Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 09:26

Regels mbt opbouw vakken vwo

Weet iemand hoe het wettelijk gezien zit met het vervroegd afsluiten van vakken in jaar 3 van het vwo. Mag dit? Als kind nu per direct zou stoppen met alle vakken die niet in haar toekomstige profiel zitten mag dat dan. Ook als daar 1 of 2 onvoldoendes bij zitten? Of is kind verplicht alle vakken met een voldoende gemiddelde af te sluiten?
En wat als een kind een maatwerktraject voor de bovenbouw krijgt en bepaalde vakken versneld doet en sommige juist wat langzamer. Mogen meerdere pta's in 1 jaar plaatsvinden? En mag je andere pta's dan langer spreiden?


volgens mij niet

_ "Weet iemand hoe het wettelijk gezien zit met het vervroegd afsluiten van vakken in jaar 3 van het vwo. Mag dit?"
Bij mijn weten mag dat helemaal niet, hoewel ik niet uitsluit dat het wel onderdeel kan zijn van een traject dat door de school is uitgezet. In dat geval geldt dat traject als maat en moet dat worden opgevolgd.

"En wat als een kind een maatwerktraject voor de bovenbouw krijgt en bepaalde vakken versneld doet en sommige juist wat langzamer. Mogen meerdere pta's in 1 jaar plaatsvinden? En mag je andere pta's dan langer spreiden?"
Dat mag volgens mij allemaal wel, maar alleen op die scholen die bereid zijn die trajecten aan te bieden.
Je moet het dus met de school overleggen.

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 10:13

M.lavell

Ik hoopte op een reactie van jou. We gaan nu met school in overleg om per direct alle vakken die niet bij het toekomstige profiel horen te laten vallen en een maatwerktraject op te starten. Hier hebben we binnenkort gesprek over. Ik zou echter graag zelf ook willen weten wat mag en wat niet zodat ik zelf ‘ mee kan praten’ .
Ze kan nu een aantal vakken met een6 een aantal met een 5,5 en 1 met een 4,5 afsluiten. Dan mist ze dus drie maanden onderwijs.

Waarom afsluiten?

"We gaan nu met school in overleg om per direct alle vakken die niet bij het toekomstige profiel horen te laten vallen en een maatwerktraject op te starten."
Er is dus kennelijk geen maatwerktraject? (vergeef me, ik ben slecht in namen. Ik herken bijna niemand uit andere draadjes).

In beginsel is het vo onderwijs opgezet alsof het om een vliegbrevet gaat. Je moet per vak een x aantal uren gehaald hebben voordat je het mag afsluiten. Het is niet precies zo strikt, maar toch wel ongeveer.
Ik denk dat je ervan moet uitgaan dat wat je wilt niet mag.

"Ze kan nu een aantal vakken met een6 een aantal met een 5,5 en 1 met een 4,5 afsluiten."
Ze kan in theorie ook de vakken die ze onvoldoende heeft, volgend jaar afsluiten.

Overleg met school. Waarom wil ze afsluiten?
Ze kan misschien ook blijven zitten?

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 10:45

Reactie

kind Is erg slim. Ze heeft een extern begeleider op het gebied van hb kinderen. Het probleem is dat we het onderwijs gewoon niet passend krijgen ondanks alle moeite van school. Kind is half overspannen, slaapt niet van de stress en heeft paniekaanvallen.
Zitten blijven heeft naar de mening van begeleider en ons weinig zin. Ze loopt met een aantal vakken enorm voor maar een aantal vakken liggen haar gewoon niet. Met name de beta vakken. De vakken in haar profiel zijn dus geen enkel probleem en het voegt ook niks toe als ze die weer over moet doen want ze beheerst die. Daarbij is er ook een reële kans dat als ze blijft zitten ze het opgeeft en komt thuis te zitten.
Het voorstel van de extern begeleider was om direct alle niet profielvakken te laten vallen en met een maatwerkprogramma aan de slag te gaan voor de komende jaren. Sommige vakken kan ze hierdoor versneld doorheen, andere vakken rustiger. Hij wil insteken op eindcertificaten behalen verspreid over de komende jaren en daarmee uiteindelijk toegang tot hbo of uni verkrijgen.

