Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Per ongeluk het grote geheim verklapt.


troelahoep schreef op 27-11-2023 om 11:12:

[..]

Dat ook nog. Ik zie het zo: Jeugdjournaal (of in deze tijd massaal het Sinterklaasjournaal) aanzetten in de klas als pauzefilm als een weliswaar begrijpelijke, maar makkelijke oplossing om even rust te hebben, wat ergens is begonnen met de komst van het digibord en een groot deel van de leerkrachten heeft overgenomen. Er gaat een filmpje aan, maar welke dan, want zomaar tv of youtube kijken op school is natuurlijk niet educatief verantwoord.

Is er een manier te verzinnen om ervoor te zorgen dat de juf/meester in de eet- en drinkpauze niet -om enigszins ontopic te blijven- het sinterklaasjournaal aanzet, maar een boek gaat voorlezen over sinterklaas, of met een december/winterthema in het algemeen? Dan heb je én een rustmoment -iedereen moet immers stil zijn- én de juf/meester doet aan leesbevordering door zelf het goede voorbeeld te geven. En het sinterklaasjournaal kijken heel veel mensen toch al thuis.


Je zou natuurlijk ook een luisterboek aan kunnen zetten zodat de juf zelf ook nog in staat is om een boterham (of 2 ) weg te werken. Daarnaast is er heel veel school tv wat je aan zou kunnen zetten of anderen educatieve filmpjes. Voor wat ik begreep van zoon is dat juf nauwelijks meer normaal uitleg geeft, een les gaat nagenoeg altijd gepaard met een uitlegfilmpje.

Decembermamma schreef op 27-11-2023 om 11:28:

[..]

Je zou natuurlijk ook een luisterboek aan kunnen zetten zodat de juf zelf ook nog in staat is om een boterham (of 2 ) weg te werken. Daarnaast is er heel veel school tv wat je aan zou kunnen zetten of anderen educatieve filmpjes. Voor wat ik begreep van zoon is dat juf nauwelijks meer normaal uitleg geeft, een les gaat nagenoeg altijd gepaard met een uitlegfilmpje.

Waarom moet er altijd wat aan tijdens de pauze, eigenlijk?

Decembermamma schreef op 27-11-2023 om 11:28:

[..]

Je zou natuurlijk ook een luisterboek aan kunnen zetten zodat de juf zelf ook nog in staat is om een boterham (of 2 ) weg te werken. Daarnaast is er heel veel school tv wat je aan zou kunnen zetten of anderen educatieve filmpjes. Voor wat ik begreep van zoon is dat juf nauwelijks meer normaal uitleg geeft, een les gaat nagenoeg altijd gepaard met een uitlegfilmpje.

Een luisterboek is een aardige tussenoplossing inderdaad. Maar die juf moet natuurlijk gewoon een fatsoenlijke pauze hebben zodat ze in alle rust haar boterhammen kan eten. Iets wat door het continuerooster ook weer is verdwenen.... maar nu wordt het wel heel offtopic. Nieuw draadje starten hierover?

AnnaPollewop schreef op 27-11-2023 om 11:31:

[..]

Waarom moet er altijd wat aan tijdens de pauze, eigenlijk?

Dan kunnen de kinderen rustig hun eten en drinken opeten. Als je niet iets faciliteert waar de kinderen stil bij zijn, is er een substantieel deel dat niet binnen de gestelde tijd (meestal een kwartier) het eten en drinken op heeft. En dan zouden ze niet kunnen buitenspelen.  

troelahoep schreef op 27-11-2023 om 11:33:

[..]

Een luisterboek is een aardige tussenoplossing inderdaad. Maar die juf moet natuurlijk gewoon een fatsoenlijke pauze hebben zodat ze in alle rust haar boterhammen kan eten. Iets wat door het continuerooster ook weer is verdwenen.... maar nu wordt het wel heel offtopic. Nieuw draadje starten hierover?

Prima,

Maar die pauze nemen ze nu na schooltijd. Althans bij ons wel, zodra de kinderen weg zijn hebben ze een half uur tot een uur dat ze hun pauze nemen. 

Decembermamma schreef op 27-11-2023 om 12:38:

[..]

Prima,

Maar die pauze nemen ze nu na schooltijd. Althans bij ons wel, zodra de kinderen weg zijn hebben ze een half uur tot een uur dat ze hun pauze nemen.

Oja? Om 2 uur of half 3, terwijl ze al vanaf 8 uur aan het werk zijn? Zeg eens eerlijk, dat kan toch helemaal niet. Uit ervaring weet ik dat er genoeg scholen zijn waar er ook dan niet echt gepauzeerd wordt. 

