Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Per ongeluk het grote geheim verklapt.

Hi,

Ik ben juf, misschien wat gek op een ouders forum maar wil ander perspectief.

Vandaag ging ik voor de leuk het sinterklaasjournaal kijken met mijn groep 6 tijdens het tien uurtje. Ik vroeg het eerst als grapje maar iedereen zei ja dus zette ik het aan. Daarna kwam er wat discussie en ik probeerde het geheim te ontzeilen, dacht ik.

Na school een belletje van een moeder dat haar dochter al een uur aan het huilen was, ze belde eerst tijdens een vergadering en zei dat het kon wachten. Haar dochter was huilend thuis gekomen omdat ik had gezegd dat hij niet bestaat. Dit schooljaar zou haar laatste geloofjqar zijn. Dat school daar helemaal geen recht tot heeft etc. Daar ben ik het ook mee eens en het was nooit mijn bedoeling of intentie om het te verklappen en kan het ook niet meer herinneren. Heb ook excuses gezegd dat dit zo gelopen is en nooit mijn bedoeling was. Moeder ging door dat dit traumatisch was en het kind dit voor altijd bij zich zou dragen. Dat ze het van kinderen kon bagataliseren als die het verklapten maar dat nu het van de juf kwam niet meer te redden was. Uiteindelijk gesprek oke geeindigd. Maar ik zit er zelf nog wat in mijn maag mee, ik baal er gewoon ontzettend van. Ben ik nu een verschrikkelijk mens/juf? Gaat het kind wrok tegen mij houden? Of de ouders?

Sta de rest van de week niet voor de groep dus ik kan morgen niet peilen.


groep 6 he.  Groep 6 dan weet iedereen het en worden er lootjes getrokken.   Echt heel netjes dat je je excuses hebt aangeboden maar verder dit bij de moeder laten hoor want in groep 6 horen kinderen dit gewoon te weten.  

Groep 6? Ik zou er dan sowieso van uitgaan dat er geen kinderen meer geloven in de Sint. Als het nu groep 3 was dan had de moeder wellicht een  punt.

Ben ik nu een verschrikkelijk mens/juf? Gaat het kind wrok tegen mij houden? Of de ouders?

sorry hoor maar je hebt dat kindje niet mishandeld ofzo? Overdrijven is ook een vak. Jammer dat het geheim verklapt is , je hebt het niet expres gedaan. Kijk naar het nieuws, wat er allemaal gebeurd op scholen met kwetsbare kinderen. Je hebt niemand mishandeld, niet aangeraakt, niet uitgescholden, niet verwaarloost enzovoort. Dus nee je bent geen verschrikkelijk mens of juf. En ja ik ben ook een moeder van een kindje in groep 3, en als iemand komt met stel dat de juf van jou kind dit geheim had verklapt Tja jammer kan gebeuren! Ze stopt wel met huilen niks geen trauma kom op 🤷🏼‍♀️

Nee joh. En ik spreek zowel als docent als ouder. Je mag toch van kinderen in groep 6 verwachten dat ze niet meer geloven. Had jij het niet gezegd, had ze er wel via de kinderen achter gekomen. Een wonder dat dit niet eerder gebeurd is.

Ik vind moeder zeer dramatisch. Ze kan dit beter aanpakken als leerervaring voor dochter: hoe om te gaan met een tegenslag. Praten over een trauma...Dan leef je ook als een struisvogel in deze tijd. Hoe durf je zoiets een trauma te noemen. Ik vind het vooral heel knap dat je zo begripvol gereageerd hebt. Ik had dit geduld echt niet kunnen opbrengen.

Groep 6? Dan mag je er best van uitgaan dat het geheim geen geheim meer is, vind ik. Op de meeste scholen doen ze toch ook vanaf groep 5 al surprises? Dat is een mooi moment om die ‘grote’ kinderen in te wijden in het geheim.
Wij hebben destijds, om drama in november/december te voorkomen, met Pasen uitgelegd dat de Sint net zo echt is als de paashaas en de tandenfee. Het duurde even voor het muntje viel. Kind kon er wel om lachen. Met de twee precies hetzelfde proces doorlopen.

Maar, dit kind was nog niet op de hoogte en nu natuurlijk van haar stuk. Ja, dat snap ik. Is ook niet leuk, om zo van je geloof te vallen. Ik zou het erbij laten. Je hebt excuses aangeboden, gesprek is oké geëindigd. Klaar. Ik zou wel op school eens aankaarten hoe jullie als school hiermee omgaan. Bij ons werd destijds op school duidelijk gemaakt dat vanaf groep 5, als ze surprises gaan maken, er op school niet meer krampachtig het toneelstukje wordt meegespeeld. Tot en met groep 4 wordt door de meesters en juffen nadrukkelijk aan ouders gevraagd om, als hun kinderen niet meer geloven, ze op het hart te drukken dat niet aan de nog gelovige kinderen te verkondigen. In groep 5 dus juist de boodschap dat school er van uit gaat dat ouders zelf op hun eigen tijd en manier hun kroost uit de droom helpen. Heel prima regeling vind ik zelf.


waarom vindt jij jezelf zo verschrikkelijk??

