Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pollewop

Pollewop

29-05-2009 om 14:51

Ouderraad wijst ouders aan die mee mogen met schoolreisje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Janna3

Janna3

30-05-2009 om 21:01

Schoolreisjesdrama

Hier een voorzitter van een ouderraad en hoewel ik denk dat we het zo eerlijk mogelijk hebben geregeld krijgen we ieder jaar de grootst mogelijke verwijten en dreigementen over ons heen.
Wij hebben als regel gesteld dat wie zich het eerste op een lijst inschrijft meegaat, maar als je het vorige jaar al bent gegaan mag je dit jaar niet mee. Daarnaast gaat per schoolreisje een ouderraadslid mee als calamiteitenouder, in een eigen auto met ehbo-spullen etc. voor het geval er iets gebeurt. Dan hoeft niet de hele bus naar de dokter ofzo.
Toch hebben we dit jaar ook weer menig scene gehad, ouders die al vrij hadden genomen en op eigen houtje naar de locatie wilden gaan, ouders die dreigden dat hun kinderen niet mee mochten en nog veel meer...
Ik begrijp het gewoon niet, vanaf groep 3 heeft heb je er als kind er niets aan dat je vader of moeder je het hele schoolreisje op je lip zit. Ga dan in het weekend een leuk uitstapje met je kinderen maken, maar het schoolreisje is van de kinderen en niet van de ouders!

Tinus_p

Tinus_p

30-05-2009 om 21:20

Groep 8

mee1977:
"Ik lees hier heel veel, ja maar het is voor mijn kind ook leuk als ik eens mee ga, beteken dit dan dat jullie je eigen kind in het groepje krijgen?"
LOL. Ik ben inmiddels in de volgende fase; in groep 8 is het als ouder heel erg niet cool als je met je kind meeloopt met de avond4daagse. Ik mocht dus voor bezemwagen spelen.....
Overigens ben ik van de winter ook meegeweest op een klasseuitje met de trein; 1 leerkracht, 2 ouders en 28 ofxo kinderen; de conducteur vond ons heeeel moedig...

Tango

Tango

30-05-2009 om 22:38

Eigen kind in het groepje

Ik ben zelf al 3 keer met Tangodochter meegeweest met schoolreisje. Ik doe wel wat voor school maar niet heel veel, hoor. Ben leesmoeder en zit in de evenementencommissie. In de onderbouw vroeg ik altijd of er nog moeders nodig waren en meestal mocht ik mee. In de onderbouw had je altijd je eigen kind in het groepje.
In de middenbouw (groep 3/4) was dat dus anders. Je kreeg daar niet je eigen kind in het groepje en in plaats van dat ze dat nou ook even aan de kinderen vertelden. Nee, op de dag van de schoolreis werd dit pas bekend gemaakt met als gevolg een zeer verdrietige Tangodochter (en meer kinderen).
We gingen ook naar een attractiepark en 's morgens heb ik Tangodochter braaf in haar groepje gelaten. 's Middags wilde ze echt met mij mee, ze vond haar groepje niet leuk want de kinderen waarbij ze zat durfden weinig. Tangodochter durft nagenoeg overal in. Ik had een groepje kinderen uit groep 4 die wel veel durfden. Ik nam haar dus mee na overleg met de vader waar ze bij zat. Hij nam even later ook zijn eigen zoon in zijn groepje (die ook verdrietig was dat hij niet bij zijn vader mocht). Vervolgens had ik een aanvaring met de juf, die het niet met mij eens was dat ik dit gedaan had. Ik zei haar toen dat ik het belangrijk vond dat mijn kind een leuke dag heeft, daar gaat het toch om?
Binnenkort is er weer een schoolreis, ik weet nog niet of ik mee ga. Tangodochter weet inmiddels heel goed dat ze niet bij mij in het groepje mag. Ze heeft er nu ook minder moeite mee. Maar als ik alsnog besluit mee te gaan zeg ik dus wel tegen de juffen dat ze de kindern uit groep 3 even moeten zeggen dat ze niet bij eigen ouders in de groep komen.

Jvo

Jvo

30-05-2009 om 22:53

Jetteke

Ik had precies het zelfde gedaan als Tango! Hier op school worden kinderen (tot en met de bovenbouw!) overigens direct al bij hun eigen ouders ingedeeld. Tot groot plezier van ouders, kinderen én school!

