Pollewop
29-05-2009 om 14:51
Ouderraad wijst ouders aan die mee mogen met schoolreisje
Ik heb een (kleine) discussie met school over de manier waarop ouders(bovenbouw) benaderd worden om mee te gaan op schoolreisje. Ik vind het namelijk heel vreemd dat de school de ouderraad vraagt om ouders te vragen of ze mee willen. Want er wordt namelijk alleen binnen de OR gevraagd of iemand mee wil, of in het kleine cirkeltje erom heen, vriendjespolitiek dus. En daar baal ik van. De juf die het schoolreisje regelt gaf als criterium aan dat de OR-leden zoveel voor school doen en dat zij dus het eerste recht hadden om mee te gaan. Waarom? Ik ben al 10 jaar actief voor school, heb jaren in de MR gezeten, daar het schoolforum mee helpen opstarten en zelf ook 3 jaar in het schoolforum gezeten, daarnaast hoeven ze maar te vragen ik rij mee met excursies of andere gelegenheden waar ze vervoer voor nodig zijn, heb meegeholpen als gymmoeder in groep 1 en 2, heb meegefietst naar de gym/zwembad in groep 3 en 4,(let wel voor 3 kinderen!). Maar blijkbaar is dat niet voldoende?! Heb ook aangegeven dat er meer mensen zijn, buiten de OR om, die veel doen voor school maar dat ook zij geen kans krijgen omdat de OR zich op de een of andere manier boven ons voelt verheven. Je kunt namelijk jezelf niet opgeven als kandidaat voor het bestuur, nee je moet gevraagd worden door zittende leden. (Iets wat juf trouwens ontkende)
Is deze gang van zaken normaal? Kijk ik snap heus wel dat ze in de bovenbouw niet zoveel ouders nodig zijn en dat ze daarom gaan vragen i.p.v. inschrijfbriefjes uit te delen, maar is het niet de verantwoording van school om ouders te benaderen? Zij hebben ten slotte de verantwoording over de kinderen tijdens het schoolreisje.

Minnie
29-05-2009 om 15:38
Is het dan...
..zo'n voorrecht om mee te mogen op schoolreisje? Mij niet gezien hoor!
Hier op school kan je je gewoon opgeven op een briefje bij de deur. Er zijn altijd wel ouders nodig, maar als je te laat bent dan is dat jammer maar helaas (net als wanneer je te laat bent met inschrijven voor de schoonmaakavond ) Vaak zijn het wel de ouders die in de OR of andere werkgroepen zitten die meegaan, maar niet als beloning omdat ze al zoveel doen voor school maar omdat dat toch de actievere ouders zijn en zich dus (ook) opgeven voor dit soort dingen.

Nely
29-05-2009 om 16:04
Als ik dit zo lees
doe je toch heel veel voor school en zou je van mij gelijk mee mogen op schoolreis hoor. Hier wordt dat trouwens door de leerkrachten geregeld én gevraagd aan de ouders of ze mee willen als begeleider op schoolreis. Wel worden ouders gevraagd die regelmatig actief zijn in de klas, daar kunnen ook ouders bij zitten die in de ouderraad zitten maar dat is dan gewoon toevallig.
Ben zelf 2 keer mee geweest op schoolreis, vond het leuk maar de laatste keer ook behoorlijk pittig hoor. Het is zeker geen snoepreisje waarbij je lekker relaxt kan zitten (1e keer meer relaxt dan 2e keer).

Zomersproet
29-05-2009 om 18:56
Waarom niet
Gewoon loten? Vragen wie er van de ouders meewillen. Zijn het er te veel dan loten. Is mijn inziens het eerlijkst. En dat geneuzel wie doet het meest "zucht" daar word ik toch zo moe van. Ik vind het ook niet dat een leerkracht moet aanwijzen, dar vind ik net zo fout als dat de OR of MR de ouders mag aanwijzen.

