Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

15-03-2019 om 00:33

Ouderbijdrage


Dees

Dees

15-03-2019 om 11:58

Nee

Nee hoor. Die kinderen gaan gewoon niet mee op schoolreis.

Hangkous

Hangkous

15-03-2019 om 12:07

M Lavell machtiging wel zo makkelijk.

De meeste dingen waar ik voor moet betalen zijn terecht, een excursie met een bus, een theatervoorstelling voor CKV, een buitenlandse reis. Theatervoorstelling geregeld door school is dan lekker makkelijk en als ik het zelf moest regelen met mijn kind was ik dat geld ook kwijt.
Alleen dat printtegoed vind ik beetje onzinnig dat dat ieder jaar 5 euro is ook als tegoed nog niet op is. Bij begin volgend schooljaar maar eens kijken wat we daar aan doen.
Dan staat er inmiddels 45 euro min 1 printje op twee schoolpassen. Dat is best veel als ik het zo opschrijf.

Dat moet je juist wel betalen

"zodat ik vervolgens alles kan betalen behalve de kosten voor het overblijven."
Tja, dat is nou jammer.
Juist voor overblijven moet je wel betalen.

(wpo art 45 d "De kosten die hieruit voortvloeien komen voor rekening van de ouders, voogden of verzorgers.")

Neemt niet weg dat je natuurlijk recht hebt op specificatie van die kosten.

Mooi

Dees "Nee hoor. Die kinderen gaan gewoon niet mee op schoolreis."
Als ik daar wel voor betaald heb, vind je dat ineens niet zielig?
Wat een dubbele standaard heb je toch

Floortje

Floortje

15-03-2019 om 12:31

M Lavell

Ik betaal met liefde voor het overblijven. Heb ik ook jaren gedaan.

Is het toegestaan om ouders te verplichten om te helpen met het overblijven? Dat is namelijk mijn punt. Nu moeten wij als ouders en betalen en zelf het overblijven doen. Ik kan daar niets over vinden in de richtlijnen van het overblijven.

Het overblijven is ook nog eens verplicht. Ik kan niet tegen mijn zoon zeggen dat hij dan maar thuis een broodje komt eten. Dat zou hij namelijk ook best mogen. Wij hebben geen overblijf meer nodig maar het is op school sinds het 5 gelijke dagen model verplicht (komt doordat het overblijven nu nog maar een half uur is).

Triva

Triva

15-03-2019 om 12:37

wat?

25000 per schooljaar is 2500 euro per schoolmaand (daar zijn er maar 10 van). Ik hoop dat je een nul teveel getikt hebt.

Rixt

Rixt

15-03-2019 om 12:43

Op de VO school van mijn zoons betalen we alleen voor uitjes, excursies en eventuele reizen. We krijgen hiervoor per keer een mail met betaallink, gaat het kind niet mee, om welke reden dan ook, hoef je niet te betalen oud krijg je het geld terug. Voor de iPad die ze in de eerste klas 'kregen' hebben we wel een rekening gehad, maar onderaan de rekening stond dat je niet verplicht was te betalen.

Op de basisschool van de jongsten betalen we alleen voor het schoolreisje of kamp, de rest komt uit een sponsorpot, ouders, familie en andere belangstellenden kunnen daar een vrijwillige bijdrage aan geven. Heel soms wordt er een klein bedrag, 1 tot 5 euro, voor een sportactiviteit gevraagd, laatst een keer klimmen in een klimhal of een keer SUP les.

Je bent geen slaaf

"Is het toegestaan om ouders te verplichten om te helpen met het overblijven? "
Dat denk ik niet. Je bent geen slaaf tenslotte.
Maar wat is precies de straf als je nee zegt?

Lente

Lente

15-03-2019 om 12:53

Precies, gewoon weigeren

Stuur een vriendelijk berichtje dat je niet inzetbaar bent als overblijfhulp.
En als dat niet werkt, stuur je een minder vriendelijk berichtje dat school je niet kan verplichten om mee te helpen als overblijfhulp.

Hangkous

Hangkous

15-03-2019 om 12:55

De kinderen van mijn zus

Zitten op een school waar je als ouders diensten hebt voor de overblijf, wil je dat niet dan betaal je een bijdrage.
Je levert een dienst of je betaalt.

