Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Per ongeluk het grote geheim verklapt.


AnnaPollewop schreef op 26-11-2023 om 12:39:

[..]

Ouders moeten hun kinderen daarvoor enthousiasmeren. Bijvoorbeeld door streng te verbieden dat ze in bed lezen.

Verbieden om te lezen?? Lezen juist aan alle kanten aanmoedigen. Heerlijk dat ze in bed lezen. Doe ik ook. Of begrijp ik het verkeerd?

En hier komt het jeugdjournaal ook wel eens voorbij op jongere leeftijd. Beter leert een kind op jonge leeftijd om te gaan met het echte leven ipv altijd te worden beschermd en afgeschermd. Dan vallen ze op latere leeftijd hopelijk niet om als er een keer echte problemen opduiken (zoals zoveel jongeren tegenwoordig). Belangrijk dat kinderen stevig in hun schoenen staan en het leven aankunnen. Dat bereik je niet door ze overal van weg te houden.

ik neem eigenlijk aan dat annapollewop bedoelde dat je het moest verbieden om in bed te lezen zodat de kinderen het juist gaan doen

Izza schreef op 26-11-2023 om 18:17:

[..]

Verbieden om te lezen?? Lezen juist aan alle kanten aanmoedigen. Heerlijk dat ze in bed lezen. Doe ik ook. Of begrijp ik het verkeerd?

En hier komt het jeugdjournaal ook wel eens voorbij op jongere leeftijd. Beter leert een kind op jonge leeftijd om te gaan met het echte leven ipv altijd te worden beschermd en afgeschermd. Dan vallen ze op latere leeftijd hopelijk niet om als er een keer echte problemen opduiken (zoals zoveel jongeren tegenwoordig). Belangrijk dat kinderen stevig in hun schoenen staan en het leven aankunnen. Dat bereik je niet door ze overal van weg te houden.

Stuur je kleuter ook meteen op de fiets naar de middelbare, moet hij straks ook kunnen. Het “echte leven” hoeft een jong kind nog helemaal niet mee te krijgen zolang het in het eigen leven van het kind niet speelt. Wat moet een kind van zeven met kennis van de gaskamers? Natuurlijk moet je kinderen niet tegen alles beschermen. Maar blijf je wel bewust van de ontwikkelingsfase van het kind. 

AlisonH schreef op 26-11-2023 om 18:41:

[..]

Stuur je kleuter ook meteen op de fiets naar de middelbare, moet hij straks ook kunnen. Het “echte leven” hoeft een jong kind nog helemaal niet mee te krijgen zolang het in het eigen leven van het kind niet speelt. Wat moet een kind van zeven met kennis van de gaskamers? Natuurlijk moet je kinderen niet tegen alles beschermen. Maar blijf je wel bewust van de ontwikkelingsfase van het kind.

Zoals ik het lees werd het vooral naderhand in de klas zo ver doorgesproken. 

Mijn kinderen kijken ook vanaf groep 4 maar het jeugdjournaal. Het heeft hun interesse. Niet alle kinderen zijn gelijk. Daarbij is het ook hoe je er vervolgens thuis mee omgaat. Als je woedend wordt om wat je kind ziet, heeft dat misschien nog wel meer impact dat wat het gezien heeft.

Saga schreef op 26-11-2023 om 18:51:

[..]

Zoals ik het lees werd het vooral naderhand in de klas zo ver doorgesproken.

Mijn kinderen kijken ook vanaf groep 4 maar het jeugdjournaal. Het heeft hun interesse. Niet alle kinderen zijn gelijk. Daarbij is het ook hoe je er vervolgens thuis mee omgaat. Als je woedend wordt om wat je kind ziet, heeft dat misschien nog wel meer impact dat wat het gezien heeft.

Klopt maar dat kwam door het verhaal op het Jeugdjournaal. Prachtig dat het je kinderen hun interesse had maar ik vond een dood van een grootouder, het dementeren van een andere grootouder en een coronacrisis voldoende voor mijn net 7 jarige.

Decembermamma schreef op 26-11-2023 om 20:51:

[..]

Klopt maar dat kwam door het verhaal op het Jeugdjournaal. Prachtig dat het je kinderen hun interesse had maar ik vond een dood van een grootouder, het dementeren van een andere grootouder en een coronacrisis voldoende voor mijn net 7 jarige.

Één van die dingen is ook voldoende verdrietig op zichzelf, maar zo werkt het helaas niet in deze wereld. Beetje vreemde redenatie imo. 

Overal kunnen je kinderen dingen tegenkomen die ze van hun stuk brengen. Voor al die zaken geldt dat hoe je dit thuis samen opvangt, veel invloed heeft op hoe je kind hiermee om leert gaan. 


Saga schreef op 26-11-2023 om 18:51:

[..]

Zoals ik het lees werd het vooral naderhand in de klas zo ver doorgesproken.

Mijn kinderen kijken ook vanaf groep 4 maar het jeugdjournaal. Het heeft hun interesse. Niet alle kinderen zijn gelijk. Daarbij is het ook hoe je er vervolgens thuis mee omgaat. Als je woedend wordt om wat je kind ziet, heeft dat misschien nog wel meer impact dat wat het gezien heeft.

