Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ontwikkelingsvoorsprong en/of HB topic


Mijn jongste was ook bij start groep 3 Avi uit. Hij is halverwege groep 3 versneld naar groep 4 en krijgt sindsdien een aangepast programma. Zijn voorsprong was veel groter dan een jaar, maar wij wilden niet nog een jaar versnellen en school raadde dat ook af.
Wij worden wel nauw betrokken in het werk van zoon en wij geven het op school ook aan, als we thuis merken dat school te saai wordt. Kind zit nu in groep 6 en heeft het goed naar de zin op school.

School heeft veel kinderen met leerachterstanden en is dus goed ingespeeld op individuele lesprogramma's. Zoon krijgt 2 x 45 min per week samen met een klasgenoot of alleen les/projecten en gaat ook een ochtend per week naar een bovenschoolse plusklas.

Hoi, ik lees al een tijdje mee in dit topic (interessant!), nu wil ik graag wat vragen over onze eigen situatie. Mijn vraag is eigenlijk: zien jullie hier een voorsprong? En lijkt het zinvol om het hier (in dit stadium) met de leerkracht over te hebben? Of zeggen jullie, weinig bijzonders, lekker zo laten? 

Onze dochter is 5 en qua taal altijd al heel voorlijk geweest. Ik werk in een talig beroep, heb haar op haar vierde getest met logopedische testen (was eigenlijk voor mijzelf om nieuwe test te leren kennen ) en ze scoorde op gebruik en begrip op de 100 percentiel. Ze is sinds haar vierde af en aan bezig met schrijven en lezen, dit gaat op en af: een aantal weken veel interesse en dan maakt ze wat stapjes, dan een aantal weken meer interesse in andere dingen. Vind ik prima zo, gaat helemaal op haar eigen voorwaarden. De laatste weken is ze ook veel bezig met rekenen (plussommen en nu deze week ook min). Ik zie dat ze echt inzicht heeft in hoe het werkt en niet puur een trucje uitvoert, bijvoorbeeld het ging over als wij alle vier 4 eieren zouden hebben, hoeveel zou dat dan zijn? Ze kent 4x4=16 natuurlijk nog niet uit haar hoofd, maar zei meteen 'dat is dan 8+8' en ging toen optellen hoeveel dat was. 

Dochter lijkt het naar haar zin te hebben op school. Ze werken met projecten (bv. nu 'restaurant' met alles wat daar bij komt: ober/klant, menu maken, betalen etc etc) en ik heb het idee dat ze daar veel uit haalt. Er hoeft dus niet direct iets te veranderen; wel ben ik benieuwd hoe leerkracht haar ziet én wat er in groep 3 gaat gebeuren als ze lezen en rekenen dan al zichzelf heeft aangeleerd.

Ben benieuwd naar jullie perspectieven, bedankt alvast!

Ik denk dat de gemiddelde groep 2 leerling dat nog niet kan. Sterker nog, als je kijkt naar de leerlijnen schrik je je een hoedje, als je thuis een snelle leerling hebt! 
Dus kijkend naar het gemiddelde, gok ik dat dat zeker wel een voorsprong is. 
Tegelijkertijd zie ik mijn 4-jarige (bijna 5) dat nog nét niet doen. Maar binnen een half jaar zeker wel. En hem zie ik niet als mogelijk HB. Wel zie ik bij hem dat hij wat sneller gaat dan leeftijdsgenootjes.
Dus aan de snelle kant zou ik het wel vinden ja, maar nog niet perse alarmerend snel. Al mist daarvoor ook wel heel veel informatie nu natuurlijk!
Maar ook als je aan de snelle kant bent (en niet perse H, is het belangrijk dat je voldoende uitdaging krijgt. Al is het alleen maar om straks in groep 3 echt te leren leren, leren omgaan met moeilijkheden en frustraties en fouten durven maken. Dus het een keer aan kaarten zou ik wel doen ja. En in mijn ervaring met mijn oudste (die volgens mij (en ook school) wél echt HB is), moet de focus dan niet liggen op alles wat er bij geleerd moet worden, maar echt op die emotionele ontwikkeling.