Maylise

Maylise

30-05-2009 om 22:56

Eigen kind

Hier kreeg ik tijdens schoolreisje wel mijn eigen kind in de groep. Gelukkig maar want dat was de hele reden dat ik mee was. Zij durfde (nog) niet zonder mij. Ik geloof dat het hier wel de gewoonte is dat je eigen kinderen in de groep krijgt.

Overigens vind ik het van Tango niet raar dat ze zich er mee ging bemoeien. Ik erger me meer aan het standpunt van de school dat je als ouders wel overal voor op mag komen draven maar vervolgens je nergens mee mag bemoeien. Je moet als school op een gegeven moment ook kiezen of delen. Of ouders binnen de school laten en dan krijg je automatisch dat ze zich er ook mee gaan bemoeien of de ouders buiten de school laten.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2009 om 23:16

Tango

Misschien dat de juffrouw het wel had geslikt als jullie even overleg hadden gepleegd. Zij als onderwijzeres is toch verantwoordelijk voor haar klas en ik kan me voorstellen dat ze vond dat jullie als ouders niet zomaar aan het wisselen moesten slaan.
Ik moet zeggen dat ik het wel een lastige situatie vind. Als je kind heel verdrietig is omdat jij niet bij zijn groepje bent als begeleider kan ik me voorstellen dat je dat wilt oplossen door hem in je groepje te halen. Maar ik geloof toch dat ik het niet gedaan had. Hij, ik praat in het algemeen, is ingedeeld in een ander groepje, net als álle kinderen. Als jouw kind van groepje mag ruilen dan hadden andere kinderen daar ook recht op en voor je het weet zit je met een hok vol ellende. Tenminste... dat zou zomaar kunnen.

Nasha 1st

Nasha 1st

30-05-2009 om 23:25

Nou

als mijn kind doodongelukkig werd omdat zij als enige een durfal bij allemaal angsthazen in het groepje zat en haar dag daardoor verpest dreigde te raken, dan had ik ook ingegrepen! Dat is waar iedereen hier zo over mekkert, het gaat om de kinderen, en nu grijpt een moeder in omdat het dagje uit van haar dochter in het water dreigt te vallen en nu valt iedereen daar weer over....zucht....conclusie, wat je ook doet....

Nely

Nely

31-05-2009 om 12:32

Geen moeite

hier worden de kinderen wel bij de eigen ouders in het groepje ingedeeld maar ik zou er geen moeite mee hebben als het niet zo was. Het gaat uiteraard om de kinderen, dat ze een fijne dag hebben en dat er op hen gelet wordt en op welk kind ik dan let maakt me niet zoveel uit.

Jaren geleden hielp ik mee met de spelletjesmiddag bij de kleuters. Maar mijn kind gedroeg zich echt vervelend bij mij aan tafel met als gevolg dat hij dus niet meer bij mij in het groepje mocht en ik wél kon blijven meehelpen met een groepje andere kinderen, geen probleem voor mij.

kaatje43

kaatje43

31-05-2009 om 13:20

Bij ons op school wordt er wel geloot.

Met dien verstande dat de ouders die vorig jaar mee zijn geweest i.p. als laatste gekozen kunnen worden, als er dan nog plekken open zijn. Het doet er niet toe of je wel of niet actief bent op school. Je begeleidt het groepje met je eigen kind erin. Waarom is dit erg? Ben je daarom minder aardig voor andere kinderen of zo?
Wat mij alleen wel eens stoort is dat ouders als er vraag op school uit gaat voor hulp voor het één of ander niemand zicht meldt en dat je dan heel veel hoort: ik moet werken. Natuurlijk heel legitiem. Maar diezelfde ouders (niet allemaal natuurlijk)willen wel voor een schoolreisje graag vrij nemen en dan moet er wel geloot worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2009 om 14:28

Eigen kinderen

Je begeleidt het groepje met je eigen kind erin. Waarom is dit erg? Ben je daarom minder aardig voor andere kinderen of zo?
Het is op zich niet erg, maar het risico dat je toch wat extra aandacht hebt voor je eigen kind is aanwezig. Als je alleen 'vreemde' kinderen bij je hebt is dat risico er niet. Tenminste, dat lijkt mij de meest logische gedachte om ouders niet bij eigen ouders te plaatsen.

Nely

Nely

31-05-2009 om 14:36

En soms

"werkt" het dus gewoon niet als je eigen kind bij je in het groepje zit en gedraagt je kind zich wel prima als hij/zij bij een ander ouder of de leerkracht in het groepje ingedeeld is.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2009 om 15:06

Wat ik me nu afvraag

Als de regel áltijd is dat ouders niet bij de eigen kinderen worden geplaatst, is er dan nog steeds evenveel animo om mee te gaan of zou de lol er daarmee af zijn?

