magnolia
20-04-2011 om 16:06
Ouderbijdrage vrijwillig?
Ik weet dat over dit onderwerp meerdere draadjes hebben gelopen. Heb net een…jawel een herinneringsbrief ontvangen of ik de vrijwillige ouderbijdrage wil overmaken.
Als het zo vrijwillig is, waarom wordt mij een herinnering gestuurd? Ik ga deze bijdrage niet betalen. Het gaat me niet om het bedrag (ad 30 euro), maar als ik in de brief lees, waarvoor ze het dan gebruiken, wil ik het niet voor een kleuter gaan betalen:
Een Sinterklaasfeest (ok, huur van een Sint en pieten met alle toeters en bellen…), maar een cadeau voor de kinderen schoot bij mij verkeerd. Het cadeau bestond vorig jaar uit een zeer goedkoop ogend gammel, klein piepbeest dat helemaal van kleur verschoten is en waarvan het piepdeel bij de meeste kinderen ook nog eens te wensen overliet.
Kerstversieringen worden er genoemd. Dat zouden dan de kerstbomen moeten zijn? Het eten moeten wij als ouders zelf verzorgen.
Verder worden er een aantal dingen genoemd waaraan mijn kind als kleuter niet eens deel mag nemen zoals schaatsen, basketballen, volleybaltoernooi etc….
Oh ja, en dan nog een pleinfeest dat ieder jaar gedaan wordt en dan moeten de kinderen uit groep 8 nog een blijvend aandenken krijgen. Dat is meestal een boekje dat nooit zo ontzettend duur kan zijn.
Al met al lijkt mij dit een bedrag van ad 30 eruo niet te rechtvaardigen voor een kleuter die aan zelfs de helft van de activiteiten niet eens deelneemt!
Ik ga dit dus geheel vrijwillig niet betalen maar de toon die gezet wordt suggereert dat het allerminst vrijwillig is en daar val ik helemaal over eigenlijk.

penningmeester or
20-04-2011 om 16:18
Magnolia
dit jaar heb ik het penningmeesterschap voor het eerst op mij genomen. En merk ik nu hoe lastig het is om binnen de budgetten die ik gesteld heb wat te doen. Nee, het hoeft inderdaad niet perse, helemaal mee eens. Maar vandaag hadden we lente-ontbijt en we kregen toch best de nodige complimenten. Enne, wederom binnen het budget kunnen blijven!
Een goede or overigens geeft wel een inzicht in waar het geld aan is uitgegeven. Ik ben nu al voorbereidend bezig met het jaarverslag voor de ouders.

Primavera
20-04-2011 om 16:42
Ja, is vrijwillig
De ouderbijdrage is vrijwillig, dus als je om wat voor een reden dan ook die niet wil of kan betalen, dan betaal je hem gewoon niet.
Alleen heeft het geen zin om te vallen over de toon waarmee het je gevraahd wordt. Gewoon neutraal bericht terugsturen dat gezien het vrijwillig is je niet betaalt, dan weten ze dat ze daarop niet hoeven te rekenen met de budgetering.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

rodebeuk
20-04-2011 om 17:15
Magnolia
Meen je dat nou serieus?
Ik ben bij dit soort rekeningen altijd gewoon blij dat ik het geld kan missen, blij dat er mensen zijn die al die dingen organiseren voor mijn kind.
Hoe stel je je het voor? Wil je voor een kleuter de helft betalen en dan in de jaren dat je kind alles gebruikt juist het dubbele? Moeten ze alles apart factureren? Heb jij tijd om alles te lezen als ze iedere event apart gaan verantwoorden?
Als het goed is is er een jaarvergadering en een kascontrole en kun je dus prima nagaan waar dit geld aan wordt gespendeerd.
Het is simpel, als jij niet betaalt kunnen ze minder doen of moeten andere ouders meer betalen.
Ik vind, kortom, dat je je aanstelt.

