Kaassoufflee
05-11-2025 om 17:49
PWS op VWO en ASS
Mijn zoon wordt deze maand 18 en doet dit jaar examen VWO, CM. Hij heeft diagnose ASS sinds hij net 16 was. Hij krijgt sinds een jaar ambulante begeleiding (ab) thuis, op school krijgt hij sinds 3 jaar huiswerkbegeleiding.
Nu blijkt dat hij het PWS bij lange na niet op tijd af krijgt. Hij zit niet in een groepje, vanaf het begin is alles hem al ontglipt. De begeleiding vanuit school is niet voldoende, en hoewel ik, zoon en ab meermaals hebben aangegeven dat hij het inhoudelijk niet redt (geen idee van de opbouw, stappen en inhoud maken, ab en ik plannen en helpen met het nakomen van de planning maar er komt niets uit zijn handen en ab+mij ontbreekt het aan inhoudelijke kennis) komen ze nu pas met het idee van een bepaalde instantie in de buurt die inhoudelijk en professioneel kunnen begeleiden.
Ik wist niet van die mogelijkheid af. Ik heb al met ze gebeld maar alles zit vol (logisch).
Maar ja, de tip van school komt rijkelijk te laat nu, over 6 weken moet alles klaar zijn.
Ik zit met mijn handen in het haar. Wie is hier in thuis en heeft goede raad?
Kaassoufflee
05-11-2025 om 21:43
NieuwsgierigAagje schreef op 05-11-2025 om 21:34:
[..]
Bij mijn dochter was KCV onderdeel van het combinatiecijfer. Het werd wel door docent latijn tijdens de latijnse les gegeven.
Zou hier ook kunnen hoor, ik moet dat nog verder uitpluizen.
Renmuis
05-11-2025 om 21:46
Kaassoufflee schreef op 05-11-2025 om 21:33:
[..]
Wel een handleiding om mee op te starten, en daar hebben hij en ik samen een begin mee kunnen maken qua opbouw/indeling/uitsplitsing in deelvragen etc. Daarna ontbreekt ieder spoor van overzicht. Er zijn diverse tussenmetingen geweest: de eerste was volledig aan hem voorbijgegaan, de tweede niet gehaald en moest hij in de zomervakantie doen, de derde niet gehaald qua hoeveelheid ‘af’ op die datum, en de vierde/laatste is voor de kerstvakantie.
Dat klinkt als behoorlijk wat structuur en begeleiding. Natuurlijk balen dat hij al die tussenmetingen gemist heeft. Maar maken jullie er niet gewoon teveel van? Heeft hij een onderwerp wat hem echt interesseert?
Kaassoufflee
05-11-2025 om 21:46
Rosemary00 schreef op 05-11-2025 om 20:50:
Weet bijna zeker dat zoon dit allemaal gekregen heeft. Ik ben bang dat zijn begeleider het initiatief bij zoon neerlegt en zoon juist denkt dat hij er zo makkelijk van af is.
Kimdekim schreef op 05-11-2025 om 21:36:
Mijn dochter had precies niks op papier staan in november vorig jaar. Ze moeten 80 uur in het pws steken en er komt nog kerstvakantie aan. Gewoon nu er aan gaan beginnen en hem helpen met een planning. Als hij er tot aan de kerstvakantie 10 uur per week aan kan besteden heeft hij er al 60 uur inzitten.
Het is geen onwil maar onmacht. Een planning maken en eraan houden is wat we al doen, alleen komt er dan niks uit zijn handen. Hij heeft geen idee of overzicht hoe hij het moet gaan uitwerken. Dat is nu juist een van de dingen die bij (zijn) ASS zo moeilijk zijn.
Anoniemst
05-11-2025 om 21:48
Hier kun je het pws eventueel ook op het Vavo overdoen in de zomer en als de rest dan in orde is, slaag je alsnog in september. Zou ook nog een optie kunnen zijn als die 4 niet zou lukken.
Armband
05-11-2025 om 22:09
Kan hij bv chat gpt gebruiken om hem te ondersteunen bij het maken van het pws?
Niet om het pws te schrijven voor hem, maar als hulpmiddel en soort sparring partner.
SuzyQFive
05-11-2025 om 22:20
Docent hier en PWS-coördinator.
Je kan het bevoegd gezag van de school vragen om uitstel van de deadline. De school moet alle cijfers pas eind april in het speciale systeem zetten voor de examens. Veel scholen hebben als deadline 1 april.
Hoe is het contact met de mentor en met zijn pws-begeleider op school? Is er een huiswerkklas op school of een leerlingbegeleider? Heeft hij een OPP?