Ik word niet woedend om het kijken van het jeugdjournaal, maar vind het eigenlijk ook niet nodig dat mijn 6-jarige er naar kijkt. Er is niet voor niks een adviesleeftijd van 9-12 jaar. En tuurlijk hoeft een kind niet klein gehouden te worden, maar dagelijks het wereldnieuws mee krijgen, vind ik een ander uiterste. Dus ik persoonlijk vind dat het jeugdjournaal wel tot de bovenbouw achterwege gelaten mag worden en dan kies ik thuis wel welke nieuwsonderwerpen ik geschikt vind voor hem, op welk moment en met welk begeleidend gesprek erbij. Helaas denkt school daar anders over. En moet ik dus regelmatig bij toeval ontdekken dat hij zich al dagen zorgen maakt om iets wat hij gezien heeft en wat in zijn hoofd een eigen leven is gaan leiden.

hier hebben ze voor begrijpend lezen vanaf groep 4 nieuwsbegrip. Daarvoor kijken ze ook wel eens het jeugdjournaal of een stukje daarvan. Dat is niet elke week. 
Daarbij kwam bij kind ook wel eens een oorlog voorbij (m.n. rusland-oekraine). Ik kan me wel voorstellen dat het voor kinderen heftig is om daarover te horen op school en dat ze misschien wel bang kunnen worden. Volgens mij heeft de juf van mijn kind dat wel goed begeleid want hier geen bange kinderen voor zover ik weet. 
Het kan best lastig zijn denk ik. Ik lees nu op de site van de nos dat de adviesleeftijd vanaf 9 is. Ik vind dat een school dat wel mag respecteren. 

Nog meer offtopic. Wat ik terugzien van nieuwbegrip lijkt het me echt een vervelende methode om te gebruiken. Waarom lukt het maar niet om begrijpend lezen leuk te maken. Maar dit is dus echt offtopic.

Ontopic: hoe is het verder gegaan to? Nog iets terug gehoord van ouder of kind?

duizel schreef op 27-11-2023 om 01:54:

hier hebben ze voor begrijpend lezen vanaf groep 4 nieuwsbegrip. Daarvoor kijken ze ook wel eens het jeugdjournaal of een stukje daarvan. Dat is niet elke week.
Daarbij kwam bij kind ook wel eens een oorlog voorbij (m.n. rusland-oekraine). Ik kan me wel voorstellen dat het voor kinderen heftig is om daarover te horen op school en dat ze misschien wel bang kunnen worden. Volgens mij heeft de juf van mijn kind dat wel goed begeleid want hier geen bange kinderen voor zover ik weet.
Het kan best lastig zijn denk ik. Ik lees nu op de site van de nos dat de adviesleeftijd vanaf 9 is. Ik vind dat een school dat wel mag respecteren.

Nog meer offtopic. Wat ik terugzien van nieuwbegrip lijkt het me echt een vervelende methode om te gebruiken. Waarom lukt het maar niet om begrijpend lezen leuk te maken. Maar dit is dus echt offtopic.

Ontopic: hoe is het verder gegaan to? Nog iets terug gehoord van ouder of kind?

Nog even offtopic: de inhoud van het onderwijs in NL wordt bepaald door managers, dure onderwijsadviesbureaus en marketingstrategieeën van uitgeverijen, en in steeds mindere mate door kundigheid van de leerkracht en visie op taal- en leesontwikkeling. Nieuwsbegrip is hier het meest treurige voorbeeld van. Het vak 'begrijpend lezen' bestaat ook alleen in Nederland. 

Deze is alweer een paar jaar oud, maar het wordt alleen maar erger:


https://youtu.be/lelWCw3GmSo?si=IZqlnlof5HPsnTPF

SuzyQFive schreef op 25-11-2023 om 15:49:

[..]

Jemig… Je hebt gelijk dat het taak van juf niet is maar over de andere taken doe je echt denigrerend. Dat er kinderen zijn die als functioneel analfabeten de school verlaten komt ook omdat er thuis nauwelijks meer gelezen wordt. Besef je niet dat al die extra vakken net zo goed begrijpend lezen oefenen bijvoorbeeld?

Ik wil daaraan toevoegen dat het inderdaad niet onze taak is om het geheim van Sinterklaas te delen. Maar het is ook niet onze taak om ervoor te zorgen dat kind blijft geloven. 

Ik heb nu groep 6. En ook een leerling die nog in Sinterklaas gelooft. Ik heb er met ouders een gesprek over gehad. Het is aan hun. Maar in groep 6 doen we niet alsof Sinterklaas echt bestaat. Ik benoem niks expliciet. Maar als er iets vanuit de klas genoemd wordt, dan ga ik niet beweren dat Sint daadwerkelijk bestaat. En het lijkt me heel vervelend voor betreffend kind om er zo achter te komen. Ouders nemen de gok. 

