Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Per ongeluk het grote geheim verklapt.


Ikzelf heb het mijn zoon ook altijd verteld hoor, dat het een toneelstuk is en dat de andere kinderen wel voorgelogen worden. Ieder jaar was de juf of meester na het feest (ik hielp altijd opruimen en dan werd er spastisch gedaan want "Sint" liep nog rond) verbaasd dat mijn zoon er niet in geloofde dat hadden ze in de klas totaal niet gemerkt. 

Mijn oudste dochter had zelf op een bepaald moment door dat Sinterklaas niet bestond  want zooooo'n oude man kon niet bestaan. Dat bevestigde ik. Toch liep het nog bijna uit op een drama. Ze werd ontzettend boos en verdrietig toen ze ontdekte dat de Pieten ook niet bestonden. Daar geloofde ze namelijk nog heilig in. 

To, hoe is het nu op school met jou en met het kind? Heb je het een beetje van je af kunnen zetten? 

Deze topic lijkt het zoeken naar de bevestiging van de juf die hier overdreven zielig doet. Nou, bevestiging krijgt ze hier voldoende De kwestie is breder. Bij ons op de (alleen van naam) Katholieke school,
heeft de juf onomwonden reeds in groep 4 verklaard dat Sinterklaas niet bestaat. Ik vond dat nogal bot. Bovendien hoort de school zich buiten geloof en politiek te houden, vind ik. Deze juf is haar boekje
voorbij gegaan (zelfs als het om kinderen van groep 6 gaat) net als onze juf. Kindertijd is een fijne tijd waarin we nog in van alles geloven. Wie wie geeft haar het recht om daar een einde aan te maken?
Ik baalde flink van onze juf destijds maar uit ervaring weet ik dat het niets helpt om te klagen. Ze gaan toch door zonder acht te slaan op de ouders of op de bredere context van bijvoorbeeld deze traditie. Het werd tijd dat mijn kind inderdaad de waarheid leerde kennen (aangezien de juf dat ook vond). Daarom ben ik mijn kind echt gaan voorlichten. Dat Sinterklaas echt bestaan heeft en hoe in Nederland Sinterklaas als Zwarte Sint werd afgeschilderd, die kinderen in een zak naar Spanje mee nam. Hoe
Nederlandse elites het feest probeerden af te schaffen en het volk daarvoor in de bres kwam. Er is niet veel veranderd volgens mij. De elites proberen de (domme) ouders nog steeds voor te schrijven wat
het beste voor hun kind is. En de juf probeert de (domme) kinderen voor te lichten over iets wat
vanzelf over zal gaan. Lr0908, je zult hier niet echt een ander perspectief krijgen, maar slechts een bevestiging dat je volkomen goed hebt gehandeld. Zie de 5 pagina’s aan bevestigende antwoorden. Andere meningen worden hier doorgaans geweerd en aangevallen. Mijn mening is, jouw taak als juf is de kinderen te leren lezen, schrijven en te rekenen. Een kwart van de kinderen verlaat de lagere school als
functioneel analfabeten omdat de school steeds bezig is met van alles behalve met leren. Verdoe jij je tijd niet met het kijken naar Sinterklaasjournaal? Dat kijken ze al thuis. En dan heb je dit probleem ook niet meer. Kinderen afzeiken omdat ze nog in Sinterklaas geloven lijkt mij ook niet echt moreel hoogstaande positie (zoals sommige ouders dat hier laten blijken). Laat iedereen in zijn waarde,
zou ik zeggen En geloven wat ze willen 

MoederSterretje schreef op 25-11-2023 om 03:44:

Deze topic lijkt het zoeken naar de bevestiging van de juf die hier overdreven zielig doet. Nou, bevestiging krijgt ze hier voldoende De kwestie is breder. Bij ons op de (alleen van naam) Katholieke school,
heeft de juf onomwonden reeds in groep 4 verklaard dat Sinterklaas niet bestaat. Ik vond dat nogal bot. Bovendien hoort de school zich buiten geloof en politiek te houden, vind ik. Deze juf is haar boekje
voorbij gegaan (zelfs als het om kinderen van groep 6 gaat) net als onze juf. Kindertijd is een fijne tijd waarin we nog in van alles geloven. Wie wie geeft haar het recht om daar een einde aan te maken?
Ik baalde flink van onze juf destijds maar uit ervaring weet ik dat het niets helpt om te klagen. Ze gaan toch door zonder acht te slaan op de ouders of op de bredere context van bijvoorbeeld deze traditie. Het werd tijd dat mijn kind inderdaad de waarheid leerde kennen (aangezien de juf dat ook vond). Daarom ben ik mijn kind echt gaan voorlichten. Dat Sinterklaas echt bestaan heeft en hoe in Nederland Sinterklaas als Zwarte Sint werd afgeschilderd, die kinderen in een zak naar Spanje mee nam. Hoe
Nederlandse elites het feest probeerden af te schaffen en het volk daarvoor in de bres kwam. Er is niet veel veranderd volgens mij. De elites proberen de (domme) ouders nog steeds voor te schrijven wat
het beste voor hun kind is. En de juf probeert de (domme) kinderen voor te lichten over iets wat
vanzelf over zal gaan. Lr0908, je zult hier niet echt een ander perspectief krijgen, maar slechts een bevestiging dat je volkomen goed hebt gehandeld. Zie de 5 pagina’s aan bevestigende antwoorden. Andere meningen worden hier doorgaans geweerd en aangevallen. Mijn mening is, jouw taak als juf is de kinderen te leren lezen, schrijven en te rekenen. Een kwart van de kinderen verlaat de lagere school als
functioneel analfabeten omdat de school steeds bezig is met van alles behalve met leren. Verdoe jij je tijd niet met het kijken naar Sinterklaasjournaal? Dat kijken ze al thuis. En dan heb je dit probleem ook niet meer. Kinderen afzeiken omdat ze nog in Sinterklaas geloven lijkt mij ook niet echt moreel hoogstaande positie (zoals sommige ouders dat hier laten blijken). Laat iedereen in zijn waarde,
zou ik zeggen En geloven wat ze willen

Er is nogal een verschil tussen het bewust vertellen in groep 4 omdat juf vindt dat het wel eens klaar is met die onzin en dat het te sprake komt in groep 6 waarbij de juf ook nog eens haar best heeft gedaan om het geheim te ontzeilen. Ik kan me best voorstellen dat je als juf in een lastige positie zit wanneer deze discussie ontstaat. Als juf zeggen dat Sinterklaas bestaat levert waarschijnlijk iets als gelach op omdat er kinderen zullen zijn die denken dat je een grap maakt (want de meeste kinderen geloven echt niet meer). Zeggen dat hij niet bestaat levert misschien een boze ouder op. Zoals ik het lees heeft TO het in het midden gelaten en heeft het kind daaruit zijn conclusie getrokkenen gemerkt dat alle kinderen iets weten wat zij niet weet. Dat lijkt me het pijnlijkst voor het kind eigenlijk. 

Verder vind ik het erg afwijken van de vraag om te beginnen over hoe slecht kinderen tegenwoordig leren op school. Ze zullen vast beter kunnen lezen aan het eind van hun schoolperiode als ze geen sinterklaasjournaal kijken tijdens het fruit eten zoals deze juf doet

MoederSterretje schreef op 25-11-2023 om 03:44:

Deze topic lijkt het zoeken naar de bevestiging van de juf die hier overdreven zielig doet. Nou, bevestiging krijgt ze hier voldoende De kwestie is breder. Bij ons op de (alleen van naam) Katholieke school,
heeft de juf onomwonden reeds in groep 4 verklaard dat Sinterklaas niet bestaat. Ik vond dat nogal bot. Bovendien hoort de school zich buiten geloof en politiek te houden, vind ik. Deze juf is haar boekje
voorbij gegaan (zelfs als het om kinderen van groep 6 gaat) net als onze juf. Kindertijd is een fijne tijd waarin we nog in van alles geloven. Wie wie geeft haar het recht om daar een einde aan te maken?
Ik baalde flink van onze juf destijds maar uit ervaring weet ik dat het niets helpt om te klagen. Ze gaan toch door zonder acht te slaan op de ouders of op de bredere context van bijvoorbeeld deze traditie. Het werd tijd dat mijn kind inderdaad de waarheid leerde kennen (aangezien de juf dat ook vond). Daarom ben ik mijn kind echt gaan voorlichten. Dat Sinterklaas echt bestaan heeft en hoe in Nederland Sinterklaas als Zwarte Sint werd afgeschilderd, die kinderen in een zak naar Spanje mee nam. Hoe
Nederlandse elites het feest probeerden af te schaffen en het volk daarvoor in de bres kwam. Er is niet veel veranderd volgens mij. De elites proberen de (domme) ouders nog steeds voor te schrijven wat
het beste voor hun kind is. En de juf probeert de (domme) kinderen voor te lichten over iets wat
vanzelf over zal gaan. Lr0908, je zult hier niet echt een ander perspectief krijgen, maar slechts een bevestiging dat je volkomen goed hebt gehandeld. Zie de 5 pagina’s aan bevestigende antwoorden. Andere meningen worden hier doorgaans geweerd en aangevallen. Mijn mening is, jouw taak als juf is de kinderen te leren lezen, schrijven en te rekenen. Een kwart van de kinderen verlaat de lagere school als
functioneel analfabeten omdat de school steeds bezig is met van alles behalve met leren. Verdoe jij je tijd niet met het kijken naar Sinterklaasjournaal? Dat kijken ze al thuis. En dan heb je dit probleem ook niet meer. Kinderen afzeiken omdat ze nog in Sinterklaas geloven lijkt mij ook niet echt moreel hoogstaande positie (zoals sommige ouders dat hier laten blijken). Laat iedereen in zijn waarde,
zou ik zeggen En geloven wat ze willen