Lucette
29-05-2009 om 19:08
Aaahhh loten
hoi,
Deze week net een loting-"drama" meegemaakt. Er hadden zich 7 moeders opgegeven en er mochten 6 moeders mee.
Gaat de juf de loting in de klas (Groep 3) houden,...ik mag als enige niet mee. Maakt mijzelf niet zoveel uit maar voor dochter groot drama.
Hele handige actie van de juf om dit in de klas te doen.
Daarbij, nu gaat er een moeder voor de 3e keer mee en ik ben nog nooit meegeweest,....
grt
Lucette

Jujube
29-05-2009 om 19:33
Gezeur
Ik begrijp niet waar, met name moeders, zich zo druk over maken. En al helemaal niet dat 't is van 'alleen diegenen die al veel voor de school doen mogen mee'. Het gaat er gewoon om dat die KINDEREN een leuk schoolreisje hebben. Laat het los en geniet van de verhalen van je kind als hij/zij terug komt.
Groet,
Jujube

Yta Chalne
29-05-2009 om 20:05
Mooi gesproken jujube
Wat een sneu gedoe,al die moeders die zich druk maken over meegaan met schoolreisjes. Persoonlijk zou ik het trouwens eerder snappen als er juist te weinig ouders zouden zijn bij dit soort dingen.

m@
29-05-2009 om 22:49
Run op schoolreisjes
Bij ons op school is er ook al zo´n run op schoolreisjes. De sportdag voor groep 1/2 gaat niet door, omdat er zich te weinig ouders hebben aangemeld als helper. Maar die schoolreisjes...Bij ons mogen dus als beloning de meest actieve ouders mee. Ik zit zelf in MR en help af en toe mee, maar ben blij dat ik niet mee hoef. Geen idee wat daar leuk aan is.
Maargoed...soms hebben OR´en inderdaad machtsposities verworven op school, omdat ze de directie ahw in een wurggreep hebben. OR neemt het team van leerkrachten namelijk heel veel werk uit handen bij het organiseren van activiteiten en dan geeft de directie daar wel eens wat voor terug.
En tja... Pollewop...jij valt dus blijkbaar tussen de wal en het schip: je doet veel voor school, maar zit niet in de OR. Sometimes life sucks...
M@

Nasha 1st
29-05-2009 om 22:52
Ga weer mee (2e keer)
en zit in de ouderraad ja....hier wordt eerst gevraagd wie van de ouderraad mee wil, daarna wordt er aangevuld met ouders uit de klassen....juf gaat eerst zelf aan de slag....en mocht dat niet lukken, dan kunnen wij eventueel nog iemand zoeken....
Oh ja....over elke 4 jaar moet je uit de ouderraad....deze ouderraad heeft veel leden die er al veel langer in zitten.....er zijn ook zoveel mensen die zich er voor melden (NOT)

Caro
29-05-2009 om 22:53
Hier worden de kampen georganiseerd door de ouderraad
Hier dus geen schoolreisjes maar vanaf groep 1 een kampje. De ouderraad organiseert dit in samenwerking met de leerkrachten. Voor ieder kamp zijn hulpouders en rolouders nodig ( er is nl altijd een thema, zoals Pluk,Smurfen,Indianen enz enz) Ieder kind krijgt een briefje mee naar huis waar de ouder op kan aangeven of hij/zij meewil en zoja of hij/zij dan hulpouder of rolouder wil zijn. Uit de aanmeldingen wordt dan een selectie gemaakt. Ook moet je op dit briefje aangeven of je al eerder meegeweest bent. Ook dit wordt meegenomen in of je wel of niet meemag. Dus in 8 jaar schooltijd kan je zeker wel 1 of 2 keer mee mocht je dat willen.
En als je zeker meewilt, ga je in de ouderraad. Die zorgen nl voor de locatie, avondeten, ontbijt en drinken onderweg.
Prima geregeld dus.
Groet Caro