Anoniem

Anoniem

15-03-2019 om 15:29

Fijn

Fijn dat jullie even konden meedenken. Voor zover ik weet, is de ouderbijdrage altijd vrijwillig. Wel zou een school mijn kind kunnen uitsluiten van een activiteit, als ik daar niet voor betaal, behalve als die activiteit een verplicht onderdeel van het lesprogramma betreft. Als ik weiger te betalen voor de fietsenstalling, zou school kunnen zeggen dat mijn kinderen geen gebruik mogen maken van de fietsenstalling. Nu zegt school in feite dat als ik niet betaal voor de fietsenstalling, dat kind niet deel mag nemen aan de reis. En ze trekken het nog verder door, als ik niet betaal voor de fietsenstalling van kind A, dan mag kind B niet deelnemen aan de reis.

Eerder vond ik dat in ieder geval erg duidelijk in de WPO staan, de WVO had ik toen nog niet zo precies bekeken. Nu lees ik in feite in de wet dat de toelating op een school niet afhankelijk mag zijn van een geldelijke bijdrage en dat de school in de schoolgids moet vermelden dat die bijdrage vrijwillig is. Over het uitsluiten van activiteiten lees ik niets, maar eigenlijk spreekt de term vrijwillig voor zich. Helaas nam betreffende school hier in het verleden geen genoegen mee.

Dat merk ik overigens vaker, dat de mensen op de scholen de wet niet lijken te kennen of denken dat ze zich niet aan de wet hoeven te houden en misschien is dat vooral de kern van mijn probleem. Ik heb eerder tegen school gezegd dat de bijdrage vrijwillig is, maar daar had men geen boodschap aan. Net zoals men er bijvoorbeeld geen boodschap aan had dat men binnen 10 (6+4) weken na aanmelding moet beslissen over de inschrijving, dan krijg je ook gewoon glashard te horen dat ze daar in de regio niet aan doen. Als ouder sta je dan voor je gevoel soms machteloos. Zo ook nu.

Natuurlijk wil ik mijn kind niet de dupe laten worden van deze strijd en als het erop aankomt, betaal ik daarom. Daardoor kunnen scholen deze aanpak blijven gebruiken. Ik overweeg nu om het hoog te spelen. Desnoods betaal ik, maar dan kan ik eventueel een klacht indienen. Deze handelswijze voelt voor mij als chantage en daar ben ik principieel op tegen.

In feite lijkt de aanpak van onze school dus wel op wat dees beschrijft. Als je niet betaalt voor A, mag je niet aan B meedoen. En ze doen er een stapje bovenop door de kinderen te combineren.

mirreke

mirreke

15-03-2019 om 16:03

Het is zelfs zo

dat als de school een activiteit als verplicht onderdeel van het curriculum opgeeft, en geen vervangende activiteit of lessen daarvoor heeft, die activiteit door de school betaald hoort te worden. Dus ook om het als een reis van een week gaat...

Het leeft ook in de politiek:

https://www.sp.nl/nieuws/2018/10/sp-en-groenlinks-presenteren-wet-tegen-uitsluiting-van-kinderen-op-school

Scholen mogen de ouderbijdrage niet verplichten en zijn al gedwongen in de schoolgids te melden dat de bijdrage vrijwillig is. Maar ze mogen kinderen wel buitensluiten van activiteiten. De initiatiefwet van SP en GroenLinks maakt daar een eind aan.

https://www.linda.nl/nieuws/buitenschoolse-activiteiten-kinderen-po-raad/

Marijne

Marijne

15-03-2019 om 17:15

Floortje, verplichting

Er zijn wel meer scholen die ouders verplicht stellen overblijfkracht te worden, maar vaak kun je dat als vertsandige ouder afkopen en van dat geld wordt dan iemand betaald. Maar ik meen ook de klepel hebben horen luiden dat bij een school met een continurooster de overblijf als lestijd wordt geregeld en dat leerkrachten dat dus moeten doen. Maar of dat echt zo is weet ik niet zeker.

Een ander punt is denk ik belangrijker: de verklaring omtrent gedrag. Op de site van het Ministerie van Onderwijs vind ik:

Is een VOG ook verplicht voor vrijwilligers?

Een VOG is in beginsel niet verplicht voor vrijwilligers, met uitzondering van degene die toezicht houdt tijdens tussenschoolse opvang waarvoor wel een vog nodig is (en dat kunnen ook vrijwilligers zijn). Het maakt daarbij niet uit of de vrijwilliger slechts incidenteel of periodiek op de school is. Een bestuur kan overigens wel altijd zelf bepalen dat zij van vrijwilligers toch een VOG willen. Maar dit is niet wettelijk verplicht.

