Tarole
23-03-2010 om 09:38
Paasontbijt
Naar aanleiding van het bovenstaande draadje: Waarom vinden zoveel ouders het toch zo vervelend om een paasontbijt te maken? Bij mijn oudste kinderen wordt dit al jaren gedaan. Het is net als bij Sinterklaas ze trekken lootjes en maken iets voor een ander kind. Dat vinden ze spannend en leuk. Is de jaarlijkste Sinterklaas surprise ook een probleem of ligt dat anders?

vlinder72
24-03-2010 om 08:47
Tja, pelle
Daar noem je een bedrag. Hier is de ouderbijdrage inclusief schoolreisje 50 euro. En wij vragen geen extra bijdrages voor cadeautjes voor de juf of het sinterklaas cadeau. Alleen een paar broodjes met pasen. Erg hè? Oh, en als ouders het vergeten dan is dat niet erg hoor. Kinderen worden nooit uitgesloten. Maar ik neem aan dat jij ook in de ouderraad zit want je hebt wel heel goede ideeën.

Pippin
24-03-2010 om 08:58
Vlinder
Wij hebben een gezamelijke paaslunch. Georganiseerd door de ouderraad. De ouders mogen ook komen. (weer een verplichting, want dat willen de kinderen natuurlijk wel heel erg graag. Het is echt sneu als je ouders en dan niet zijn) De ouderbijdrage gaat er niet van omhoog, want elk kind neemt iets mee. Een zak suiker, een pak matzes etc.
Het is wel heel veel werk. Dat snap ik wel. Het is altijd matig gezellig.
Het lijkt mij afschuwelijk om lid van de ouderraad te zijn. Ik snap niet dat er altijd weer mensen zijn die dat willen doen. Ik doe best wel vrijwilligerswerk, maar de ouderraad bij ons op school is een soort van cateringorganisatie. Brrr.
Maar goed, daar hebben die mensen zelf voor gekozen.
Maar van mij, en van mijn kinderen hoeven die cateringactiviteiten allemaal niet. Als we tijdens de inloopavonden geen drinken krijgen, maakt ons dat echt niet uit. Meestal vinden mijn kinderen het drinken van de ouderraad toch heel erg vies.

Balletmama76
24-03-2010 om 09:38
Gezond paasontbijt
Ik heb een specialiteit, die op kerstdiners altijd op gaat, muffins met Oreos erin verwerkt.
In ieder geval heb ik een keer aangeboden, deze ook voor het paasontbijt te maken, maar het werd afgekeurt, omdat toen een gezond paasontbijt helemaal hip was bij de juf.
Bij de volgende kerstdiner vroegen ze dan weer of ik mijn muffins kon maken. Ik heb het dan maar gedaan, maar vroeg me toch af, waarom het paasontbijt gezond moet zijn en het kerstdiner niet? Beetje hypocriet, want juist rond de kerst eten mensen al zoveel vet eten?
Voor het kerstdiner kon ik ivm werkdrukkte niks bijdragen, dus ik ga maar vragen, of ze een lading muffins nodig hebben voor de paasviering. Misschien is mijn nieuwe bananenbrood-muffin recept wel voedingstechnisch verantwoordt genoeg? We zullen het zien. Ik ga het aanbieden, maar als het niet goed genoeg is, hebben ze gewoon pech.
Hier maken de ouders wel het paasontbijt klaar, maar het wordt net zo gedaan als bij het kerstdiner, dat ouders iets bijdragen aan het groep-buffet. Er zijn altijd suggesties zoals eieren, maar je kan ook eigene ideen aanleveren. Als het maar zelfst gemaakt is en "hartig" of met fruit/groenten. Voor een of andere redenen gaan ze ervan uit, dat alles wat hartig is of met fruit/groenten, gezond is...
En Sinterklaas-surprises knutselen vindt ik gewoon verschrikkelijk en laat het altijd aan manlief over. Ik heb namelijk geen creatieve bot in mijn lijf. Knutselen vindt ik überhaupt al verschrikkelijk...

dirksmama
24-03-2010 om 10:23
Omdat het niets met pasen te mken heeft
Met Pasen herdenken we de opstanding van Jezus.
Ik zie werkelijk niet wat in elkaargeknutselde ontbijtjes voor verdieping leveren aan het herdenken daarvan.