Pennetje
29-05-2009 om 23:51
O ja, die ellende
Op de oude school van dochter was het precies zoals Pollewop schrijft. Ik moet, als alleenstaande moeder zonder welke vorm van alimentatie dan ook gewoon, flink werken voor de centen en kan dus niet zomaar opdraven voor allerlei activiteiten. Dat betekende dat ik ook werd overgeslagen bij de uitnodigingen voor de schoolreisjes. Prima, leek me toch de hel op aarde. Toen ik een keer onverwacht een dag vrij was en ik de juf spontaan aanbood mee te gaan met dochters klas naar de musical van groep 8, sprong er bijna letterlijk een moeder uit zo'n clubje tussen mij en juf in met de tekst: "Ja, als er iets leuks te doen is sta je vooraan!" Ik was helemaal perplex, wat weet dat mens nou van mijn situatie en waarom ik weinig tijd heb? Dochter was wel verdrietig: hád mama eens tijd, mocht ze niet mee. Dan denk ik, waar gaat het nou om? Waarom moet mijn kind er de dupe van zijn en mag Truusjes moeder wel op elk uitje mee?
Dochter zit inmiddels op een andere school en als ik wil mag ik aan alles meedoen. Ik heb voorzichtig gevraagd of ik niet eerst de ramen moet lappen of de wc moet boenen voor ik met mee mag met iets leuks, maar daar werd hartelijk om gelachen. Zo'n raar systeem kennen ze daar niet, ze zijn blij met iedereen die wil helpen.
De ouderraad bestond op de oude school trouwens ook alleen uit ons-kent-ons mensen, die elkaar inseinden als er een positie vrijkwam. Daar hoorde je als buitenstaander nooit wat over. Maar omdat ik geen zin en tijd had om in die raad te gaan, heb ik me daar nooit kwaad om gemaakt.

BizzyB
29-05-2009 om 23:53
Actieve ouders only
Hier wordt onder veel ouders zelfs beweerd dat 'mee mogen op schoolreisje' alleen moet zijn voorbehouden aan ouders die zich gedurende het gehele schooljaar voldoende hebben ingezet .... Mijn mond viel open toen ik dat hoorde. De moeder die het zei, sprak er schande van dat er ouders waren die zich opgaven om mee te gaan op schoolreisje terwijl die ouders dus verder niets hadden gedaan het hele jaar. Ze baalde er van dat de juf van onze klas ging loten. Sta je dan met je goed fatsoen om jezelf net aan te melden .... Was ik wel actief genoeg geweest het afgelopen jaar? Was ik wel gequalificeerd voor dit selecte gezelschap? Is elke week komen leesmoederen wel genoeg? Had ik niet ook die ene keer het lokaal moeten meehelpen soppen? En ja, ik heb me niet beschikbaar gesteld om de kids te rijden die ene dag. Ai ai ai. En hoe vertel ik het mijn zoontje? Nee, mama MAG niet mee, want mama is niet actief genoeg .... en papa, nee papa al he-le-maaaaal niet!
Het is toch geen beloningssysteem voor de ouders? Het is leuk voor de kinderen die het leuk vinden als ook HUN ouders eens meegaan met een activiteit.

Pennetje
30-05-2009 om 00:01
Precies bizzyb
Inderdaad, het gaat om de kinderen. Mijn dochter heeft heus wel een leuk uitje als ik niet meega, maar ze vindt het ook leuk als ik een keer wél meega, eh, mee MAG. Dat die andere moeders blijkbaar tijd genoeg hebben om zich overal mee te bemoeien, daar hoeft mijn kind toch niet keer op keer de dupe van te worden? Ik wil wel eens een maandje ruilen hoor, kijken of ze mijn leven volhouden en dan ook nog zin hebben in overblijfmoederen, klaar-overen, de school versieren in Sint, Paas of Kerstsfeer of een avondje boenen (wat ook nog kosten meebrengt voor oppas). Ik vind het fijn dat die mensen dat doen hoor, maar toon ook begrip voor mensen die andere prioriteiten hebben (namelijk hun kind fatsoenlijk kunnen voeden en kleden).

Kaaskopje
30-05-2009 om 00:08
Als beloning
Op het gevaar af het nu helemaal fout te zeggen na voorgaande reactie van BizzyB heb ik het wel als fijne verrassing ervaren dat ik gevraagd werd om mee te gaan met een schoolreisje als beloning op mijn inzet. Ik deed inderdaad veel voor school, ik was overal wel voor te porren. Ik had daar de tijd voor en mijn kinderen vonden dat wel stoer. Ik was dus gevleid dat ik om mijn inzet gevraagd werd. Ik vind meevragen als beloning daarom helemaal niet zo raar. Wat een onzin om dat naar iets negatiefs om te zetten. Ik heb mezelf nooit tot een selectief groepje gerekend. Juist dat kliekerige weerhield mij ervan om bij de OR te gaan.
Voor mij kwam de vraag of ik meewilde overigens écht als verrassing. Ik had me nog helemaal niet bezig gehouden met wie waarom en hoe vaak mee mocht met schoolreisje. Er zijn belangrijkere dingen. Ik zou er in ieder geval nooit opgekomen zijn om er een discussie met school van te maken.