Bij ons hadden ze in groep drie meerdere niveaus bij taal en rekenen. Maar ook dat was voor mijn dochter al te makkelijk want ze kon al lezen en rekenen. 
Ik zou daar met school over in gesprek gaan. Mijn kids hadden een hele starre groep 3 leerkracht en dat was lastig. Dochter werd er zelfs depressief van. Maar ben ervan overtuigd dat wanneer zij een flexibele leerkracht had gehad ze het echt wel fijner had gehad. Ze had overigens in haar ene jaar kleuterklas (ze heeft groep 1 en 2 in een jaar gedaan) echt fantastische juffen die haar zagen voor wie ze was en wat ze nodig had. Juf groep vier wist er niet veel van maar wilde het wel graag leren en heeft veel met ons in overleg gedaan.  

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

09-11-2021 om 10:23

PhilDunphy schreef op 08-11-2021 om 22:16:


Dus aan de snelle kant zou ik het wel vinden ja, maar nog niet perse alarmerend snel.

Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar ik wil toch even zeggen dat het zeker geen kommer en kwel hoeft te zijn om een hoogbegaafd kind te hebben 

Azalea, ik zou je indrukken zeker delen met de leerkracht. Mijn eigen kinderen zaten op een reguliere basisschool met veel projecten (ook groepsoverstijgend) en atelieronderwijs, daar is veel mee mogelijk en zorgt er sowieso voor dat ze zich minder vervelen. Maar daarnaast moet er in mijn beleving nog wel een invulling komen voor de kernvakken. Mijn eigen kinderen deden voor de uitdaging dingen als Spaans en Wisschrift en voor tekstbegrip teksten die bedoeld zijn voor de middelbare school. Maar niet al in groep 3/4, maar pas vanaf groep 5.

Groep 3/4 was achteraf voor allebei mijn kinderen (die heel verschillend zijn) dan ook de minste periode. De nadruk op leren lezen, schrijven en rekenen is dan enorm groot. Als je dat allemaal al kunt als kind (of het heel snel aanleert) is dat lastig te vervangen. Het levelwerk voor groep 3/4 sloot ook niet altijd aan bij mijn kinderen. Maar in groep 1/2 en groep 5 t/m 8 hebben ze echt weinig problemen gehad. Ook omdat ze allebei goed aansluiting hadden in hun klas, dat kan ook weleens een struikelblok zijn. 

Dank voor jullie reacties! Excuses voor mijn trage antwoord, ziek kind hier. 

Goed om jullie perspectieven te zien. Ik merk dat ik bij dochter door fases heen ga waar ik me inderdaad afvraag of ze 'alarmerend' snel gaat, en fases waarin ik tegen man zeg "Volgens mij is ze wel slim, maar niet HB" - met een soort opluchting inderdaad, omdat hoogbegaafdheid toch wel uitdagingen met zich meebrengt. Die man en ik zelf ook kennen - al heb ik het idee dat er inmiddels in het onderwijs veel meer mogelijk/gebruikelijk is dan in onze tijd. Wat sommige scholen bieden aan jonge kinderen op het vlak van leren leren, leren falen, executieve functies etc klinkt me als muziek in de oren, had ik zelf ook wel kunnen gebruiken . Nog geen idee wat onze school biedt op dat vlak. Fijn, Wednesday, dat het geen kommer en kwel hoeft te zijn als kind HB  zou zijn

Verder heel terechte opmerkingen dat of ze nou wel of niet onder HB valt, er hoe dan ook iets mee gedaan moet worden als ze sneller/eerder is met leren lezen en rekenen dan het reguliere aanbod van de school. 

Ik ga maar eens een afspraak maken met de docent dus. Moet nog even denken hoe ik dat insteek, omdat ik dus niet voor NU op zoek ben naar verandering en ook wel aanhik tegen 'die ouder' zijn. Ik laat het tzt nog wel weten als het gesprek is geweest!