Primavera
24-03-2010 om 11:12
Daar zeg je wat dirksmamma
Het zou meer van Paasgevoel spreken als je zou besluiten om die dag een kind eens een ontbijt te gunnen wat het anders niet zou hebben. Een briefje in de trend van:"Vanwege het Paasgevoel hebben we besloten om het geld, wat we anders aan een speciaal besteld ontbijt van een klasgenoot die alle dagen kan ontbijten wat ze wil zouden uitgeven, te schenken aan een kind in een arm land wat vaak helemaal geen ontbijt heeft en er dan samen met het hele gezin een week van kan ontbijten"
En nou maar hoop dat ik hiermee niet de aftrap heb gegeven voor een (knullige) verplichte goede-Paas-doelen-actie van scholen
Groeten Primavera

IngridT
24-03-2010 om 11:12
Hmm,,op die toer (dirksmama)
denk ik eerlijk gezegd dat het schoolkerstdiner op onze openbare basisschool ook eerder een feestelijke maaltijd is dan dat het nou echt verdieping brengt in het beleven van de kerstgedachte.
Op zich kan ik daar best mee leven hoor, daar niet van....maar als ze aan iedere christelijke feestdag een thuisgefrobelde feestmaaltijd zouden koppelen zou ik wel gaan sputteren...

vlinder72
24-03-2010 om 11:16
Oh, oh, primavera
Ik zie nu een schoenendoos voor me. Beplakt met geel papier. Vol getekent en geplakt met kuikentjes en eitjes en die doos moeten wij als ouders dan vol met allemaal heel handige spulletjes zoals zeep, pennen en schriften om naar arme kindjes in Afrika te sturen. Je wordt bedankt : ).
En voor Dirksmama. Bij ons lezen ze echt voor uit de bijbel tijdens de paaslunch.

vlinder72
24-03-2010 om 11:17
Oeps
Foutjes. Getekent moet natuurlijk getekend zijn. En wij moeten de doos vol stoppen. Sorry.

Primavera
24-03-2010 om 12:18
Lol, vlinder
Graag gedaan
Vergeet de paas-servetring niet om erbij in te pakken
Primavera

Nasha 1st
24-03-2010 om 13:49
Zo bellatrix...
wat een vooroordeel.....ik ben een werkende moeder (24 uur) en zit daarnaast in de ouderraad van de school van jongste 2. In de oudercommissie van de opvang van de kinderen. En ook nog in het ouderplatform op het Speciaal Onderwijs van oudste. allemaal vrijwillig. En bijna al mijn mede-leden werken zelf ook buitenshuis....Ik voel me ook niet verheven boven moeders. Maar ik heb wel zoiets, als je commentaar hebt op dingen, stap dan zelf erin, dan kun je meebeslissen!!

Balletmama76
24-03-2010 om 14:53
Ingridt...
"Op zich kan ik daar best mee leven hoor, daar niet van....maar als ze aan iedere christelijke feestdag een thuisgefrobelde feestmaaltijd zouden koppelen zou ik wel gaan sputteren..."
Hmmm, waarom eigentlijk alleen maar christelijke feesten? Ik zie een OR zonder problemen een "eind van de ramadan"-feestje organisieren, waar iederen dan halal eten moet meebrengen...
*gaat alvast naar de AH om wat vegetarische marrokkaanse schijven te halen voor het geval dat...*
Bij ons (openbare basisschool) heet het trouwens ook "Paasontbijt" en "Kerstdiner".