Kaaskopje
30-05-2009 om 00:24
Tjongejonge
Dat die andere moeders blijkbaar tijd genoeg hebben om zich overal mee te bemoeien ===
Wat negatíef! Omdat een aantal ouders veel tijd heeft heet hun inzet 'bemoeien'? Deze discussie lijkt nu de kant op te gaan van arme werkende ouders die nooit ergens voor gevraagd worden en de zich met hun tijd geen raad wetende ouders die zich aan de school opdringen en daarmee alle leukjes voor de neus van werkende ouders wegkapen. Wees blij dat je kind goed verzorgd mee op schoolreisje gaat.
Ter informatie: ik werk al geruime tijd 32 uur per week. Als ik dat gedaan had terwijl mijn kinderen op de basisschool zaten dan had ik ook de puf niet gehad om bij allerlei activiteiten de mouwen op te stropen. Ik heb in die jaren wel een opleiding gedaan en een aantal maanden gewerkt en toen was ik eigenlijk alleen maar blij met de ouders die wél de tijd hadden om workshops te begeleiden en mee op schoolreisje te gaan. Ik kan niet zo goed tegen dat jaloerse gedoe van waarom hij of zij wel en ik niet?

BizzyB
30-05-2009 om 01:09
Beloning?
Hmm Kaaskopje, kan me best voorstellen dat je het leuk vindt en dat je een 'beloning' voor je inzet waardeert. Je zet je in voor school en dan is het leuk daarvoor een waardering te krijgen. Terecht. Begrijp ik best.
Wat ik alleen zo vreemd vind is dat de beloning het privilege is om mee te mogen met het schoolreisje. Schoolreisjes (en de begeleiding er van) is nmm bedoeld voor de kinderen, en niet voor de ouders (en ik vind dat dus ook niet als beloning moet dienen naar de ouders toe). Ook kinderen van minder (of niet) actieve ouders vinden het leuk dat eens hun vader of moeder mee is. En waarom zou dat niet mogen?
Waarom zijn sommige actieve ouders nijdig dat anderen dan zijzelf mee zouden gaan met leuke activiteiten? Wat zou dat? Je (niet jij persoonlijk Kaaskopje, maar in zijn algemeenheid!) zet je toch in omdat je dat zelf wilt/belangrijk vindt (en je je steentje wilt bijdragen), en het doel is toch niet om een een of andere beloning te krijgen?
Trouwens, ik vind zelf een avondje poetsen of school versieren (en kletsen) stukken gezelliger dan een groepje koters begeleiden op welke 'leuke' activiteit dan ook!

dirksmama
30-05-2009 om 02:44
Bepaald soort ouders
Het probleem is natuurlijk niet zozeer het schoolreisje, maar het feit dat een bepaald soort ouders op sommige scholen de ruimte krijgt zich overal in te wringen en op die manier voor anderen dingen gaat lopen bepalen.
Zo schrikken ze mensen buiten hun kliekje af waardoor ze voor zichzelf weer bevestigd zien dat alles op HUN schouders neerkomt.
Zijn overigens vooral moeders.
Voor dit soort schepsels heb ik maar 1 raad:
zoek een baan.

Suus
30-05-2009 om 06:00
Tjee zeg
wat erg op al die scholen, mijn mond valt open !
Mijn man zit in de ouderraad op onze school maar daar worden per klas gewoon door de docenten ouders gevraagd.
Daarbij wordt m.i. niet gekeken naar wel of niet actief. Ik ben nl met mijn fulltime baan ook gevraagd (ik kan niet, dat ter zijde) en ook een andere moeder die niet altijd kan helpen is gewoon gevraagd.
Maar wat een moeilijkdoenerij allemaal...het gaat toch om je kind (eren) ? Ik denk eerlijk gezegd dat mijn kids blij zijn dat ik niet mee kan en dat ook papa heeft gezegd :'nee dank u'. Het schoolreisje is voor de kids en niet voor de ouders !
Bovendien hoor ik van veel ouders dat het een behoorlijk zware dag is, met veel verantwoordelijkheid.
Misschien moet je gewoon blij zijn voor je kind dat het lekker een dagje op stap gaat ?