Ik zou met de leerkracht gaan praten over wat het plan is voor groep 3. Mijn zoon kon al lezen en schrijven voor die overgang, en daar werd door zijn leerkracht in groep 1/2 heel goed mee omgesprongen. Maar in groep 3 zou hij een andere leerkracht krijgen en toen heb ik wel gevraagd aan de juf in groep 1/2 of zij haar collega even wilde inseinen zodat zoon niet zich kapot zou gaan vervelen met eindeloos boom-roos-vis. Dat zou ze doen. Na de overgang leek het in eerste instantie toch niet helemaal goed te gaan maar net toen ik dacht dat ik misschien toch eens met de nieuwe juf moest gaan praten kreeg ik te horen dat zoon materiaal kreeg voor kinderen die voorliepen (daar zijn gewoon methodes voor te koop). Later in dat jaar werd hij op verzoek van de school getest en door de mevrouw die het onderzocht als hb beschouwd. Die mevrouw wilde zoon eigenlijk naar een school sturen waar ze een speciale klas voor hoogbegaafden hadden, maar zoon had helemaal geen zin om van school te veranderen en voelde zich verder prima op de buurtschool waar hij zat, dus daar is hij gebleven. Wel heeft hij groep 4 overgeslagen omdat ook in die groep (en dat zeggen meer mensen in dit draadje) de aandacht vrijwel uitsluitend gaat naar rekenen en taal en hij bij die zaken zo voorop liep dat hij dan een geheel apart programma had moeten volgen in groep 4 om hem nuttig bezig te houden. Het idee was dat in groep 5, als ook andere vakken als geschiedenis etc worden aangeboden, hij zijn ei beter kwijt zou kunnen. Het geeft goed uitgepakt. Zoon is altijd voor blijven lopen maar waarschijnlijk door een combinatie van een makkelijk karakter van zoon, extra aanbod vanuit de school (daar kwam later nog de Day a Week School bij trouwens) en goede verhoudingen in de klas zijn er nooit problemen geweest. Inmiddels is hij een nette VWO leerling met aardige resultaten maar ook genoeg onvoldoendes om de vraag op te roepen of hij nou werkelijk wel HB is of was

Ik zou dus opletten of er in groep 3 niet te strak aan de standaardmethode wordt vastgehouden, en of er in groep 3 en ook 4 wel genoeg te doen is. 
Iets anders om een beetje in het oog te houden is of je kind niet structureel als hulpje van de leerkracht wordt ingezet, want je kind kan een leerkracht treffen die daar een handje van heeft. Dan nog hoeft het geen probleem te zijn als kind het leuk vindt en de klasgenoten niet gaan steigeren, maar het kan ook leiden tot scheve gezichten en daaruit voortvloeiend gepruttel bij de klasgenoten. 

Groeten, 

Temet

Wednesday schreef op 09-11-2021 om 10:23:

[..]

Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar ik wil toch even zeggen dat het zeker geen kommer en kwel hoeft te zijn om een hoogbegaafd kind te hebben

Nee hoor, dat bedoelde ik niet. Ik bedoel eigenlijk vrij letterlijk "Reden om alarm te slaan" en dat doe je in mijn optiek als je denkt dat men een schoolaanbod biedt dat totaal de plank misslaat bij wat je kind nodig heeft. Dan sla je alarm bij de juf. Maar dat betekent dan niet dat je kind meteen een ernstig etiket heeft.

Dat gezegd hebbende, ervaar ik de HB van zoon helemaal niet als positief. We hebben als gezin echt grote aanpassingen moeten maken en van zoon zelf wordt ook veel gevraagd. En ik realiseer me dat hij dat veel zal blijven tegenkomen. Hij is daarbij ook niet het makkelijkste kind, volgens mij juist door zijn HB. Dus ik zou zelf wel blij zijn als mijn kind niet HB is, omdat het bij hem zulke uitdagingen geeft. Maar het dochtertje van een vriendin is vermoedelijk ook HB en bij haar uit het zich totaal anders. Zij ervaart niks van de moeilijkheden die wij ervaren. Zo kan het ook. Dus de HB an sich is niet altijd een probleem, maar de uitingsvorm en de benodigde aanpassingen kunnen dat wel zijn. 