Dus als ik jou was zou ik bij de school vragen of ze van alle ouders een VOG hebben en zo niet, dat jouw kind thuis komt eten en dat jij niet tussen de middag op andermans kinderen gaat passen.

Wet

Dat vind ik dan weer een bizarre wet. Want wie gaat controleren of de ouders niet kunnen betalen of niet willen? Gaat iemand bij die mensen langs om te zeggen "Foei, niet de ouderbijdrage betalen maar wel drie honden?" Natuurlijk niet. En dus zal je als school moeten accepteren dat bepaalde mensen gewoon niet betalen, dat hun kinderen aan alles mee mogen doen en de ouders van andere kinderen daar voor mogen betalen.

Als de SP dan toch iets wil doen aan de uitsluiting van kinderen, en op zich vind ik dat terecht, dan hoeven ze dat niet over de rug van andere ouders te doen, die doorgaans ook hun geld liever aan iets anders uitgeven dan aan het schoolreisje van andermans kind. Geef dan maar extra geld per kind aan de scholen en stap af van de lumpsumfinanciering. Toegekende bedragen: dit is voor personeel, dit is voor leermiddelen, dit is voor onderhoud gebouwen en dit is voor alle buitenschoolse activiteiten. Het wordt sowieso hoog tijd dat de lumpsum wordt afgeschaft, want die leveren veel te veel perverse prikkels op.

Overigens zaten mijn kinderen op een school waar je aan het begin van het schooljaar keurig een brief kreeg met gespecificeerd de diverse onderdelen van de ouderbijdrage. Je kon kiezen waar je wel en niet voor betaalde en kreeg daar vervolgens keurig een factuur voor. Buitenlandse reizen stonden hier los van.
Wij hebben altijd alles betaald, ook de dingen waarvan we niet verwachtten dat we er gebruik van zouden maken, omdat we vonden dat die er wel moesten zijn. Maar dat hoefde dus niet.
Wat de school van TO wil doen slaat nergens op, daar maakt een eerstejaars student rechten al gehakt van. Betalen en later klagen lijkt me een goed idee, dan weet je zeker dat je kind mee kan op reis maar laat je het hier niet zomaar bij zitten.

Marijne

Marijne

15-03-2019 om 18:30

en Dees

Ik ga als ouder toch niet met een vrijwillige ouder van de Ouderraad praten over mijn financiën? Of ik nou niet wil of niet kan betalen, dat gaat jou niet aan. Mijn kinderen zijn gelukkig al van de basisschool en bijna van de middelbare school, maar geen haar op mijn hoofd die verantwoording gaat afleggen tegen deze mensen.
De directeur van onze basisschool besprak met de ouders die niet konden betalen en zelf naar hem toekwamen wat er mogelijk was.
En ontzettend kinderachtig om te willen bijhouden welk kind wel een kaarsje bij zijn kerstbordje krijgt en welk niet. Kijk wat het budget is van de ouders die betaald hebben en koop goedkopere kaarsjes voor iedereen. Fictief natuurlijk die kaarsjes, want die mogen natuurlijk niet op school.

Ik heb in de MR er hard voor gepleit om kinderen niet uit te sluiten van schoolreisjes. Was namelijk een plan van de Ouderraad. Schandalig, juist kinderen die het thuis al niet breed hebben.
Ik zou liever iedereen een euro extra vragen, maar dat mag dan ook weer niet. Op de school van mijn kinderen ging iedereen mee, betaald of niet.

Dees

Dees

15-03-2019 om 19:24

Hmje hoeft met mij de financiën niet te bespreken

Je hoeft met mij niet te praten over de financiën. Wij geven de mogelijkheid om aan te geven dat je niet kunt betalen en dan mag je kind mee op schoolreis want dan kunnen wij subsidie aanvragen en daarvan de kosten voor dat kind begalen ....geef je dat niet aan en betaal je niet dan mag je kind niet op schoolreis mee en zorgt de school dat je kind op school een ander programma aangeboden krijgt. Een schoolreis is duur en dat moet gefinancierd worden door de ouders. De ouders kiezen immers voor een school met een actieve ouderraad en veel activiteiten.

