jess
20-10-2010 om 15:05
Ouderavond en echtscheiding
ik vroeg mij het volgende af. bij school van kinderen is aangegeven dat er geen aparte gesprekken zijn voor kind met vader en/of moeder. dat ze dit niet meer willen. echter hoorde ik van andere moeder dat nog steeds zowel vader ging en op andere tijd moeder, omdat ze niet door 1 deur kunnen. dus de school hierin afwijkt van wat ze hebben aangegeven. daarbij zie je laatste tijd bij ons explotie van gescheiden ouders, kan me voorstellen dat leerkracht dan heeeeeeelll veel gesprekken moet voeren.
hoe zit het bij jullie kinderen op school? en hoe zit het met de ouders die gescheiden zijn? heb je gevoel dat school goed kan omgaan met ouders die gescheiden zijn?
en ook begrip? voor kinderen en ouders?
wat als er conflicten zijn?

amk
20-10-2010 om 18:22
Tja
wettelijk gezien kan de school zo veel beweren, maar beide ouders met gezag hebben gewoon recht op een afspraak met de school en de ouders zijn niet verplicht samen te komen. Net zoals beide ouders recht hebben op het ontvangen van alle schoolinformatie. Ook daar is veel moeite mee.
In de praktijk zal het vaak zo gaan als Knurf het al beschrijft. Het enige dat ik / wij expliciet dubbel vragen is de schoolkalender. Ook daar werd in eerste instantie moeilijk over gedaan, maar nieuwe juf, nieuwe kennis en nu was het na 1x vragen binnen een dag geregeld.
Ouderavonden doen wij gewoon gezamelijk. Wel vragen we of we aan het eind van de avond ingedeeld kunnen worden zodat mijn ex tenminste samen kan eten met dochterlief. De ouderavond is altijd op de avond dat ze normaal bij hem en zijn vrouw is.

Terpi
20-10-2010 om 18:23
Net zoiets als knurf
Ik zie het heel simpel, je wordt als ouderstel uitgenodigd voor een ouderavond. Dat je geen echtgenoten of partners meer bent is je eigen zaak, je bent en blijft nog altijd samen ouders. Ik ga altijd naar ouderavonden toe, ex moet het vooral zelf weten. De praktijk is dat hij niet gaat, het is hem teveel gedoe... Maar het zou me koud laten als hij wel ging, en als hij zou vinden dat hij er niet samen met mij kan zijn sluit hij zichzelf buiten denk ik zo.

Annet
20-10-2010 om 23:10
Wij zijn allang gestopt met samen te gaan (maar wel getrouwd)
Een 10 minuten gesprek is maar kort. Wij hebben geleerd vooral vragen te stellen en niet in de val te trappen vooral over ons kind te willen vertellen. Dan zijn de 10 minuten namelijk nog sneller voorbij en gaan wij zonder nieuwe informatie naar buiten.
Met één ouder komen scheelt dus weer in het willen vertellen over je kind en helpt om meer info te vragen.
Wij zien dus geen toegevoegde waarde meer in het samen gaan naar een 10 minuten gesprek. Zonde van de energie.
In bijzondere gevallen, met uitgebreide gesprekken, gaan we wel samen.
Een algemene ouderavond kan wel nuttig zijn maar ook daar zijn we makkelijker in geworden. Dit heeft vooral te maken met werk in begin van de avond en zo'n ouderavond begint voor ons vaak te vroeg om beiden aanwezig te kunnen zijn.

Nasha 1st
20-10-2010 om 23:12
Altijd alleen (maar wel getrouwd)
simpelweg omdat ik geen oppas heb, dus manlief blijft meestal bij de kinderen en ik praat hem achteraf bij...