Hoi allemaal, aan het begin van dit topic wat meegeschreven en ben tijd niet actief geweest om uiteenlopende redenen. Onze kleuter (augustus 4 geworden) heeft een goede start gemaakt (denk ik?) In groep 1 ( het is een combinatie klas). Man en ik zijn beiden HB en mijn eigen schoolcarrière verliep alles behalve vlekkeloos. Door deze bril kijk ik dus naar mijn zo nu op school. Hij is altijd erg voorlijk geweest op alle vlakken, motorisch iets minder maar nog wel bovengemiddeld. Dit ging eigenlijk altijd heel goed met extra uitdaging bieden thuis, naar musea etc je kent het wel. Begon positief op school en blij. Tijdje erg moe geweest, waarvan ik nu twijfel of dat geen uiting was van verveling. Nu hebben wij vandaag ons eerste 10 min  gesprek gehad en ik heb er buikpijn van. Allereerst geven zij aan dat zoon de laatste tijd (konden ze niet heel concreet maken maar begon zo voor de kerstvakantie en nu nog) vaker niet in z'n hum lijkt. Loopt dan doelloos rond, wil aansluiting bij klasgenoten maar lukt niet. Het komt vooral tot uiting met buitenspelen. Nu kon ik dat nog redelijk begrijpen. Zitten aantal zeer drukke jongens in de klas, wil hij graag door leuk gevonden worden maar onze zoon is meer het type nagellak, glitter en unicorns zeg maar. Hij ging ook naar school met lang haar, maar al in de eerste week wilde hij het kort want ze noemden hem een meisje. Nou goed dus dat stukje dacht ik nog van oké, lastig maar snap ik wel. Leerkrachten gaan er alerter op zijn en hem meer helpen hierbij. Hij slaat bijv ook. Iets wat wij totaal niet van hem kennen: hij lost altijd alles op met woorden. Dus daarin gaat wel echt iets mis. Verder in het gesprek noemen ze hem jong. En gaan ze aankomende half jaar materiaal en werkjes aanbieden om te kijken of hij klaar is voor groep 2. Ik stond eigenlijk met m'n bek vol tanden. Want hoe wij zoon thuis zien, zou hier geen twijfel over mogen bestaan.  En zij twijfelen daar kennelijk wel aan. Ik heb er de hele dag middag over zitten malen want hoe kan het nu dat zij kennelijk zo'n ander beeld hebben van onze zoon dan wij. Toen ging ik verder denken en realiseer mij dat hij een jaar geleden poppetjes tekende en nu weer krast op papier. Zelfs zijn zusje van 3 maakt betere tekeningen op dit moment. Hij begon van de zomer met zijn naam te schrijven, maar dat is ook over. Hoe meer ik er over nadenk hoe groter mijn zorgen worden. Man en in zitten op lijn en willen voor na de voorjaarsvakantie een tweede gesprek om dit aan te kaarten. Maar de ervaren HB ouders hier, wat adviseren jullie ons.  

Wat vervelend dat je zo'n naar gevoel hebt overgehouden aan het gesprek met de leerkracht. Zijn zij bij zijn start alert geweest op zijn voorsprong en mogelijke aanpassing aan de groep? Eigenlijk zou je binnen 6 weken willen observeren op tekenen van een ontwikkelingsvoorsprong, omdat dat de snelheid is waarmee kinderen zich al aanpassen aan wat de norm is in de groep. En zo te horen is jouw kind daar heel snel mee geweest! (voorbeeld van z'n haren..)

Misschien handig om te vragen of de IB'er kan aansluiten bij het volgende gesprek. Je zou kunnen aansturen op doortesten, zodat ze eens kunnen kijken waar hij nu eigenlijk zit? Dan wordt het voor hen concreter. Ook zou ik wat dingen filmen van hem. Mijn zoon las al goed en dat heb ik meermaals benoemd, maar toen ik het aan de juf van groep 1 liet zien, schrok ze pas echt van zijn leesniveau. Alsof datgene wat ik mondeling had verteld, niet was doorgedrongen of niet echt zou zijn.
Bij mijn tweede zoon was er ook aan het begin van groep 2 nog twijfel over of hij niet nog een jaar groep 2 moest gaan doen. Maar nu (een paar maanden later), staat school het hardst te roepen dat zoon echt klaar is voor groep 3. Dus realiseer je ook wel dat er een hoop kan veranderen in een paar maanden tijd. Maar het is sowieso goed om uit te spreken waar jouw behoefte en ideeën liggen. 
Mocht je er met school niet uitkomen, dan zou ik zeker adviseren om er iemand bij te halen (deskundige) die mee kan denken.

