Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

15-03-2019 om 00:33

Ouderbijdrage


Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2019 om 16:32

Guppie?

Geen oestrogeendominantie deze keer? Houen zo!

bieb63

bieb63

23-03-2019 om 16:43

Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn.....?

De 'standaard' basisschool is een gesubsidieerde. Daarnaast heb je particuliere basisscholen. Van mij mogen die naast elkaar bestaan. Als er mensen zijn die er geld voor hebben om hun kind naar een part. bs te sturen, dan doen ze dat lekker. Maar die particulieren school is dan een keuze geen must, en daar betaal je voor en niet van belastinggeld. Klaar. Voorwaarde is dan uiteraard dat de gesubsidieerde bs'en gewoon goed zijn en doen wat ze moeten doen en dat iedereen daar naar toe kan en mag.

Bosbes

Bosbes

23-03-2019 om 16:49

dat bedoel ik niet Guppy

(Ad, deze spel je anders en deze heeft het niet of 'gezondheid' )

Guppy, dat is mooi. Maar wat ik misschien nog meer bedoel, is dat ik dat gezeur van ouderclubjes op basisscholen, en de basisscholen zelf, die dan checken of de 50 euro ouderbijdrage wel betaald is want anders kan het kind niet mee. Of kind mag uiteindelijk toch mee, maar moeten bij de gemeente aankloppen / worden met de nek aangekeken / heeft een genant gesprek met de directeur - etcetera.
Ik zou het mooi vinden als niemand op basisscholen geld hoeft te verantwoorden. Of het nu arm zijn is, of financien niet op orde, of prioriteiten anders, of een principekwestie.
Gewoon NIET. Omdat er leerplicht is, is de enige plicht van de ouders dat kind naar school gaat. En omdat het kind naar school moet en je alle kinderen een zo goed mogelijke basis wil geven, zijn er nog diverse zaken waar scholen aan moeten voldoen. En omdat een jaarlijks schoolreisje logisch is (en engiszins of heel educatief ingevuld kan worden), hoort dat ook tot de gratis schoolzaken.
Vind ik.

Een sinterklaascadeautje niet. Maar ik vind dus ook dat ouders dat dan niet hoeven kopen (voor kind en dan in de klas brengen, of in de vorm van een ouderbijdrage), dat moet er verder niet zijn. School is school, sinterklaas kan enge aandacht aan besteed worden maar is meer iets voor thuis. En cadeautjes al helemaal.
Vind ik.

Bosbes

Bosbes

23-03-2019 om 16:54

ik had het beter even over kunnen lezen...

..want de taal kan wel wat verbeterd. Bijv ' [...]is dat ik dat gezeur van ouderclubjes op basisscholen' .... ehm...zat ben? Niet dat ik nog kinderen op de basisschool heb, maar in dit draadje weer Dees en zo, en ik weet het nog goed.

En ik zie nog een taaldingetje, maar hopelijk is mijn boodschap duidelijk.

Ik geef toe dat ik mijn kinderen ook op een basisschool had gezet dit 650 euro per kind per jaar kostte, die 'vrijwillige' ouderbijdrage. We waren erg tevreden. Maar dat wil niet zeggen dat het rechtmatig is.

Dees

Dees

23-03-2019 om 17:00

Doel

Nou ja de subsidie aan scholen zijn bedoeld om onderwijs te bieden en scholen moeten daarvoor ieder kind dat zich aanmeld onderwijs bieden. Door hoge ouderbijdragen die dus blijkbaar niet vrijwillig zijn voorkom je dat ieder kind mee kan doen. Dus in dat geval spendeer subsidie geld niet voor het doel waar het bedoeld is

Bosbes

Bosbes

23-03-2019 om 17:03

eens, Dees

Nu zijn we het hierover in ieder geval helemaal eens

Bosbes

Bosbes

23-03-2019 om 17:05

het punt is...

...dat onderwijs verplicht is. En dat je als overheid wil (of in ieder zou moeten willen) dat je aan iedereen zo goed mogelijk onderwijs kan bieden.
Het is geen leuk clubje, dat je als ouders voor je kind wel of niet kunt betalen.

V@@s

V@@s

23-03-2019 om 19:52

http://www.deverrebergen.nl/2019/03/nieuwe-basisschool-voor-zuid

En dit? Is dit particulier onderwijs? Of ook subsidiefraude? Weet iemand meer van dit initiatief?

Dees

Dees

23-03-2019 om 20:23

Particulier

Voor zover ik begreep is het particulier onderwijs.

Guppy

Guppy

23-03-2019 om 20:29

Nee hoor

Geen 'medische' adviezen. Daar hebben we Guppie voor.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2019 om 20:33

Guppy

Het wordt wel een beetje verwarrend zo.
Is Neon Tetra geen leuke nick voor je?

Guppy

Guppy

23-03-2019 om 20:56

Ach

Gebruik deze al een tijdje hoor. Voordat Guppie ten tonele kwam. Maar in andere draadjes gebruik ik wel een andere nick, ok?

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2019 om 21:28

Guppy

Mijn nick-memory is beperkt. Helaas had die andere Guppie daar een prominentere plaats in veroverd dan jij. Zal je altijd zien...

X

X

17-08-2020 om 12:53

Er gaat een wereld open

Scholen met teveel ouderbijdrage moeten teveel ontvangen overheidssubsidie terugstorten?
Behalve de ouderbijdrage hebben scholen cultuurbijdrage voor schoolreisjes?

ElenaH

ElenaH

17-08-2020 om 13:06

Aan wie vraag je dat?

Dees

Dees

17-08-2020 om 14:02

Absoluut niet. Ik zou wel geïnteresseerd zijn in zo'n school mits die een beetje in de buurt is. Helaas zijn kleine klassen hier alleen weggelegd voor de basisschool waar nauwelijks kinderen op zitten die thuis Nederlands spreken. Op de school van mijn zoon zijn klassen met 34 leerlingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.