Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-09-2011 om 21:16
Eind juni heb ik ook gepost over de ouderbijdrage (andere naam, begint op A) en dit wordt wel heel herkenbaar. Maar dat moet maar: ik hoop op advies.
De ouderbijdrage bij onze school hoort bij een van de hoogsten in NL (voor niet-particulier dan). Het is inkomensafhankelijk maar je valt erg gauw in de hoogste (of eennahoogste) categorie. Wij komen dit jaar, voor 2 kinderen, op ongeveer 1200 euro. Om verschillende redenen die er nu even niet toe doen (denk ik), hebben we de overeenkomst voor dit jaar niet ondertekend, maar daarentegen een briefje geschreven met daarin vermeld dat we graag bijdragen en inderdaad niet voor niets deze school met al deze voorzieningen hebben gekozen, maar dat we dit jaar besloten hebben om minder te betalen. Namelijk 900 euro (nu maar hopen dat de betrokkenen hier niet meelezen...erg herkenbaar allemaal). Gevolg: een gesprek met de directeur. Dat ging in prima sfeer (ik had hem van tevoren nog wat links opgestuurd waaruit bleek dat de ouderbijdrage toch echt niet te verplichten was). Conclusie: we kunnen kiezen: alsnog het resterende bedrag betalen, of met een voorstel komen waar onze kinderen niet aan mee mogen doen. Dat vond hij heel vervelend (hij hoopt dat we gewoon het volle pond gaan betalen), ook omdat hij nogal hoopt dat het niet een 'afvinklijstje' gaat worden (als ouders doorkrijgen dat dit kan!). Ik heb er ook mee geworsteld maar heb een email ook geeindigd met 'ik hoop dat de school ook blij kan zijn met onze 900 euro'.
We kunnen voorstellen om de kinderen bijvoorbeeld niet mee te laten doen aan de dansles. Of niet naar de kinderboerderij gaan (regelmatig, want daar wordt natuuronderwijs gegeven).
Ik geloof dat hij al meteen begreep dat dat laatste niet kon (natuuronderwijs behoort tot hun lesprogramma, dus...).
Mijn grote vraag is nu, aan de meer deskundigen onder ons: mag dit zomaar? Ik heb alle regels gelezen en ook wel draadjes hierover. Maar nu het ons aangaat, weet ik het niet precies.
Nog belangrijk: in juni komt altijd een verantwoording over hoe het geld besteed wordt (voornamelijk boerderij/dieren, vakpersoneel. Geen uitje of zo, jaarlijks kamp gaat ook apart, nog 50 euro erbij dan). En we hebben zo'n soort verantwoording ook een aantal jaar geleden bij de inschrijving gezien. Maar: bij de jaarlijkse overeenkomst, dus de brief die we eind augustus kregen, staat niet apart waarvoor je kunt tekenen en wat de consequenties zijn als je niet tekent, of gedeeltelijk.
Het lijkt nu willekeurig. We kunnen net zo goed zeggen: 'doe nog maar wel natuuronderwijs in de boerderij, maar ze mogen de ezel dit jaar niet aankijken' en dan zegt directeur misschien terug: 'nee, we laten de kinderen in de klas een boekje lezen (alleen in de klas?) terwijl de rest van de klas naar dansles gaat'.
Wat moeten we nou?
Groeten, Willemijn (en sorry voor de lange post)
15-10-2011 om 13:55
Dank voor de update
Jammer van die radiostilte op school. Op zich het beste bewijs dat ze fout zitten natuurlijk, maar leuk is anders.
Ik snap dat je de verhoudingen niet verder wilt beschadigen en je koest houdt. Het blijft een lastig verhaal natuurlijk. Het uitgangspunt is gewoon fout. Door die bijdrage zo ontzettend hoog te maken, houden ze een bepaald type mensen buiten de deur. Maar wat doe je als ouders vervolgens gewoon in zijn geheel weigeren te betalen, wat hun goed recht is? Het klopt gewoon niet dat het functioneren van een school afhankelijk is van een bijdrage die vrijwillig is.
Sterkte ermee nog.
Chris