Pelle
09-03-2009 om 13:53
Ongelukken tijdens sportlessen op school met 47% gestegen!
AMSTERDAM - Het aantal ongelukken tijdens sportlessen op scholen is in de periode 2003-2007 met 47 procent gestegen.
In die periode zijn na een ongeluk tijdens die lessen ongeveer 14.000 leerlingen behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Dat liet de stichting Consument en Veiligheid maandag weten.
Uitgaande van veertig lesweken per jaar komt dat neer op meer dan zeventig leerlingen per dag die naar het ziekenhuis moeten voor behandeling.
Oorzaken
Mogelijke oorzaken van de stijging van het aantal ongevallen zijn volgens een woordvoerder de grootte van de groep die les krijgt, de staat en (on)geschiktheid van toestellen die worden gebruikt, het gedrag van kinderen en de mate waarin de school is gericht op het aanleren van de juiste vaardigheden die nodig zijn om veilig te sporten.
''Het gedrag van kinderen in deze tijd vergt, ondanks het feit dat er vakbekwame leerkrachten zijn, niet te grote groepen'', aldus de zegsman. Volgens hem is een groep van maximaal twintig kinderen het best.
''Veel kinderen zijn niet gewend om te bewegen, omdat ze dat niet geleerd hebben of vaak achter hun computer zitten. Zij moeten ook goed leren hoe je veilig kunt bewegen.''
rosa
12-03-2009 om 11:26
Tevreden over vo
Ik ben zeer tevreden over aanpak gymlessen op dochter's school. Ze krijgen inderdaad handstand en sprongen en weet ik veel, maar worden in een eigen categorie ingedeeld en moeten daarbinnen vorderingen maken. Kun je wel weer zeggen dat je de kneusjescategorie krijgt en de turn(st)ers-in-de-dop-categorie, maar deze twee categorieën hoeven tenminste niet tegen elkaar op te boksen. Voor balspellen kunnen de indelingen weer heel anders liggen.
rosa
Monique D*
15-03-2009 om 16:00
Ze moeten soms van die gevaarlijke oefeningen doen.
Mijn kinderen hebben tot-nu-toe nooit ongelukken gehad bij gym (basisschool en VO), maar ik weet wel dat dit regelmatig voorkomt.
Een aantal jaren geleden heeft een klasgenootje van mijn dochter een gecompliceerde gebroken been gehad tijdens het bokje springen. Zij kwam verkeerd neer. Dat arme kind moest tijdelijk in een rolstoel en de gymleraar en de concierge waren zo vriendleijk (of uit schuldgevoel) het kind van 3 hoog naar beneden te tillen en dan weer naar boven. Dat hoorde ik dus van mijn dochter. Maar in de schoolkrant stond dat dat meisje verkeerd was gevallen omdat zij tijdens een klein sprongetje(!) verkeerd terecht was gekomen. Dekken ze elkaar nou?
Ik weet ook dat op de VO allerlei oefeningen moet doen voor een cijfer. Wat ik mij wel kan herinneren van toen ik zelf gymles had was dat ze gevaarlijke oefeningen deden (zoals een bank aan ringen hangen, dit geheel laten schommelen en de bedoeling was dat de kinderen over die schommelende bank moeten rennen en dan springen). Het kon ook wel eens gebeuren dat je er naast sprong, met een gebroken enkel als gevolg. Ik was een angsthaas bij dit soort dingen, zeker als ik zag dat kinderen een gebroken enkel/arm o.i.d. over kunnen houden.
Die oefeningen zijn niet zonder risico's. Hebben ze daar niet aan gedacht?
Monique D*
15-03-2009 om 16:16
Nog steeds softbal op vo in de zomer?
Bij buitengym kregen we op het VO (tachtiger jaren) ook bijna altijd softbal. Ook ik vond het heerlijk om achter op het veld te staan, kon ik lekker wegdromen. De anderen vingen de bal toch wel. Mijn zoon krijgt dit ook regelmatig in de zomer (gym is juist zijn lievelingsvak). Het verbaast mij dat daarin niets veranderd is..
Het eerste uur gym of het laatste uur gym waren mijn spijbeluurtjes. Totdat ik een 5 hiervoor kreeg, wegens spijbelen (je kan niet elke dag ongesteld zijn). Je kon in die tijd niet blijven zitten voor gym!-)
Minet
15-03-2009 om 18:29
Vakdocent zonder ehbo opleiding
Ik sprak ooit een vakdocent lich. opvoeding uit het basisonderwijs die kwam solliciteren als groepsleider voor de BSO. (als tweede baan na schooltijd)
Hij had GEEN EBHOcursus gevolgd, GEEN bhv, ik viel echt van mijn stoel van verbazing!
Het was naar zijn zeggen niet verplicht, terwijl in de kinderopvang (dus ook bso) leid(st)ers jaarlijks op herhaling moeten. Ik vond het echt te zot!
groetjes, Minet
Monique D*
18-03-2009 om 00:08
Voor straf niet naar gym op bo, gebeurt dat ook bij jullie?
Het gebeurt wel eens dat kinderen op de basisschool niet mee mochten gymen als ze straf hadden. Mijn dochter heeft dat wel eens meegemaakt en vindt dat niet leuk.
Ik zei dat ik dat nooit erg zou hebben gevonden, ik zou juist ervoor zorgen dat ik die straf kreeg! Ik was ook niet zo'n held in gym..
Minet
19-03-2009 om 12:41
Raar
Alsof de gymles een soort van toetje na het eten is!
Gym is net zo belangrijk als elk ander vak op school, dus niet mee naar gym is een absurde straf. Dan zou de leerkracht net zo goed kunnen zeggen: oke, jij mag de eerstvolgende les niet meerekenen/lezen/schrijven.....
Groetjes, Minet
Monique D*
21-03-2009 om 21:51
Klopt inderdaad..
..zeker voor een school die beweging heel hoog in het vaandel heeft!
Ik zal dat toch eens aankaarten of strafwerk maken tijdens gymles normaal is.