Sasvangent
21-10-2010 om 09:42
Ook alleen
al zijn wij samenwonend. Zelfs naar bijzondere vergaderingen ga ik alleen.
Maar voor je vraag: hier staat in het schoolregelement uitdrukkelijk vermeld dat ouders 1 besprekingsmoment krijgen (mss. wordt er al eens afgeweken maar in principe dus niet). Verder wordt ook gevraagd of ouders 2 maal -per mail- informatie van de school willen ontvangen. Een extra emailadres opnemen in de emailbestemmingen is ook geen moeite. Zo krijgt iedereen informatie.
Ik begrijp best dat de leerkrachten geen zin hebben om alles 2 keer te bespreken, los dat soort situaties zelf op in je eigen tijd, niet in die van de leerkracht.
Bij ons ligt het aantal gescheiden ouders op school vrij hoog.

An
21-10-2010 om 11:38
Grappig
Op de kwartiergesprekken en rapportavonden op mijn school komen de gescheiden ouders eigenlijk altijd samen. Vaker dan getrouwde stellen. Ik vind dat altijd wel getuigen van liefde voor hun kind.
Groet, An

jess
21-10-2010 om 13:25
dat is mij trouwens ook wel opgevallen dat als ouders gescheiden zijn, lijkt alsof zij meer samenkomen op gesprek. echter volgens mij meer bij "vers" gescheiden ouders.
mijn ex ging ook ineens na de scheiding mee. daarvoor nooit. en daarna ook niet meer trouwens.
ik voel mij dan momenteel ook meer een doorgeefluik daarin. wel leuk om te lezen hoe bij andere ouders/scholen gaat.

Geerke
21-10-2010 om 13:55
Als juf
Als juf maak ik echt wel een aparte afspraak als gescheiden ouders niet samen om 1 tafel kunnen zitten. Maar het komt dan ook incidenteel voor (terwijl wij echt een grote populatie gescheiden ouders hebben!).
Als ik 3 of 4 zou hebben zou ik er wel van balen ja. Vind het eerlijk gezegd ook nogal raar, dat je dat niet even opzij kunt zetten voor je kind.

Massi Nissa
21-10-2010 om 16:20
Geerke
"Vind het eerlijk gezegd ook nogal raar, dat je dat niet even opzij kunt zetten voor je kind." Tja, ik heb al een paar keer meegemaakt dat beide (gescheiden) ouders *moesten* verschijnen om iets belangrijks te bespreken over bijvoorbeeld de vervolgschool voor hun REC-4-kind, en dat ze dan voor je neus de hele scheiding nog even overdoen, compleet met sissen, steken onder water, schelden, beschuldigen etc. Kind zit er gezellig bij. Je voelt je toch erg raar als je twee hysterische volwassen mensen ten arren moede in aparte kamertjes moet zetten omdat ze alleen dan over hun kind kunnen praten.
Groetjes
Massi

dirksmama
22-10-2010 om 08:00
Belachelijk zeg
1 kind - 1 gesprek. Dat lijkt me zat.
Stel je voor dat op 30 leerlingen de helft gescheiden is, dan zit je als juf met 45 van die gesprekken? Ammehoela, daar begin ik als juf niet aan.
Dat gaat ten kosten van heel veel andere kostbare tijd. Ik zou daar als juf feestelijk voor bedanken. Je komt of je komt niet. Punt uit.
Bij ons gaat er trouwens ook meestel 1 ouder. Andere past op de kinderen.

amk
22-10-2010 om 12:07
Toch niet
helaas denkt de wet daar toch anders over en moeten beide ouders door de school geinformeerd worden en op gesprek kunnen komen als zij daar om vragen.
In de praktijk zal het gelukkig niet zo zijn dat alle gescheiden ouders dit doen. Maar het mag dus wel, en de school kan dit niet weigeren.

Hopsa
22-10-2010 om 13:23
Toch een beetje
Maar beide ouders kunnen toch ook op gesprek komen. Als zij niet samen kunnen/willen komen dan is dat niet het probleem van de school. Wij krijgen ook geen twee gesprekken omdat we geen oppas kunnen vinden en elkaar als oppas willen afwisselen.

Vic
22-10-2010 om 13:28
Tja
Zoals Amk al zegt zijn scholen nu eenmaal verplicht om, indien gewenst, met twee ouders afzonderlijk een gesprek te hebben over het kind. Gelukkig zijn de meeste gescheiden ouders prima in staat om 10 minuten met een leerkracht te praten over hun kind, zonder elkaar in de haren te vliegen.

