Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ontwikkelingsvoorsprong en/of HB topic


Ik denk dat het wel mooi kan zijn om wat ervaringen terug te lezen, als iemand hier komt met een vraag.

Nou, die vraag komt er. Vandaag gesprek gehad met de leerkracht over dochter. Dochter zit in groep 4, maar heeft op alle Citotoetsen gescoord op E6/M7. In maart zijn we ingepland voor HB-onderzoek.
De juf had het over versnellen naar groep 5. Ik twijfel. Sociaal-emotioneel is ze nog jong, energiek en impulsief. Anders dan haar meer bedachtzame (en naar blijkt hoogbegaafde) vriendinnetjes. 
Al in groep 1 gaf de juf aan dat ze ergens in het traject zou moeten gaan versnellen, maar ze sluit goed aan bij de klas, wat is wijsheid?

Monika_Geller schreef op 20-02-2023 om 22:01:

Nou, die vraag komt er. Vandaag gesprek gehad met de leerkracht over dochter. Dochter zit in groep 4, maar heeft op alle Citotoetsen gescoord op E6/M7. In maart zijn we ingepland voor HB-onderzoek.
De juf had het over versnellen naar groep 5. Ik twijfel. Sociaal-emotioneel is ze nog jong, energiek en impulsief. Anders dan haar meer bedachtzame (en naar blijkt hoogbegaafde) vriendinnetjes.
Al in groep 1 gaf de juf aan dat ze ergens in het traject zou moeten gaan versnellen, maar ze sluit goed aan bij de klas, wat is wijsheid?

Ja ach, versnellen naar groep 5 zet weinig zoden aan de dijk als ze groep 5 al ontstegen is, lijkt mij…

Ze zou (enigszins dan toch) onderwijs op haar niveau moeten krijgen, dan kun je ook qua stof doen zonder fysiek te versnellen. En vooral verbreden, want op dit tempo is ze rap klaar met bs stof.

Fysiek versnellen valt misschien niet te voorkomen, (maar nogmaals, is soms ook maar lapmiddel, en soms excuus voor school om geen/ onvoldoende moeite te hoeven doen passende stof aan te bieden) maar aansluiting bij klas zou voor mij zwaar wegen. 
Pas als aansluiting duidelijk weg dreigt te vallen en je vermoeden hebt dat versnellen daarin kan helpen zou ik het serieus overwegen. 

Energiek en impulsief zijn wellicht ook gewoon dingen die bij haar horen en minder met haar ontwikkeling te maken hebben. (Hoewel het juist ook heel goed bij hb kan passen)

Ik heb met twee kinderen ervaring met zowel wel versnellen als niet versnellen. De oudste is wel versneld en de jongste hebben we bewust niet versneld (maar die zit nog maar in groep 3, dus afwachten wat de toekomst ons brengt).

En eigenlijk waren allebei de beslissingen gemaakt op basis van het karakter van het kind en niet hoe ver ze voor liepen. De oudste, die wel versneld is, zit veel complexer in elkaar. Hij lag niet lekker in zijn oude klas en werd enorm gedemotiveerd door het gebrek aan klassikale uitdaging. Ja, er werd verbreed, hij kreeg speciale projecten en de hoogbegaafdheidsjuf haalde hem extra vaak uit de klas, maar toch hielp dat niet voor zijn geluksgevoel. Hij raakt gedemotiveerd als hij het nut ergens niet van in ziet en kan dan enorm vast lopen, daarnaast legt hij de lat voor zichzelf enorm hoog. Hij denkt overal over na en zijn klasgenoten hadden geen interesse in milieuproblematiek of armoede en honger in derde wereldlanden. Ik vond versnellen spannend, want hij was al een vroege leerling, maar voor hem was dit echt de juiste beslissing, hij is enorm opgebloeid en heeft, ondanks dat hij minstens anderhalf jaar jonger is dan de rest veel meer aansluiting in de klas.

De jongste loopt weliswaar op bepaalde gebieden verder voor dan zijn broer deed op deze leeftijd, maar denkt gewoon minder complex en is minder snel gedemotiveerd. Die ziet het als een gelukje als hij klassikaal iets voor hem simpels moet doen (nee mama, dat is niet makkelijk, het is gewoon niet moeilijk ). Hij ligt erg goed in de klas, heeft erg veel vriendjes en is gewoon een gelukkig kind. School houdt hem wel goed in de gaten, ze verbreden en hij heeft gelukkig nog wat klasgenoten die ook goed voor lopen, dus hij heeft een fijn clubje om zich heen. Die hebben we dus niet laten versnellen.