Flavia

Flavia

15-03-2019 om 19:30

Nee Dees

Ouders kiezen, zeker bij hun kleuters, helemaal niet op de activiteit van de ouderraad, ze bekijken de school, de site en kiezen omdat de school aansluit bij hun geloof, woonomgeving of lesmethode niet of de ouderraad wel of niet actief is.
Bij het promotie praatje van de school wordt de ouderraad en de activiteiten daarvan hooguit zijdelings genoemd.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-03-2019 om 19:31

Dees

Je spreekt jezelf tegen als je zegt dat mensen niet met jou (ik neem aan dat je daarmee bedoelt ‘ouderraad’) hoeven te spreken over hun financiën terwijl ze wel bij jullie (ik neem aan weer ouderraad) kunnen aangeven dat ze het niet kunnen betalen.

Aangeven dat je iets niet kunt betalen IS praten over je financiën. Echt niet dat ik zoiets zou delen met de ouders van de ouderraad. En dat zou niet moeten hoeven ook. De directie van school is de aangewezen instantie daarvoor.

Angela67

Angela67

15-03-2019 om 19:32

Dees

Als je het zo goed geregeld hebt waarom klaag je dan zo en ben je zo ontevreden over 'sommige ouders'.
Als jij op de basisschool van mijn kinderen actieve ouder was geweest dan zou je alleen al om je manier van doen mij erg tegen het systeem innemen. Hou het zakelijk of stop met je vrijwillig inzetten.
Gr Angela

Kan ik niet lezen

Kun. Je het even kopiëren Bermbrand?