Vic
24-03-2010 om 15:48
Let op
Als in de brief aan de ouders staat dat je een versierde schoenendoos moet leveren, met het ontbijtje van het lijstje, bedoelen ze dat je je allerbeste knutselwerk op de doos moet loslaten. Liefst helemaal geen doos, maar een leuk rieten mandje. En niet alleen twee croissantjes en een pakje jus d'oranges, maar ook nog chocolade-eitjes, van die kleine gele kuikentjes en paasservetten erbij doen. De allereerste keer dat ik zo'n brief kreeg heb ik braaf gedaan wat op het lijstje stond, met als gevolg dat het kindje dat het kreeg er wel erg bekaaid vanaf kwam met alleen haar ontbijtje in een versierde doos.

dirksmama
24-03-2010 om 16:40
Verband
Didi68 schreef:"
'Met Pasen herdenken we de opstanding van Jezus.
Ik zie werkelijk niet wat in elkaargeknutselde ontbijtjes voor verdieping leveren aan het herdenken daarvan.'
What's in a name. Bij ons op school noemen ze het lente-ontbijt, mag het dan wel? "
Kun je me dan het verband tussen de lente en een beplakte schoenendoos met worstenbroodje en individueel verpakte hagelslagjes uitleggen?

dirksmama
24-03-2010 om 16:50
Ontontbijt
Primavera:"
Het zou meer van Paasgevoel spreken als je zou besluiten om die dag een kind eens een ontbijt te gunnen wat het anders niet zou hebben. Een briefje in de trend van:"Vanwege het Paasgevoel hebben we besloten om het geld, wat we anders aan een speciaal besteld ontbijt van een klasgenoot die alle dagen kan ontbijten wat ze wil zouden uitgeven, te schenken aan een kind in een arm land wat vaak helemaal geen ontbijt heeft en er dan samen met het hele gezin een week van kan ontbijten"
En nou maar hoop dat ik hiermee niet de aftrap heb gegeven voor een (knullige) verplichte goede-Paas-doelen-actie van scholen
"
Volgens mij loopt de vasten tot aan 1e Paasdag. Dus HOOR je niet eens luxe te ontbijten op het moment dat veel scholen het organiseren.
Ik pleit voor een PaasONTontbijt: een ochtend vasten (wel ja, kan ook wel uit solidariteit met arme kindertjes natuurlijk).

Nikus
24-03-2010 om 17:06
Ow ik ben zoooo blij
dat ik dit soort gedoe straks niet meer heb.
Hier geen paasontbijt maar kerstdeiner. Wij moeten dan echt koken. Ik koop elk jaar 2 zakken poffertjes bij de Aldi en die mik ik in de wok. Folie en poedersuiker erover en klaar ben ik.
Overigens vind ik de broef naar de school erg agressief. Iets minder fel zou handiger zijn.

Balletmama76
24-03-2010 om 17:11
De oplossing...
"Het zou fijn zijn, als er veel aandacht besteed is aan het paasontbijt. Een leuk versierd dienblad met een hardgekookt paaseitje, gezellig bord met feestelijk eten, bestek, servetje, chocoladepaashaasje, etc. Laat uw creativiteit er maar op los."
Dat soort karweitjes zijn niet in 1ste lijn voor de kinderen bedoelt, hoor - maar voor juf, zodat zij beter kan inschatten, welke moeder zij volgend jaar als knutselmoeder kan benaderen en ook om te zien, welke moeders nu echt "betrokken" zijn (het creatiefste en/of duurste ontbijt aanleveren).
Sorry, maar ik wordt een beetje cynisch van deze "creativiteits-wedstrijden" onder ouders.

vlinder72
24-03-2010 om 18:09
Knutselen?
Ik haat knutselen. Ik heb net de kinderen instructies gegeven om er voor de paaslunch voor te zorgen dat ik iets makkelijks kan meegeven. Dus graag slagroomsoesjes (uit de diepvries) of krentenbollen. Geen afbakdingen graag. En ik flikker die zooi trouwens gewoon in een schaal met een foliepapiertje erover. En niet in een wegwerpschaal, nee eentje van steen. En ik heb helemaal geen problemen met een paaslunch. Maar ik maak het mezelf wel graag gemakkelijk. Oh, als het wel croissantjes worden dan bak ik die dingen inderdaad 's morgens wel even. Om ze nou ongebakken mee te geven dat is ook zo zielig.