Mijn advies zou dus zijn om te kijken naar je kind, is ze gelukkig in haar klas? Heeft ze al vriendjes/vriendinnetjes in een klas hoger, hoe kijkt ze er zelf tegenaan? Wij hebben de kinderen zelf mee laten denken over wat de mogelijkheden waren en de gevolgen van wel of niet versnellen.

Mijn dochter is van groep 3 naar groep 5 van voltijds hb onderwijs gegaan en heeft groep 4 dus over geslagen. 
In groep 5 was ze wel jong, maar nu in groep 6 is dat toch wel aardig recht getrokken. Wel een leuke klas en leuke vriendinnetjes die allemaal op dezelfde golflengte zitten.
Nu ook in groep 6 is ze snel met dingen, maar er zijn kasten vol aan pluswerk, waardoor ze uitdaging genoeg krijgt. Bovendien, tafels automatiseren is een groot verzet tegen en ook creatief was ze niet zo sterk, ze is goed gegroeid zeg maar.

Als hb onderwijs een optie is, zou ik zeker eens gaan kijken!

Hier ook ervaring met versnellen en niet versnellen. De beslissing om te versnellen is bij ons uitsluitend gemaakt op grond van sociaal-emotionele argumenten en niet op de cognitieve voorsprong. Het kind dat we hebben laten versnellen, had geen aansluiting met  zijn klasgenoten. Dat verbeterde enorm in de nieuwe klas. Na drie maanden in die klas had zoon alles en iedereen al weer ingehaald qua leerniveaus en er moest toen alsnog van alles bedacht worden op het gebied van extra werk.

Waar we toen niet aan hebben gedacht is dat zoon 17 was toen hij aan zijn studie aan de universiteit begon. Dat kan natuurlijk prima, maar echt deelnemen aan het studentenleven is lastig als je nog geen 18 bent. Veel studentenverenigingen (ook soms studentensportverenigingen) nemen geen leden aan onder de 18 en een kamer zoeken is ook heel lastig. Ons kind heeft het eerste jaar nog thuis gewoond, ondanks de reistijden. Misschien toch iets om in gedachten te houden.

Maar wellicht is dat te ondervangen met HB-onderwijs of een extra jaar op het VWO. Sommige scholen bieden een jaar aan voorafgaand aan de brugklas. Ideaal, want daar wordt ook veel aandacht besteed aan plannen en leren studeren.

Monika_Geller schreef op 20-02-2023 om 22:01:

Nou, die vraag komt er. Vandaag gesprek gehad met de leerkracht over dochter. Dochter zit in groep 4, maar heeft op alle Citotoetsen gescoord op E6/M7. 

Bedoel je alle cito-toetsen van groep 4?  Dan heeft ze die net zo goed gemaakt als kinderen in eind groep 6. Deze toetsen testen op groep 4 niveau. 
Een logische volgende stap is om door te toetsen. Dan maakt ze ook de toetsen van de volgende groepen, net zolang tot ze een IV haalt. Dan weet je op welk niveau ze wat te leren heeft. 

Mijn jongste is ook op die manier getest eind groep 3. Wij hebben in eerste instantie gekozen voor een versnelling omdat dat sociaal-emotioneel beter paste. Na groep 5 is jongste naar een hb-klas gegaan op een andere school. Nooit spijt van gehad. 
Jongste zei als 6-jarige zelf over klasgenoten: ik kan wel met ze spelen maar ik kan niet met ze praten. 

Dank voor jullie reacties!
Mijn dochter zit in ieder geval drie dagdelen al bij 'nevenactiviteiten' zoals plusklas, SoVa en rekentijgers. De reguliere les zit ze in een combinatiegroep 4/5. Ze zit echt op haar plek met vriendjes en vriendinnetjes. Versnellen zou voor nu geen verschil maken in die zin dat ze niet naar een andere klas gaat. Ze gaat dan wel een iets hoger niveau gaat krijgen en andere dingen zoals geschiedenis en aardrijkskunde. Verbreding dus, in zekere zin.

De school is geen hb-school, maar heeft een behoorlijke hoeveelheid expertise op dit gebied. Veel leerlingen die hb zijn, komen uiteindelijk bij deze school terecht. 
Mij twijfel zit vooral in het te jong naar de middelbare gaan. Die optie van een tussenklas, vind ik dan wel mooi. Ik zal eens kijken of dat er ook is in de regio waar wij naartoe willen verhuizen.