Rembrand
20-04-2011 om 19:17
Ook aan de hand gehad.
Bij ons op school kregen de kinderen niet alleen een dreigbrief mee, maar werd dit ook nog eens met naam en toenaam in de klas besproken ( door de juf). Ik heb hierop maar eens een mail naar school gestuurd waarop ik de penningmeester van de ouderraad aan de telefoon kreeg. Ik heb haar toen haarfijn verteld waarom ik die vrijwillige bijdrage niet ging betalen. Bij ons was het bedrag gekoppeld aan de schoolreis dus ze ging een heel verhaal ophangen dat hij dan niet mee kon op schoolreis. Ik heb haar toen wijzer gemaakt en verteld dat ze het bedrag dan voortaan maar moesten splitsen. Verder heb ik haar de URL gegeven van de website waar ze kon kijken hoe rijk onze school was ( erg rijk !).
Sinds die tijd ontvangen wij een losse brief voor de vrijwillige ouderbijdrage en moeten de kinderen schoolreis apart afdragen op school.
M.

Inge M
20-04-2011 om 20:20
Magnolia
ja, de ouderbijdrage is vrijwillig. Jij geeft allerlei redenen aan waarom je voor jouw kleuter niet zoveel zou hoeven te betalen.
Ja, er zijn activiteiten die niet geschikt zijn voor een kleuter.
Kerst en Sinterklaas kosten geld, dat gaat inderdaad verder dan het cadeautje, dat zijn ook de pakken, het inhuren van de Sint. Ik ben het eens dat de school/oudervereniging hier duidelijk over moet zijn, hoe is het budget verdeeld?
Maar ik snap niet waarom jij niets wil betalen.
Ik zeg altijd: als je het niet eens bent met de organisatie, moet je het zelf doen. Als je niet mee wilt helpen, leg je je neer bij de keuzes van anderen en geef je geen kritiek (en betaal je dus). Als je het ook niet eens bent met de omvang van activiteiten, betaal je een deel van de ouderbijdrage en vertel je de organisatiecommissie waarom je die keuze maakt.

bibi63
20-04-2011 om 21:49
Goh magnolia
Jij gaat een gezellige tijd tegemoed op de BS.... Nu al de kont in de kribbe, dat wordt wat.
Een ouderbijdrage is vrijwillig, maar normaliter betaalt elke ouder dat voor allerlei activiteiten die er in de loop van het schooljaar worden georganiseerd. Moet je elk dubbeltje omdraaien, dan is het een ander verhaal, maar dat lees ik niet uit jouw posting.
Je 'weet' nu al dat veel activiteiten niet voor de kleuters zijn. Heb je je daarin verdiept? Zijn er misschien ook activiteiten die juist voor de kleuters zijn en niet voor de bovenbouw? En ach, jouw kind komt ook ooit in de bovenbouw, en ja, dan zal in de ouderbijdrage ook een deel zitten wat niet voor de bovenbouw is bestemd, maar voor de kleuters....
Kom, je kinderen zitten nog jaren op die school, dus hou het gezellig, todat je ECHT wat te zeuren hebt.
En wil je precies weten wat er met die ouderbijdrage gebeurt, dan neem je het initiatief en ga je dat vragen bij de ouderraad. Wellicht gaat er nog heel wat naar de kleuters...
Bibi

penningmeester or
20-04-2011 om 21:58
Bij ons
is er per feest een vast bedrag per kind. De ouderbijdrage wordt daarin onderverdeeld. 1 deel is sowieso de schoolreis, die noemen we apart. De overige 20 euro wordt dus over de diverse feesten verdeeld. Dat betekent bijvoorbeeld voor de Valentijn, als er 130 leerlingen op een school zitten, 130 euro om daar iets mee te doen. Ene jaar doen we disco, dat is dan alleen voor de bovenbouw inderdaad. Overdag krijgt de onderbouw wel drinken en bijv. een snoepje. Het jaar erna organiseren we iets overdag, met spelletjes. Dat is dan wel voor de hele school.
Sommige ouders kiezen ervoor alleen de 20 euro te betalen en hun kind niet op schoolreis te laten gaan, dit jaar gaan we de kleuters een eigen "feest" geven en niet op schoolreis dus. Het geld dat we daarmee besparen gaan we reserveren voor als ze in groep 3 t/m 7 zitten, zodat we daar iets meer ruimte hebben zonder meteen de ouderbijdrage te verhogen. die is al fors met 47,50 vinden we.
Het is echt schipperen met geld. Vandaag dus het lenteontbijt. Begin van het schooljaar zouden we 133 leerlingen hebben. Er zijn nogal wat overstappers geweest en dus zitten we nu op 150 ofzo. Dat hebben we dus van het budget van die 133 moeten doen.
Je kan als ouder nooit verwachten dat je hele ouderbijdrage alleen naar jouw kind gaat.

