Tarole
23-03-2010 om 09:38
Paasontbijt
Naar aanleiding van het bovenstaande draadje: Waarom vinden zoveel ouders het toch zo vervelend om een paasontbijt te maken? Bij mijn oudste kinderen wordt dit al jaren gedaan. Het is net als bij Sinterklaas ze trekken lootjes en maken iets voor een ander kind. Dat vinden ze spannend en leuk. Is de jaarlijkste Sinterklaas surprise ook een probleem of ligt dat anders?

reina
27-03-2010 om 12:43
Nikus
Maar je moet ook geen spullen meegeven waar je aan gehecht bent. Ik heb een stapel oude borden en veel bekers die ik niet gebruik, die kreeg ik bijv. ooit kado bij supermarkten, shell etc. Ook heb ik oud bestek liggen wat ik zelf alleen gebruik als er veel bezoek is. Dat soort spul is ideaal voor dit soort gelegenheden.

Vic
27-03-2010 om 16:25
Bordjes
Goh, ik had verwacht dat iedereen wel een stapel 'kinderbordjes' van kunststof had liggen. Hier drinken de kinderen ook nog steeds uit kunststof bekers (die gekleurde van Ikea die iedereen heeft). Overigens is er nog nooit een kwijt geraakt op school.

joos
27-03-2010 om 16:50
Nee vic
die plastic bordjes en bekers raken nooit kwijt (was het maar zo, bij mij gaan ze ook al 8 jaar mee). De dingen waar je zo aan gehecht bent, die raak je juist kwijt

Bastet
27-03-2010 om 16:58
Lidwientje
de school alhier heeft geen 250 borden en bestek in bezit....En juist wegwerpzooi kopen doet school liever niet.Als je een bord meeneemt van thuis en weer meeneemt,hoeft er niks weggegooid te worden.
bastet

Nikus
27-03-2010 om 19:59
Bastet
Omdat het mijn bestek is. Ik heb geen ander bestek. Kan hem moeilijk met zijn vingers laten eten.

Nikus
27-03-2010 om 20:01
Reina
Het is wel een idee om inderdaad een goedkoop ikea bestekje te kopen.

Asa Torell
27-03-2010 om 20:34
Amk
Haha, dat heb je er nou van . Geen overblijf met meeneembakjes maar een fantastische warme-lunch-tso en melk uit flessen ipv. meeneemdrinken. En ook nog eens blijkbaar geen kind dat als dreumes wel eens een bord stuksmeet zoals mijn dochter
anders had je wel een hele voorraad plastic borden in huis gehad om mee te geven.
Zonder gekheid, ik ben het wel met je eens, ik vind niet dat je tot het meegeven (en dus evt. aanschaffen) van spul verplicht kunt worden. Als de kinderen nou gewoon zelf even die bekers afwassen voor hergebruik bij de lunch is het helemaal mooi klaar.

Bastet
28-03-2010 om 09:02
Hmm.......
Ik voel me niet verplicht,ik geef liever mee dan dat de school wegwerpzooi koopt.Werkelijk,er zijn ouders die het geen probleem vinden,hoor.
Bastet

Balletmama76
28-03-2010 om 10:17
Bordjes...
...aanschaffen vind ik nu echt geen probleem. Vindt het altijd wel handig om van de plastic-bordjes te hebben, niet de weggooi-dingen, maar de mepal-dingeren of wat de naam ook is.
Mijn ouders moesten in Duitsland ALLES zelfst kopen, van vulpen tot en met kleurpotlootjes, schriftjes, you name it. Dus misschien ben ik daarom vrij relaxed hiermee - ik weet, dat het nog VEEL erger en duurder kan...

Balletmama76
28-03-2010 om 10:21
Trouwens
...blijkt "voor elkaar paasontbijt maken" dit jaar in te zijn - de katholieke school hier in de wijk doet het ook.
Ben ik blij, dat dochter er niet op zit - want ik en knutselen, dat is het perfecte rampenscenario...

