Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Profielwerkstuk, onderzoeksvraag

dochter moet dit jaar een profielwerkstuk maken. Ze dacht aan het onderwerp kindermishandeling. Maar we komen niet uit op een onderzoeksvraag. Iemand een idee?
(Mag ook nog ideeën voor een ander onderwerp)


Kiki's dochter zou aan haar vriendin kunnen vragen hoe zij dat de afgelopen jaren op de middelbare school heeft gedaan met haar dyslexie. Vriendin en dochter zouden ook nog samen naar de begeleider van school kunnen gaan met deze vraag. Kiki zou deze twee opties kunnen voorstellen.

Ook als de vriendin een dyslexie verklaring heeft, kan ze spellingcontrole doen. Juist zelfs. Maar; is leren van een pws niet ook juist merken dat het slim is om, als je dyslexie hebt, iemand anders de laatste controle te laten doen? En dat zou pleiten dat Kiki’s dochter het wel nakijkt. Zoals die vriendin misschien juist de plaatjes of bladspiegel of kleuren heel goed kan ‘gelijktrekken’. 
Tenzij je het moet inleveren met een soort logboek wie welk hoofdstuk geschreven heeft en dat het ook apart beoordeeld wordt. Maar ik weet niet of dat hier zo is. 

Dat hele werkstuk is de verantwoordelijkheid van je dochter en haar vriendin samen. Niet van jou en ook niet van de ouders van dat meisje. 
Ze zijn samen verantwoordelijk voor een goed eindresultaat. Het meisje heeft moeite met spelling. Dat weet ze waarschijnlijk zelf ook en het zou goed zijn als ze leert om daar hulp bij te vragen. Dyslexie is geen excuus om documenten vol fouten aan te leveren, dat geldt op school, op werk, bij communicatie met instanties. 
Ik denk dat het goed is als dochter en vriendin er samen naar kijken en de fouten eruit halen. Dan leert de vriendin er meer van dan wanneer dochter de fouten corrigeert en het ingeleverd wordt.

Mijn dochter had ook een studiemaatje met dyslexie en ik heb wel het hele PWS nagekeken. Was een tijdrovende klus dus ik heb alleen de spelling verbeterd. Veel rare taalconstructies en feitelijke onjuistheden heb ik laten staan. Gelukkig worden er aan het mavo PWS niet zulke heel hoge eisen gesteld en hadden ze een goed cijfer.

Is er voor de inlever datum nog tijd om te overleggen met de docent die het profielwerkstuk begeleid. Het is wel handig om te weten hoe de school om gaat met schrijffouten van een leerling met dyslexie. 
Zoniet levert de fouten verbeteren in ieder geval geen gedoe met school op je weet nooit hoe het anders uitpakt.

Kikki39

Kikki39

06-01-2022 om 19:23 Topicstarter

Nee, helaas is er geen tijd meer. We kijken er samen even overheen, de ergste fouten verbeteren we samen even.....en dan is het wel goed. 

---

---

06-01-2022 om 22:31

Kikki39 schreef op 06-01-2022 om 19:23:

Nee, helaas is er geen tijd meer. We kijken er samen even overheen, de ergste fouten verbeteren we samen even.....en dan is het wel goed.

wil je zeggen dat het eindresultaat pas zo kort voor de eindtijd in handen was van je dochter en ze nooit eerder een stuk gezien heeft wat dat andere meisje heeft geschreven? 

Kikki39

Kikki39

06-01-2022 om 23:17 Topicstarter

ja klopt. 

Kikki39 schreef op 06-01-2022 om 19:23:

Nee, helaas is er geen tijd meer. We kijken er samen even overheen, de ergste fouten verbeteren we samen even.....en dan is het wel goed.

Ik hoop dat de docent jou ook een cijfer geeft, want je hebt meer aan het werkstuk gedaan dan de meiden. 

Aanleveren op het laatste moment door een klasgenoot gebeurt erg vaak. Heeft in huize Tuinfluiter gedurende de middelbareschooltijd van kinderen heel wat stress momenten opgeleverd. Ik zie nog wel iets positiefs in al de schrijffouten ze heeft het in ieder geval zelf geschreven en niet van internet geplukt.
Als jullie er veel stress van hebben kijk dan ook even hoe het profielwerkstuk mee telt voor het eindcijfer op het diploma. Bij de school van mijn kinderen was het 25% van het combinatiecijfer. Mijn zoon had al drie goede cijfers staan dat laatste cijfer maakte niet zo veel meer uit. Niet leuk maar soms moet je practich zijn.

Dat op het laatste moment aanleveren van dingen komt vaak voor, niet alleen op de middelbare school, ook daarna. Het is op zich handig om vooraf al af te spreken als de deadline bijvoorbeeld vrijdag is dat dan de maandag ervoor alles klaar is zodat ze het samen nog door kunnen lopen. Eindredactie is belangrijk, zeker bij dyslectici, maar wordt vaak niet als zodanig gezien. Maar goed, dat is ook een leerproces.

Hmm, ik lees regelmatig werkstukken, papers en artikelen na op stijl- en schrijffouten. Van zowel mijn kinderen als mijn partner. Soms ook wel van vriendinnen. Omgekeerd laat ik belangrijke stukken ook altijd even nalezen. Juist als je het zelf hebt geschreven is het lastig om de laatste fouten eruit te halen en ben je soms minder duidelijk in je verwoording. Maar ze moeten het natuurlijk wel op tijd aanleveren.

Kikki39

Kikki39

07-01-2022 om 09:59 Topicstarter

ja, ik laat mijn belangrijke stukken ook altijd nalezen. 

PriceyRook54

PriceyRook54

07-01-2022 om 10:13

Rhonda schreef op 06-01-2022 om 23:22:

[..]

Ik hoop dat de docent jou ook een cijfer geeft, want je hebt meer aan het werkstuk gedaan dan de meiden.

Nou inderdaad zeg. Kikki, ik weet dat je het goed bedoelt, ik vind het echt heel lief van je, maar dit is echt wel wat meer dan "een beetje helpen". En dat is een understatement.

Ik wil mijn dochters heus wel helpen brainstormen als er een project aankomt, maar het hoe en wat is echt iets voor hunzelf (en hun teamgenootjes).

dan

dan

08-01-2022 om 15:23

Ik heb me destijds niet bemoeid met het PWS, ze deden het met 3 en er waren ook genoeg contactmomenten met docenten hierover. Het hoeft niet gelijk perfect te zijn, van fouten maken kun je leren hoe je het de volgende keer moet aanpakken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.