Sasvangent
22-10-2010 om 13:46
Amk: staat dat echt in de wet?
sorry, staat er in de nederlands wetgeving zoiets -in mijn ogen- pietluttigs als "beide ouders hebben recht om apart gesprek te hebben over hetzelfde kind - school mag dit niet weigeren?"
Als dat zo is, waar houden die zich mee bezig zeg?

amk
22-10-2010 om 14:10
Ja, sas dat staat er echt in.
het gaat om artikel 377c van het burgerlijk wetboek.
http://www.onderwijsklachten.nl/index.php?pagina=voorkomeenklacht#3
Informatierecht voor gescheiden ouders
Ouders die gescheiden zijn hebben allebei evenveel recht op informatie over hun kind op school. Dit is geregeld in het Burgerlijk Wetboek art 1:377c eerste lid. Hierin staat dat de school de ouder waarbij het kind niet woont desgevraagd op een gelijke wijze dezelfde informatie dient te verschaffen, net als zij de verzorgende ouder informatie geeft. Dus ook al woont je kind niet bij jou maar bij je ex dan nog is de school verplicht jou op de hoogte te houden van de vorderingen en het wel en wee van je kind. Als een van de ouders het niet wenst dat er bv gezamenlijk een 10 minuten gesprek plaatsvindt mag je van de school vragen een apart 10 minuten gesprek te regelen. Dit moet je wel zelf afspreken op school.
Maak hier zo snel mogelijk afspraken over met de school. Bv. bij de aanmelding als je al gescheiden bent of direct na de scheiding. Leg de school uit wat je van ze wilt. Vertel waar en wanneer je bereikbaar bent en wanneer je geïnformeerd wilt worden en waarover.
Doet de school hier moeilijk over vraag dan een reactie aan de MR want je bent gegarandeerd niet de enige gescheiden ouder op school en hopelijk heeft de school hier beleid over ontwikkeld. Heeft ze dat niet dan is de MR de meest geschikte plaats om dit aan te kaarten, zeker als de directie niet wil meewerken.

amk
22-10-2010 om 14:37
Is wel verplicht
want ze moeten de ouders in gelijke vorm en mate informeren tenzij er een rechterlijke uitspraak is die het recht bij de ouder ontneemt.
Het belang van het kind moet geschaad worden als de school meewerkt aan het verzoek wil de school mogen weigeren.
het recht op gelijke informatie voorziening geldt zelfs voor ouders die geen gezag hebben over hun kind.
de clou zit in artikel 377c:
Onverminderd het bepaalde in artikel 377b van dit boek wordt de niet met het gezag belaste ouder desgevraagd door derden die beroepshalve beschikken over informatie inzake belangrijke feiten en omstandigheden die de persoon van het kind of diens verzorging en opvoeding betreffen, daarvan op de hoogte gesteld, tenzij die derde de informatie niet op gelijke wijze zou verschaffen aan degene die met het gezag over het kind is belast dan wel bij wie het kind zijn gewone verblijfplaats heeft, of het belang van het kind zich tegen het verschaffen van informatie verzet.
2Indien de informatie is geweigerd, kan de rechter op verzoek van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde ouder bepalen dat de informatie op de door hem aan te geven wijze moet worden verstrekt. De rechter wijst het verzoek in ieder geval af, indien het belang van het kind zich tegen het verschaffen van de informatie verzet.
lid 2 zegt dat de ouder de vorm kan aangeven waarin zij/hij de informatie wil ontvangen, en artikel 1 zegt dat je dat moet doen tenzij je de andere ouder ook niet op die manier op de hoogte zou stellen. De vraag om dus een 2e 10 minuten gesprek kan daardoor niet geweigerd worden want de andere ouder geef je wel een 10 minuten gesprek.