Voor TO, laat je niet gek maken. En laat je zeker niet door twijfels het vak uit jagen. Je gaat nog heel wat dingen doen die niet zo handig zijn. In je werk mag je leren. Als leerkracht heb je nu eenmaal het geluk dat je met het meest kostbare van al die ouders werkt. Denk steeds na: waren mijn intenties goed? Kan ik hier van leren? En weer door. 

Decembermamma schreef op 26-11-2023 om 20:51:

[..]

Klopt maar dat kwam door het verhaal op het Jeugdjournaal. Prachtig dat het je kinderen hun interesse had maar ik vond een dood van een grootouder, het dementeren van een andere grootouder en een coronacrisis voldoende voor mijn net 7 jarige.

Dat kan de juf natuurlijk niet weten en dan nog kan ze niet met ieder kind rekening houden. Zoals je hebt gemerkt komt ellende in het echte leven ook niet op het juiste moment. En komt er soms ook van alles tegelijk. Het leven is niet planbaar en voorspelbaar. Belangrijk is om kinderen daarmee te laten omgaan en ze veerkrachtig te houden. Je wilt immers niet dat ze later met een beetje tegenwind omwaaien. Uit onderzoek blijkt zelfs dat kinderen die tegenslag of moeilijkheden hebben meegemaakt daar later ook beter mee om kunnen gaan. Omdat ze dat al geleerd hebben (hoe vervelend ook).

Hoe jij er thuis mee omgaat is dus erg belangrijk. 
 

Izza schreef op 27-11-2023 om 09:17:

[..]

Dat kan de juf natuurlijk niet weten en dan nog kan ze niet met ieder kind rekening houden. Zoals je hebt gemerkt komt ellende in het echte leven ook niet op het juiste moment. En komt er soms ook van alles tegelijk. Het leven is niet planbaar en voorspelbaar. Belangrijk is om kinderen daarmee te laten omgaan en ze veerkrachtig te houden. Je wilt immers niet dat ze later met een beetje tegenwind omwaaien. Uit onderzoek blijkt zelfs dat kinderen die tegenslag of moeilijkheden hebben meegemaakt daar later ook beter mee om kunnen gaan. Omdat ze dat al geleerd hebben (hoe vervelend ook).

Hoe jij er thuis mee omgaat is dus erg belangrijk.

De juf weet dondersgoed dat kinderen in groep 4 doorgaans nog geen 9 jaar zijn en dat dat hele Jeugdjournaal dus pas eind groep 6 begin groep 7 in de klas aangezet moet worden.

Izza schreef op 27-11-2023 om 09:17:

[..]

Dat kan de juf natuurlijk niet weten en dan nog kan ze niet met ieder kind rekening houden. Zoals je hebt gemerkt komt ellende in het echte leven ook niet op het juiste moment. En komt er soms ook van alles tegelijk. Het leven is niet planbaar en voorspelbaar. Belangrijk is om kinderen daarmee te laten omgaan en ze veerkrachtig te houden. Je wilt immers niet dat ze later met een beetje tegenwind omwaaien. Uit onderzoek blijkt zelfs dat kinderen die tegenslag of moeilijkheden hebben meegemaakt daar later ook beter mee om kunnen gaan. Omdat ze dat al geleerd hebben (hoe vervelend ook).

Hoe jij er thuis mee omgaat is dus erg belangrijk.

Het jeugdjournaal is vanaf een jaar of 10!

Decembermamma schreef op 27-11-2023 om 09:24:

[..]

De juf weet dondersgoed dat kinderen in groep 4 doorgaans nog geen 9 jaar zijn en dat dat hele Jeugdjournaal dus pas eind groep 6 begin groep 7 in de klas aangezet moet worden.

Daar ben ik het wel mee eens. Als ze van het jeugdjournaal zelf aangeven dat de doelgroep vanaf 9 is, dan is het wel handig dat de leerkracht daar rekening mee houdt. Wat ieder dan thuis doet, kan per kind verschillen. 

Decembermamma schreef op 27-11-2023 om 09:24:

[..]

De juf weet dondersgoed dat kinderen in groep 4 doorgaans nog geen 9 jaar zijn en dat dat hele Jeugdjournaal dus pas eind groep 6 begin groep 7 in de klas aangezet moet worden.

Dat ook nog. Ik zie het zo: Jeugdjournaal (of in deze tijd massaal het Sinterklaasjournaal) aanzetten in de klas als pauzefilm als een weliswaar begrijpelijke, maar makkelijke oplossing om even rust te hebben, wat ergens is begonnen met de komst van het digibord en een groot deel van de leerkrachten heeft overgenomen. Er gaat een filmpje aan, maar welke dan, want zomaar tv of youtube kijken op school is natuurlijk niet educatief verantwoord. 

Is er een manier te verzinnen om ervoor te zorgen dat de juf/meester in de eet- en drinkpauze niet -om enigszins ontopic te blijven- het sinterklaasjournaal aanzet, maar een boek gaat voorlezen over sinterklaas, of met een december/winterthema in het algemeen? Dan heb je én een rustmoment -iedereen moet immers stil zijn- én de juf/meester doet aan leesbevordering door zelf het goede voorbeeld te geven. En het sinterklaasjournaal kijken heel veel mensen toch al thuis.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.