Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 09:26

Regels mbt opbouw vakken vwo


Idem

Waar haal je “laten struikelen” en “daar worden ze hard van” in vredesnaam vandaan? Niemand schrijft dat! Wel dat ze met stapjes richting zelfstandigheid moet als ze wil dat haar dochter zich ontwikkeld. Je slaat de plank wat mij betreft echt mist en bevestigt is klap op de vuurpijl Lisbeth direct weer in haar verstikkende bemoeienis met haar dochter - en dat mag écht wel een onsje minder.

lisbeth

lisbeth

19-03-2018 om 22:01

Reactie

Ze gaat toch ook therapie

Marieke harmonisch en p hoger dan de v

lisbeth

lisbeth

19-03-2018 om 22:03

Mensen

Als jullie het niet erg vinden stop ik bij deze met reageren. Ik merk dat hoezeer ik zaken ook uitleg ze totaal anders uitgelegd worden dan ik bedoel en ik zie niet het nut van het nog een keer uitleggen eigenlijk niet

Therapie

Dat is heel goed, maar ik lees ook dat het een 'eis' van school is. Ik hoop dat ze het ook echt gaat doen nu.

Ik wens jullie veel sterkte en hopelijk lezen we over een tijdje dat het veel beter met haar gaat!

Lisbeth

Zeker met de laatste postings denk ik echt dat ze iets aan EMDR kan hebben. Probeer er eens naar te kijken.

Zeetakje

Zeetakje

19-03-2018 om 22:21

Lisbeth

Je vroeg: "En om niet het vwo te kunnen halen zou het iq opeens 20 punten gezakt moeten zijn. Geen idee of dat mogelijk is."

Ja hoor, dat is mogelijk. Toen onze zoon op die leeftijd werd getest, werd erbij verteld (en daar is het bij jullie misschien al mis gegaan) dat een iq-test op deze leeftijd maar een hele beperkte voorspellende waarde heeft voor de toekomst. Er werd daarom gesproken over een zeer grote ontwikkelingsvoorsprong.

Onze zoon heeft nog steeds een behoorlijk (vwo) iq, maar niet zo enorm hoog als toen hij 6 was. Wel een giga v/p kloof, die op 6-jarige leeftijd veel minder naar voren kwam. En ondanks het feit dat zijn iq nog steeds zegt dat vwo had moeten kunnen en ondanks het feit dat zelfs zijn docente Duits ondanks al zijn onvoldoendes voor dat vak zei dat hij op het vwo hoorde, liep hij vast.

Zeetakje

Zeetakje

19-03-2018 om 22:28

Oh...

Mosterd na de maaltijd zie ik.

In ieder geval is het harmonische profiel uit #363 zo oud, dat ik uit ervaring kan zeggen dat dat echt niet meer betrouwbaar is.

Laat je dochter niet in één keer helemaal los, maar de druk m.b.t. school wel. Zoveel stress voor een uitgeklede toetsweek getuigt echt niet van plezier in school. Eerst werken aan haar zelfvertrouwen en verdere welzijn. Heel veel sterkte daarmee.

Bermbrand.

"Je slaat de plank wat mij betreft echt mist en bevestigt is klap op de vuurpijl Lisbeth direct weer in haar verstikkende bemoeienis met haar dochter - en dat mag écht wel een onsje minder."

Wat mij betreft mogen dit soort opmerkingen, psychologie van leken, wel een onsje minder.
"Haar verstikkende bemoeienis met haar dochter"....fijn als moeder om te horen. Als mijn vriendin dit tegen me zou zeggen heb ik geen vijanden meer nodig.

"Wel dat ze met stapjes richting zelfstandigheid moet als ze wil dat haar dochter zich ontwikkeld".

Dat weet Lisbeth en er komt hulp van een psycholoog, intern begeleider, speciaal traject enz. Het meisje is 13, nog een lange weg naar die zelfstandigheid te gaan, tijd genoeg.
Lisbeth geeft ook aan dit niet alleen te kunnen.

Ze heeft verder niet veel aan de voorbeelden hoe andere ouders dit hebben aangepakt en soms zelfs opgelost. Opvoedkundige tips zeg maar.

Ik heb geen kind met zelfmoordwensen. Maar misschien zou ik dan, in de ogen van velen, ook zo'n "verstikkende moeder" zijn.

bicyclette

bicyclette

20-03-2018 om 01:03

Bermbrand

Ik sluit mij geheel aan bij Wil.

Een kritische houding is natuurlijk goed (en ook de kracht van een forum). Maar jeetje, moet het echt zo fel (lees: bot)? Lisbeth geeft al aan dat ze moeite heeft met loslaten, dat ze daar zelfs therapie voor heeft.

Is het nu echt nodig om vervolgens dingen te roepen als 'je slaat de plank volledig mis' en 'waar haal je het in vredesnaam vandaan'?