Temet
22-10-2010 om 16:19
Mwah
Een school kan zich m.i. op het standpunt stellen: wij hebben een tienminutengesprek aan de ouders. Dat schept niet de verplichting om aan elk van de ouders afzonderlijk een eigen gesprek te geven.
Kortom: dan en dan is het gesprek, vechten jullie het samen maar uit.
Groeten,
Temet

Sasvangent
22-10-2010 om 16:24
Amk: ik lees dat anders
ik wil mij echt niet verdiepen in nl. recht maar ik lees die wettekst toch anders hoor:
School heeft naar beide ouders informatieplicht, ok. Maar dan staat er: "2. Indien de informatie is geweigerd...": ik denk dat jij deze weigering ziet in hoofde van de onwelwillde ouder, ik lees dat 'uit hoofde van de derde/school': dan pas kan de niet geinformeerde ouder via de rechter gaan vragen om op "bijzondere" wijze te worden geïnformeerd, zoals daar zijn: een apart gesprek.
Maar het is niet de school hé, die weigert informatie te geven, nee, beide ouders mogen gewoon naast elkaar komen zitten en dezelfde informatie wordt hun zodoende wel degelijk meegedeeld.
En het eerste punt van het artikel stelt dat de ouder die niet het gezag heeft, aan de derde wel mag vragen om de informatie te krijgen, zo weten beide ouders dat er een gesprek gaat plaatsvinden.

Vic
22-10-2010 om 16:40
Klacht indienen, rechter, etc.
Als de school weigert om twee oudergesprekken te organiseren kun je een klacht indienen bij het bestuur. Wanneer deze wordt afgewezen, kun je via de rechter de school dwingen de informatieplicht na te komen. Er zijn al verschillende van dit soort zaken gevoerd (die vast met slim googlen terug te vinden zijn).

rozenstruikje
22-10-2010 om 19:11
Hier
Ik heb co-ouderschap over de kinderen. Tienminutengesprekken op school komen we altijd allebei. We willen het allebei niet missen en ik weet gewoon dat als ik hem vraag wat juf zei, dan vat hij het dusdanig kort samen dat ik er niets aan heb ('oh, alles gaat goed').
Maar eigenlijk zou ik best graag apart willen gaan. Want ex heeft een hekel aan mij en kan dat niet voor zich houden. Bij alles wat ik zeg, vindt hij het nodig om te zuchten en te steunen om te laten merken dat hij het er niet mee eens is/ het onzin vindt wat ik zeg. En als dat niet genoeg is, gaat hij er gewoon keihard tegenin. Gaat hij het tegenovergestelde beweren. En dat hele gebeuren vind ik dan bijzonder lastig. Ik schaam me dat hij zo doet, dat hij zijn ergernis over mij niet even een kwartiertje kan verbergen.
Bovendien heeft het nog steeds veel invloed op mij. Jarenlang heeft hij mij naar benedengehaald. Aanvankelijk was dat niet zichtbaar voor mij, hij noemde het opbouwende kritiek en zo ging het steeds maar erger. Daardoor had ik een lage zelfwaardering en weinig zelfvertrouwen. En dan in een tienminutengesprek weer eventjes in dat oude patroon, dat is gewoon heel ongezond voor mij. Ik ben nu veel assertiever en weerbaarder maar naar hem toe nog steeds niet of in elk geval niet zichtbaar.
Ik heb nog nooit om aparte gesprekken gevraagd. Het versturen van 2 nieuwsbrieven (naar mij en naar hem) blijkt al een zowat onmogelijke opgave voor de school. En dit gesprek is maar 2x per jaar dus ik leg mij er bij neer voorlopig. Daarbij wil ik dus ook niet de juf/ school onnodig belasten en ga ik met hem naar het gesprek.
Rozenstruikje

rozenstruikje
22-10-2010 om 19:16
Schoolkalender
Ja AMK, daar heb ik dus ook moeite mee, die schoolkalender. Voor elk kind is er een, is de regel. Dus pas als er wat overblijft, krijg ik er ook nog eentje toebedeeld.
Wat ik dan absoluut niet snap. Je kunt als school toch een paar kalenders extra laten drukken? Bovendien hebben zat gezinnen (waarvan vader en moeder samenwonen) meerdere kinderen op school. Dan krijgen die gezinnen allemaal twee kalenders?
Ik heb tot nu toe elk jaar een kalender gekregen maar dan een ruime week later dan de andere ouders, wanneer er dus nog eentje over was (kalender wordt altijd uitgedeeld op de dag dat vader haalt en brengt).
Ach. Verder is het in elk geval een superschool!
Rozenstruikje
Rozenstruikje