Ook is gesproken over het gedeeltelijk verkrijgen van een vrijstelling van de leerplicht. Minder uren op school meer zelfstandig werken. Ik vraag me echter af wat de consequenties hiervan zouden zijn

Triva

Triva

04-03-2018 om 10:46

miriam

ik vermoed dat er vakken dusdanig slecht gaan dat ze niet over kan naar VWO4 als die blijven meetellen. Er zijn ook vakken die prima gaan en die zitten dan ook in haar te kiezen profiel. Blijven zitten is nog een jaar aanmodderen met vakken die haar niet liggen. Over het algemeen mag deze constructie niet en wordt het havo4. Als het hier wel mag: aanpakken met beide handen.

Geloof ik niet

Ik denk niet dat dat dat mag.

Maar die extern begeleider, die zou toch moeten weten of het mag?
Je hebt niet zoveel aan iemand met wilde ideeën die niet uitvoerbaar zijn.

Misschien moet je het allemaal even loslaten.
Je dochter is vast ook nog heel erg slim als ze 18 is Dan kan ze tegen die tijd het onderwijs helemaal op haar manier inrichten.

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 10:51

Juist Triva

Alleen probeert iedereen haar binnen het vwo te houden omdat men haar zo goed vind passen. Zowel school als wij als de begeleider vinden afstromen geen goed idee

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 10:55

Uiteraard

Kan de begeleider ons hierin adviseren en ik verwacht ook dat hij niks voorstel wat absoluut niet mag alleen ben ik zo’n rare ouder dis zelf ook een beetje een gesprekspartner is met kennis van zaken.

Omgekeerd

Ze kan de vakken die niet goed gaan op havo niveau doen en misschien zelfs op dat niveau afsluiten. Dan kan ze op het vwo door met de profielvakken.
Aan het eind krijgt ze dan een havo diploma met een vwo aantekening voor de profielvakken.

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 11:00

Ja maar

De vakken die niet goed gaan komen na dit jaar al te vervallen. Ze gaat dan namelijk door met haar profielvakken en die vormen geen probleem. Het gaat zich dus eigenlijk puur om de maanden onderwijs vanaf nu tot het einde van dit Haaren dan voor de vakken die niet in haar profiel zitten. Ze hoeft die dan toch niet op havo af te sluiten?
M

Dat denk ik wel

Je moet wel alle vakken op vwo halen om een vwo diploma te krijgen.
Als dat niet lukt, dan is de dichtstbijzijnde variant een havo diploma met vwo aantekening.

Waarom zou je daar tegen zijn?
Ze kan later altijd nog die vakken toch nog op vwo niveau afsluiten (desnoods via LOI) en alsnog een vwo diploma halen.

Dat geldt voor iedereen

"De vakken die niet goed gaan komen na dit jaar al te vervallen."
Dat geldt voor iedereen.
Heel erg slim zijn is geen goed excuus om de regel te laten vervallen, zeker niet als het probleem in meerdere vakken zit.

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 11:11

Het idee is

Om de komende jaren die vakken al op vwo niveau te doen. Alleen middels een maatwerktraject. Zodat ze in de loop van komende jaren die vakken op vwo niveau kan afsluiten en hiermee een vwo diploma kan behalen

Hier mocht het niet.

Mijn zoon mocht niet eerder bepaalde vakken laten vervallen. De reden van school:"Vakken moeten met een bepaald aantal uren doorlopen zijn en cijfers moeten minimaal een voldoende staan voor overgang."

De achterliggende reden is dat er nu eenmaal een bepaald schooljaar vaststaat waarin vakken mogen vervallen, anders kan iedereen over als onvoldoendes mogen worden weggestreept. En zijn er meer leerlingen die dat ook wel willen.
Dyslecten laten in het 1e jaar dan minimaal Frans en Duits vervallen.