Platte tekst FD artikel

Basisschool is toch niet helemaal gratis

Officieel kost onderwijs ouders niets. Maar in de praktijk vragen scholen ouders een bijdrage. Met soms sancties als ze niet betalen.
Een goede basis voor 'latere academische vorming', dat is de belofte van basisschool Eerste Leidse Schoolvereniging in Leiden. De boodschap spreekt ouders aan. Voor kinderen die in 2016 zijn geboren, is er een wachtlijst en ook voor kinderen uit 2017 is er bijna geen plek meer. 'Daarom NIET WACHTEN', schrijft de school in vetgedrukte letters in de nieuwsbrief.
De Eerste Leidse Schoolvereniging (ELS) is een publieke school, maar heeft een prijskaartje. Ouders betalen €75 'entreegeld' om lid te worden van de vereniging, een jaarlijkse contributie van €18 en een 'vrijwillige ouderbijdrage' van €914 voor het eerste kind. Dit is inclusief de tussenschoolse opvang en exclusief €150 voor het schoolkamp in groep 8.
Met een totaalbedrag van ruim €7600 voor een kind is ELS de duurste basisschool in Leiden. De school (282 leerlingen) valt ook landelijk uit de toon. De gemiddelde vrijwillige ouderbijdrage ligt rond de €40, blijkt uit de Schoolkostenmonitor die vorige week naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Controversieel
De kosten die scholen bij ouders in rekening brengen liggen al sinds 2000 onder vuur. Want, zo laten onderzoekers keer op keer zien: scholen maken lang niet altijd duidelijk wat de totale kosten zijn en vermelden ook niet dat vrijwel alle bijdragen vrijwillig zijn. Schoolkosten kunnen daardoor een drempel worden voor ouders met minder geld en de kansenongelijkheid en segregatie in het onderwijs vergroten, vrezen belangenorganisaties zoals Ouders & Onderwijs.
Ook als scholen wel vermelden dat het om een vrijwillige bijdrage gaat, voelen ouders zich onder druk gezet om te betalen, stelt de Inspectie van het Onderwijs. Geen enkele ouder wil dat zijn of haar kind op school een buitenbeentje wordt.
Neem de leerling die als enige van de klas op de computer in de gang moet werken, omdat de ouders geen tablet kunnen betalen. Of de leerling die als 'uitje' met de meester de schoolbibliotheek op mag ruimen, terwijl de rest van de klas op excursie is. Het zijn allemaal voorbeelden die de Inspectie tegenkomt.
Ook Gaby van den Biggelaar van stichting Leergeld kan de pijnlijke voorbeelden uit haar mouw schudden. De organisatie heeft de afgelopen jaren steeds meer aanvragen gekregen van ouders die de schoolkosten niet kunnen betalen. 'Het onderwijs mag nooit de plek zijn waar de tweedeling begint. En dat is wel wat er nu gebeurt’.
Volgens Van den Biggelaar is de vrijwilligheid van de ouderbijdragen 'flinterdun'. 'Wij krijgen ouders aan de telefoon die vroeger als enige niet mee mochten met het schoolreisje, omdat hun ouders dat niet konden betalen. Dat voelen ze nog steeds. Zij doen er alles aan om te voorkomen dat hun kind in een vergelijkbare situatie terechtkomt.'
Zelfs een relatief klein bedrag als €60 is soms al te veel, legt Van den Biggelaar uit. 'Sommige scholen hebben een spaarplan voor ouders. Maar als je €80 per week leefgeld krijgt en je moet €60 voor een schoolkamp betalen, dan zijn er andere dingen die veel noodzakelijker zijn. Bedenk je eens hoe dat in zo'n gezin gaat.'
Nieuwe regels
Voor de SP en GroenLinks is de maat vol. Zij dienden vorig jaar een initiatiefwetsvoorstel in die uitsluiting moet voorkomen. Verantwoordelijk onderwijsminister Arie Slob wil dat scholen eerst zelf in actie komen. Eind november presenteerde de koepel van basisschoolbestuurders PO-Raad daarom samen met ouders nieuwe regels. 'Buitenproportionele' ouderbijdragen zijn 'zeer ongewenst'.
In schoolgidsen en op de websites van scholen in Leiden is nog weinig van de nieuwe koers te merken. Basisschool De Viersprong bijvoorbeeld eist van ouders dat zij minstens €60 van de €90 'vrijwillige ouderbijdrage' voor kinderen in groep 8 betalen. Als ouders dit niet betalen, mag hun kind niet mee naar het Junior Verzetsmuseum. De school laat in een reactie weten dat ouders het bedrag in termijnen kunnen betalen of kunnen declareren bij stichting Leergeld.
Basisschool ELS vraagt nog steeds een ouderbijdrage van €914 euro en vermeldt in de schoolgids ook niet dat het lidmaatschap, de jaarlijkse contributie en de kampbijdrage vrijwillig zijn. De voorzitter van het bestuur laat per e-mail weten dat de richtlijn van de PO-Raad 'het belang van goede communicatie naar onze stakeholders bevestigt' en dat uitsluiting niet aan de orde is. Op andere vragen gaat de school niet in.
'Bemoei je met je eigen zaken'
Directeur Brian Groot van basisschool Haanstra wil wel praten. Met een inkomensafhankelijke vrijwillige ouderbijdrage van maximaal €546 en een 'verplichte bijdrage' van €55 voor het jaarlijkse schoolkamp is Haanstra de op een na duurste basisschool van Leiden. De school in hartje centrum trekt vooral hoger opgeleide ouders en expats. '85% van de ouders zit in de hoogste belastingschijf', zegt Groot.
Van de richtlijn over de ouderbijdrage trekt de eigenzinnige schooldirecteur zich weinig aan, zegt hij in zijn kleurrijke werkkamer aan het chique Rapenburg. 'Ik gooi de richtlijn van de PO-Raad over mijn schouder. Ik krijg elk jaar tientallen aanbevelingen. Bemoei je met je eigen zaken en ga breder kijken naar de financiering van scholen en de vraag waarom scholen een ouderbijdrage vragen. We doen dit niet voor de lol. Het geld dat scholen van de overheid krijgen is niet genoeg om aan de huidige maatstaven te voldoen.'
Door de ouderbijdrage biedt Haanstra onder andere extra ondersteuning voor kinderen die hoogbegaafd zijn of remedial teaching nodig hebben, aanvullend lesmateriaal en besteden leraren meer aandacht aan creativiteit en cultuur, zo staat in de schoolgids. 'Als ouders daarvoor willen betalen, is dat prima', zegt Groot. 'Maar dit is niet voor elk kind in Nederland weggelegd.'
Groot benadrukt dat hij het 'een goede zaak' zou vinden als ouders niet meer hoeven te betalen. 'De ouderbijdrage is onnatuurlijk. Onderwijs zou gratis moeten zijn in Nederland.'
Toch kunnen scholen de ouderbijdrage volgens Groot niet missen. 'De ouderbijdrage is een heilig huisje. Als je elk jaar geld krijgt van ouders, dan ga je dat opnemen in de begroting en is dat onderdeel van je financiering. Elke school verkoopt het op zijn eigen manier, maar eigenlijk gebruikt iedereen het om de gaten in de begroting te vullen, punt.'
Houten blokfluit
Ook bestuurder Wim Klapwijk van Vrije School Mareland, de nummer drie in Leiden, kan niet zonder ouderbijdrage. 'Sommige ouders vinden dat de overheid alles moet betalen, maar wij krijgen geen subsidie voor een houten blokfluit van €60 of een muziekdocent. Als je meer wilt dan de richtlijnen van de overheid is een ouderbijdrage nodig.'
Ouders zelf drijven de bedragen soms ook op, zegt Klapwijk. 'Ouders komen bijvoorbeeld met het voorstel om mee te betalen aan speeltoestellen of extra groen. Als sommige ouders zich daardoor buitengesloten voelen, krijg je een rare discussie. Je zit toch in elkaars portemonnee.'
Klapwijk benadrukt dat zijn school 'ruim' aan de regels van de PO-Raad voldoet. Toch is de ouderbijdrage - gemiddeld €100 tot €350, afhankelijk van het inkomen - nergens te vinden. 'Als het in de schoolgids of op de website staat, kan dat ouders afschrikken. Bij ons is de ouderbijdrage écht vrijwillig.'
Van den Biggelaar van Leergeld raadt scholen aan om vaker stil te staan bij het feit dat gemiddeld twee tot drie kinderen in de klas in armoede opgroeien. 'Heel veel kosten zijn vanzelfsprekend geworden. Met de nieuwe richtlijn is het basisonderwijs op de goede weg. Ik zeg niet dat scholen niets mogen organiseren. Wees creatief en denk na hoe elk kind mee kan doen. Dat is de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur.'