picobello
30-05-2009 om 07:45
Vroeger mocht mijn moeder
altijd mee op schoolreisje, ze deed ook best veel voor school.Zij was ook 1 van de ouders die meegingen op eindkamp. ( is wel 25 jaar geleden), als kookhulp ect.
School gaf aan dat ze graag mensen mee wilden hebben die ze al "kende" zodat ze van te voren wisten wat iemand aan kon of niet.
Misschien idd een vorm van belonen, maar andere ouders die zich aanmelden mochten ook vaak gewoon mee.
De echte beloning voor de "hulp"ouders was elk jaar in de vorm van een feest, de kinderen zongen liedjes en ze kregen knutselwerkjes en een kadootje.Dit viel samen met de laatste dag van school en dus as er altijd al feest.
Ik begrijp dat het nu op veel scholen anders gaat.
Zijn er dan zoveel ouders die graag mee willen met dit soort dingen?
Hier bij 1 de scholen van de kinderen mag je niet eens komen helpen, of eigenlijk alleen bij de echte ... klusjes.
Bv afwassen en tafels afruimen bij de bbq, terwijl de juffen en "bobo's" zich te goed doen.
en daar krijg je echt geen bedankje voor. Ook niet gek dat niet veel ouders willen helpen.
Bij de kleuterschool wordt ook geen hulp gevraagd, behalve bij kerst of eindfeest. Dan ook in de vorm van taartenbakken oid. Maar daar hebben ze ook 3 juffen voor 20 kids, hebben ook geen hulp nodig. Maar iedereen helpt altijd mee op die feestjes.
Elk jaar worden er een aantal " optredens" van de kinderen verzorgd waarbij de ouders aanwezig mogen zijn.Op wisselende dagen zodat werkende ouders altijd wel op 1 van de middagen aanwezig kunnen zijn.
maar ik begrijp dat het in nl dus anders werkt.

ijsvogeltje
30-05-2009 om 10:42
Leerkracht vraagt en bepaalt
Hier kunnen alle ouders zich aanmeldingen voor de schoolreis, en bij teveel aanmeldingen bepaalt de leerkracht. Zo gaat het trouwens ook bij de avond 4-daagse, waar ook teveel animo voor is.
Niet zo lang geleden had de OR ook hier een behoorlijk grote vinger in de pap. De OR bepaalde veel zaken, en het team had zich daar maar in te schikken. Met de komst van een nieuwe directeur is dat veranderd, en dat vind ik een goede zaak. De directeur is immers 'de baas' op school, niet een groepje ouders.
Iemand schreef hierboven: School gaf aan dat ze graag mensen mee wilden hebben die ze al "kende" zodat ze van te voren wisten wat iemand aan kon of niet.
Kijk, dat vind ik dus een prima argument. Het is nogal een verantwoordelijkheid, dus ik hoop dat een leerkracht kritisch kijkt of de ouders 'geschikt' zijn om een groepje kinderen goed te begeleiden. En niet of iemand het 'verdient' om mee te mogen.
Als de school ouders wil belonen voor hun inzet: laat ze dan een gezellige BBQ ofzo organiseren. Dat gebeurt hier sinds vorig jaar ook. Hoewel je daar al snel weer gedoe kunt krijgen wie wel of niet uitgenodigd wordt.

Kaaskopje
30-05-2009 om 11:12
Beloning
Trouwens, ik vind zelf een avondje poetsen of school versieren (en kletsen) stukken gezelliger dan een groepje koters begeleiden op welke 'leuke' activiteit dan ook!
Nou dan!
Van mij mag iedereen met schoolreisje mee. Dat is zeker leuk voor de eigen kinderen, maar daar moet je ook weer niet teveel van maken. Ik heb er als kind nooit bij stilgestaan dat mijn moeder of vader dat nooit deed. Ik denk dat mijn kinderen het ook zo zouden hebben beleefd als ik nooit was gevraagd. Toen mijn kinderen op school zaten en ik daar van alles deed stond ik er zelf ook niet bij stil dat ik om die reden meegevraagd zou worden. Toch vind ik het ook niet zo heel raar dat het schoolreisje min of meer als beloning voor bewezen diensten wordt gezien. Het is inderdaad zo dat het moeilijk is om voor een dag als sportdag voldoende volk op de been te krijgen. Waarom dan niet een vrije dag regelen en je kind trots laten zijn op je inzet en wel pas bij een schoolreisje? Daar zit iets 'graaierigs' aan vind ik.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het eerlijker wordt gevonden als anderen dan de OR de ouders aanwijzen. Ik heb in de loop der jaren toch ook wel de mening opgebouwd dat de OR niet helemaal mijn ding is vanwege de sfeer. (zeg ik dat niet diplomatiek?) Ik werd gevraagd door de juf van mijn dochter. Geen vriendjes gedoe, wat bij de OR inderdaad wel wat op de loer ligt, maar gewoon zuiver omdat ze gekeken had wie veel had gedaan.

