Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ouders en verplichtingen op het vo

O, ik lees net je bovenstaande bericht. Nou, zo verplicht was het dan dus toch niet. Prima zo.

Lizzyliz schreef op 16-10-2025 om 13:40:

O, ik lees net je bovenstaande bericht. Nou, zo verplicht was het dan dus toch niet. Prima zo.

Maar dan weer iets minder prima dat de school toch "verplicht" in de mail zet, terwijl het toch ook mogelijk was geweest om te schrijven "wij gaan ervan uit dat u komt, maar als u daaraan geen behoefte hebt, wilt u zich dan alstublieft afmelden" of woorden van vergelijkbare strekking. 

Mijn dochter zit nu in 6 vwo. Ik ga altijd braaf naar de rapportgesprekken omdat ik dacht dat dat 'moest'. Soms moest kind ook iets presenteren, waar ze de pest aan heeft, en wat uiteindelijk altijd uitdraait op een oefening in "hoe zorg ik dat zo snel mogelijk alle noodzakelijke vinkjes worden gezet" (toegegeven, een nuttige vaardigheid in het latere leven). 

Pas bij het laatste gesprek in het vorige schooljaar (5 vwo dus) werd er expliciet bericht dat als je geen behoefte had aan een gesprek, je dat ook niet hoefde in te plannen. Toevallig was dat net ongeveer de enige keer dat ik de mentor wel wilde spreken, dus toen moest ik daadwerkelijk gaan

Maar scholen zouden zichzelf en ouders en leerlingen dus werk kunnen besparen door kritisch na te denken: welke gesprekken zijn echt essentieel, en welke kunnen op basis van aanvraag (hetzij door de school, hetzij door ouder of leerling)? En dan de communicatie daarop afstemmen.

yasmijn27 schreef op 16-10-2025 om 13:36:

Nou, ik kreeg net een vriendelijke mail terug van de mentor.
Dat ze het heel begrijpelijk vond dat wij niet meedoen hieraan gezien het leerjaar en het feit dat kind de boel wel op orde lijkt te hebben.
Het hoeft dus helemaal niet. Of ze hebben gewoon geen zin in gedoe, net als ik

Dit zuig je uit je duim . Zin of onzin van een driehoeksgesprek heeft helemaal niets te maken met of het goed gaat met een leerling. 

yasmijn27

yasmijn27

16-10-2025 om 16:33 Topicstarter

Agen schreef op 16-10-2025 om 16:06:

[..]

Dit zuig je uit je duim . Zin of onzin van een driehoeksgesprek heeft helemaal niets te maken met of het goed gaat met een leerling.

Nee, maar dat wij niet willen komen omdat het goed gaat met ons kind is blijkbaar heel begrijpelijk.

Rare reactie zeg. 

yasmijn27 schreef op 14-10-2025 om 23:28:

[..]

Wat een rare reactie!

Ik vind jouw reactie juist heel raar.

Het is je kind. Toon interesse, belangstelling en spring voor een keer over je eigen schaduw. Niks mis mee.

interesse tonen doet ze thuis. Je doet net alsof ouders de leraren een plezier doen door te komen. Zij zijn ‘s avonds ook liever thuis bij vrouw en kinderen. 

Annaniem2023 schreef op 16-10-2025 om 22:25:

interesse tonen doet ze thuis. Je doet net alsof ouders de leraren een plezier doen door te komen. Zij zijn ‘s avonds ook liever thuis bij vrouw en kinderen.

Ik vond het altijd wel leuk om te zien hoe mijn kind in een andere omgeving is waar ik normaal niet bij ben.

Een soort neem je familie mee naar je werk dag.

Ik zag mijn zoon vrij intensief want mama taxi naar sport minimaal 5 dagen per week, een tijdlang 2x per dag. Dus daar kende ik hem wel.

Maar op school? Nee dat niet en toch is dat ook een belangrijk deel van hun leven waar ze andere skils laten zien dan thuis of bij sport.

IMI-x2 schreef op 16-10-2025 om 10:51:

[..]

Nee daar reageerde je niet op, je vroeg onder welke steen ik leefde.

Ja het is gedoe. Juist daarom mijn tip!

Goed lezen, ik schreef "stad/steden", omdat ik in mijn omgeving zie dat heel vroeg inschrijven bij de stichting Studentenhuisvesting (en equivalenten daarvan) in diverse steden de sleutel tot een betaalbare kamer aan het begin van de studie kan zijn.

Dus de zoon van TO moet niet anderhalfjaar wachten, maar zich NU inschrijven, desnoods in drie steden. Dat was mijn boodschap.

En nu ben ik klaar met dit onderwerp.

Even hier op reageren.  Zowel bij mijn zoon als dochter ( andere studentenstad) wordt er altijd geloot voor studentenkamers vanuit een stichting.  Inschrijftijd maakt niks uit een ook niet welk jaar iemand studeert.  Ik heb nog nooit gehoord vaag eerste jaars voorrang.  

Kimdekim schreef op 17-10-2025 om 07:44:

[..]

Even hier op reageren. Zowel bij mijn zoon als dochter ( andere studentenstad) wordt er altijd geloot voor studentenkamers vanuit een stichting. Inschrijftijd maakt niks uit een ook niet welk jaar iemand studeert. Ik heb nog nooit gehoord vaag eerste jaars voorrang.

In Amsterdan is er eerstejaarsvoorrang: vanaf juli is een deel van de kamers die Lieven de Key verhuurt (zij verhuren het kamerbestand van voormalige Studentenhuisvesting) alleen bestemd voor eerstejaars. Als je dan voldoende inschrijvingstijd hebt, ben je snel aan de beurt, en zonder hospiteren. Wij wisten dit van een nichtje en bij ons heeft het gewerkt. Ik geef het maar mee.