Dit is geen kwestie waarbij er een waarheid is, maar een situatie waarover je een mening hebt. Andere meningen worden niet aangevallen. Blijkbaar hebben de meeste mensen hier gewoon dezelfde mening. Mag jij nog steeds de jouwe hebben, maar dan ben je dus flink in de minderheid. 

Saga schreef op 25-11-2023 om 09:00:

[..]

Mag jij nog steeds de jouwe hebben, maar dan ben je dus flink in de minderheid.

As usual met moedersterretje. Zij heeft een nogal afwijkend wereldbeeld en verwachtingen mbt het gedrag van anderen zonder te beseffen dat zij de afwijkende mening is en daarom weerstand kan verwachten.

mevrouw sterretje zit nog een beetje vast in de Hoekse en Kabeljauwse twisten. 2023 moet nog indalen denk ik.

Als een kind hier al een traumatische ervaring van krijgt dan gaat het een zwaar leven tegemoet. Wellicht goed om alvast te gaan sparen voor psychische hulp. Want stel dat kind ooit een echte tegenslag te verwerken krijgt zeg! 

Werkelijk groep 6... Bewust je kind klein en afhankelijk houden. En feitelijk gewoon liegen. 

Ik heb conservatief Nederland nog niet gehoord om terug te keren naar een Zwarte Sint, in onze geschiedenis werd de Sint steeds witter, dan wit en de pieten werden zwarter dan zwart. Maar een goed voorstel, dan hoeven ze op Curacao de sint niet meer wit te sminken. 
Kinderen afzeiken, dat verzin jij er zelf bij. Heb je zelf wel voldoende begrijpend lezen genoten? Kinderen bang maken door als ouder weer over de 'zak van Sinterklaas' te beginnen, kennelijk zijn die er, tsja, dan ben ik blij dat er een juffrouw op de katholieke school is (ga daar weg als je de school niet vertrouwt, wat geef je nu door aan je kinderen) die deze kinderangst op tijd wegneemt. 

Groep 4 vind ik ook erg vroeg om dit te vertellen en daar ben je zeker niet de enige in. Dan gelooft vaak nog minstens de helft. Groep 6 is echt een ander verhaal. Sommige mensen hebben even hulp nodig bij hun tempo. 

Als de juf in groep 3/4 dit zou hebben verteld zou ik daar op school toch wat van gezegd hebben en waarschijnlijk meerdere ouders met mij.  

MoederSterretje schreef op 25-11-2023 om 03:44:

Deze topic lijkt het zoeken naar de bevestiging van de juf die hier overdreven zielig doet. Nou, bevestiging krijgt ze hier voldoende De kwestie is breder. Bij ons op de (alleen van naam) Katholieke school,
heeft de juf onomwonden reeds in groep 4 verklaard dat Sinterklaas niet bestaat. Ik vond dat nogal bot. Bovendien hoort de school zich buiten geloof en politiek te houden, vind ik. Deze juf is haar boekje
voorbij gegaan (zelfs als het om kinderen van groep 6 gaat) net als onze juf. Kindertijd is een fijne tijd waarin we nog in van alles geloven. Wie wie geeft haar het recht om daar een einde aan te maken?
Ik baalde flink van onze juf destijds maar uit ervaring weet ik dat het niets helpt om te klagen. Ze gaan toch door zonder acht te slaan op de ouders of op de bredere context van bijvoorbeeld deze traditie. Het werd tijd dat mijn kind inderdaad de waarheid leerde kennen (aangezien de juf dat ook vond). Daarom ben ik mijn kind echt gaan voorlichten. Dat Sinterklaas echt bestaan heeft en hoe in Nederland Sinterklaas als Zwarte Sint werd afgeschilderd, die kinderen in een zak naar Spanje mee nam. Hoe
Nederlandse elites het feest probeerden af te schaffen en het volk daarvoor in de bres kwam. Er is niet veel veranderd volgens mij. De elites proberen de (domme) ouders nog steeds voor te schrijven wat
het beste voor hun kind is. En de juf probeert de (domme) kinderen voor te lichten over iets wat
vanzelf over zal gaan. Lr0908, je zult hier niet echt een ander perspectief krijgen, maar slechts een bevestiging dat je volkomen goed hebt gehandeld. Zie de 5 pagina’s aan bevestigende antwoorden. Andere meningen worden hier doorgaans geweerd en aangevallen. Mijn mening is, jouw taak als juf is de kinderen te leren lezen, schrijven en te rekenen. Een kwart van de kinderen verlaat de lagere school als
functioneel analfabeten omdat de school steeds bezig is met van alles behalve met leren. Verdoe jij je tijd niet met het kijken naar Sinterklaasjournaal? Dat kijken ze al thuis. En dan heb je dit probleem ook niet meer. Kinderen afzeiken omdat ze nog in Sinterklaas geloven lijkt mij ook niet echt moreel hoogstaande positie (zoals sommige ouders dat hier laten blijken). Laat iedereen in zijn waarde,
zou ik zeggen En geloven wat ze willen

