Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ingrid

Ingrid

19-08-2013 om 14:21

Profielwerkstuk vwo problemen

Dochter van 16 zit nu in eindexamenjaar gymnasium en moet een profielwerkstuk maken. Ze moeten dat met z'n tweeën doen. Haar vriendin waarmee ze het wou doen, bleef zitten, een vriend zat op de Havo, dat mocht ook niet en met drie mensen samen mag ook niet. Het liefst wil ze het alleen doen, maar ook dat mag niet. Ze heeft er met haar mentor over gesproken en die heeft weer gepraat met de profielwerkstukbegeleiders, maar deze mensen zijn niet flexibel, luisteren niet naar de argumenten en zij bepalen alles en ze wordt hoogstwaarschijnlijk bij iemand die ook is overgebleven ingedeeld. Ze weet niet welke vakken diegene heeft en of het klikt. Door deze dingen kon ze nog niet beginnen en ze baalt er enorm van.
Ik snap niet dat je dat niet alleen mag doen en het per sé met twee moet.
Ik denk er over om zelf met de mentor of profielwerkstukbegeleiders te gaan praten. Is dat verstandig? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik snap het niet

Zoon hier, eindexamen HAVO mocht kiezen en doet het nu gewoon alleen dit jaar. Waar staat dat eigenlijk dat je het samen MOET doen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-08-2013 om 16:25

Snap het ook niet

Niet dat ik er in thuis ben, maar waarom ben je voor je eigen opleiding afhankelijk van anderen?
Ik zou contact hierover opnemen met school.

Dendy

Nee

Dat kan de school niet verplicht stellen, in tweetallen. Ik zou er een zaakje van maken, en eisen dat ze t alleen mag doen. Je hebt prima argumenten.

O en

Ik beoordeel zelf als docent profielwerkstukken, vandaar de stelligheid Lastig is wel dat het een schoolexamen onderdeel is, dus geen centrale toetsing. School heeft zo meer zeggingskracht.
Kijk het PTA (programma van toetsing en afsluiting) wat daar staat. Dat is bindend. Maar niet altijd rechtsgeldig, dus het kan lonen het echt even uit te zoeken.

Schooltje

Schooltje

19-08-2013 om 18:11

Taakuren

Het heeft met de taakuren voor de docenten die begeleider zijn te maken: je krijgt 5 uur per PWS. Omdat de scholen al hard moeten bezuinigen op het taakbeleid, willen ze niet dat leerlingen het werkstuk alleen maken, dat kost immers meer geld. Het gaat om een schoolexamencijfer en ook om die reden is het wel logisch dat de eisen voor iedereen gelijk zijn. Onze school laat zittenblijvers in de vijfde het PWS met de oorspronkelijke partner maken, is dat geen oplossing? Alleen voor leerlingen die echt niet kunnen samenwerken worden verder uitzonderingen gemaakt.

Klopt

Dit is t argument. Maar bij ons geldt ook dat in bijzondere omstandigheden het anders geregeld kan worden. Ik krijg 3 uur per pws omdat ze t bij mij individueel doen. T kost netto wat meer tijd dan tweetallen, maar t fijne is dat je alleen naar de inhoud hoeft te kijken, en niet naar 'wie wat deed' en samenwerkingsperikelen.

Brianna F

Brianna F

19-08-2013 om 18:48

Hier ook

Dochter heeft een schriftelijk verzoek ingediend om alleen het profielwerkstuk te maken. met als argument dat zij na haar jaar in Amerika niemand in de klas meer kende (al haar vorige klasgenoten waren van school),en haar profielwerkstuk specifiek over haar highschool jaar ging.

Koolmees

Koolmees

19-08-2013 om 22:00

Jeetje

Ik weet niet wat ik lees. Hier mag je het zelf weten, alleen of samen. Onze dochter wil een prentenboek ontwerpen. Ik denk niet dat er iemand is die dat ook wil doen. Maar ze hebben vorig jaar gezegd dat dit mag en een goed idee is, dus...
Als je voor een techniek profiel een praktisch onderzoek wilt doen, is samenwerken wel gewenst.

Sawo

Sawo

19-08-2013 om 22:15

Alleen op verzoek

Hier moet het ook samen alleen met een goed verzoek mag je het alleen doen. Meestal heeft dit te maken met:
dat een leerling iets wil waar anderen niet aan mee willen iets doen het uitgevoerd moet worden ver weg van school
zitten blijven van partner

het zou vast wel met bezuinigingen te maken hebben maar hier gebruiken ze als argument dat het ook vooral is om te leren samenwerken en dat zal ook in je toekomstige leven niet altijd met vriend (in) zijn.
niet samen kunnen werken gaat alleen op in extreme gevallen. Maar ik zou maar eens gaan praten op school als het onderwerp al was goedgekeurd.