Hier werd het dus idd wat Miriam zegt, wel een diploma maar niveau lager. En de keuze van doubleren was een optie.

Dat kan dan

Je moet het met school overleggen.

Ze kan aan een profiel op vwo beginnen als ze de vakken heeft afgesloten. Dat kan (misschien en als de school dat wil) op havo niveau. Dan kan ze op vwo niveau door met klas 4,5 en 6.

Niet willen blijven zitten én beweren dat ze de vakken die nu slecht gaan best wel te doen zijn naast het examenprogramma vwo, maar dan in nog eens 3 jaar, klinkt niet zo logisch.

Ze kan wel blijven zitten (vwo) en toch al enkele vakken van het profiel vooruit doen.
Ik ben zeer benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
Hou ons op de hoogte.

zo is dat

Wil " De reden van school:"Vakken moeten met een bepaald aantal uren doorlopen zijn en cijfers moeten minimaal een voldoende staan voor overgang."
Precies er geldt in principe het "vlieguren" model.

Henrieke

Henrieke

04-03-2018 om 11:26

De mogelijkheid

zou er misschien in kunnen liggen dat school niet zegt dat vakken komen te vervallen of eerder worden afgesloten, maar dat er voor die vakken een individueel traject naar het einde van het schooljaar wordt uitgezet, waarbij ook gekeken werd naar de afsluiting.

Toen één van mijn kinderen in de derde klas een zware Ziekte van Pfeiffer had gehad en daardoor veel gemist had en zwak stond voor de vakken die ze zou laten vallen, vond men het zonde als ze daarop zou blijven zitten. Een aantal vakdocenten heeft haar toen wekelijks individueel begeleid en ze heeft van hen ook beoordelingen gekregen die telden voor de overgang. Daarmee kon ze over en verder met haar profielvakken.

Geen idee of het een aardige maar formeel eigenlijk niet de bedoeling actie van school was, maar dochter en wij waren er erg blij mee.

Groet,

Henrieke

Henrieke.

Maar hadden die vakken bij elkaar toch de benodigde aantal punten of ging ze over met meer onvoldoendes dan officieël is toegestaan?

Dat is wel de bedoeling

Zo kan het Henrieke. De school is zelfs verplicht om in het geval van ziekte een oplossing te bieden. Dat hoeft niet per se zittenblijven te voorkomen (dat kan niet altijd) maar daar waar het wel kan, is dat fijn.
Een vervangende opdracht kan gemiste lessen en toetsen vervangen.

Maar als het probleem "heel erg slim" en "herhalen heeft geen zin" is, dan lost zich dat niet op in drie maanden. Dan is het verzoek eigenlijk om de vakken helemaal niet te doen en als "onbelangrijk" af te stoten.

Een vervangende opdracht kan bij mijn weten niet reeds behaalde onvoldoendes weg poetsen, tenzij zo'n opdracht standaard is voor alle leerlingen. Iedereen wil graag onvoldoendes weg kunnen werken.

marie

marie

04-03-2018 om 11:43

Precies

Alles valt op te lossen, het enige dat je nodig hebt is een medewerkende school.
Jullie voorstel (of een variant erop) klinkt als het meest logische in deze situatie.
Wat vindt je dochter?

Hier ook een (ernstig) ziek kind in de onderbouw.

Hij belandde in maart in het ziekenhuis, en heeft in totaal 6 weken school gemist. Toen hij terugkwam ( maar nog wel onder behandeling was, en elke paar weken een aantal dagen ziekenhuisopname had) heeft hij een aantal niet- profielvakken onmiddellijk laten vallen, zodat hij zich kon focussen op wat voor het jaar daarna belangrijk was om bij te sloffen. School was daarmee akkoord. Geen idee of het volgens de regels was, maar wij waren er erg blij mee. Zoon is gewoon overgegaan.

Maar dat is wel een ander verhaal dan van jouw dochter. Ik ben zelf ook vo docent en betwijfelof ze bij mij op school accoord zouden gaan met jouw voorstel. Ik denk het niet eerlijk gezegd.