Jemig… Je hebt gelijk dat het taak van juf niet is maar over de andere taken doe je echt denigrerend. Dat er kinderen zijn die als functioneel analfabeten de school verlaten komt ook omdat er thuis nauwelijks meer gelezen wordt. Besef je niet dat al die extra vakken net zo goed begrijpend lezen oefenen bijvoorbeeld? 

SuzyQFive schreef op 25-11-2023 om 15:49:

[..]

Jemig… Je hebt gelijk dat het taak van juf niet is maar over de andere taken doe je echt denigrerend. Dat er kinderen zijn die als functioneel analfabeten de school verlaten komt ook omdat er thuis nauwelijks meer gelezen wordt. Besef je niet dat al die extra vakken net zo goed begrijpend lezen oefenen bijvoorbeeld?

Ah, ik kan MoederSterretje wel gelijk geven als ze zich afvraagt of je genoeg leert van het sinterklaasjournaal kijken op school, of andere pauzefilmpjes. Het is niet persé overal zo dat er verheffende dingen worden gekeken tijdens het eten en drinken in de pauze. (Het Jeugdjournaal is wel sympathiek, maar zou wat mij betreft minder over vloggers mogen gaan en in plaats daarvan bijvoorbeeld over kinderboeken of andere kunst en cultuur).

En over analfabetisme gesproken: vroegâh las de juf of meester voor (tijdens het eten en drinken), tegenwoordig is er op de pabo nauwelijks aandacht voor jeugdliteratuur en is het basisonderwijs doorgeschoten in het begrijpend en technisch lezen op een gortdroge manier. Je hebt gelijk dat er thuis nauwelijks meer gelezen wordt, maar wie moet ze daarvoor enthousiast maken dan? Leerkrachten lezen zelf ook geen boeken, schijnt. 

https://www.groene.nl/artikel/hoe-minder-je-leest-hoe-minder-je-weet

troelahoep schreef op 26-11-2023 om 11:40:

[..]

 Je hebt gelijk dat er thuis nauwelijks meer gelezen wordt, maar wie moet ze daarvoor enthousiast maken dan? Leerkrachten lezen zelf ook geen boeken, schijnt.

https://www.groene.nl/artikel/hoe-minder-je-leest-hoe-minder-je-weet

Ouders moeten hun kinderen daarvoor enthousiasmeren. Bijvoorbeeld door streng te verbieden dat ze in bed lezen.

AnnaPollewop schreef op 26-11-2023 om 12:39:

[..]

Ouders moeten hun kinderen daarvoor enthousiasmeren. Bijvoorbeeld door streng te verbieden dat ze in bed lezen.

Mijn zoon leest elke avond in bed. En geniet ervan en zoals ik zeg is het een manier om in slaap te kunnen komen. Soms zetten we een luisterboek op en dat vind hij ook fijn. .

@troelahoep het Jeugdjournaal heeft als doelgroep 9-12 jaar. Bij mijn zoon werd het in groep 4 aangezet, ik was woedend want meneer was van slag omdat het rond 4 mei was het over de 2e wereldoorlog ging en daarna is er lekker op doorgegaan in de klas en zijn de gaskamers ter sprake gekomen. Zoon was in die tijd net 7 jaar. Sorry maar pas na de kerst groep 6 zou je ermee kunnen beginnen dat te kijken. Hoewel mijn neefje ook al vanaf kleutertijd met pyjama aan en duim in de mond "lekker" Jeugdjournaal ging kijken. 

Ik vind het helemaal niets! Kinderen hoeven op zulke jonge leeftijd echt niet al die wereldellende mee te krijgen er sijpelt al genoeg door zonder dat soort programma's.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.