Puck
20-04-2011 om 22:40
Magnolia
Als je nu niet voor je kind wilt betalen omdat het aan sommige activiteiten niet meedoet dan wordt meestal het bedrag verdeeld over jaren. Zoals het slotfeest voor groep 8, daar betaal je ieder jaar een klein bedrag voor en na 8 jaar heb je het hele slotfeest bij "elkaar" gespaard.
En ja, het is vrijwillig, maar realiseer je wel dat school jouw kind dan uit kan sluiten van activiteiten. En misschien moet je je eerst eens verdiepen in wat alle activiteiten kosten voordat je zo begint te toeten en blazen. Je kunt als het goed is een berekening opvragen hoe de vrijwillige ouderbijdrage tot stand is gekomen en waar het geld voor is gebruikt. Misschien ga je er dan anders naar kijken.

Puck
20-04-2011 om 22:44
Penningmeester or
Dat verschil dat je krijgt door de overstappers lossen wij op door de nieuwkomers van het eerste half jaar in januari een bericht te sturen met daarin de helft van het bedrag. Dekt nog steeds niet alles, maar maakt het net wel even makkelijker om je budget te realiseren.

Puck
21-04-2011 om 08:56
Pelle
Ja, het hangt er maar net vanaf hoe je ouderbijdrage is opgesteld. School kiest er hier voor om kamp/schoolreisje apart te berekenen en voor sint en kerst komen wij eigenlijk niet zo heel duur uit. Sint en de pieten doen het als liefdewerk-oud-papier en nemen genoegen met een leuk aardigheidje en kerst is buffet dat de kinderen zelf meenemen. Wij komen voor het hele jaar rond met een bijdrage van 18 euro per kind, excl. kamp dus. En daar zit dan minimaal sint, kerst, paasbrunch, sportdag, eindfeest, carnaval, pleinfeest in.

Puck
21-04-2011 om 13:09
Pelle
Ja... kadootjes voor de kinderen komen wel uit die pot. Sint en zijn pieten doen het vrijwillig en kostuums heeft school zelf dus we hebben daar geen huurkosten aan. Kadootjes zijn meestal van Lobbes, 4 euro per kind. Kinderen die surprises maken krijgen uit die pot 4 euro om een kadootje voor hun klasgenootje dat ze met lootjes hebbben getrokken te kopen.

Nadine
21-04-2011 om 19:55
Eens met drommels!
Ik heb alleen het schoolreisgeld betaald voor mijn kinderen.
Wij krijgen ieder jaar uitleg waar de bijdrage voor is; schoolreis en andere zaken. Kids zitten al enige tijd op deze school, maar van de genoemde andere zaken zie ik verdomd weinig terug. Sint en schoenkadootjes zijn bagger, spulletjes voor de kerst moeten zelf meenemen enz enz....Kortom ze maken niet waar wat ze in de uitleg beloven. Maar ik maak er geen woorden aan vuil. Ik maak het over en schrijf bij de overschrijving dat het voor het schoolreisje is. En dat wordt geaccepteerd.