Katrien
30-05-2009 om 11:14
Ben ik blij
dat dat hier allemaal niet speelt. Geen ouders mee op schoolreis en geen ouders om te helpen op de sportdag. Enkel tijdens de schoolfeesten helpen de leden van het oudercomité.
Dan zijn al die discussies al niet meer nodig.
Katrien

Bintje
30-05-2009 om 13:35
Inderdaad
Lijkt mij niet leuk als de OR gaat bepalen wie wel of niet mee mag op schoolreis, dan krijg je al snel vriendjespolitiek en daardoor gemor door anderen. Hier wordt geinformeerd onder ouders wie er mee wil. Meestal zijn dat de toch al actievere ouders. Bij overtekening wordt er geloot.

Rieke
30-05-2009 om 14:24
Bij ons
Wordt een lijst opgehangen aan de deur van de klas, meestal zijn er iets van 8 ouders nodig, mèt auto want je moet ook 3 kinderen vervoeren. Lijst is wel binnen 2 dagen vol. Ik ben trouwens 1 keer meegeweest, het was uiterst vermoeiend!
Maar om alleen en eerst de OR te vragen is echt vriendjespolitiek, daar zou ik dus flink tegenin gaan.
En voor de schoonmaak avond 3 keer per jaar maar liefst, wordt je automatisch ingedeeld voor 1 avond. Ben je er niet is het geen ramp, er volgt geen sanctie....
En nu ben ik coordinator luizenouders geworden, een promotie dus; ik ben Hoofd 'luis', dat wil trouwens bijna niemand...

Maylise
30-05-2009 om 14:36
Gedoe
Ik ben zeer weinig actief op school en toch ben ik een keer met schoolreisje meegeweest. Mijn dochter zat toen in groep 1 en ze wilde zoooo graag dat ik meeging. Ze was vrij verlegen en zat nog niet heel lang op school. Dus ik heb me aangemeld en ben meegeweest. Pas later heb ik beseft dat dit blijkbaar een privilege was wat ik had moeten verdienen. Ik vond het overigens geen privilege maar een uitermate vermoeiende dag met al die kleuters. Ik was echt doodop 's avonds.
Maylise

Vic
30-05-2009 om 15:17
Mijn schoolreisje
Ik ben een keer meegeweest toen oudste in groep 3 zat. Het was een bloedhete dag en na een kwartier was ik al mijn hele groepje kwijt. Tijdens de speurtocht 's middags kreeg ik er ineens een groepje erg levendige jongetjes bij. Dat is toch wel werken hoor! Ik laat dus graag dit voorrecht aan me voorbij gaan. Hoewel, een dagje pretpark als begeleider van groep 6 lijkt me dan wel weer meer een ontspannen uitje.

marie
30-05-2009 om 15:38
Geen ouders mee
Hallo
Hier op school doen ze het anders.
Groep 3 t/m 7 gaat tegelijk op schoolreis. Groep 3 en 4 samen en 5 t/m 7 samen.
Die dag zijn de groepen 1, 2 en 8 vrij.
En dan gaan alle leerkrachten en de conciërge mee met de groepen 3 t/m 7. Helemaal geen ouders mee dus.
Wellicht iets om voor te stellen bij jullie op school?
Trouwens bij het "reisje" van de kleuters = ochtend op kinderboerderij worden wel ouders gevraagd, omdat de groepjes dan veel kleiner zijn.
En bij het kamp van groep 8 gaan de eigen leerkracht(en) en een paar andere leerkrachten.
Groetjes