Heeft hij uberhaupt al een onderzoeksvraag en deelvragen opgesteld?
Beginnen met je PWS is lastig. Zeker als er veel zelfstandigheid verwacht wordt en zeker ook met autisme omdat het een open opdracht is.
SuzyQFive
05-11-2025 om 22:21
Armband schreef op 05-11-2025 om 22:09:
Niet om het pws te schrijven voor hem, maar als hulpmiddel en soort sparring partner.
Dat zou ik dus niet doen. Ik heb het met mijn leerlingen getest en er komt echt een boel onzin uit.
Kaassoufflee
05-11-2025 om 22:32
Armband schreef op 05-11-2025 om 22:09:
Heb ik hem voorgesteld, maar daar wil hij niks van weten. En dat is maar beter ook, als ik SuzyQ lees
Kaassoufflee
05-11-2025 om 22:35
SuzyQFive schreef op 05-11-2025 om 22:20:
Docent hier en PWS-coördinator.
Je kan het bevoegd gezag van de school vragen om uitstel van de deadline. De school moet alle cijfers pas eind april in het speciale systeem zetten voor de examens. Veel scholen hebben als deadline 1 april.
Hoe is het contact met de mentor en met zijn pws-begeleider op school? Is er een huiswerkklas op school of een leerlingbegeleider? Heeft hij een OPP?
Heeft hij uberhaupt al een onderzoeksvraag en deelvragen opgesteld?
Beginnen met je PWS is lastig. Zeker als er veel zelfstandigheid verwacht wordt en zeker ook met autisme omdat het een open opdracht is.
Ik ga uitstel vragen, denk ik. Dan kan hij bij dat instituut terecht voor passende hulp. Ze hebben hier alleen wel een soort gezamenlijke presentatiedag al voor de kerstvakantie, waar iedereen z’n werkstuk laat zien en toelicht. En dan moet het dus af zijn.
Onderzoeksvraag en deelvragen zijn er inmiddels wel. Leerlingbegeleider plant en stuurt aan, maar niks inhoudelijks. Mentor merk ik weinig van, die is wel op de hoogte maar actie merk ik niet.
Wasgij
06-11-2025 om 08:01
Kaassoufflee schreef op 05-11-2025 om 22:35:
[..]
IZe hebben hier alleen wel een soort gezamenlijke presentatiedag al voor de kerstvakantie, waar iedereen z’n werkstuk laat zien en toelicht. En dan moet het dus af zijn.
Mijn kind met ASS mocht zijn presentatie voor alleen de mentor en een andere leerkracht houden ipv voor die hele groep. Dit omdat kind anders compleet dichtklapte en daar werd gelukkig rekening mee gehouden.
Mentor had zelf een kind met ASS en dat scheelde heel veel qua begrip.
Kaassoufflee
06-11-2025 om 09:15
Wasgij schreef op 06-11-2025 om 08:01:
[..]
Mijn kind met ASS mocht zijn presentatie voor alleen de mentor en een andere leerkracht houden ipv voor die hele groep. Dit omdat kind anders compleet dichtklapte en daar werd gelukkig rekening mee gehouden.
Mentor had zelf een kind met ASS en dat scheelde heel veel qua begrip.
Dat is ook een optie die ik ga bespreken, dank voor de reminder! Hij heeft eerder ook al eens een presentatie voor alleen de docent plus extra docent mogen doen ivm dit soort dingen.
Gingergirl
06-11-2025 om 10:05
Kaassoufflee schreef op 06-11-2025 om 09:15:
[..]
Dat is ook een optie die ik ga bespreken, dank voor de reminder! Hij heeft eerder ook al eens een presentatie voor alleen de docent plus extra docent mogen doen ivm dit soort dingen.
Puur een tip; ga in gesprek met de examensecretaris van de school. Dan zijn zaken vaak sneler geregeld.
troelahoep
06-11-2025 om 10:48
Hier ook een zoon (vwo) die zijn PWS eigenlijk helemaal niet had gemaakt. Het ging in de 5e al mis omdat zijn pws maatje bleef zitten en voor de zomervakantie hadden ze alleen nog maar een onderwerp bepaald en niet veel meer gedaan.
Zoon had wel even een presentatie in elkaar geflanst toen daar het moment voor was - presenteren kan hij best goed, hij praat alles wel aan elkaar - maar toen het moment naderde dat de cijfers moesten worden ingeleverd, werden wij door de betreffende docent gebeld dat zoon niets had ingeleverd. Mijn zoon heeft geen ASS diagnose maar is wel van het type die het niet helemaal overziet en geen hulp vraagt, zijn kop in het zand steekt en doet alsof het helemaal prima gaat op zo'n moment, kennelijk. Kwamen we toen achter. Alle begeleidingsmomenten op school waren blijkbaar vrijblijvend geweest.... en daar had hij geen gebruik van gemaakt. Ik had graag gezien dat school iets eerder contact had opgenomen met ons, want wij wisten echt van niks.