dank

Hmm, beetje een slap verhaal.
Ja er zijn scholen die heel veel geld vragen. De kernvraag is hoe dat juridisch in elkaar steekt.
Meest opvallend hierin is het gedrag van de Inspectie van het onderwijs. Die heeft tot taak om te controleren of de scholen zich aan de wet houden. De Inspectie is beperkt als het gaat om bemoeizucht met de inhoud van de lessen (zo staat het in de grondwet), maar juist niet als het gaat om geldklopperij.
Ik heb lang geleden al eens een intensieve discussie gehad met de Inspectie hierover. Op zijn minst meen ik dat de Inspectie duidelijk moest aangeven of de school een particuliere school is of een publiek gefinancierde school (u betaalt verplicht, u betaalt vrijwillig)
Maar de ambtenaren wilden het er niet over hebben.
In het onderwijs, ook bij de Inspectie en bij nog veel meer organisaties, bestaat de mening dat de scholen het - samen met de ouders - zelf mogen weten. Die mening heeft misschien niet eens een meerderheid, maar is wel dominant.
Je blijft hierdoor steeds weer tegen types als Dees en haar vriendinnen aanlopen, die menen dat ze hun eigen regels kunnen stellen.
En in de praktijk kan dat ook. Ze doen het. Er is niemand die het ze belet. Geen Inspectie die ze erop aanspreekt. Gee politie die een inval doet. Geen enkele mogelijkheid om ze erop af te rekenen. Omgekeerd worden mensen die niet willen betalen wel aangesproken door de joelende meute of worden hun kinderen onrechtmatig buitengesloten.

Marijne

Marijne

20-03-2019 om 09:10

Miriam, een vraag

In het artikel staat dat ELS €75 euro vraagt aan ouders om lid te worden van de vereniging, waarna de rekeningen gaan komen.
Kunnen ouders dat lidmaatschapsgeld betalen en daarna alsnog dat schoolgeld niet betalen, of zijn ze daartoe verplicht door het aangegane lidmaatschap?

Slaaf van de vereniging

Je kunt niet gedwongen lid worden van een vereniging.
Die constructie die ELS toepast is verschrikkelijk onrechtmatig.
Maar ja, wie grijpt er in?
"Kunnen ouders dat lidmaatschapsgeld betalen en daarna alsnog dat schoolgeld niet betalen,"
Het zal om een verenigingsbijdrage gaan.
Daar kun je niet onderuit.
De kwestie is dat je vermoedelijk dat lidmaatschap niet op kunt zeggen zolang je op die school zit. Dan ben je dus een soort slaaf van de vereniging.