Maylise
28-03-2010 om 18:36
Inderdaad dirksmamma
Wat mij van dit soort dingen altijd zo verbaasd is dat de ouders overal mee moeten helpen ipv dat de kinderen zelf het gewoon organiseren. Natuurlijk kunnen de jongste kinderen niet zelf de spullen voor een paasontbijt kopen. Echter ook kleuters kunnen best het lokaal versieren, tafels dekken en na het eten met elkaar opruimen/afwassen onder begeleiding van juf. Daar zijn ouders toch verder helemaal niet voor nodig?
Ik vind het prima dat de school niet met weggooi bordjes werkt en als de school zelf genoeg eigen servies heeft is het prima dat dit gebruikt wordt maar dat de ouders moeten opdraven om af te wassen snap ik dan weer niet.
Hier op school versieren ouders altijd de boel met kerst. Toen de juf een keer vroeg of ik ook mee wilde doen heb ik voorgesteld dat de kinderen voortaan zelf de boel zouden versieren. Veel leuker voor de kinderen leek mij dat. De juf echter zei dat het dan niet mooi/netjes genoeg zou worden. Dat snap ik dan dus niet. Het is toch geen wedstrijd voor de meest professionele kerstversiering. Knullige papier maché bloemen en scheef uitgeknipte kerstmannen zijn toch ook prima. Laat die kinderen het toch lekker zelf doen zonder steeds al die ouders die zich er mee bemoeien of dingen regelen.
Maylise

Asa Torell
28-03-2010 om 21:05
Bastet
Ikzelf zou het ook geen probleem vinden. Dankzij dochter haar smijtneigingen hier meer dan genoeg melamine bordjes in huis, die ze bovendien tegenwoordig beneden haar waardigheid vindt en daarnaast zijn we enorme verzamelaars van allerhande afdankertjes (meubels, gebruiksvoorwerpen, kleding, ...) dus de bestekbak puilt uit. En aan dit draadje te zien vinden de meeste mensen het geen probleem. Maar blijkbaar geldt dat niet voor amk en dat is haar goed recht.
Enfin, de kinder-afwasoplossing lijkt mij dus voor alle partijen het beste, haha.

Asa Torell
28-03-2010 om 21:27
Aanvulling
Uiteraard moet het zijn 'vroegere smijtneigingen', als bijna 3-jarige schuift ze tegenwoordig haar bord gewoon netjes weg en zegt 'iw nie lekkuh'.

amk
29-03-2010 om 07:45
Dat is het probleem ook niet
maar er wordt beslist over andermans portomonee met een vanzelfsprekendheid die er niet zou moeten zijn.

krasje
29-03-2010 om 12:27
Hier op school
doen we niet aan zo'n paasontbijt maar wat we wel doen is surprises maken in de hogere groepen. En elk kind krijgt dan 4 euro van de ouderraad waarvan ze een kadootje kopen voor diegene waar ze het lootje van hebben getrokken.
Zo kan iedereen meedoen als het om de financiële kant van de zaak gaat.
Krasje

IngridT
29-03-2010 om 17:06
Aaaarrrrggghhh!!!! paassurprises!
Sorry Krasje, maar dit vind ik nou echt een tenenkrommend voorbeeld van een volslagen mallotig inititatief waar volgens mij helemaal niemand op zit te wachten. Hoe bedenk je het. Paassurprises. Aaarrrgghhh!
Ingrid

kaatje43
29-03-2010 om 17:15
Nou krasje
Wat ben ik dan blij dat ik niet of jouw school zit. Dat hele surprise gedoe met Sinterklaas vind ik al erg genoeg. Ik ben (net als Vlinder) absoluut geen knutselaar en mijn kinderen nog minder. Vreselijk.
Bij ons op school wordt er door de school een lunch geregeld en wij hebben nergens omkijken naar. Vroeger hing er altijd een groot vel op de deur waar allerlei ontbijtdingen opstonden waar je dan uit kon kiezen om mee te nemen. Tegenwoordig hoeven we, zoals gezegd helemaal niet meer doen. Heerlijk relaxed.
Het opleuken van de tafels doen de kinderen trouwens zelf door placemets te maken en de juffen krijgen ieder jaar geld om dingen voor de klas te kopen bijv. servetten en ander accessoires gedurende het schooljaar.

krasje
29-03-2010 om 18:07
Neeeeeeeeeee *bloos*
Oeps dat was stom van mij!
Ik bedoelde dus dat ze rond 5 december, lootjes trekken en surprises maken voor elkaar en dat ze dan het geld van de ouderraad krijgen. Dus als het geld een probleem zou kunnen zijn voor het paasontbijt, school het dan ook zo zou kunnen oplossen
Met Pasen krijgt elk kind bij ons op school een halve matse, klaar gemaakt door 3 vrijwilligers en verder vieren ze het nog met elkaar maar daar heb je als ouders weinig mee te maken.
Surprises = sinterklaas, in mijn hoofd zeg maar vandaar dat ik vergeten ben het te melden.
Krasje

