.'

Er wordt toch ook geen onderscheid gemaakt? ALLE kinderen die ter communie gaan, zijn vrij. Kinderen die NIET ter communie gaan, zijn NIET vrij. Gelijke monniken, gelijke kappen dus.
Alleen wil jij blijkbaar niet zien dat jouw kind niet hetzelfde is als de kinderen die vrij krijgen.

Noet

Noet

14-05-2016 om 17:25

grote feest = cultuur

dat grote feest is duidelijk een cultuur dingetje want hier is dat niet. Communie is tijdens een gewone (ok iets aangepast maar niet qua tijden) kerkdienst. En dan is er wellicht 's middags nog koffie voor familie maar dan heb je het wel gehad.

Voor wie is dat feest de volwassenen of de kinderen. Bij een kinderfeest is het toch normaal om op een gewone tijd te stoppen?

Sorry, dit is een prive keuze en daar zou de school geen onderscheid in mogen maken. Katolieke school ok, maar dan gewoon de hele klas een dag vrij.

Marianne

Marianne

14-05-2016 om 17:49

School mag niet discrimineren

Wat een vreemde reacties. Ja, ik vind het raar van een school om te discrimineren met vrije dagen. Ik vraag me ook af of dat wel mag. Er is een vastgesteld aantal uren onderwijs en dat is voor alle kinderen gelijk, van welke denominatie ook. Vrij geven voor religieuze feesten mag, maar het religieuze feest is al geweest, dus er is geen enkele reden voor een vrije dag.

Ik vind dat je helemaal niet zeurt, ik vind dat de rest zeurt. Leuk voor je kind, moet naar school terwijl de rest lekker vrij heeft. Die kunnen dus wèl met hun ouders naar de Efteling of zo, of lekker buiten spelen.

Aankaarten, ziek melden, vragen hoe school dat voor zich ziet. Om hoeveel kinderen gaat het die wel naar school moeten? is jouw kind de enige of zijn er nog een paar? Maar ik zou het er zeker niet bij laten zitten.

En voor de mensen die vinden dat topicstarter zeurt: wij deden met de hele klas communie, en we zaten allemaal gewoon weer maandag in de klas en dat was een heel normale lesdag. Net als ieder ander jaar. Terwijl we allemaal natuurlijk feest gehad hadden, met familie, cadeaus en toeters en bellen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-05-2016 om 18:14

School discrimineert niet

School geeft een extra dagje vrij voor een bijzondere situatie. Of is verlof verlenen voor de dag na het 50-jarig huwelijksfeest van opa en oma, of de bruiloft van papa en mama, of de geboorte van het lang verwachte broertje of zusje ook discrimineren?
Moet dan ook maar de hele klas vrijaf krijgen?

Kom nou toch.

Marianne

Marianne

14-05-2016 om 18:21

Ginny

Communie is niet te vergelijken met 50-jarige huwelijksfeesten etc. Het is een feest dat op zondag is, op zondag bijtijds afgelopen is en waar scholen echt niet massaal de volgende dag vrij geven. Terwijl die kinderen op al die andere scholen die communie doen, in precies diezelfde situatie zitten.
Waarom kunnen al die andere kinderen de volgende dag wèl normaal naar school?

Jaina

Jaina

14-05-2016 om 18:23

Ik snap nog steeds de pedagogische keuze niet. Als de halve klas maandag afwezig is dan kan je dus alles wat je maandag in de les hebt gedaan dinsdag nog een keer gaan doen. Of je moet geen belangrijke vakken behandelen maandag en alleen wat gaan kleuren en knutselen. Maar dan is dan de hele dag onzinnig. Het zou mij heel onhandig lijken als de halve klas de uitleg en oefenen op maandag mist.

Mama1982

Mama1982

14-05-2016 om 18:44

Marianne

Bedankt dat je het zo ziet als mij. En ik zeur niet.
Vindt het gewoon oneerlijk.
Was ook niet van plan om hier werk van te maken maar was gewoon een vraag hoe anderen erover denken.
Er zijn 4 kinderen van de 23 die geen communie doen, dus die 4 moeten gewoon naar school.
En ze gaan echt geen belangrijke lesstof die dag behandelen.
Het zal wel een dag worden van leuke dingen doen.
Maar dan denk ik laat die 4 ook thuis.
En feestjes zijn toch voor de kinderen en zullen zeker niet tot laat in de avond duren.
En Afke wat een vijandigheid zeg!!

Moni

Moni

14-05-2016 om 19:02

Kijk, dat maakt het duidelijker

Als er maar vier kinderen van de 23 naar school moeten, dan zou ik dat ook niet eerlijk vinden.

Ik vermoed dat school een praktische reden heeft hiervoor. Die 19 kinderen hebben vrij vanwege bijzondere omstandigheden. Het onderwijsprogramma gaat gewoon door. Daarmee mag die dag volledig aan lesuren meegenomen worden.

Als mijn kind één van die vier zou zijn dan zou ik kind op de dag zelf afmelden. Als ze dan vragen of ze ziek is, zou ik zeggen dat mijn kind die dag niet in staat is om op school te komen.
Of zoals hierboven al een keer geschreven is kind gewoon thuis houden. En dan heel naïef doen dat je toch echt dacht dat het voor iedereen is.

Het liefst zou ik met de andere ouders afspreken dat die hun kind ook thuis houden. Maar dat hangt erg af van je relatie met die ouders.

Wordt vast

een superleuke dag op school met maar vier kinderen. Gewoon lekker laten gaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-05-2016 om 20:38

Ja dat nuanceert de boel wel een beetje

Een klasje van 4 kinderen, dat schiet natuulijk niet op.
Kun je dit niet met de leerkracht bespreken? Wat precies de bedoeling is van die lesdag?

Ik kan me voorstellen dat dat ook best bijzonder kan zijn. Ligt ook wel aan de leerkracht en wat die ervan kan maken. Beetje Mees Kees les ofzo?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-05-2016 om 20:41

En geloof me

In mijn familie duren die feesten wel tot ver na kinderbedtijd. En is het zeker een feest voor de kinderen.
Wel wordt in het dorp waar ik oorspronkelijk vandaan kom de Communie op Hemelvaartsdag gevierd, dus dan speelt dat vrije-dag gedoe niet zo.

Maar mijn eigen kinderen hebben de dag na ook vrij gehad van school. Maar dat waren er een stuk of 10 op een klas van 30.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.