magnolia
21-04-2011 om 20:14
Reactie
Schoolreisje moeten we apart betalen en dat doe ik ook (is € 26,50).
Die € 30 staat daar geheel los van. Ik denk dat ik me vooral erger aan het lijstje dat ze noemen in de brief waarvoor die ouderbijdrage gebruikt wordt en dan nog het zinnetje:
"U ziet, er wordt dus heel veel gedaan en wij gaan er ook vanuit dat u bereid bent te betalen zodat uw kind(eren) ook dit schooljaar kan/kunnen meegenieten van de activiteiten".
Soort van lichte dwang lees ik hier alsof mijn kind buitengesloten kan worden. Dit mag wettelijk niet eens volgens mij, maar goed.
Ik ga maar eens een exacte lijst opvragen via de ouderraad waarin ze alles maar eens haarfijn uitleggen. Met die paar activiteiten die nu in die brief genoemd worden, voel ik me een beetje een onbenul die dan wel snel zal betalen. Ik voel me door die brief niet echt serieus genomen; daar zit het 'm bij mij vooral dwars.

penningmeester or
21-04-2011 om 21:41
Nieuwkomers
behoren natuurlijk ook gewoon te betalen. we hebben daar een keurig lijstje voor, kom je in maand X dan betaal je Y, kom je in maand A dan betaal je B. Afhankelijk van welke feesten je mist, danwel meemaakt.
Het lokatiehoofd is alleen vergeten die brief aan de ouders te geven in het welkomstpakket....tja....en ik weet nu niet welk kind in welke maand gekomen is. Dus vind ik het best keurig dat we alle feesten binnen het budget gesteld op het begin aantal kinderen hebben weten te houden.
Verder ben ik me ook pas gaan realiseren wat het allemaal kost toen ik in de ouderraad kwam. Sint en Piet zijn vrijwel gratis, die doen het inderdaad voor de lol. Soms is er wel gezeur, voornamelijk van 1 leerkracht.
Dus Magnolia, meldt je aan, wordt ook penningmeester, want dat heb je het beste overzicht, kun je de budgetten vaststellen en kom je er achter dat het nog lang niet meevalt.

Inge M
21-04-2011 om 21:42
Ik vind dat je zeurt (magnolia)
Er is een groep ouders die van alles organiseren. En ja, van mij mag het soms ook wel minder.
Maar ze zorgen wel voor veel dingen, waaronder die Sint en Piet, kerstversieringen en andere activiteiten.
Jij vindt dat ze dit niet goed genoeg doen. Dan heb je 3 keuzes:
- je gaat het zelf regelen
- je bent blij dat zij het regelen.
- je accepteert dat je kind uitgesloten kan worden (dat mag, zolang school tijdens schooltijd een alternatief programma biedt)
Mijn tip is gewoon te betalen. De 30 euro is de discussie met veel gezeur niet waard. En het is zeker al jouw energie niet waard.
Een ouderbijdrage van 30 euro (exclusief schoolreis) is een heel normaal bedrag in scholenland.

Tijgeroog
22-04-2011 om 11:01
Herinnering
Ookal is het vrijwillig, een herinnering vind ik sowieso helemaal niet zo raar. Bij ons worden dat soort dingen heus wel eens vergeten, en ik geloof niet dat ik daarmee de enige ben. Als er een herinnering komt kan ik dan alsnog betalen.

Valkyre
22-04-2011 om 11:04
Nou ja
Ik vind het naast wat er voor die € 30 georganiseerd wordt, ook belangrijk te kijken of je dat geld nou echt niet kunt missen. Je betaalt toch ook voor de minderbedeelden, of moeten hun kinderen bij voorbaat maar uitgesloten worden van activiteiten?
Onze zoon gaat pas na de meivakantie naar school, maar wij werden gevraagd het hele bedrag voor dit jaar (€ 50.-, inclusief schoolreis) te betalen. Toen ben ik toch maar eens gaan bellen.. Bleek dat het beleid voor nieuwe kleuters is dat je het volledige bedrag betaalt, tenzij kleuter niet meegaat met de schoolreis, dan wordt het kwijtgescholden. Ik kan me voorstellen dat dat administratief simpeler is dan gedifferentieerde bedr

