Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

PWS op VWO en ASS

Kaassoufflee

Kaassoufflee

05-11-2025 om 19:36 Topicstarter

Extra tijd krijgen zou ook al helpen, dan kan hij misschien nog bij die ene instelling terecht voor hulp.

Het is helemaal zijn eigen wens om universiteit te doen, hij zou dan de eerste in de familielijn zijn. Hij heeft er het leer- en denkniveau wel voor, maar de rest zoals het tempo, de zelfstandigheid, het samenwerken met anderen, het zelf plannen en ideeën uitvoeren…dat zit er momenteel nog niet in.

In hoeverre zijn die 6 weken in steen gehouwen?
Is het mogelijk om extra tijd te bekomen bij de mentor of de decaan?

Ik zou denken dat het belangrijkste is dat dat ding af is tegen dat het examen begint.

Is het eventueel mogelijk om een net-afgestudeerde student - 1 of 2 jaar ouder - uit de buurt mee te laten kijken naar de inhoud?
De ene krijgt bijles voor wiskunde, de andere krijgt hulp bij het PWS.

Kaassoufflee

Kaassoufflee

05-11-2025 om 19:39 Topicstarter

Over CKV: hij heeft Latijn en dat is dan de CKV, voor zover ik het begrepen heb.

Kaassoufflee schreef op 05-11-2025 om 19:39:

Over CKV: hij heeft Latijn en dat is dan de CKV, voor zover ik het begrepen heb.

Ja, dat klopt, daar had ik even niet aan gedacht.

Kaassoufflee

Kaassoufflee

05-11-2025 om 20:01 Topicstarter

Opgezocht (ik vind het heel ingewikkeld, die PTA/ examengids):
Elk onderdeel van het combinatiecijfer moet minimaal een 4 zijn, het gemiddelde afgeronde cijfer telt als 1 cijfer in de slagingsregeling.

Dus hij zou minimaal een 4 moeten halen en dan met de andere combinatiecijfers hopelijk een gemiddelde maken waar hij, indien nodig, genoeg voor kan compenseren met cijfers voor andere vakken. Ik weet niet of er naast maatschappijleer en PWS nog meer cijfers bij het combinatiecijfer horen. Ik kom daar niet uit met de gids.

Kaassoufflee schreef op 05-11-2025 om 20:01:

Elk onderdeel van het combinatiecijfer moet minimaal een 4 zijn, het gemiddelde afgeronde cijfer telt als 1 cijfer in de slagingsregeling.

Dus hij zou minimaal een 4 moeten halen en dan met de andere combinatiecijfers hopelijk een gemiddelde maken waar hij, indien nodig, genoeg voor kan compenseren met cijfers voor andere vakken. Ik weet niet of er naast maatschappijleer en PWS nog meer cijfers bij het combinatiecijfer horen. Ik kom daar niet uit met de gids.

Al langer geleden maar bij mijn zoon waren het 5 cijfers

Profiel werkstuk
Maatschappijleer
Kennis van het geestelijk leven
Ckv
Algemene natuur wetenschappen 

Kaassoufflee schreef op 05-11-2025 om 19:36:

Extra tijd krijgen zou ook al helpen, dan kan hij misschien nog bij die ene instelling terecht voor hulp.

Het is helemaal zijn eigen wens om universiteit te doen, hij zou dan de eerste in de familielijn zijn. Hij heeft er het leer- en denkniveau wel voor, maar de rest zoals het tempo, de zelfstandigheid, het samenwerken met anderen, het zelf plannen en ideeën uitvoeren…dat zit er momenteel nog niet in.

Ik denk dat het wel pittig wordt, want dat leer- en denkniveau is maar een stukje van wat je nodig hebt. 

ik heb ervaring met pws op vmbo en havo en vwo bij mijn kinderen op 2 verschillende scholen. 
Mijn kinderen kregen allebei een papieren handleiding over hoe je een pws maakt.  Heeft jouwe zoon dat niet gekregen? 
Ze hadden ook iedere 2 (?) weken een gesprekje met hun begeleider over hoe het ging en hoe ze vorderen. Heeft jouw zoon dat niet (gehad)?
Er waren ook strakke datums voor tussentijdse inlever momenten. En dan kregen ze feedback die ze moesten verwerken voor de volgende bijeenkomst.

Als ik hier op het forum ouders lees die vragen hebben over een pws dan lees ik meestal dat het ontbreekt aan duidelijke instructies en begeleiding. 
Dat zou je ook eens met school kunnen opnemen waar die begeleiding is. Zeker voor een kind met ASS is het wel heel veel wat even over de schutting gegooid wordt.
Dat idee heb ik echt bij sommige scholen, dat het over de schutting gegooid wordt en dat ouders er dan maar in moeten gaan begeleiden en volgens mij is dat niet de bedoeling. 

Weet bijna zeker dat zoon dit allemaal gekregen heeft. Ik ben bang dat zijn begeleider het initiatief bij zoon neerlegt en zoon juist denkt dat hij er zo makkelijk van af is.

Kaassoufflee schreef op 05-11-2025 om 20:01:

Dit zijn de wettelijke regels:

"Het combinatiecijfer is het gemiddelde cijfer van een aantal vakken waarvoor je geen centraal examen doet. Dit zijn in ieder geval:

• maatschappijleer;
  • CKV. Als je Griekse taal en cultuur of Latijnse taal en cultuur in je profiel hebt, ben je vrijgesteld van CKV;
  • het profielwerkstuk;
  • eventueel een aantal keuzevakken. De keuzevakken kunnen per school verschillen.

Jouw school beslist of er nog andere keuzevakken meetellen voor het combinatiecijfer.