Maylise

Maylise

31-05-2009 om 15:36

Kaaskopje

Ik was niet meegegaan op schoolreisje als ik niet mijn dochter in mijn groepje had gehad. Ik vind schoolreisjes niet interessant genoeg om een vrije dag voor op te offeren. Mijn dochter vind ik daar wel interessant genoeg voor. Zij wilde toen niet zonder mij gaan dus ik ging uitsluitend mee omdat zij dit niet durfde. Uiteraard heb ik op de dag zelf dan wel alle aandacht voor de andere kinderen in het groepje. Als je zoiets doet dan moet je het ook serieus doen.

Overigens is het niet zo dat ik persé mijn kinderen bij me wil houden op zo'n dag. Het ging me meer om wat mijn kind wilde dan om wat ik wilde.

Maylise

Jvo

Jvo

31-05-2009 om 16:40

Goh.. jetteke

"Ik zou eerder zeggen "tot groot plezier van JvO en kinderen van JvO". Ikke, ikke, ikke ... daar gaat het bij jou om. Fijn voorbeeld voor de kinderen. "

Voor het gemak heb je mijn eerste berichtje maar overgeslagen? Daarin staat dat ik namelijk helemaal niet eens meewil op schoolreis. Mijn kinderen zitten tus -tot mijn grote tevredenheid, van de school én van de kinderen- bij een andere ouder in het groepje... Maar dat is vast ook zo'n fijn voorbeeld, met ook het eigen kind in het groepje.

Efteling

Ik vraag me wel af waaarom er zpveel ouders nodigden zikn?

Mijn laatste schoolreisje in de Efteling had ik gewoon samen met mijn duo-collega groep 4 onder mijn hoede. Veel gezelliger als met kleine groepjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2009 om 17:48

Dirksmama

Ik weet er niet veel van, maar is het niet zo dat zo weinig toezicht eigenlijk helemaal niet mag? Ik weet niet beter dan dat op een x aantal leerlingen een x aantal toezicht aanwezig moet zijn.

Bastet

Bastet

31-05-2009 om 20:26

Kind niet in eigen groepje

Ik heb nooit mijn eigen kind in mijn groep gehad.Evengoed vind ik het best leuk.Bij kleuters heb je er vier a vijf,bij groep 3,4 en 5 zes kinderen.Daarboven mogen kinderen op eigen gelegenheid,met toezicht op afstand.
Groetjes,Bastet

Tango

Tango

31-05-2009 om 22:32

Tjonge

Wat een reacties op mijn verhaal. Enne Jetteke, het heeft niets te maken met het loslaten van mijn kind. Zoals anderen al schreven gaat het bij een schoolreisje om het plezier van de kinderen en plezier had mijn dochter dus niet. Ik vind het op zich echt geen probleem om niet mijn eigen kind in het groepje te hebben, als dit maar van te voren aan ouders en kinderen wordt medegedeeld. En dat was dus in ons geval niet zo.

Nasha 1st

Nasha 1st

01-06-2009 om 20:01

Proest...

door dit draadje heb ik vannacht nachtmerries gehad over schoolreisjes en kinderen die overal maar heenlopen en niet luisteren.....misschien moet ik toch maar niet mee ))

Pollewop

Pollewop

02-06-2009 om 12:07

Hoi

Toen de kinderen in de lagere groepen zaten heb ik me nooit opgegeven voor het schoolreisje, geen haar op mijn hoofd die daar aan moest denken. Het leek mij veel leuker om eens met groep 6 en 7 mee te gaan, die gaan ook niet naar een pretpark maar wadlopen of kanoën, die doen echt actieve dingen.
Iemand hier noemde het feit dat er een ouder achter de bus aanreed. Dat vind ik ook een hele goede, doen ze hier ook niet en vorig jaar tijdens het wadlopen is er 1 meisje in een zeeegel of iets dergelijks gaan staan. Ze werd aan het einde van de dag weer bij haar moeder afgeleverd met het verhaal wat er gebeurd was. Niemand die iets had gedaan, er zat notabene een vader bij met een medische opleiding! Het meisje is in maart aan haar voet geopereerd als gevolg van het ongelukje. Lijkt mij ook een goede reden om een extra ouder met auto mee te laten gaan.

lukke

lukke

02-06-2009 om 22:11

Niet eerlijk

Ik vind het helemaal niet eerlijk klinken. Ik zou het ook aankaarten. Bij onze school willen altijd veel te weinig ouders mee, maar als meer willen moet iedereen toch kans maken?