Valkyre
22-04-2011 om 11:11
Grrr
Dat ging even mis. De rest van mijn verhaal:
Ik kan me voorstellen dat dit administratief simpeler is dan gedifferentieerde bedragen. Zoonlief gaat wel mee op school"reis" - ze blijven op school, en doen met de kleuters een circusproject - en daarom heb ik gewoon het hele bedrag overgemaakt. Mijn visie is ook: als je denkt dat het anders moet, regel het dan ook zelf. De beste stuurlui...
Verder vind ik het vervelend dat mensen die de bijdrage best zouden kunnen missen zo moeilijk gaan doen over die paar tientjes. Wij hebben het de laatste jaren niet breed (we zijn bijvoorbeeld als sinds begin 2008 niet meer op vakantie geweest) maar wij betalen ook gewoon die bijdrage. Ik vind het niet zo'n leuk idee dat ik een hoger bedrag moet betalen zodat Pietje op skivakantie elke dag warme chocolademelk met slagroom kan drinken...

Chippe
22-04-2011 om 19:23
Gezeur
Als je de vrijwillige bijdrage niet wilt betalen, dan betaal je hem niet. Maar wees dan ook een grote meid en zeg gewoon waar het op staat. Jouw verhaal vind ik echt zeurkouserij. en je altijd zo krentenkakkerig en muggezifterig? Je klinkt heel erg zuur(en dat op zo'n prachtige dag).
Als jij niet wil betalen, prima, het is vrijwillig. Maar zeg dat dan gewoon na de eerste brief dan hoeft niemand zich er druk over te maken.

M Lavell
23-04-2011 om 09:19
Ook gezeur
Valkyre "Ik vind het niet zo\'n leuk idee dat ik een hoger bedrag moet betalen zodat Pietje op skivakantie elke dag warme chocolademelk met slagroom kan drinken..."
De beste oplossing is om daar verder niet over na te denken. Nu je dat wel doet is het toch net alsof je die ouderbijdrage wel wilt betalen, mits iedereen betaalt. Als dat je werkelijke voorwaarde is, dan moet je niet betalen.
Het karakter van de ouderbijdrage maakt het een soort van referendum. Wie de uitgaven onzin vindt, betaalt niet. Hoe minder mensen betalen, hoe groter de kans dat de activiteiten vervallen.
Veel Ouderraden maken hierin echter een fout. Ze menen dat de activiteiten door moeten gaan, ook als steeds minder mensen betalen. Die activiteiten worden daardoor steeds mottiger van kwaliteit en daarmee ontstaat er juist steeds meer gemor: moet ik 30 euro betalen voor _die_ flauwekul? De kermis is goedkoper en heeft meer te bieden!
Als je niet wil betalen, moet je niet betalen. Al je daarbij een stellige mening hebt over de kosten van het gebodene, wees dan ook zo flink om de OR erop te wijzen dat ze sommige van die activiteiten beter kunnen laten vallen.
Groet,
Miriam Lavell

Valkyre
23-04-2011 om 14:39
Nou ja zeg
Ik ventileer hier mijn mening en dat wordt als "gezeur" betiteld. Beetje flauw, Miriam! Het idee van een forum is toch dat je je mening deelt? Als we elke mening als gezeur afdoen, kunnen we 't forum wel sluiten...
Ik heb trouwens nooit gezegd dat ik niet wilde betalen, maar wel dat ik het jammer vind als men niet betaalt terwijl men het makkelijk kan betalen (en er bovendien vanuit gaat dat kind wel gewoon met de Sinterklaasviering mag meedoen). Bovendien heb ik ook gezegd dat je, als je het niet met de besteding eens bent, ook zelf in die commissie kan gaan zitten. Ik betaal dus ook omdat ik allang blij ben dat er mensen zijn die iets leuks organiseren.
Dat van die minderbedeeldenbijdrage wist ik niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je als bijstandgerechtigde je geld aan de ouderbijdrage besteedt. Er zijn wel belamgrijkere dingen die je, als je in de bijstand zit, moet of wil betalen (bijv sport, of schoenen voor je kind).