Ik heb echt moeite met jouw laatste postings. Waarschijnlijk bedoel je het niet zo, maar ik vind er nogal een superioriteit en arrogantie uitstralen. Lisbeth is dus niet de enige die jouw taalgebruik (en dat van anderen overigens, het versterkt elkaar nogal) nogal aanvallend vindt.

In dit draadje zou er best wat meer wederzijds begrip mogen zijn voor het feit dat opvoeden soms gewoon ontzettend lastig is, zeker als je een kind hebt dat niet lachend en fluitend door het leven gaat.

Wil en bicyclette

Wil40, psychologie pas ik juist in geen enkele post toe, grappig dat je nota bene vervolgens zèlf met een psychologen verklaring voor moeder èn dochter komt! En je bent niet de enige, want anderen doen dat ook voortdurend over Lisbeth en haar dochter. Ik onthoud me daar bewust daavan. Voor mij is zij een moeder als alle andere en haar dochter een puber als alle anderen. Ik benader sec haar vraag als het probleem en juist niet de persoon.

En grappig bicyclette dat ik van jou niet mag zeggen dat Wil40 wat mij betreft de plank mis slaat (net als Amsterdanse overigens, die mij voorging) en jullie mogen dat van jezelf kennelijk wel over anderen zeggen. Dit is een forum weet je, waar (ook door Lisbeth zelf) om een mening gevraagd wordt. Je mag het oneens zijn met elkaar.

Bot en fel is het in deze draad zeker geweest, dat ben ik met jullie eens. Maar ik voel me niet aangesproken. Ik ben netjes en ga steeds inhoudelijk op Lisbeth in. Om deze houding vervolgens als ‘arrogant’ en ‘superioriteit’ te kwalificeren, slaat de plank wat mij betreft echt mis.

Al die adviezen, laat toch los

Lieve dames (en heren?) ik wijs u er graag op dat de school en de begeleider ook een mening hebben. Het heeft niet zoveel zin om lisbeth te overladen met mogelijke alternatieve oplossingen, andere kant van medailles of andere insteken.
Zij gaat daar niet over.
Het ziet er in alles naar uit dat de school en de begeleider het stokje ferm ter hand hebben genomen en een plan hebben gemaakt.

Of dat het beste plan voor de leerling zal blijken te zijn is maar helemaal de vraag.
Maar hier geldt precies hetzelfde als bij de reserves die op kunnen komen bij wat lisbeth allemaal vertelt.
Het maakt niet uit.

Dat kind is pas 13. En of het nu wel of niet hoogbegaafd is, dit kind zal beslist de veerkracht hebben om er toch nog wat van te maken.

Ik snap helemaal de behoefte om lisbeth te adviseren om los te laten. Dat zou ook zo'n mooi voorbeeld kunnen zijn naar haar dochter die zelf met een beetje loslaten makkelijk verder zou kunnen komen. Maar ik vind eigenlijk dat deze overmaat van adviezen, beoordelingen en druk op lisbeth ook niet zo'n goed voorbeeld is en dan nu voor lisbeth. Hoe kan zij loslaten als "iedereen" haar op haar huid zit?

Eens

Lisbeth vraagt hier weliswaar zelf om advies, maar eens dat al onze goedbedoelde adviezen dezelfde druk geven als die we haar zelf afraden jegens haar dochter.

Nee hoor

Ik geloof niet zo dat de meningen van onbekenden op een forum zoveel druk opleveren. Je kunt je situatie door de bril van een ander bekijken. Dat geeft inzicht, maar geen druk. Lisbeth heeft nu aangegeven dat ze genoeg adviezen heeft ontvangen. Prima toch?

En Mirjam, dit kind is 13 en al voor de derde keer depressief. Ik krijg daar zelfs thuis, achter mijn pc, zweethanden van.

Laat los

"En Mirjam, dit kind is 13 en al voor de derde keer depressief. Ik krijg daar zelfs thuis, achter mijn pc, zweethanden van."

Nou kijk, als je persoonlijk zweet de maat der dingen moet zijn, dan zouden we elkaar en onze kinderen om allerlei hersenspinsels voortdurend op de huid moeten zitten. En zo is wat lisbeth doet en de zenuwen die haar dochter heeft ook heel begrijpelijk.

Loslaten is werkelijk ophouden met het projecteren van je eigen zweet op een ander.

Het komt wel goed. Misschien niet op jouw manier, maar dan nog.
Geef het een kans, geef het de ruimte.
Vertrouw op de veerkracht van het kind.

Hoe is het nu, Lisbeth?