Hoe het afliep: Uiteindelijk vlak voor de absolute deadline 'iets' ingeleverd waar hij een 5 voor kreeg en toen is hij wel geslaagd voor het eindexamen.
Wat PWS het het vervolgonderwijs betreft: ik ben zelf van een generatie die dat nog niet had op de middelbare school. Op de universiteit is een (in mijn geval nog) een doctoraalscriptie toch een ander verhaal, veel groter onderzoek maar dat is dan ook het enige wat je op dat moment doet, je doet er niet nog 8 vakken eindexamen bij tegelijkertijd. Destijds had ik netjes elke 2-3 weken een half uurtje of een uurtje een bespreking met mijn prof, die dan mijn stukje las en daar commentaar op gaf. Op latere leeftijd nog een hbo-opleiding gedaan en daar was het afstudeeronderzoek wel pws-achtig. Zo goed als nul begeleiding gehad - daar waren geen uren voor. Best wel wat mensen, die geen vaardigheid hadden in het schrijven van een onderzoek liepen daar op vast en waren er veel herkansingen.
Mijn conclusie is dus dat er heel veel te winnen valt op wat meer begeleiding en duidelijkheid aan de kant van de opleiding/begeleider.... en het komt altijd goed. Dus dat uitstel aanvragen moet lukken, een school ziet liever een leerling slagen dan dat die zakt. Zeker als alleen het PWS een echt struikelblok is.
Afgezien van de problemen die je zoon nu ervaart, misschien nog een idee uit een andere hoek om over na te denken: Is het nog mogelijk dat hij switcht naar een ander onderwerp/docent eventueel? Mijn zoon gaf achteraf aan dat zijn onderwerpkeuze helemaal niet handig was geweest bij nader inzien. Praktisch onderzoek was niet echt mogelijk bij zijn onderwerp en hij had moeite gehad met het vinden van geschikte bronnen.
Bakblik
06-11-2025 om 11:26
Nog even over een vervolgstudie. Mijn dochter is wo gaan doen en kreeg daar in het eerste jaar het vak academische vaardigheden. Daar leren ze de studenten hoe je een verslag schrijft, hoe je een paper maakt hoe ze vinden dat een PowerPoint bij een presentatie eruit moet zien.
Nu dochter haar bachelor klaar heeft is ze zelf tutor geworden en geeft nu zelf dat vak. Waarbij de coördinator heel goed luistert naar hoe de tutoren het zelf hebben ervaren en wat er nog meer bij moet om studenten goed op te leiden in hun wetenschappelijke leven.
Ik weet niet of alle studies dat aanbieden maar dat kan je makkelijk uitzoeken als je naar open dagen gaat denk ik.
Izza
06-11-2025 om 11:54
Kaassoufflee schreef op 05-11-2025 om 21:46:
[..]
[..]
Het is geen onwil maar onmacht. Een planning maken en eraan houden is wat we al doen, alleen komt er dan niks uit zijn handen. Hij heeft geen idee of overzicht hoe hij het moet gaan uitwerken. Dat is nu juist een van de dingen die bij (zijn) ASS zo moeilijk zijn.
Dat gaat voor zijn vervolgstudie natuurlijk een essentieel punt zijn. Ik begrijp dat je hem niet wilt ontmoedigen. Maar in het hoger onderwijs draait het niet alleen om kennis maar ook om vaardigheden en toepassing van die kennis. Zeker als hij de eerste is binnen jullie familie in het hoger onderwijs is dat lastig te overzien. Je zit daar echt voor jezelf en het is heel individueel en met een zeer hoge doorlooptijd op de universiteit. Planning en overzicht is essentieel bij al die vakken en opdrachten. Welke studie wil hij gaan doen? Ga samen met hem kijken wat dat precies is en wat er verwacht gaat worden qua projecten. Daar zitten behoorlijke verschillen in tussen de studies. Maar hou in gedachten dat het verschil tussen hbo (meer groepswerk) en universiteit (wetenschappelijk onderzoek) is.
Nu is er hulp en steun. En docenten kennen hem. De middelbare is een beschermde en vertrouwde omgeving. Het hoger onderwijs is dat niet. Het kan echt niemand wat schelen of jij komt opdagen of je werk af hebt. Je zit daar voor jezelf.