Ingrid

Henrieke

Henrieke

04-03-2018 om 11:47

Voor de overgang

had ze voldoende punten.

IDie punten werden alleen op een andere manier gehaald dan wat normaal was. Dit gold het feit dat dochter de klassikale lessen niet meer volgde maar individueel begeleid werd. Daar werd een aangepast programma afgewerkt omdat het niet mogelijk geacht werd om alle gemiste stof in te halen. Er werden nieuwe eindeisen geformuleerd op basis van dat nieuwe programma en aan die eisen moest worden voldaan met een voldoende.

Henrieke

Lou

Lou

04-03-2018 om 11:47

Terug naar de hb-begeleider

Als daar nog tijd voor is, zou ik nog even overleggen met de hb-begeleider. Vervroegd afsluiten van vakken waar ze een onvoldoende voor staat, zal namelijk niet mogen. Maar de hb-begeleider zal vaker dit soort problemen hebben gezien. En vergeet in het overleg met hem en vooral ook met de school ook niet hoe het verder met je dochter gaat. Je schrijft: "Kind is half overspannen, slaapt niet van de stress en heeft paniekaanvallen." Dat moet serieus genomen worden.

Kijk eens of je met de begeleider en liefst ook met de schoolarts tot een plan van aanpak kan komen waar de school in mee kan gaan. Mijn ervaring is dat een medisch advies veel gewicht in de schaal legt.

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 11:48

Niet ziek

Tenminste niet lichamelijk. Het zou haar wel psychisch zeer ontlasten. Dat is ook de reden van de begeleider en van ons

lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 11:53

Gesprek

We hebben eerst nog een gesprek bij de begeleider.
Alleen wat ik al schreef, ik ben zelf ook graag op de hoogte van wat mag en niet mag.

Henrieke

Henrieke

04-03-2018 om 11:54

Voor de duidelijkheid

Het niet meer volgen van de klassikale lessen en het volgen van dat aangepaste programma gold alleen voor die vakken die ze zou laten vallen en waar ze slecht voor stond. Dat waren er 2 volgens mij: NASK en ANW. Alle andere vakken volgde ze wel op de normale manier en heeft ze ook volgens het normale programma ingehaald en volgens de gewone regels afgesloten.

Nu ik mijn vorige poging teruglees vind ik dat het er wat raar stond.

Groet,

Henrieke

Bicyclette

Bicyclette

04-03-2018 om 11:54

overgangsnormen

Even hardop denken:

ik zou denken dat het niets met wettelijke normen te maken heeft, maar met overgangscriteria. Scholen bepalen zelf aan welke criteria een leerling moet voldoen om van klas 3 naar klas 4 over te gaan. Dat zullen vooral harde criteria zijn (een maximum aantal tekortpunten) maar soms ook zachte criteria. De ene leerling met x tekorten mag dan niet over, de ander wel.

Ik denk (maar ik ben geen deskundige) dat een school hier op zich veel vrijheid in heeft, maar om organisatorische redenen die vrijheid niet neemt.

Hier een kind dat volgende week overstapt naar particulier onderwijs (Luzac). Valt onder dezelfde wetgeving en inspectie als reguliere scholen. En op Luzac lijkt vrijwel 'alles' mogelijk qua versnellen/vertragen/spreiden/meer/minder.

Mams

Mams

04-03-2018 om 11:54

Vwo-diploma?