Ik hoop dat je nog een update wil geven. Gaat het beter met je dochter, is ze uitgerust en wat rustiger geworden? Ik hoop dat haar nieuwe programma haar goed zal doen.
Algebra

lisbeth

lisbeth

02-05-2018 om 15:36

Reactie

Het gaat langzaam de goede kant op.
Kind heeft nu meer ruimte en tijd om zaken op school te doen. Dat scheelt heel veel stress thuis.
Een aantal zaken moeten praktisch nog geregeld worden. Sommige zaken zijn ook nieuw voor de school en dat kost tijd.
Ze is voor Engels versneld, maar eigenlijk vind ze dit ook wat makkelijk. Dus eens zien hoe dit gaat. De bedoeling is dat ze voor de rest van de vakken leerdoelen gaat verzamelen bij docenten.
Er zijn nog steeds situaties die haar veel stress en dus slapeloze nachten opleveren. Van sommige dingen kan ze behoorlijk in de stress schieten en angstig worden.
Ze is ook op intake geweest bij een begeleidingsbureau. Ze wilde eerst gaan praten wat hun plan was en of ze ervaring hadden met hb kinderen voordat ze instemde met een behandeling
Voor ons is dat heel goed nieuws. Ze neemt meer regie over, wil betrokken worden,mee denken.
Een jaar geleden zou ze dit niet gedaan hebben.
De intake ging goed maar nu wil ze nog kennismaken met haar specifieke behandelaar. Eerst zien wie het is voor ze instemt ermee. Kan ik begrijpen.

Ik ben trots op mijn meisje. School is niet makkelijk voor haar, dat zien we allemaal. Maar ze geeft niet op, op haar manier vecht ze door. En uit iedere moeilijke situatie komt ze sterker.

Ze moest laatst iets navragen bij de teamleider op school. Een man waar ze eigenlijk bang voor is, maar wel iemand van wie ik weet die haar heel aardig vind. Ze heeft eerst tien minuten met me geappt, alles doorgenomen, wat kan er fout gaat, wat gaat er goed. Paar minuten met zweethanden buiten zijn kamer gestaan maar ze heeft het gedaan. En dan ben ik gewoon reuze trots op haar. Echt een overwinning op haar zelf.

Fijn

Dat klinkt goed. Kijk vooral naar haar ontwikkeling in het zelf dingen gaan regelen, zelf de regie nemen. De rest is feitelijk bijzaak.

Verlicht regime

Ik heb n.a.v. deze draad over een verlicht regime eens gevraagd op de scholen van mijn kinderen, die nu worstelen met Frans resp. Duits. Nee, tot en met de vierde klas moet een 2e moderne vreemde taal op beide scholen (categorale gymnasia) met goed gevolg worden afgerond. Mijn kinderen zijn dus aan het blokken voor een voldoende of iig een vijf. Achtergrond is dat je voor het examen (in de 5e klas start PTA) nog naar een atheneum kan overstappen, mocht Grieks of Latijn niet op voldoende niveau zijn.

Neuropsycholoog Jelle Jolles schreef n.a.v. de geplande uitzending van De Monitor over hoogbegaafdheid:
(...) Het is dus erg belangrijk om je te realiseren dat een IQ-meting een momentopname is. En IQ is niet hetzelfde als ‘intelligentie’. Het is op zijn best een grove schatting daarvan. IQ ligt niet vast; het is veranderbaar door bijvoorbeeld ervaring en motivatie. Met een IQ-training kun je je IQ zo een tiental punten verbeteren.’

Dat sluit naadloos aan op hetgeen hierover in deze draad is gezegd.

http://www.jellejolles.nl/hoogbegaafd-of-hoog-presterend-sociaal-emotionele-ontwikkeling-belangrijk/

lisbeth

lisbeth

28-05-2018 om 09:51

Bermbrand

Ik weet van meerdere vo scholen dat er toch wel soepeler met die talenregel wordt omgegaan. Zeker met bv een dyslexie verklaring

Beter?

Lisbeth, gaat het nu beter?

Lisbeth

Mijn kinderen zijn niet dyslectisch en hebben dus geen dyslexie verklaring. Ze moeten gewoon blokken.

Thursday Next, eeuwige dank!

In dit draadje opperde jij de democratische school. Omdat mijn zoon al maanden thuiszitter was, zijn vso-school geen enkel alternatief bood en wij leerplicht en een dreiging van een melding bij jeugdzorg op ons nek hadden ben ik daar naar gaan kijken. Zoon is er twee weken gaan wennen en gisteren is democratisch besloten dat hij daar als leerling terecht kan! Wij opgelucht, hij helemaal blij.

Deze school past perfect bij hem.Onder de druk van het reguliere schoolsysteem blokkeerde hij en na afstromen van gym naar havo2, doubleren van havo2 op het vso was hij helemaal vastgelopen. Op zijn nieuwe school is hij gemotiveerd aan het werk en vastbesloten een vwo-diploma te halen en hebben wij ons gezellige kind weer terug.

skik

Kijk je wel uit?