In mijn klas eten de kinderen de eerste 5 minuten in stilte. Proef je broodje, je fruit en eet met aandacht. Kan ik zelf ook even iets eten. Daarna lees ik voor. Maar net als bij het aanzetten van een filmpje op het digibord zijn er kinderen die vergeten te eten zodra ze een verhaal horen. Ontzettend goed voor de leesbevordering maar qua eten in alle rust merk ik weinig verschil. Die eerste 5 minuten wordt er heel goed gegeten. Nooit meer klachten over trommels die niet leeg zijn. 

troelahoep schreef op 27-11-2023 om 13:10:

[..]

Oja? Om 2 uur of half 3, terwijl ze al vanaf 8 uur aan het werk zijn? Zeg eens eerlijk, dat kan toch helemaal niet. Uit ervaring weet ik dat er genoeg scholen zijn waar er ook dan niet echt gepauzeerd wordt.

Om 2 uur ja. En daar houden ze zich strikt aan. Voor een gesprek met de juf mag je om 3 uur terug komen. 

Lr0908

Lr0908

01-12-2023 om 01:08 Topicstarter

hi iedereen,

Dank voor alle berichten en verschillende meningen. Ik begon deze topic inderdaad als een soort noodkreet van doe ik alles verkeerd wat zijn andermans meningen hoe kijken anderen hiernaar. En jammer dat sommige mij dan een zielige juf noemen maar dat laat me ook weer zien dat echt alle soorten mensen hier op dit platform zitten. Heb er veel over gepraat met veel mensen en jullie meningen hielpen ook.

Ik zit er soms nog mee, vooral door de toon van het gesprek en de boodschap dat ik alles heb verpest en verschrikkelijk ben. Wat in de emotie van die moeder op dat moment is gezegd, maar waar ik (netzoals zij zegt het kind ook) voor wel even een tijd mee zal dragen rondom sinterklaas. Maar dan in de vorm dat ik het onderwerp helemaal omzeil in al mijn groepen.

Mooi van een collega, je bent in gesprek met ouders over hun dierbaarste waarbij zij veelal uit emotie spreken en soms daardoor ook uitvallen terwijl jij dat moet opvangen en professioneel moet blijven. Wat het erg lastig maakt want je bent ook maar een mens die het beste voor heeft met het kind.

Sommigen vroegen heel lief om een update, dankje!
Afgelopen dinsdag weer bij die klas geweest en het kind kwam weer gezellig gesprekjes met me voeren. Heb sinterklaasjournaal maar niet opgezet en gewoon klokhuis (elektromagnetische golven mega interessant). Ouders spreek ik voor de rest bijna nooit bij deze groep omdat ik er maar 1 keer in de twee weken sta.

Mega grappig dat de topic zoveel zijwegen is afgeslagen 😆.  Maar eerlijk over een paar dingen ik gebruik zelf het 10-uurtje als plaspauze en koffie halen dan kan ik weer door tot de lunch en zet of jeugdjournaal of klokhuis op. Maar ga nu ook de eerste 3 minuten even niks en dan pas opzetten want sommigen vergeten inderdaad te eten... (eerlijk moet je bedenken van 08:15 tot 10:00 niet naar de wc of drinken halen en dan weer tot 12:00. Is maar 1 volwassen wc en die is door een hele lange gang van mn lokaal daar ga je niet even snel heen. Ik ga dan liever tijdens een pauze moment dan tijdens een instructie/zelfstandigwerken moment) In de lunch hebben ze halfuur buiten en halfuur binnen met een bso medewerker waarbij niks wordt gekeken (kleine compensatie daar). Verder lezen moet je vooral veel doen wij doen het kwartier sochtends en smiddags. En eerlijk ik ben helemaal niet van begrijpend lezen methodes omdat je het in andere lessen prima kan verbinden en leesplezier/motivatie is het belangrijkste zoals mijn pabodocent zei. 

Lr0908 schreef op 01-12-2023 om 01:08:

hi iedereen,

 

Mooi van een collega, je bent in gesprek met ouders over hun dierbaarste waarbij zij veelal uit emotie spreken en soms daardoor ook uitvallen terwijl jij dat moet opvangen en professioneel moet blijven. Wat het erg lastig maakt want je bent ook maar een mens die het beste voor heeft met het kind.

En eerlijk ik ben helemaal niet van begrijpend lezen methodes omdat je het in andere lessen prima kan verbinden en leesplezier/motivatie is het belangrijkste zoals mijn pabodocent zei.

Goed gezegd van die collega. Het is belangrijk om professioneel te blijven, maar dat gaat niet altijd vanzelf nee. Het emotioneel (te) betrokken zijn soms helaas wel. 

Helemaal eens met leesmotovatie/- plezier. Weg met Nieuwsbegrip !

Mijn dochter hoorde ook van haar juf per ongeluk. En ze was toen nog in groep 4! Ik heb helemaal geen probleem over gemaakt. De juf is ook een mens en maakt ook fouten. En zulke kleine dingen zoals een fabel, ik vind dat deze moeder overdreeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.