Een klein deel van de kamers wordt ook verloot, zo maken studenten met minder inschrijvingstijd ook kans. Is dat misschien wat jouw kinderen bedoelen?

Bij Lieven de Key is inschrijvingstijd wel relevant, ook bij de kamers zonder eerstejaarsvoorrang. In Groningen toch ook? Ik heb zelfs nog nooit gehoord dat het bij Studentenhuisvesting niet relevant was.

Delft heeft ook een regeling voor eerstejaars weet ik van een nichtje, maar daar ken ik de details niet van.

Laat je kind het uitzoeken als die op kamers wil, niet alleen googelen, ook overal navragen, vooral bij studenten die al in die stad wonen. Als je in juni pas gaat zoeken om in augustus/september op kamers te gaan, ben je behoorlijk laat, misschien al te laat.

In Wageningen krijgen eerstejaars ook de eerste maanden voorrang en er zijn wel eens kamers via loting. Maar de meesten gaan op inschrijfduur. En soms zit er één bij waarbij de eerste 20 reageerders mogen hospiteren.
Dit is dan via een woningbouwvereniging. Er zijn natuurlijk ook veel privé-studentenhuizen, daarbij moet je wel hospiteren.

Mischa83 schreef op 15-10-2025 om 21:43:

Ben het wel eens dat (overmatige) bemoeienis niet goed is, heb zelf ook de Magisterapp van mn telefoon verwijderd.
Grappig dat je zegt wel naar de algemene infoavond te gaan en niet naar het mentorgesprek, ikzelf doe het precies andersom. Die algemene info geloof ik wel, ik hoor 't wel van mn kinderen als ik iets moet weten. Maar mentorgesprek ga ik (we) wel heen. Voelt soms idd niet nodig, maar ik doe het ook alleen om aan mn kinderen te laten zien dat ze belangrijk voor me zijn. Maar ik snap dat als jij en zoon deze behoefte niet hebben of dit anders invullen, je deze 'verplichte' gesprekken overslaat. Zeker als alles gewoon lekker loopt op school. En inderdaad, hij is ook al 17.

Knappe zoon van 17 die laat merken dat hij het wel belangrijk vindt dat zijn ouders gaan, als zijn ouders super hard schreeuwen het maar onzin te vinden. 

Ik had ook nooit issues op school. Mijn moeder ging wel al die ouderavonden af. In die tijd was ik daar niet bij. Maar het voelt op zich wel fijn dat je ouders belangstelling hebben in zo'n groot deel van je leven. En niet alleen aan de keukentafel. 

Nou zeg Yasmijn word wel heel hard aangepakt hier. Hier ben ik na de eerste keer 3 hoeksgesprek ( VO) ( heette toen nog startgesprek geloof ik) wel afgehaakt. 

Dochter kreeg paar a 4tjes die ze thuis moest invullen. Over welke leerdoelen ze had, waar ze moeite mee had en wat ze nodig had. 
Had ze netjes ingevuld, aangegeven dat ze graag extra hulp wilde met rekenen. Mentor zette alles in computer en eindresultaat was dat dochter zelf meer haar hand op moest steken bij leerkracht van rekenen. Meer was het niet. 

Gedurende het schooljaar haakte dochter met rekenen al af want leerkracht had geen tijd voor wat extra aandacht voor vragen over rekenen.

Ik had eigenlijk aan eind schooljaar wel een evaluatie verwacht omdat dochter ook leerdoelen moest aangeven bij dit gesprek.

Niks geen evaluatie gehad dus dochter en ik vonden het achteraf zonde van onze tijd. Zijn ook niet meer geweest.

Misschien kwam het omdat het toen nog in de kinderschoenen stond maar de 10 minuten gesprekken vond ik veel fijner. Toen had ik veel meer het idee dat kind gezien werd, dat had ik bij driehoeksgesprek helemaal niet.

Misschien werkt het voor sommige ouders en kinderen wel maar dat er hier gesteld word dat Yasmijn niet betrokken zou zijn is natuurlijk onzin. 

En soms is het heel goed om die, tot dan toe onbekende mentor, eens te leren kennen.

Ouders spelen op het voortgezet onderwijs nog steeds een belangrijke rol. Ze hoeven niet overal bij te zijn, maar betrokken blijven bij huiswerk, keuzes en welzijn van hun kind is belangrijk. Goede communicatie met de school helpt om samen het beste uit de leerling te halen.

Wat een ontzettend ongeëmancipeerd/ouderwets antwoord formuleer je hier. De meeste mensen in het onderwijs ZIJN vrouw. En ja, sommigen zijn gay en hebben vrouw en kinderen, maar dat is een klein percentage.

Als ik naar mezelf en mijn collega's kijk heb ik de indruk dat het inderdaad zo is dat leraren er de voorkeur aan geven dat ouders wel komen ja. Avonden af en toe horen nu eenmaal bij het werk. En vaak vinden die gesprekken ook middag/einde middag begin avond plaats. Is te doen.

Het is vaak heel verrijkend om een leerling met zijn of haar ouders te spreken!

En zelfs kleine dingen bespreken kan helpend zijn. Er wordt ergens een voorbeeld gegeven dat een leerling uiteindelijk vaker om hulp moet gaan vragen. Een goede leraar die dat leest zal zo'n kind toch eerder in de gaten houden en de ruimte geven voor vragen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.