Skik, heb je de monitor van de KRO gezien over de democratische school en de link met de sekte avatar?
Het is mogelijk voorlopig even een goede uitvlucht onder leerplichtgedoe uit, maar je moet dan toch misschien wel zelf dat onderwijs ter hand nemen en opletten dat jij of je kind niet in een sekte belandt.

Mirjam

Yup. Inmiddels zijn we zelf ook al een paar keer op die school geweest en lijkt er van Avatar geen sprake. We hebben het er ook met zoon over gehad, we blijven alert.

skik

Nieuwsuur gisteravond

Over Anna, die van het Vossius gymnasium werd uitgeschreven omdat ze zowel in de 3e klas als de 4e klas bleef zitten nadat ze veel ziek was.

Haar moeder zegt dat de school geen aangepast programma wil maken. Anna moet alle vakken normaal doorlopen. Dat betekent dat ze alles moest inhalen. Met hard blokken gaat ze toch over naar klas 4. Vanaf het begin van dat vierde schooljaar is ze weer veel ziek. Maar ze mag geen vakken laten vallen die ze in schooljaar 5 niet meer nodig heeft en ze moet alle toetsen inhalen. Ze blijft zitten en moet van school. Dat zijn de regels op het Vossius Gymnasium: bij twee keer doubleren moet je van school.

Volgens Karinka Slump heeft het Vossius de Wet gelijke behandeling gehandicapten en chronisch zieken overtreden omdat de door ziekte geplaagde Anna geen aangepast lesprogramma werd aangeboden. Ook mag een school, volgens Slump, een ziek kind niet toetsen aan de gewone overgangsnorm. Toch laat het Vossius Gymnasium Anna voor de tweede keer zitten waardoor ze van school moet. Het gymnasium schrijft haar zelfs uit als leerling. Terwijl de moeder van niets wist. Slump: "De grootste misser van het Vossius is dat ze haar hebben uitgeschreven. Er zijn heel veel fouten gemaakt. Ze hebben leerplicht niet op de hoogte gesteld en dus de leerplichtwet overtreden."

Ik moest aan deze draad denken, omdat voor Lisbeth heb haar dochter wel een uitzondering werd gemaakt.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zieke-anna-werd-tegen-haar-wil-uitgeschreven/b

marieke

marieke

10-07-2018 om 10:01

Lisbeth

Hoe is het nu met je dochter? Is ze in wat rustiger vaarwater beland? Is ze overgegaan naar V4, wat ze zo graag wilde?

Fijne vakantie!

Ik ben ook erg benieuwd hoe het verder is gegaan met je dochter, Lisbeth. Zit ze beter in haar vel? Ik wens jullie iig een hele ontspannen vakantie!

lisbeth

lisbeth

21-07-2018 om 13:46

Reactie

Ze is over naar V 4 ja.
In overleg heeft ze Latijn laten vallen en gaat ze verder met atheneum. Voor haar even slikken want dat voelde ze als opgeven maar wij denken dat het beter is.
Ze gaat c&m doen, echt haar profiel. Geschiedenis filosofie etc
Ze wilde eerst economie erbij doen maar de lerares vond dat niet verstandig. Wij hoopte nog het geregeld te krijgen als extra vak maar ook daar gingen ze niet mee akkoord.
Zelf vind ze zo’n zaken moeilijk te verkroppen. Dat iemand haar niet goed genoeg vind
Voor mij is het moeilijk zulke zaken met haar te communiceren omdat ik meteen zie dat ze zich dan terugtrekt. Haar teleurstelling verstopt en communiceren is dan onmogelijk
Verder gaat het zo zo met haar. Ze heeft weken gehad dat ze liever niet opstond. Nu in de vakantie gaat het weer beter. We hebben duidelijk de afspraak staan dat mocht er iets zijn dat ze zichzelf pijn wilt doen, of iets anders dat ze altijd eerst naar ins komt.
Therapie loopt maar ik kan geen wonderen verwachten binnen een paar weken

Fijn dat ze over is lisbeth

Ik heb alleen meegelezen, t verhaal gevolgd. Ik hoop dat je dochter beter in haar vel komt te zitten. Dat iemand haar net goed genoeg vind schrijf je... ik denk dat school haar wil beschermen naar aanleiding van afgelopen tijd. Ik snap die beslissing wel.
Ik hoop dat ze met de juiste begeleiding in de therapie dr eigen mooie ik vindt en daar blij van wordt.
En dat jij dan de groei van haar ziet en je minder zorgen hoeft te maken.

lisbeth

lisbeth

22-07-2018 om 01:04

Lilian

Wij snappen school wel. Ze zien een kind dat het zwaar heeft en willen haar helpen. Ik denk dat geen enkele school zoveel vertrouwen in haar was blijven houden als deze school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.