Lastig

Het is wel logisch dat naast de leerkrachten en stagiaires, de OR meegaat. Mocht er dan nog een tekort zijn dan overlegt de schoolreiscommissie met de directie over wie er gevraagd wordt, vaak eerst de MR. Maar dat is niet zo vaak nodig.
Het is heel lastig om te zeggen dat "iedereen een kans moet maken", er zijn ook ouders die niet helpen, moeten die net zoveel kans krijgen?

Nely

Nely

03-06-2009 om 22:19

Tja

zelf ben ik lid van de ouderraad maar zou het toch niet eerlijk vinden als ik, om die reden, elk jaar mee zou mogen. Er zijn nog zoveel anderen die graag mee willen en wellicht nog vaker met iets helpen dan ik. Ook zou ik absoluut niet willen bepalen welke ouder er wél of juist niet mee mag. Overblijfouders mogen van mij ook mee, die staan zo vaak klaar voor de kinderen maar vallen toch vaak buiten de boot.

Klopt

Voor overblijfouders heb ik ook altijd extra respect geloof ik Ga er maar aanstaan! Maar vaak redden wij het met leerkrachten, stagiaires en de OR.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2009 om 11:05

Aan een kant is het wel duidelijk, zit je niet in de OR dan ga je niet mee met schoolreisje. Ik zou het geaccepteerd hebben.
Ik ben in mijn basisschool carrière (als de moeder van ...) een stuk of 3 keer gevraagd bij een uitstapje, waarvan 2 een schoolreisje. 2 Keer was bij een uitstapje van een klas waar geen kind van mij in zat. Gewoon omdat ik bij de school of die klas betrokken was voor het een en ander. Ik zou het niet gemist hebben als ik niet gevraagd was, maar ik voelde me beslist wel gevleid. Persoonlijk vind ik dat je je wel een beetje laat kennen als je zo'n uitnodiging afslaat omdat je eigen kind niet mee is. En dat is meteen waar het om draait denk ik. Er zijn toch veel ouders die belangeloos helpen op school, waarom zouden die een stap opzij moeten doen voor ouders die nooit wat doen. Dus als er een soort 'beloningssysteem' op een school wordt gehanteerd vind ik dat heel eerlijk. Maar op zich vind ik het 'probleem' zo onbelangrijk dat ik er werkelijk niet wakker van gelegen had als er gewoon geloot was, of alleen OR leden meegemogen hadden. Dan was dát normaal geweest.

mirreke

mirreke

04-06-2009 om 11:28

Een 'beloningsysteem' vind ik nou net weer

heel oneerlijk. Je weet nooit waarom iemand wel of niet veel meehelpt, of kan meehelpen.
Schoolreisjes bij ons vroeger: iedereen kon zich aanmelden, en dan werd er geloot. De laatste twee jaar werd het wat ondoorzichtiger en is er flink gemopperd. Nieuwe regel: iedereen kan aanmelden, dan wordt er geloot. Als je het vorig jaar ook mee was kan je dit jaar niet mee, tenzij er niet genoeg aanmeldingen zijn. School moet dus wel een soort administratie bijhouden.
Oh, en er werd eerst nog een regel gehanteerd, 1x per jaar. Dus als ik met oudste meemocht, mocht ik niet meer met de anderen meeloten. Dat heb ik aangekaart en het is ook veranderd. Het geldt nu per kind.
Loten vind ik het eerlijkst. Mensen uit de OR belonen omdat ze toevallig in de OR zitten vind ik net zoiets als ambtenaren of leden van een bestuur snoepreisjes of cadeautjes aanbieden. Dat mag ook niet en valt onder omkoperij zelfs.

Pollewop

Pollewop

04-06-2009 om 11:37

Geerke

Als ik je bericht zo lees dan denk ik dat jullie OR-leden gekozen worden nadat ze zichzelf hebben kunnen opgeven? Hier is het zo dat je gevraagd moet worden door een zittend lid dat afscheid gaat nemen, het is dus een gunst als je in de OR mag zitten. En dat is iets waar ik van baal, het gros van de ouders krijgt bij voorbaat al geen kans om mee te gaan omdat ze nooit maar dan ook nooit gevraagd zullen worden voor de OR. Mij zullen ze ook nooit vragen, zit er ook niet op te wachten trouwens, mijn kwaliteiten liggen ergens anders.