IngridT
29-03-2010 om 21:25
*pfiew*
..zucht van opluchting...
Nu maarniet hopen dat we met deze hilarische miscommunicatie een ouderrraad op een origineel idee hebben gebracht....hahahaha!
Ingrid

Dayenne
30-03-2010 om 19:46
Kartonnen doosje
Sinds vorig jaar worden hier ook de paasontbijtjes gemaakt voor een ander kind in de klas. Er worden lootjes getrokken en daar staat ook op wat een kind lust en niet lust.
Op school krijgen alle kinderen een blanco doosje die ze in de klas versieren met elkaar. In dat doosje stop je een ontbijtje. Pakje drinken, broodje met beleg, en alles wat je leuk vindt.
Ik heb afbakbroodjes gekocht in de vorm van een paas haas. Ze liggen in de vriezer (gebruik ze zelf ook met pasen) en bak er 2 af, donderdag. Pakje Wicky erbij die er nog lagen en vandaag kaarsjes in ei vorm gescoord. Een paasservet erbij die ik toch teveel heb. Ach het kost geen drol, maar is wel erg leuk!
Ik vind de persoonlijke ontbijtjes veel leuker dan een groot ontbijt in de klas. Je kan zo een ander kind echt even verwennen.

kien
30-03-2010 om 21:16
Ja en, pelle,
Het is toch ook niet erg dat het voor de één wat simpeler is dan voor de ander. Volgend jaar heeft een ander misschien wat meer mazzel. Ik vind het wel prima dat mijn kinderen leren dat je niet persé iets hoeft terug te krijgen voor wat je voor een ander doet. Dus misschien doe jij wel veel meer moeite dan een ander voor jou, maar het plezier moet juist zitten in een ander verwennen, zonder dat je er wat voor terug hoeft te krijgen. En hier mogen ze aangeven wat ze willen eten, dus ze krijgen in ieder geval iets wat ze lusten.
Ik vind het altijd wel wat hebben, mijn kinderen willen ook heel graag zelf de ontbijtjes klaarmaken.
Kien

purk
30-03-2010 om 22:31
Morgen
morgen moet ik er heel goed aan gaan denken dat ik krentenbollen koop. Dat wil namelijk de klasgenoot van mjn jongste zoon. Please please laat ik het niet vergeten.
Gelukkig is het bordje versieren op school gebeurd en verder is het dit jaar godzijdank verboden om kaarsjes, chocoladeitjes of wat dan ook toe te voegen! Dit om grote verschillen te verkomen.
groetjes van Purk
p.s. mijn oudste heeft paasbrunch op school....georganiseerd door de ouderraad.

Yta Chalne
31-03-2010 om 10:26
Yep (jessica), amk heeft gelijk
Die van AH zijn heel leuk gedecoreerd, en kosten bijna niks. Ik heb ze net in huis; fantastisch zijn ze Ik heb er geen twee seconden werk aan gehad *knikt tevreden*

Bastet
31-03-2010 om 12:17
Kien
Dat kan je niet erg vinden,dat de een een simpeler ontbijt krijgt dan de ander,maar voor kinderen kan dat wel erg zijn.Juist op school ben ik toch wel een voorstander van gelijke monniken,gelijke kappen.Het is niet leuk om iets heel simpels te krijgen,terwijl een ander heel veel krijgt,en dan heeft het niet eens iets te maken met wat jij zelf hebt gemaakt.Dit is precies de reden waarom de school hier dit dus niet doet.
Groetjes,Bastet