Stenna

Stenna

19-08-2013 om 22:49

Alleen, speciaal geval

Hier moet het ook mijn z'n tweeen of drieen. Zoon mocht alleen, maar het kostte veel moeite en hij is een speciaal geval (pdd-nos, met rugzak in het regulier onderzoek). Samenwerken is voor hem erg moeilijk en zo'n werkstuk is ook al moeilijk genoeg. De profielwerkstukcoordinator deed wel moeilijk, maar zijn ambulant begeleider en mentor kregen het voor elkaar.
Hier heb je waarschijnlijk niet veel aan, jouw dochter is niet zo'n type uitzondering. Toch zijn uitzonderingen dus wel mogelijk

dc

dc

20-08-2013 om 10:33

Even afwachten?

Ik zou zelf zoveel mogelijk het beleid van de school ondersteunen. Dit is ook een leermomentje, je kunt dingen in het leven niet altijd doen zoals je wilt, soms moet je je aanpassen. Ik zou haar aanmoedigen om het samen te doen met haar aangewezen partner en daar het beste van te maken.

Hbo

Ik heb zelf net een deeltijd hbo opleiding achter de rug. Dit was alleen maar groepjes . Soms mocht je ze zelf samenstellen en soms niet, soms met veel soms met weinig. Was het niet altijd mee eens maar het weerwoord was: hoort bij de opleiding en we hebben niet genoeg begeleidingsuren als iedereen dit alleen gaat doen. Dus wat dat betreft heeft ze nog heel wat van dit soort dingen voor de boeg. Leuk is anders.

Ingrid

Ingrid

20-08-2013 om 23:06

Ben ik weer

Alvast dank voor de reacties. Mijn dochter heeft in de loop der jaren al zo veel samen moeten werken en daar heeft ze niet echt goede ervaringen mee, omdat het er meestal op neer kwam dat zij alles deed, en de onderwerpen die zij aandroeg vond niemand interessant. Dat speelt ook nog eens mee. En zelf vind ik het ook vaak wel iets te veel, altijd te moeten samenwerken. Ze kan niet met de zittenblijfster, want die is naar een andere school.
Ik zal het eens goed nakijken wat er nu precies staat beschreven over pws, dat is een goede tip.
En met wie zou ik moeten praten daarover? Niet met de PWS begeleiders, want als ook de mentor daar niets mee kan...
Ondertussen is mijn dochter al wel begonnen, dan doe ik het gewoon alleen, zegt ze, en wie er dan bijkomt, die moet zich dan maar aanpassen, want anders komt ze in tijdnood, er is ook veel onderzoek buiten voor nodig. Meer ervaringen van jullie welkom!

Ingrid

Ingrid

20-08-2013 om 23:18

Heb het nagekeken

Ik heb het nagekeken in de PTA van de school en ik kan nergens vinden dat het pws met z'n tweeën uitgevoerd moet worden.

Dat als referentiekader!

Het PTA is bindend.

En als de begeleiders t niet willen

Kun je t aankaarten bij de directie.

Begeleider

Ingrid, wat mij niet duidelijk is geworden is of je dochter nou zelf met de pws-begeleider heeft gesproken of alleen haar argumenten aan de mentor heeft doorgegeven?
In elk geval zou ik aandringen op een gesprek met de pws-begeleider zelf. Deze is immers verantwoordelijk voor dit onderdeel van de opleiding. Ik geloof niet dat ik me er als ouder rechtstreeks mee zou bemoeien, wel adviezen geven.
Tot slot weet ik niet of het verstandig is dat je dochter nu al met haar pws is begonnen, zonder dat dit probleem is opgelost. Ik ben bang dat het de verhoudingen niet echt goed zal doen dat zij tegen de huidige afspraken in gewoon in haar eentje aan het werkstuk begint. Maar misschien zie ik dat te somber hoor.
Sterkte, het is een lastige kwestie. Ik hoop dat je dochter er uitkomt en dat ze gewoon in haar eentje aan het werkstuk mag werken!
n@nny

Ingrid

Ingrid

22-08-2013 om 15:53

Antwoord

Ja hoor, ze heeft zelf al meerdere keren met de pws begeleiders gesproken. Daarna heeft haar mentor ook nog met ze gesproken. Ze zouden de indeling met wie ze dus zou worden ingedeeld voor de vakanktie al afhebben, maar dat lukte niet.
Er werd ook gezegd dat als je voor een onderzoek of zo grote instanties moet benaderen dan kun je dat het best in de grote vakantie doen. Maar dat kan dus ook niet, omdat het nu daarvoor al weer te laat is.
Ze zeiden ook dat het nog nooit was voorgekomen dat er iemand niet ingedeeld kon worden en overschiet. (Daar hoopt ze natuurlijk op. Maar dat is raar, want het kan toch echt niet altijd een even aantal zijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.