mee1977
30-05-2009 om 16:58
Maar wat heeft je eigen kind eraan dan?
Hier wel een aantal keer meegeweest, tegenwoordig pas ik beleeft.
Bij ons op school gaan eerst de leerkrachten (niet iedereen werk full time, dus kijken wie er allemaal meegaan) daarna worden de stagaires gevraagt, dan de or en mr (zit zelf in or) dan de klassenouders/hulpouders en dan overige ouders.
Ik lees hier heel veel, ja maar het is voor mijn kind ook leuk als ik eens mee ga, beteken dit dan dat jullie je eigen kind in het groepje krijgen?
Bij ons op school krijg je nooit je eigen kind in het groepje, Dus je loop altijd op klasgenootjes te letten.
In sommige gevallen is het wel leuk, maar meestal is het voor de ouders helemaal niet leuk, ze lopen alleen maar de hele dag te tellen en op te letten.. Nee mogelijk dat ik over een paar jaar weer eens mee ga, als mijn jongste naar school gaat, maar nu zeker niet, ik wens ze veel plezier en geniet van een rustig daagje thuis..
Dinsdag is weer zo'n dag, ze gaan met school naar de efteling, ik zwaai ze smorgens uit, en tegen etens tijd haal ik ze weer op, en ben dan weer erg blij dat ik niet mee ben geweest, als ik al die moeders, en enkele vaders uit de bus ziet komen ..

rutiel
30-05-2009 om 17:17
Ik mocht ook mee
Meestal loop ik een beetje achter de feiten aan, dus tegen de tijd dat er schoolreisjes waren was de lijst met beschikbare ouders al volgeboekt. Prima, geen probleem mee. Ik ben al geen pretparktype en dan nog een hele dag de verantwoordelijkheid voor een groep kinderen. Pfff.
Tot onze school het dit jaar dus anders aanpakte. Tot mijn verbazing werd ik door een leerkracht opgebeld met de mededeling dat ik "mee mocht" op schoolreisje. Het leek wel of ik een loterij gewonnen had of zo, zo blij werd het aangekondigd! Op mijn mededeling dat het helaas een gewone werkdag voor mij was en ik dus niet mee zou gaan, viel het stil aan de andere kant. Het was blijkbaar not done om voor zoiets niet alles aan de kant te zetten en vrije dagen op te nemen of zo.
Bij navraag bleek de school een soort van nieuw systeem te hanteren, waarbij ouders in volgorde van belangrijkheid of betrokkenheid of zo werden opgebeld. Ik begrijp nog steeds niet hoe mijn lidmaatschap van de MR iets te maken heeft met mijn capaciteiten groepen kinderen in pretparken te begeleiden...
n@nny

Nasha 1st
30-05-2009 om 17:17
Vorige keer
mocht ik zelf weten of ik bij mijn eigen kind wilde....en ja, heel toevallig zijn de ouders die gevraagd worden door juf, ook heel vaak ouders die vaker meehelpen op school, en ws heeft dat toch wel te maken met het feit dat juf een beetje weet wat voor types dat zijn....ik vind dat dus niet zo ongewoon....Mijn kinderen vinden het heel leuk dat ik mee ga, en zelf vind ik het ook leuk, maar ik ga voor de kinderen, niet voor mezelf. Ik ga mee omdat ik het leuk vind een dagje met kinderen op te trekken zonder dat ik altijd iets met kinderen zou moeten doen, beroepsmatig. Maar ik vind het wel leuk. Computerles, versieren op school, andere evenementen, meestal ben ik er wel bij om te helpen, ook vanuit de or, maar anders zou ik het ook gedaan hebben.

marie
30-05-2009 om 19:22
Meer als 5
Hallo Pelle,
Ik weet wel dat de groepen in elk geval groter zijn dan 5. En dat is ook prima. Voor zover ik weet is er altijd 1 plek waar de tassen enzo staan en daar blijft steeds een van de leerkrachten bij. Volgens mij gaan de groepen 3 en 4 nog onder leiding van een leerkracht (groepen van 10 ofzo?) door het pretpark.
Vanaf groep 5 mogen ze min of meer vrij door het park, maar, dan moeten ze wel in groepjes bijelkaar blijven.
En zeg nou zelf, pubers van groep 8 hoeven toch niet meer aan de hand van de leerkracht door Slagharen?
Groetjes