Pollewop

Pollewop

04-06-2009 om 11:38

Kaaskopje

Ook bij ons is de regel dat je kind niet bij je in het groepje zit, vind ik helemaal geen probleem. Ik wil het alle kinderen naar de zin maken, en niet alleen mijn eigen. Ik zou zelfs wel als eerste-hulp-ouder met mijn autootje achter de bus aan kachelen, als ik daarmee kan zorgen dat alle kinderen een leuke dag hebben.
Het gaat mij eigenlijk meer om het feit dat ik, en vele andere ouders met mij, nooit een kans zullen maken om mee te kunnen. En dat vind ik dus niet eerlijk! De Or ronselt wel elke keer ouders als er wat gedaan moet worden, pietenmorgen koekjesbakken kerstdiner enz, maar ze geeft deze ouders nooit een kans om ook eens met het schoolreisje mee te gaan. Waarom niet gewoon eens zeggen: Goh de moeder van Pietje geeft zich elke keer als we mensen nodig zijn, laten we haar eens vragen?

mee1977

mee1977

04-06-2009 om 14:05

Afgelopen dinsdag

is onze (school kinderen) op schoolreis geweest. Er zijn leden van de or meegeweest, maar ook hulpouders. Veelal moeders die regelmatig helpen met activiteiten.
Ook een moeder die niet gauw ergens mee kan helpen omdat ze 4 dagen per week werk, maar dan wel op haar vrije dag, als het dan soms zo uitkom kinderen uit een andere groep brengt en haalt met een activiteit. Maar goed dit terzijde.
Nou (zit zelf in or) waren er 2 moeders (beide niet werkend, niet ziek, gewoon nooit zin(dit weet ik omdat ik ze zelf regelmatig spreek)) En die willen nooit, maar dan echt nooit ergens mee helpen.. Ik en leerkrachten ook hebben ze al verschillende keren benaderd en het is altijd nee, of een enkele keer dat ze wel toe zeiden maar niet kwamen. En die 2 waren dus nu gepikeerd dat hun niet gevraagt waren om mee te gaan..
Ja sorry hoor dan vraag ik je. Wij hebben een volgorde waarin ouders worden meegevraagt (veel or leden bedanken vriendelijk) dus als we(lees de leerkrachten) dan de hulpouders ook allemaal hebben gevraagt en dan is er nog niet genoeg, dan worden ouders gevraagt die minder/weinig voor de school doen, maar dan word er wel gekeken waarom iemand minder/weinig/niets voor de school doet.. Is dat omdat ze niet kunnen om welke reden dan ook, of omdat ze het allemaal wel prima vinden, maar wel om het hardst lopen te brullen op het plein, over wat er allemaal niet deugd.
Nou die twee moeders waren dus boos, nou eerlijk gezegt kan ik daar dan niet mee zitten..

Ohh en 1 van die moeders, is 3 jaar geleden wel meegeweest op schoolreis en dat was dus geen prettige ervaring.. Ze ging mee met groep 3, naar een dierentuin, ze ging direct naar de de speeltuin met "haar" kindjes, er werd dan nog wel gekeken naar dieren die ze daarbij voorbij liepen. Daar is ze op een bankje neer geploft met haar telefoon en heeft daar dus ongeveer 2 uur gezetten.. Toen moesten we verzamelen voor het eten, en ja toen waren er dus kinderen bij die naar de juf liepen om te vragen of ze nou ook bij de dieren mochten kijken.. Juf heeft met die moeder gesproken, en toen was ze ook beledigd, ze hadden toch leuk gespeeld??!!!! De juf heeft terplekke besloten haar groepje samen te voegen met die van die moeder, en zo heeft ze die moeder aangestuurd, lees: mee op sleeptouw genoemen..
Ik denk dat geen enkele leerkracht haar meer mee zal vragen, maar nu wel boos zijn en afgeven, omdat zij nooit meegevraagt wordt.

Zomersproet

Zomersproet

04-06-2009 om 14:26

Pfffff

Als ik zo alle berichtjes lees dan blijf ik er bij dat loten gewoon het meeste voor de hand liggend is. Geen gezeur want het lot bepaald.

Wat een gezeur, "kijken welke ouder met meest doet en dei vragen". Hoe ga je dat doen dan? Wordt alles genoteerd in een boek? Ik vind het belachlijk. En dat een leraar dit ook met andere ouders overlegd. Nou ja zeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.