Bastet
24-03-2010 om 18:19
Welnee cobi
Kinderen zijn hier gewoon vrij op Goede vrijdag.Heel handig,want dan gaan we lekker decadent mijn verjaardag vieren..

joos
24-03-2010 om 20:25
Nou izar
al wordt er niet gevast in de protestantse kerk, de week voor Pasen en zeker Goede Vrijdag is wel een periode van soberheid. Mijn moeder pleitte vroeger altijd al om Goede Vrijdag als een erkende 'feest'dag te beschouwen en 2e Paasdag een gewone werkdag. Ik begin steeds meer te snappen waarom, maar dat is volledig ot en past meer in het draadje Religie.
Hier trouwens geen paasgeknutsel voor elkaar. Ik denk dat de kinderen het wel heel leuk zouden vinden (maar ik zal het maar niet voorstellen aan de Ouderraad. Staat hier volgend jaar weer een draadje: wat ze nu toch verzonnen hebben bij ons op school!).

Balletmama76
24-03-2010 om 21:25
Goede vrijdag
In ex' familie ( streng katholiek) werd op Goede Vrijdag ook maar heel sober gegeten, meestal vis. Terwijl op Pasen zelfst echt gesmult wordt met alles wat dik maakt en pukkels laat groeien. Ook werd er gevast de 40 dagen voor Pasen.
Dus ja, voor een gelovige katholiek zal zo'n Paasontbijt enkele dagen voor Pasen nogal tegen de geloofsovertuigingen ingaan.

HoekSteentje
24-03-2010 om 21:28
"geachte ouders
Donderdag 1 april vieren we op school het paasfeest met een gezamenlijke maaltijd. Tijdens deze maaltijd wordt er aandacht besteed aan de betekenis van Pasen. Alle kinderen blijven die donderdag 1 april tussen de middag op school. /Ze nemen die dag een feestelijk maar niet overdadig lunchpakket mee. Liever geen koolzuurhoudende dranken. De school gaat uit om half 3.
op goede vrijdag 2 april is er geen school. We zien iedereen graag weer op dinsdag 6 april op school. Prettige paasdagen."
Dit is/was de tekst die wij vandaag ontvingen. Misschien een ideetje voor het volgend jaar bij andere scholen? Iedereen zijn eigen lunchtrommeltje met wat extra's erin.

Temet
24-03-2010 om 21:52
Opluchting hier
In de al lang geleden op de site geplaatste schoolkalender stond "1 april: paasmaaltijd op school", maar ik had tot vanochtend nog geen idee hoe dat er uit zou gaan zien. En hoe laat, en of ze niet stiekem het geboefte vervroegd vrij zouden laten, of juist later zouden laten aantreden (zoals met kerst).
En toen dit draadje ook nog...
Dus ik vroeg het de juf vanochtend, en de kinders krijgen ontbijt op school. En beginnen en eindigen op de gewone tijden. En ik hoef verder niks te doen, alleen maar er rekening mee te houden dat zoonlief niet thuis al uitgebreid ontbijt.
Deze school valt me tot nu toe reuze mee
Groeten,
Temet

an-ka
24-03-2010 om 21:56
Hier ook paasontbijt
Hier op school is er dus ook paasontbijt met lootjes trekken. En met 4 kinderen ben ik daar behoorlijk tijd aan kwijt. Eerst de dag ervoor: vroeg boodschappen doen, want anders zijn er geen bolletjes meer in de supermarkt. En waar haal ik 4 dozen vandaan? (vorig jaar gekocht bij de action) En (grrr) een uur eerder op om eitjes te koken en alle verschillende bolletjes klaar te maken. Leuk (maar niet heus). Ik maak liever 20 bollen met kaas of kook 20 eieren.
En over de ouderraad: ik snap dat er veel vrijwilligers nodig zijn om al die feesten/leuke-uitjes te organiseren, maar moeten het er echt wel zoveel zijn? Soms is het hier week na week raak. En dan kan ik voor mijn snel-prikkelbare oudste maar beter de leuke dingen die ikzelf gepland had maar weer laten varen. Om nog enige rust in de week te krijgen.
Toen ik op de lagere school zat was er gewoon in een schooljaar géén paasontbijt, géén kerstdiner, géén 2 sponsorlopen + goededoelenmarkt, géén museumbezoek, géén 2 excursies, géén 3 toneelvoorstellingen, géén lammetjes-kijken-op-de-boerderij, géén bladeren-zoeken-in-het-bos, kamp in groep 7 én groep 8, etc. Naast sinterklaas en schoolreisje.
In 'mijn tijd' had je sinterklaas, kerstviering, schoolreisje en carnaval. Groep 8 had kamp, musical en een eindfeeestje.

