Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ouders niet blij met studiekeuze, wat vinden jullie?

Beste ouders,

Ik zit op het moment in 5 VWO met een NT profiel. V6 komt steeds dichterbij, wat ook weer betekend dat ik een studiekeuze moet gaan maken. Hierbij mijn probleem: Ik heb altijd al interesse gehad in economie (ben er ook in mijn vrije tijd veel mee bezig) en politiek (meegedaan aan verschillende activiteiten en ook lid van een stichting), en heb op het moment ook veel interesse in de studie IBA (International Business Administration).

Echter willen mijn ouders niet dat ik een economische studie ga doen, maar liever geneeskunde/tandheelkunde of iets technisch (profielkeuze was ook door ouders eigenlijk gemaakt, maargoed). Ze hebben aangegeven dat ze weten dat ik het kan en dat ze erg teleurgesteld zouden zijn als ik zo'n keuze zou maken. Ik heb een goede band met mijn ouders, maar ik weet zelf ook dat ze het helemaal niet leuk gaan vinden als ik IBA zou gaan studeren en dat ik zonder hun support ook mezelf erg leeg zal voelen . 

Op het moment sta ik 2 onvoldoendes, waarvan 1 voor wiskunde b. Ik wil eigenlijk als het kan wisselen naar wiskunde a, om zo tenminste een goede gemiddelde te hebben. Maar dit betekent wel dat ik mijn opties naar een technische studies sluit.

Ik zit hier erg mee en ik heb geen idee wat ik moet doen. 

Dus beste ouders, ik zou graag willen weten wat jullie mening hierover is en wat ik het beste kan doen. Alvast bedankt voor jullie bijdrage.


Dus ouders wat nu ?
Niet naar ons luisteren en niet naar je ouders luisteren. Je hebt de leeftijd om
Zelf keuzes te maken . Doe wat je leuk lijkt .

het heeft totaal geen zin om ongemotiveerd geneeskunde of tandheelkunde te gaan studeren omdat je je ouders niet wil teleurstellen. Recept voor ongelukkig leven.  Kies een studie waar je energie van krijgt!  

Je gaat toch geen studie volgen omdat je ouders dat willen? Kom op zeg, het is jouw leven, maak je eigen keuzes en volg je hart. 

Jij moet die studie gaan doen en er werk mee gaan doen. Je hebt de leeftijd om zelf keuzes te gaan maken. Ik zou niet graag een dokter of tandarts hebben die dat beroep doet omdat zijn ouders dat graag wilden. Het nadeel van dergelijke studies is ook dat ze opleiden voor één specifiek beroep. Bij economie, politicologie, dat soort studies is dat anders. Dat is algemener en breder, waardoor je niet vast zit aan één specifiek beroep.

Uiteindelijk moet jij zelf de beslissing maken en kiezen voor jouw toekomst. Kun je het hier op school met je mentor of decaan over hebben?

Ik heb mijn kinderen aangeraden vooral een studie te kiezen die ze interessant vinden. Alleen dan vind je de motivatie om 4 jaar lang hard te werken en goede resultaten te boeken. Dus volg je hart ga voor een economische of politieke richting.

Je bent niet geboren om je ouders gelukkig te maken. Je hoort je eigen pad te volgen, ook als je ouders iets anders voor je gehoopt hadden.
Natuurlijk zou je hun advies ter overweging kunnen nemen en meenemen in je besluit, maar jij moet de keuze maken en het is niet bepaald dat je een belachelijk voorstel hebt.
Mijn kinderen zijn er niet in 1 rechte lijn gekomen, maar wel hun eigen lijn.

Roos55 schreef op 23-04-2023 om 20:42:

Dus ouders wat nu ?
Niet naar ons luisteren en niet naar je ouders luisteren. Je hebt de leeftijd om
Zelf keuzes te maken . Doe wat je leuk lijkt .

Precies! Lekker doen wat jij leuk vindt en je ouders zouden je daarin niet meer moeten willen sturen. 

Je maakt je eigen keuzes natuurlijk. In mijn werk begeleid ik mensen die na hun 40e eindelijk zelf hun keuzes durven te maken omdat ze op hun 18e tandheelkunde of rechten of iets deftigs op kantoor moesten van hun ouders. Ik zeg: niet doen! Wees blij dat je weet wat je wil

Je moet vooral doen wat jij leuk vindt, niet wat jouw ouders leuk vinden.
Een NT-profiel kan overigens niet met wiskunde A, dat is bij een NG-profiel wel mogelijk. Heb je nu een dubbel profiel (NT/NG)?