Mijn zoon heeft ooit groep 4 overgeslagen. Dat heeft goed uitgepakt, hij had een prima aansluiting met zijn klasgenoten in groep 5. Hij heeft ook pluswerk gekregen (de school had methodes in huis) en hij ging een dag per week naar de Day a Week School. Apart hb-onderwijs wilde hij zelf niet, want hij had het naar zijn zin op school, en vanwege logistieke complicaties rond dat hb-onderwijs kwam het ons goed uit dat hij niet wilde. 

Hij heeft vervolgens het VWO in 6 jaar doorlopen, nooit problemen met aansluiting gehad. Omdat hij ook nog eens in oktober jarig is, was hij nog net 16 toen hij meedeed met de introductieweek van de universiteit . Hij vond en vindt dat hele uitgaansleven en dat gedrink maar niks, maar ik denk dat dat niet anders was geweest als hij 18 was geweest (meer een gamer dan een drinker, zeg maar). Inmiddels is hij dus 17 en ook op de universiteit gaat het goed. Hij is lid van de studievereniging geworden (doet-ie nog niks mee) en van een debatclub, daarbij was zijn leeftijd kennelijk geen beletsel. Ik kan me voorstellen dat anderen wel hinder zouden kunnen hebben van hun jonge leeftijd, maar bij zoon is dat dus niet zo. 

Wat betreft dat jong naar de middelbare: zeker op het VWO komt het meer voor dat kinderen een klas over hebben geslagen en dus jong aan de brugklas beginnen. De kans is dus groot dat je kind niet de enige jonge brugpieper is.

ik wil ook graag meeschrijven. Onze jongste heeft een klas overgeslagen en zit nu in groep 7.

De onderzoeken zijn afgerond. Dochter is hoogbegaafd met een sterk disharmonisch profiel. Haar werkgeheugen scoort veel lager dan de andere componenten. Alsnog hoger dan gemiddeld, maar wel frappant.
De eerste stap van school is om nu te gaan doortoetsen. We hebben een heel fijn gesprek daar gehad, dus ik heb er alle vertrouwen in.

Succes! Bij ons was dat wel een spannende periode.

Mijn dochter is 9 en heeft een klas overgeslagen. Maar de laatste tijd verveelt ze zich weer erg. Dit uit zich ook in boze buien. Behalve lezen doet ze niets. Ze wil graag een hamster. Ze heeft verder niet echt hobby’s of interesses en kan vaak niet bedenken wat ze wil doen. Heeft iemand een tip hoe ik hiermee om zou kunnen gaan?

je kunt zelf dingen aandragen, staat ze daar open voor? Qua hobbies/activiteiten zou je proeflessen kunnen doen. Is een kennismaking en vrijblijvend.

Mijn dochter heeft juist een brede interesse en wil overal wel aan mee doen. Ze doet een teamsport (2x trainen + wedstrijd), eind zit schooljaar gaat ze stoppen met muziekles. Ze gaf zelf aan dat het te druk werd (Ze vindt de lessen en het instrument leuk, maar het dagelijks oefenen minder).  

In onze gemeente zijn er naschoolse activiteiten waar je je los voor kunt aanmelden: proeflessen sport, koken, theater, knutselen vanalles. 

'Ik verveel me' hoort een bij de leeftijd (mijn dochter is 10). Vaak verzint ze dan toch wel iets om te doen (nadat al onze suggesties 'stom' zijn). 

Voor veel hoogbegaafde kinderen is muziekles een goede uitdaging. Het doet een beroep op andere delen van hun hersenen. Het is ook goed voor hun motoriek en kan ontspanning bieden. Wel even doorzetten, want meestal gaat dit ze minder gemakkelijk af dan schoolwerk en dat zijn ze vaak niet gewend, maar dat is precies de bedoeling: iets leren waar ze wél hun tanden in moeten zetten.

Meer hobby-ideeën voor je verveelde dochter: kunstlessen (tekenen, schilderen, kermiek),  bordspellenclub, schaken, go, Chinees of Japans leren. Laat haaar proeflessen volgen en naar open dagen gaan, want ze kan uit zichtzelf niet bedenken wat leuk is, ze kent het immers nog niet. 
(In het draadje staan vast al meer tips, ik heb het niet opnieuw gelezen.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.