 Ik roep dit topic toch maar weer eens tot leven. Afgelopen week hebben we een uitgebreid gesprek gehad met school over mijn zoon die al een vroege leerling is in groep 4. Ik ging het gesprek in met het idee van genoeg uitgedaagd houden in groep 5, maar zijn resultaten zijn dusdanig hoog (behalve spelling, die is normaal) dat het gesprek uitkwam op versnellen. Hij heeft momenteel weinig aansluiting bij de klas, er zijn ook geen kinderen in zijn klas die op dezelfde manier denken. Blijkbaar zitten die wel in een groep hoger. We hebben nu afgesproken dat hij de cito nog doet van nu groep 5 en mee laten lopen met de plusklas van groep 5 en hebben daarna weer een gesprek. Ik ben erg blij met hoe school dit op pakt en hoe ze meedenken. En alhoewel de coach van mijn zoon en de plusklas juf beide zeggen dat we niet teveel naar leeftijd moeten kijken blijft het in mijn hoofd spoken, hij is dan nog 7 als hij naar groep 6 zou gaan, als dat goed gaat is hij 10 als hij start op de middelbare... Zijn hier mensen met ervaringen?

Ja, mijn dochter was net 11.
Maar ook tienjarigen in de klas gehad. Zelfs een die met negen bij ons in de klas kwam. Die studeert nu geneeskunde. 
Als ouders hoorden dat mijn dochter soms wel twee jaar jonger was dan hun kind kreeg ik standaard te horen dat ze dat aan haar echt niet merkten. Ze dacht gewoon dat ze wat klein was. 
Zie het maar zo: leeftijd is een getal en passend bij de lichamelijke ontwikkeling. Leeftijd is lang niet altijd passend bij de geestelijke ontwikkeling. Mijn dochter heeft een vriendin die nu net geslaagd is, dochter zit in de eerste klas. Ze matchen qua ontwikkeling prima. Voor mijn dochter maakte het overigens wel heel erg uit dat ze ook peers in haar klas had. Dat was heel fijn. Ook de bovenschoolse plusklas zorgde voor meer en andere contacten. 

 Fijn om te lezen Suzy, jullie dochter heeft er dus geen hinder van ondervonden om de jongste te zijn.  Ja, die peers lijken mij ook belangrijk en nu heeft hij die niet en dat is natuurlijk wel eenzaam voor hem. Ik hoop dat het klikt tussen hem en die plusgroep van nu groep 5. Dat zou het voor de beslissing wel makkelijker maken. We zullen altijd kiezen wat voor hem het fijnste is en als dat versnellen is dan is dat maar zo. Hij kwam vandaag alweer terugvan school dat taal zooooo saai was want ze hadden alleen maar dingen gedaan die hij al kent en zoooo makkelijk waren...

nee, geen ervaring want uiteindelijk was een 2e versnelling  niet nodig omdat onze zoon kon switchen naar fulltime hb onderwijs. Dat bleek voor hem een goede keus. Overigens was hij evengoed 11 nog toen hij op t VO startte (februarikind), en als altijd een van de jongsten van de klas. Hij trekt altijd zijn eigen plan, dus een jaar eerder zou op dat vlak niet echt uitgemaakt hebben. Hij zit nu in 1 gym en school is nog steeds saai (zegt hij). Hij heeft een leuke vriendengroep. Peers bleken overigens wel belangrijk: op zijn nieuwe basisschool was dat waar hij t meest van genoot, kinderen die hem snapten en om dezelfde dingen moesten lachen. Als die wissel niet gekund had, was hij vanuit een 6/7 combi (toen in 6) naar de 7/8 gegaan en dan ws 7 en 8 in 1 jaar gaan doen. 

Hou em iig goed in de gaten, versnelling lost soms maar een deel van het probleem op.

Tess

Geen ervaring mee. Ik zou wel heel alert zijn op welke uitdaging je kind in groep 6 kan krijgen. Want ik neem aan dat groep 6 ook al snel geen uitdaging meer biedt. Gaat school dan opnieuw versnellen, of hebben ze ook voldoende in huis om groep 6 dan interessant te houden voor hem? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.