bibi63
23-04-2011 om 15:39
Mijn conclusie
Ik kan me WEL voorstellen, dat als je elk dubbeltje moet omdraaien, de ouderbijdrage van een paar tientjes een belasting is op je budget, ongeacht wat je eigen kind daar voor activiteiten voor heeft.
Ik kan me NIET voorstellen, dat je gaat muggenziften (als je niet elk dubbeltje hoeft om te draaien), door je af te vragen of kind in kleuterklas wel de hele bijdrage opsoupeert. Per slot van rekening zit je kind over een paar jaar in de midden/bovenbouw en heeft meer/duurdere uitjes en wellicht soupeert hij/zij dan meer dan bijgedragen in dat jaar.
Je zit op een school! niet voor 1 jaar, maar voor 8 jaar. Stel dat uit het schoolbudget (dus niet de ouderbijdrage) geld wordt geinvesteerd omdat de kleuterklassen ernstig toe zijn aan nieuw meubilair of wat dan ook. Ga je dan ook zeuren als jouw kind in groep 7 niks van dat schoolbudget krijgt omdat daar het meubilair oke is?
Bibi

M Lavell
24-04-2011 om 10:42
Net zo
Valkyre"Ik ventileer hier mijn mening en dat wordt als "gezeur" betiteld. Beetje"
Dat doet magnolia ook en haar overkomt hetzelfde. Dat is niet helemaal aardig, maar meer objectief gezien wel terecht.
Magnolia moppert over de prijs/kwaliteit verhouding. Dat is onterecht want juist omdat de ouderbijdrage vrijwillig is, moet je er rekening mee houden dat niet iedereen betaalt, dus dat het gebodene niet 1:1 waar voor het geld vertegenwoordigt.
Jij moppert over mensen die niet betalen. Je doet daarmee meer objectief gezien hetzelfde als magnolia, al heb jij het over de andere kant van de medaille.
Ik herhaal slechts de term die voor magnolia reeds gebruikt werd (en waar je niet van in je wiek geschoten raakte).
Gezeur.
Valkyre:"Bovendien heb ik ook gezegd dat je, als je het niet met de besteding eens bent, ook zelf in die commissie kan gaan zitten. "
Waarmee je opnieuw een voorwaarde stelt aan niet betalen en je kennelijk vooral moeite lijkt te hebben met de vrijwilligheid van de ouderbijdrage.
Als je daar zo principieel moeite mee hebt, dan moet je het spel niet meespelen en ook niet betalen. Als je geen moeite hebt met die vrijwilligheid, dan moet je er ook niet over zeuren.
Net als magnolia, die ook zeurt door zich aan een kant te beroepen op de vrijwilligheid en vervolgens te klagen over de prijs/kwaliteit verhouding.
Valyre:"Dat van die minderbedeeldenbijdrage wist ik niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je als bijstandgerechtigde je geld aan de ouderbijdrage besteedt. "
Hier zijn we het een beetje eens. Het is een vreemde figuur, die bijzondere bijstand tbv de school. Ik kan me niet voorstellen dat een gemeente de schoolkas via die weg vult. Ik denk ook dat dit, gezien de bezuinigingen, een van de eerste dingen is die veranderd worden.
Wel een bijdrage voor de schoolreis bijvoorbeeld (dat is vaak wel een 1:1 besteding: wie niet betaalt mag niet mee), maar niet voor de slingers of de kerstversiering.
Groet,
Miriam Lavell

penningmeester or
24-04-2011 om 14:55
De ouderbijdrage en bijstand
wat er gebeurt als je in de bijstand zit, je geeft dit door aan de gemeente en de gemeente betaalt dit rechtstreeks aan school. Als bijstandsouders krijg je dit geld dus niet zelf in handen. Ik weet dit omdat er bij ons op school ook een aantal ouders zijn die hier gebruik van maken