Waarom niet de druk van een vwo-diploma eraf halen en gaan voor de optie die Mirjam aan geeft? Dus verder in 4 havo en de vakken waarbij ze voorloopt op vwo-niveau doen? Als een kind er zo doorheen zit kan ik me voorstellen dat het belangrijk is om direct te ontlasten. Belangrijker dan per se vwo willen volgen. Ze kan daarna natuurlijk alsnog vwo doen. Ik kan me voorstellen dat school op deze manier wel akkoord gaat met het per direct stoppen met de vakken die ze laat vallen. Dus dan is meteen de druk van de ketel.

dropout

dropout

04-03-2018 om 11:56

leren

Ik denk dat het wettelijk niet mag, maar heb daar geen verstand van. Op school van mijn kind is het zo dat je in de derde wel wat meer onvoldoendes mag halen als daar compensatiepunten tegenover staan. Staat de overgangsregeling niet in de schoolgids? Anders even opvragen. Misschien valt het wel mee. Meerdere drieen en vieren mag vaak niet, maar met twee vijven en een vier bijvoorbeeld is ze misschien gewoon bespreekgeval, en als ze dan verder erg mooie cijfers heeft zou ik daar wel vertrouwen in hebben.

Ik herken wel wat in je verhaal: ik was zelf ook altijd een makkelijk lerend kind en in de vierde liep ik ineens vast op de beta-vakken. Dat was nieuw en raar. Achteraf weet ik vrij zeker dat dat kwam omdat ik nooit heb leren leren, het was raar om ergens niet vanzelf goed in te zijn, ik vond dat ook echt naar. Dus ik hield mezelf heel hard voor dat ik nu eenmaal een echt alpha-kind was. Maar dat bleek onzin, toen ik ging werken kwamen computers net op en daar bleek ik heel handig mee. Zo ben ik uiteindelijk toch die beta-wereld ingerold. Toen ik op latere leeftijd toch verder wilde leren kon ik ineens best ingewikkelde wis- en natuurkunde begrijpen. Het kostte me nog steeds veel tijd, ik snapte het nog steeds meestal niet meteen, voelde me vaak traag van begrip. Maar ik haalde alles wel, en ook met hoge cijfers. Leren leren is niet alleen "weten wat je moet doen" het is ook leren omgaan met de frustratie dat iets niet (meteen) lukt. Dat klinkt misschien suf dat je dat moet leren, en je denkt misschien dat ze daar inmiddels wel aan gewend is (genoeg frustratie gehad al) maar zo werkt dat toch niet denk ik.

Als kind echt slim is, dan moet ze vwo-3 kunnen halen, ik zou daar gewoon op inzetten. Het is ook wel belangrijk voor je algemene ontwikkeling. Ik vind het echt jammer dat ik zo weinig weet van de wereld om me heen. Het wordt steeds technischer, in de bovenbouw moeten die vakken je wel wat meer liggen, maar in de derde vind ik al die beta-vakken nog zodanig algemeen dat ze echt wel nuttig zijn. En je weet ook niet hoe de wereld verder verandert. Ik was er echt van overtuigd dat ik een alpha-kind was, maar de IT-wereld zoals hij nu bestaat bestond toen nog helemaal niet.

Ik snap je punt wel over versnellen in de bovenbouw, dat had ik ook graag gedaan maar school was zo onflexibel als wat en wilde nergens over meedenken. Ik verveelde me dood met allemaal talen die allemaal supersimpel waren. Er was veel te weinig uitdaging en schooldagen waren letterlijk uitzitten van de lessen. Het liep voor mij niet zo goed af, ben zonder diploma van school gegaan.

Een goed boek over leren met een focus op beta-vakken is "A Mind for Numbers" van Barbara Oakley. Misschien heeft ze daar wat aan? Er is tegenwoordig ook heel veel informatie op internet/youtube over alle betavakken. Soms leggen docenten niet zo geweldig uit en doet wat andere informatie al wonderen. Als alpha-kind is ze vast wel goed in informatie opnemen, en vast ook in Engels, dus dat kan echt helpen.

twee manieren

Ik wil toch nog even die ander manier van psychisch ontlasten benadrukken: je kunt ook aan je dochter aangeven dat het er allemaal helemaal niet nu al uit hoeft te komen.
Ze kan ook voor spek en bonen naar school en later nog eens een diploma proberen te halen.

Maar Lou heeft gelijk: als ze overspannen is, dan kan hulp van de schoolarts ook helpen (vervangende opdrachten bij ziekte)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.