De keuzevakken die mee kunnen tellen zijn:

• algemene natuurwetenschappen;
  • literatuur;
  • levensbeschouwing/godsdienst.

Voor geen van de vakken van het combinatiecijfer mag je lager halen dan een 4. Het combinatiecijfer zelf mag ook niet lager zijn dan een 4."

Of de school van jouw zoon extra vakken in het combinatiecijfer heeft, moet in het examenreglement staan.

Vaak zijn die vakken ook al afgerond in het voorexamenjaar. Dus je kan even op zijn rapport van vorig jaar kijken.

Kaassoufflee

Kaassoufflee

05-11-2025 om 21:19 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 05-11-2025 om 21:02:

[..]

Dit zijn de wettelijke regels:

"Het combinatiecijfer is het gemiddelde cijfer van een aantal vakken waarvoor je geen centraal examen doet. Dit zijn in ieder geval:

• maatschappijleer;
  • CKV. Als je Griekse taal en cultuur of Latijnse taal en cultuur in je profiel hebt, ben je vrijgesteld van CKV;
  • het profielwerkstuk;
  • eventueel een aantal keuzevakken. De keuzevakken kunnen per school verschillen.

Jouw school beslist of er nog andere keuzevakken meetellen voor het combinatiecijfer.

De keuzevakken die mee kunnen tellen zijn:

• algemene natuurwetenschappen;
  • literatuur;
  • levensbeschouwing/godsdienst.

Voor geen van de vakken van het combinatiecijfer mag je lager halen dan een 4. Het combinatiecijfer zelf mag ook niet lager zijn dan een 4."

Of de school van jouw zoon extra vakken in het combinatiecijfer heeft, moet in het examenreglement staan.

Vaak zijn die vakken ook al afgerond in het voorexamenjaar. Dus je kan even op zijn rapport van vorig jaar kijken.

Klopt, maatschappijleer is een 7.1 en in de 4e klas al behaald. Hij heeft geen CKV maar KCV ivm Latijn.

Ik kan niks vinden over welke vakken nog meer meetellen in het combinatiecijfer, zoon heeft het alleen over Maatschappijleer en PWS. Dat zou natuurlijk ook kunnen.

Kaassoufflee

Kaassoufflee

05-11-2025 om 21:23 Topicstarter

TwoThirds schreef op 05-11-2025 om 20:21:

[..]

Ik denk dat het wel pittig wordt, want dat leer- en denkniveau is maar een stukje van wat je nodig hebt.

Dat besef ik wel, maar zoon (nog) niet. Om zijn motivatie en zelfvertrouwen (voor zover aanwezig) te behouden, laat ik het maar even zo. Van mij mag hij best een jaar naar de universiteit gaan en er daar achter komen dat het niet voor hem is weggelegd. Dat kost wel wat centen, maar dan heeft hij het tenminste geprobeerd en hoeft hij later niet met spijt terug te kijken op een niet-vervulde droom. En wie weet ontwikkelt hij zich nog wel genoeg om het toch te kunnen. Hij heeft meer ‘uitrijpingstijd’ nodig om dingen (aan) te leren.

Kaassoufflee

Kaassoufflee

05-11-2025 om 21:33 Topicstarter

Bakblik schreef op 05-11-2025 om 20:24:

ik heb ervaring met pws op vmbo en havo en vwo bij mijn kinderen op 2 verschillende scholen.
Mijn kinderen kregen allebei een papieren handleiding over hoe je een pws maakt. Heeft jouwe zoon dat niet gekregen?
Ze hadden ook iedere 2 (?) weken een gesprekje met hun begeleider over hoe het ging en hoe ze vorderen. Heeft jouw zoon dat niet (gehad)?
Er waren ook strakke datums voor tussentijdse inlever momenten. En dan kregen ze feedback die ze moesten verwerken voor de volgende bijeenkomst.

Als ik hier op het forum ouders lees die vragen hebben over een pws dan lees ik meestal dat het ontbreekt aan duidelijke instructies en begeleiding.
Dat zou je ook eens met school kunnen opnemen waar die begeleiding is. Zeker voor een kind met ASS is het wel heel veel wat even over de schutting gegooid wordt.
Dat idee heb ik echt bij sommige scholen, dat het over de schutting gegooid wordt en dat ouders er dan maar in moeten gaan begeleiden en volgens mij is dat niet de bedoeling.

Wel een handleiding om mee op te starten, en daar hebben hij en ik samen een begin mee kunnen maken qua opbouw/indeling/uitsplitsing in deelvragen etc. Daarna ontbreekt ieder spoor van overzicht. Er zijn diverse tussenmetingen geweest: de eerste was volledig aan hem voorbijgegaan, de tweede niet gehaald en moest hij in de zomervakantie doen, de derde niet gehaald qua hoeveelheid ‘af’ op die datum, en de vierde/laatste is voor de kerstvakantie.

Kaassoufflee schreef op 05-11-2025 om 21:19:

[..]

Klopt, maatschappijleer is een 7.1 en in de 4e klas al behaald. Hij heeft geen CKV maar KCV ivm Latijn.

Ik kan niks vinden over welke vakken nog meer meetellen in het combinatiecijfer, zoon heeft het alleen over Maatschappijleer en PWS. Dat zou natuurlijk ook kunnen.

Bij mijn dochter was KCV onderdeel van het combinatiecijfer. Het werd wel door docent latijn tijdens de latijnse les gegeven.

Mijn dochter had precies niks op papier staan in november vorig jaar.  Ze moeten 80 uur in het pws steken en er komt nog kerstvakantie aan.  Gewoon nu er aan gaan beginnen en hem helpen met een planning.  Als hij er tot aan de kerstvakantie 10 uur per week aan kan besteden heeft hij er al 60 uur inzitten.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.