M Lavell
24-04-2011 om 19:37
Blijft gek
Klopt, penningmeester. Maar het blijft gek. Dat geld uit de gemeentekas in de schoolpot betekent namelijk wel heel direct dat er minder geld in de gemeentepot zit voor belangrijker zaken dan slingers of kerstboomversiering.
Valkyre kan zich niet voorstellen dat je je bijstandsgeld aan een ouderbijdrage besteedt. Ik kan me niet voorstellen dat een gemeente bijzondere bijstand aan een ouderbijdrage besteedt.
Het gebeurt wel inderdaad. Ten koste van wasmachines, woningaanpassing of (een bijdrage in) leerlingvervoer. Ik vind dat een vreemde keus.
Groet,
Miriam Lavell

penningmeester or
24-04-2011 om 20:56
Nou nee
want de overheid vindt dat kinderen "gewoon" aan alles mee moeten kunnen doen. En omdat het voor een gemeente ondoenlijk is om van elke school te weten of het hele bedrag bijv. aan schoolreis of wat anders wordt besteed, betalen ze gewoon het gehele bedrag. Bij ons is de sociale dienst bijvoorbeeld voor meer dan 1 gemeente, die hebben ook allemaal meer dan 1 school, met dus ook allemaal hun eigen ouderbijdrage. Ik denk dat het voor een gemeente goedkoper is om gewoon die 50 euro te betalen dan uit te zoeken waar dat geld dan aan besteed wordt. Hooguit zou je als bijstandontvanger dan kunnen zeggen, ik betaal het niet dus ik vraag het ook niet aan. Of je vraagt alleen om het schoolreis deel.

Temet
24-04-2011 om 22:56
Wel gek
Ik riep dit jaren geleden ook al op het forum. Ik vind het wel gek. Als schoolreisjes etc zo belangrijk zijn kan de school (het bestuur) ook kiezen daar geld voor vrij te maken. Nu subsidieert de bijstand indirect de school, en ik vind dat raar.
Dan kan je wel zeggen dat de overheid (de gemeentelijke overheid dan, want het rijk is het worst) het belangrijk vindt dat kinderen gewoon mee kunnen doen, maar bijzondere bijstand is eigenlijk altijd om gaten te stoppen die anders vallen, waardoor mensen niet mee kunnen doen. Waarom schoolreisjes daarbij per se meer belang hebben dan andere zaken waarvoor geen of maar mondjesmaat bijzondere bijstand wordt verstrekt zie ik niet in.
Niet dat ik het de kinderen en de ouders misgun, begrijp me niet verkeerd, maar nogmaals: de gemeentelijke armoedebestrijding subsidieert m.i. indirect de scholen, en da's gek.
Groeten,
Temet

penningmeester or
24-04-2011 om 23:23
Temet
zonder nu meteen in een beleidsmatige discussie te verzanden, op de school van ons gaat het om 2 kinderen waar deze bijdrage voor betaald wordt. 2 maal 50 euro. Vind ik nu niet direct schokkende bedragen. Waarom is zoiets erger dan bijvoorbeeld het betalen van de sportvereniging van de kinderen? Of de zwemles?

M Lavell
25-04-2011 om 08:48
Des te gekker
Penningmeester:"op de school van ons gaat het om 2 kinderen waar deze bijdrage voor betaald wordt. 2 maal 50 euro. Vind ik nu niet direct schokkende bedragen. "
Dat maakt het des te gekker. De school kan die bedragen makkelijk zelf missen. Het automatisme waarmee gemeentes het vergoeden staat in schril contrast met dat wat gemeenten uit die pot weigeren te betalen: een vergoeding voor de aanschaf van sollicitatiekleding of een winterjas bijvoorbeeld. 100 euro, jemig! Daar kun je in de kringloopwinkel wel vijf gezinnen mee aan basisbehoeften voorzien.
Laat de school die 100 euro maar betalen. Kan de gemeente de bijzondere bijstand voor belangrijker zaken gebruiken.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci
25-04-2011 om 11:19
Heel gek
Ja, ik vind het heel gek. Een goede school heeft een potje voor die paar ouders die de vrijwillige (!!!) bijdrage niet kunnen betalen,of geen geld hebben voor de schoolreis. Ik zie liever dat die kinderen voor dat bijzondere bijstand bedrag lekker kunnen sporten ofzo.