Jesse_1
22-10-2010 om 20:03
Rozenstruikje (o.t.)
"Bovendien hebben zat gezinnen (waarvan vader en moeder samenwonen) meerdere kinderen op school. Dan krijgen die gezinnen allemaal twee kalenders?"
Bij ons krijgt elk oudste kind van een gezin de kalender mee.
Jesse

Sancy
22-10-2010 om 21:11
Amk
Het wetsartikel waar jij je op beroept (art. 1:377c BW) gaat over de situatie dat de éne ouder het gezag heeft en de andere ouder dus niet: "de niet met het gezag belaste ouder". Dit is niet hetzelfde als de niet (hoofdzakelijk) met de verzorging belaste ouder.
Tegenwoordig behouden beide ouders het ouderlijk gezag, dus geldt dit artikel niet voor hen.

Geerke
23-10-2010 om 00:07
Jeetje wat een gezeur
Wat een gezeur als scholen moeilijk doen over een extra nieuwsbrief!!
Bij ons gaat er ook 1 per gezin mee (en wij bieden hem ook per mail aan voor wie dat wil). Op de school van mijn kind gaat dat precies zo.
Wij verstrekken zonder protest en zonder limiet nieuwsbrieven naar gescheiden ouders, het kost totaal geen moeite, het wordt genoteerd als men erom vraagt en dan wordt het totaal in mijn groep gewoon verhoogd op het lijstje met totalen bij het kopieerapparaat.
Het is echt heel simpel en echt géén werk.

dirksmama
23-10-2010 om 12:59
10 minuten
Lijkt me trouwens makkelijk zat als ik leerlingen met zulke ouders in de klas zou hebben.
10 minuten per kind. Als ze allebei apart willen, prima, 5 minuten.
't Is toch helemaal niet verplicht om als ouders naar zo'n gesprek te gaan? En al helemaal niet om allebei te gaan?

amk
23-10-2010 om 21:51
Sancy
als ouder met gezag heb je het recht altijd op informatie over je kind. En als gescheiden ouder met gezag dus ook. Dat staat al in 377a dat beide ouders na de scheiding gelijke rechten houden. Maar ook dat dat geldt voor ouders die geen gezag hebben.
377c geldt voor alle gescheiden ouders.

Sancy
23-10-2010 om 23:34
Amk
"als ouder met gezag heb je het recht altijd op informatie over je kind. "
Klopt.
"En als gescheiden ouder met gezag dus ook."
Klopt ook.
"Dat staat al in 377a dat beide ouders na de scheiding gelijke rechten houden."
Waar lees jij dat dan precies amk?
"Maar ook dat dat geldt voor ouders die geen gezag hebben."
Nee, dat staat er niet zo.

amk
24-10-2010 om 23:03
Nee dat lukt niet
met dat full-color ding met ringband en verstevigd ophang oogje. Waarin ook de halve schoolgids is opgenomen als extra informatie.
Met allerlei leuke foto's van de kinderen van het jaar er voor bij alle activiteiten. Geheel grafisch verantwoord vormgegeven door een grafisch onderlegde ouder. Het zijn bijna collectors items hier.

amk
25-10-2010 om 08:57
Het een sluit het ander niet uit
naast dat full-color geval hebben we ook nog de digitale versie.

Sancy
25-10-2010 om 11:19
Nogmaals amk
Ik zie dat je op anderen reageert maar mijn posting nog niet beantwoord hebt.
Ik wil toch graag nogmaals benadrukken dat het artikel 1:377a BW dat jij aanhaalt toeziet op omgang met en informatie over de kinderen als er sprake is van een ouder die *niet met het gezag* belast is.