Annet
24-03-2010 om 21:58
Paasontbijt is meestal niet op goede vrijdag
De meeste scholen zijn vrij op goede vrijdag. Onze openbare school ook. Alle katholieke scholen sowieso ook. Maar volgens mij bijna alle scholen.
Het paasontbijt vindt dus op de donderdag voor Pasen plaats. Ook wij hoeven meestal niet meer te doen dan het mee geven van bord en bestek met naam erop. Soms hoeft ook dat niet.
Ik hoop van harte dat wij geen paasontbijtjes hoeven te maken voor andere kinderen. Gelukkig is onze school tot nu toe heel goed in het binnen de perken houden van rare plannen. Dit geldt zowel voor ouderraad plannen (zoals paasontbijten) als voor leraren plannen (ik zal maar geen voorbeelden noemen van plannen die afgevallen zijn omdat ze niet haalbaar bleken voor ouders).
Zolang dit soort plannen elkaar in evenwicht houden gaat het bij ons goed.

tonny
24-03-2010 om 22:34
Ehhh
'k heb vier kinderen opgevoed, en er was nimmer een paasontbijt. Wel een paaslunch en die werd verzorgd door de oudercommissie, uit de vrijwillige ouderbijdrage en na overleg over eventuele dieetvoorschriften.
Extra stress in de vroege ochtenduren - niks voor mij! Gewoon opstaan en iedereen goed gekleed en gevoed de deur uit werken vond ik mooi genoeg, dus ik bofte met onze school.

Jade
24-03-2010 om 22:40
Gut...
Poezie: "Als je dit soort toestanden niet had gewild had je geen kinderen moeten krijgen/ nemen, dat hoort er nou eenmaal bij."
Tja hoe hadden we kunnen weten dat dit soort onzinnige "schoolactiviteiten" bij het ouderschap horen? Er is ONS niks verteld namelijk toen we aan kinderen wilden beginnen.
Tjongejongejonge, als je niks beters weet te verzinnen typ dan alsjeblieft niks.

tonny
24-03-2010 om 22:43
Sommige scholen overdrijven enorm
in het aantal leukigheden! Maar ja, Nederland vergrijst en een school moet nieuwe kinderen trekken.
Dat de ouders van die kinderen helemaal niet zitten te wachten op al die tijdrovende leukigheden is vers twee.

Jade
24-03-2010 om 22:43
Geen...
....ontbijt maken voor 1 of 2 kinderen, maar er wordt klassikaal ontbeten. De school regelt dat en dat vind ik best. Ik ben er wel blij om, want dan hoef ik geen ontbijt voor andere kinderen te verzinnen

Balletmama76
25-03-2010 om 07:31
Vraag aan or-leden
Als jullie activiteiten plannen met de OR, houden jullie dan draadjes zoals deze in de achterhoofd en proberen jullie, over-enthusiaste leden een beetje af te remmen?
Of is dat not done? Want volgens mij geven deze draadjes toch een goed beeld van verschillende meningen over deze onderwerp.

amk
25-03-2010 om 09:47
Didi
maar zo'n lijst kan toch ook wel weer eens kritisch tegen het licht gehouden worden of hij nog wel actueel en uitvoerbaar is en wellicht ingekort zou kunnen worden.
Je eigen werk regelmatig kritisch bekijken kan helemaal geen kwaad. Beetje klanttevredenheidsonderzoek er tegen aan zodat je ook weet wat je klant wil. Ouders zijn gewoon klanten van een school geen medewerkers.