Als dat kind hier al een trauma van heeft, dan is dat waarschijnlijk omdat moeder haar dat heeft aangepraat. Elk kind moet er toch ooit op de een of andere manier achter komen dat de sint niet echt bestaat. En in groep zes mag je als leerkracht deze wetenschap best als bekend veronderstellen. Excuses zijn netjes, maar meer hoef je niet te doen.
Dit doet me denken aan een klasgenootje van mij op de basisschool. We gingen in groep 7 het 'echte verhaal van sinterklaas' behandelen, over dat hij bisschop was in Myra en waar de traditie van schoenzetten vandaan komt en zo. Toen de meester zei 'want jullie weten natuurlijk allemaal allang dat sinterklaas niet echt bestaat' bleek er één meisje te zijn dat nog heilig in de sint geloofde. Dat meisje was de jongste thuis en werd door haar (nogal strenge) ouders klein gehouden en mocht weinig.

Ik was als kind ook heel boos toen mijn zus ermee kwam dat sinterklaas niet echt zou bestaan en mijn ouders dat bevestigden. Dat was vooral omdat ik heilig geloofde en mijn wereldbeeld even op zijn kop stond. Die boosheid duurde echt niet zo gek lang.

ik sluit me aan bij de rest. Ten eerste mag je bij kinderen van groep 6 verwachten dat ze niet meer in Sinterklaas geloven, en ten tweede stelt die moeder zich vreselijk aan

hoe oud zijn ze in groep 6: 8+ toch?
Wij noemden dit altijd het grote geheim van 8, in de zomer van hun 8e verjaardag vertelden wij het geheim.

Op school zaten groep 6,7 en 8 in ern ander gebouw en iedereen in groep 5 wist dat daar sinterklaas anders gevierd werd. Daar werd niet geheimzinnig over gedaan. 

Zijn er dan nog geen lootjes getrokken in groep 6 voor de surprises?

Ysenda schreef op 14-11-2023 om 21:32:

hoe oud zijn ze in groep 6: 8+ toch?
Wij noemden dit altijd het grote geheim van 8, in de zomer van hun 8e verjaardag vertelden wij het geheim.

Op school zaten groep 6,7 en 8 in ern ander gebouw en iedereen in groep 5 wist dat daar sinterklaas anders gevierd werd. Daar werd niet geheimzinnig over gedaan.

Zijn er dan nog geen lootjes getrokken in groep 6 voor de surprises?

Groep zes is het jaar waarin de meeste kinderen 10 worden.

Groep 6 is lootjes trekken. 
Dan ben je gróót, want je mag Het Geheim weten.
Groep 5 weet ik niet, maar daar zullen de meesten Het Geheim ook wel kennen.

Jammer dat die moeder het anders had gepland, dan had ze haar kind maar een paar jaar in groep 4 moeten laten zitten.

Ik vond het veel gemener dat de kleuterjuf zei dat de "Kauwgomballenboom" niet echt bestond. Toen heb ik met mijn kleuter een kauwgomballenboom gemaakt van een mooie paastak en die liet ik door hem in de klas zetten.

Toevallig kwam "Elly van de Wiebelwagen" óók nog optreden in Groningen. Direct kaartjes gekocht, maar niet van te voren verteld. Mijn kleuter was helemaal flabbergasted. "   Mama, dat is Elly!!! Die is het echt!!!  "

Ook nog met haar op de foto, helemaal happy.

 


https://youtu.be/ovwXM_Qg52g?feature=shared

Lr0908

Lr0908

14-11-2023 om 21:39 Topicstarter

Roos55 schreef op 14-11-2023 om 21:11:


waarom vindt jij jezelf zo verschrikkelijk??

Nou de moeder aan de telefoon liet het mij grondig weten welk onrecht ik het kind en hun had aangedaan. Ben nog startend en nog niet doorgewinterd dus bracht mij even van mijn stuk vandaag en in een negatieve gedachte cirkel. Had ook al een ander kind vandaag dat toen ik vroeg hoe ik der kon helpen om de toets van morgen te maken/proberen (vorige rekentoets niet naar school gekomen) weg vluchtte onder tafel zonder te praten...  dus voelde mij even een incapabele docent vandaag.

Bedankt alle mensen voor het reageren! Geeft mij wat gemoedsrust dat het kan gebeuren, wat K is, maar gewoon door gaan en ik heb prima gehandeld achteraf. Echt even de onweersbui boven mijn hoofd kwijt dat onbekenden er ook zo over denken als mijn vrienden. (Kunnen soms wat biased) Collega zei nog of ik tegen de moeder had gezegd dat groep 6 wel erg laat is met vertellen, maar zei al dat ik die strijd niet zag zitten met een al overstuurde moeder aan de telefoon. 

En ja volgens mij gelooft de rest van de klas niet meer. Kreeg allemaal verhalen hoe ze het vieren of niet meer en vorig jaar geloofde er nog een paar zeiden ze zelf maar dit jaar niet meer. Maar ze praatte er meeste van de dag soms eventjes over. Maar moeder zei dus dat ze dat wegfiltert op een manier.

Wij starten met surprises in groep 5 maar geven er nooit perse een reden voor. We doen het gewoon is de reden, om het echt aan de ouders te laten om te vertellen.

een volgend schooljaar ga jij dus eerst eenmaligheid sturen of er nog gelovers zijn. En voor nu, misschien heb je het kind wel juist voor een trauma behoed!

Wat voor een trauma zou dat kind oplopen als alle klasgenoten haar uitlachen omdat ze nog in Sinterklaas gelooft?

Je bent geen incapabele docent !

bespreek je dit ook met collega’s?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.