Bastet
31-03-2010 om 15:41
Jeeeeeeeeeeee
Nou sorry,maar dat is toch van de zotte,dat een kind toch wat angstig de deur uitgaat omdat niet geheel voldaan kan worden aan de wensen van een ander?pfff....Ik kom nu al 14 jaar op de basisschool,ik begin dit te ontgroeien vrees ik....
Bastet

vlinder72
31-03-2010 om 16:18
Toch wel een beetje om lachen
want als ik eerlijk ben en aan mijn eigen oudste denk dan zou hij ook een hele rare bestelling doen. Gewoonlijk eet hij 's morgens gewoon een bruine boterham met vlokken maar als je hem zou vragen wat zou je het liefste willen dan komt hij vast aanzetten met croissantjes, muffins of donuts maar dan wel met witte glazuur en sprinkels erop. Ik vind het ook wel erg vreemd dat je kinderen laat kiezen wat ze willen en dan lootjes gaat trekken. Gelukkig hebben wij bij ons op school nog een gewone paaslunch. Helaas doet niet de OR de inkopen maar ja, je kan niet alles hebben. Ik moet voor morgen meenemen. Een bak druiven, 8 gehaktballetjes en 6 minicroissantjes. Dat moet lukken denk ik zo.

Paasmoeder
31-03-2010 om 16:51
Ik zit er wel mee ja (lang)
...zo erg dat ik gisteren er twee verhaaltjes aan heb gewijd op mijn blog. Scroll vooral door naar beneden...
Ik ben een slechte moeder
Zo dat is eruit. Ik wilde even alvast over een ding duidelijk zijn. Ik voel me heel erg SCHULDIG over wat ik zometeen op ga opschrijven. U kunt nog afhaken. Maar het zit me al een week dwars en het moet er gewoon uit. Het staart me al ruim een week aan vanaf ons drukkegezins planningsbord van twee bij twee meter in de keuken: DE BESTELLIJST voor het paastontbijt op school.
Al eerder berichtte ik over mijn knutselaversie. Ik kan het niet, ik kan het niet, ik kan het niet. Sommige mensen hebben koevetallergie, ik heb gewoon een knutselallergie. Vooral die zaken waarbij er kleefsubstanties zoals 1 seconde-lijm en enge dingen zoals scherpe scharen aan te pas komen. Ik heb er geen geduld voor en mijn kinderen eerlijk gezegd ook niet, want die taaien altijd na vijf minuten af om te voetballen, mij achterlatend met de ZOOI. Bovendien is knutselen gevaarlijk getuige dit bericht:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/6411964/__Kleuter__4__valt_in_schaar__.html?p=12,1
I rest my case.
En nu moet ik dit jaar voor Pasen niet alleen een continental breakfast verzorgen. Nee, nee! Linksdraaiende yoghurt, een versgebakken croissantje en een versgeperst sjuutje is nog niet genoeg. Nee, nee, het moet ook nog eens worden gepresenteerd in een mooi versierde DOOS. Gil, schreeuw, stress.
Er staat zelfs:
Denkt u bijvoorbeeld ook aan leuke servetjes, een placemat of een wegwerpbordje. De mooi versierde paasdoos neemt u of uw kind donderdag 1 april mee naar school. Wij hopen dat iedereen enthousiast mee werkt.
En waar haal ik die weer vandaan? Bij die vieze monopolist van een Albert Heijn weer zeker? Ik kan net zo goed meteen mijn salaris overmaken aan die grootgrutter in zijn nooddoos.
Zeg me dat het een 1 april grap is
Zeg me dat het een 1 april grap is
Maar het is geen grap en ik ga wel knutselen vanmiddag en ik heb al leuke paasbordjes bij de Albert Heijn gekocht. Want ik wil niet dat mijn kind een flater slaat of erger nog dat ik een ander kind verdrietig maak met een Pumaschoenendoos met daarin een krentenbol en een Wicky. Het is toch echt waar, voor je kinderen doe je ALLES.
Later in de middag schreef ik het volgende:
Vrouwtje pakt prittstift
Van een onzer verslaggeefsters
Voorheen het Weiland - Dinsdagmiddag omstreeks vijf uur heeft zich in de stad Voorheen het Weiland een ernstig incident voorgedaan. Een 35-jarige vrouw is aldaar een Pumaschoenendoos te lijf gegaan met een Prittstift. Gealarmeerde buurtbewoners belden de politie, die ternauwernood kon voorkomen dat de vrouw ook nog eieren ging beschilderen.
De vrouw, die in de buurt bekend staat als het Malle Vrouwtje, is voor nader verhoor meegenomen naar het nieuwe plietsiebureau van Voorheen het Weiland. Als verklaring gaf zij op uit schuldgevoel te hebben gehandeld en niet onder wilde doen 'voor de andere moeders op school'. De politie wilde verder niet inhoudelijk reageren op de zaak.