Stichting leergeld

Het dubbele van alles zie je ook terug in het enkele bestaan van de Stichting Leergeld. Ze jammeren nu wat, maar die stichting bestaat al heel lang, minstens zo lang als te hoge ouderbijdragen.
De stichting heeft bovendien het bestaansrecht in het feit dat die ouderbijdragen bestaan: leergeld betaalt voor ouders die niet kunnen betalen.
Toen ik jaren geleden een misleidingszaak aanspande tegen een Haagse basisschool die ook astronomische bedragen rekenden, vond ik in de informatie van die school ook een verwijzing naar de Stichting Leergeld: wie niet kan betalen klopt daar maar aan.
En kennelijk werkte dat.
Een ander vreemd fenomeen is dat ook gemeenten een potje hebben voor ouders die hun bijdrage niet kunnen betalen. Dat zijn allemaal maatschappelijke en overheidsinitiatieven die de ouderbijdrage in stand houden.
En dan hebben we het nog niet over de Internationale Scholen. Die zijn half gesubsidieerd. In de wettekst over dat schooltype wordt dezelfde redenatie gevolgd als die door veel geld vragende scholen: er wordt onderwijs gegeven dat het gesubsidieerde onderwijs ontstijgt, dus moet er bijbetaald worden.
Er is eigenlijk alleen maar de wet die stelt dat het de overheid moet zijn die de bijdrage vaststelt, alle andere bedragen zijn vrijwillig.
Maar ja.
Wie gaat het handhaven?

Elizabeth

Elizabeth

20-03-2019 om 17:35

Waardering

“Als de diensten niet worden betaald, dan worden ze niet gewaardeerd (het woord zegt het al).”

Je draaft door, Miriam. Veel ouders willen gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ze verwachten wel dat de school activiteiten organiseert, stellen daar soms zelfs eisen aan, zoals Dees schrijft. Uit het feit dat de activiteiten druk bezocht worden, blijkt waardering, in ieder geval van de kant van de leerlingen.

Ik ben twee jaar geleden uit het onderwijs gestapt. Als ik deze discussie lees, weet ik ook weer heel goed waarom.

Anoniem

Anoniem

20-03-2019 om 18:55

Inspectie

De inspectie let wel op de vrijwilligheid van de ouderbijdrage, bespreekt dit onderwerp met het bestuur en rapporteert ook als blijkt dat de school bijvoorbeeld niet benoemt dat de ouderbijdrage vrijwillig is.

Zo’n koppeling met een lidmaatschap aan een vereniging is ook niet toegestaan als daarvoor betaald moet worden.

Zeetakje

Zeetakje

20-03-2019 om 19:08

Activiteiten

Ik vraag me af hoe blij veel ouders met al die activiteiten zijn. Ik heb vaak gewenst dat er weer eens gewoon les gegeven ging worden. Zonder al die heisa eromheen. Pfff...zo blij dat mijn kinderen de basisschool ontgroeid zijn. Dat verplichte blij zijn tijdens een paasontbijt, schoolreisje of kerstdiner. Mijn oudste zei op een gegeven moment: "Ik heb er geen zin in hoor, maar de juf vindt het zo leuk."

Er hoeft niet overal een feestje van gemaakt te worden. En als de school dat dan toch nodig vindt, dan voor iedereen. En hoe ze dat financieren zoeken ze maar uit. Ik heb het vermoeden dat er massa's ouders rondlopen van wie al dat geneuzel eromheen helemaal niet zo nodig hoeft.

Ik ben overigens een ouder die wel altijd keurig het schoolgeld betaald heeft. Maar meer omdat ik geen zin had in gezeur, dan omdat ik al die activiteiten van zoveel toegevoegde waarde vond.

Hmmmm

"Veel ouders willen gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ze verwachten wel dat de school activiteiten organiseert, stellen daar soms zelfs eisen aan,"

Mwoah, ik heb 15 laat lang keurig betaald voor mijn vier kinderen, maar gaf altijd aan dat het gros van de activiteiten van mij niet zo nodig hoefde. Gaat allemaal af van les/werktijd, beetje jammer als de afschriften niet nagekeken worden omdat de juf druk was met één of ander feest, als er wéér briefjes me naar huis gingen met de tekst dat de activiteit niet drie zou gaan omdat te weinig ouders zich hebben opgegeven om te helpen, de school en halve dag een chaos is voor kinderen die prikkelgevoelig zijn Maar wat wordt je dan als partypooper gezien zeg,.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.