Jij moet de studie doen, niet je ouders. 

Mijn kind heeft eerst een studie gedaan wat het toch niet was. (Door kind zelf gekozen hè). Uiteindelijk overgestapt naar een andere studie en mijn kind is zo weer zichzelf. Gaat met plezier naar school en gaat ervoor! En dat vind ik als ouder het belangrijkste!

Een technische wo-studie met een onvoldoende voor wiskunde B op het vwo gaat heel moeilijk worden als je hem staat ondanks dat je goed je best doet.

Dus dat is een reële insteek voor een gesprek naast jouw eigen voorkeur voor de studie economie.

Wat lastig voor je! Als je aan je ouders duidelijk maakt dat dit echt is wat je wil, zouden zij zich dan erbij neerleggen? Ik denk dat je je hart moet volgen, want je wordt niet gelukkig van een studie die niet je keuze is. Ik denk wel dat je niet meer kunt wisselen van wiskunde b naar a. Bij mijn kind op school kan dat alleen als je blijft zitten in je voorexamenjaar. 
Het is tijd om je eigen pad te gaan volgen, maar het is wel heel moeilijk als je je ouders daar niet in meekrijgt. Zijn er andere volwassenen waarmee je het hierover kunt hebben? Je mentor, opa/oma of oom/tante. Misschien kunnen die ook met je ouders praten?

Het is nou niet alsof de keuze is geneeskunde of een pretstudie. Het klinkt alsof je wel serieuze plannen hebt. Weet je waarom je ouders graag willen dat je die kant op gaat? Was je daar vroeger wel enthousiast over?

Ik heb dit studie gebeuren met ouders zelf gezien bij vriendinnen, en die werden daar doodongelukkig van. Het halen van een diploma is al een hele prestatie! In de economische hoek is altijd goed werk te vinden, en je bent hier geïnteresseerd in, ik zou dus een kiezen in die hoek als ik jou was. Een zwaar technische opleiding als je moeite hebt met wis b zou ik afraden, maar zo zit jij er ook in.


De basis is: jij moet nog je hele leven werken, jouw leven leven. Als jouw ouders perse een andere opleiding willen moeten ze zelf maar geneeskunde /tandheelkunde volgen en dat proberen te halen. Kennelijk proberen ze meer jouw levenspad te bewandelen in plaats jou te ondersteunen om dit zelf te doen. Zelf heb ik in mijn omgeving gezien dat ouders dit doen wanneer ze zelf veel spijt hebben van hun keuzes in school en het leven, en denken jou te behoeden van iets.


Hiermee bedoel ik niet dat je ouders je niet kunnen helpen, mijn moeder had praktisch mijn studie voor mij gevonden toen ik haar had gevraagd om hulp. Mijn ouders heeft het nooit geboeid welke studie ik koos, helemaal omdat ik een familielid heb die een vroegtijdig schoolverlater is.


Iniedergeval zou ik als ik jou was gelijk iemand zoeken om mee te praten om dit aan te kaarten, want zelf vind ik het wel erg heftig hoe erg je ouders zitten op het schoolprofiel en je studie. Een vertrouwenspersoon zou je mogelijk kunnen helpen met deze kwestie. Een goede vriendin had dit namelijk ook met haar ouders, en ze ging in gymnasium 6 heel erg achteruit mentaal daardoor. Toen heeft haar mentor haar ouders uitgenodigd op gesprek en verteld wat dit doet met hun kind. Dit was echt nodig omdat haar ouders het niet van haar aannamen.


Dus: Dit is een serieus probleem, het is jouw leven. Jouw ouders mogen natuurlijk hun mening geven en helpen, maar dat is dit niet meer. Zorg aub voor veel support in VWO 6. Ik zeg niet dat je slechte ouders hebt, maar soms doe je gewoon stomme dingen waar je later spijt van krijgt, en ook als goede ouder kan je soms dingen doen waar je later niet achter staat.


Veel liefde en succes gewenst 


waarom willen je ouders dat je voor techniek/medisch kiest? Als het om baankansen oid gaat: dat heb je ook met bedijfskunde. Het belangrijkst is dat je gemotiveerd bent om de  gekozen studie af te kunnen ronden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.