Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 09:26

Regels mbt opbouw vakken vwo


beterschap voor je dochter

Fijn dat ze over is en goed dat school aangeeft wat ze wel en niet aankan. Ze kan (jullie kunnen) dat blijkbaar zelf nog steeds niet inschatten. Het “niet goed gevonden worden” en het blijkbaar continu moeten voldoen aan de zgn verwachtingen van anderen is een diepgeworteld probleem. Hopelijk komt ze hier sterker uit, want het is wel een erg zware leerschool voor haar, haar schoolcarriere. Alle stress van de afgelopen jaren heeft nu, zo lijkt het, geleid tot een depressie. Ik hoop dat ze stukje bij beetje haarzelf kan terugvinden met behulp van de therapeut. Dat ze zich minder zorgen maakt over schoolse dingen (die o zo onbelangrijk zijn) en dat ze weer plezier kan vinden, zonder ergens goed in te hoeven zijn.

Fijne school

Fijn lisbeth dat ze over is naar de 4e klas atheneum. Ik denk idd dat weinig scholen zoveel coulance hebben, zie het bericht over het Vossius, waar een meisje van de ‘rijdende trein’ is afgevallen en geen enkel respijt kreeg ondanks aantoonbare ziekte.

Fijn dat er scholen nog bestaan die oog hebben voor het individuele kind. Uiteindelijk halen ze (naar verwachting) allemaal gewoon een vwo diploma.

Ff zo

Ff zo

23-07-2018 om 00:09

lisbeth

Het lijkt erop dat je dochter erg hoge eisen aan zichzelf stelt. Ik kan haar aanraden het boek Zelfcompassie van Kristin Neff te lezen. Ook interessant om zelf te lezen.

Ik vond het erg fijn dat boek te lezen en ben nu een stuk milder over mezelf. Ben wat minder perfectionistisch dan ik was. En dat is erg prettig. Het leven is al veeleisend genoeg.

marieke

marieke

16-08-2018 om 15:31

fijn

Ik ben net terug van vakantie dus ik zie je reactie nu pas. Fijn dat ze over is. Verstandig dat ze economie niet als extra vak heeft, dat vak vergde van mijn oudste (ook c en m) veel tijd en energie, mede doordat ze niet zoveel met cijfers kan. Jammer dat ze denkt dat scholl haar niet goed genoeg vindt. Kun je haar niet uitleggen dat niemand goed in alles kan zijn, dat je talenten hebt waardoor je goed bent in dingen maar dat je in andere dingen minder goed bent (goede en slechte kanten leren kennen)? De een is goed in leren, de ander in zingen, weer een ander in tuinieren etc.
Wel goed dat je afspraken met haar hebt gemaakt dat ze naar jullie toekomt als ze zich zeer wil doen. Maar wil ze dan wel communiceren, omdat je zegt dat het moeilijk is met haar over school te praten, omdat ze zich terugtrekt?

Hoe is het nu?

Ik weet dat dit draadje alweer meer dan een jaar oud is, maar ik moest er laatst aan denken. Lisbeth, wil je vertellen hoe het verder is gegaan? Heeft het de rust gebracht die je dochter zo nodig had, heeft ze een goed jaar kunnen draaien? Ik hoop het, voor jullie allebei!

lisbeth

lisbeth

08-05-2019 om 20:57

Reactie

Dochter is eigenlijk vrij vlot na de start van het jaar ingestort. Gelukkig was begeleiding toen al opgestart.
Er is toen besloten dit jaar maar een beperkt aan tal uren naar school te gaan en de rest te besteden aan therapie . Het jaar gaat ze dan ook over doen. Ondertussen is ze ook opnieuw onderzocht en zijn er wel wat zaken uitgekomen die wat meer duidelijkheid geven.

Tamar

Tamar

08-05-2019 om 21:56

wat naar...

Hier ook een dochter die ingestort is van de winter. Een beetje te vergelijken met jouw kind: heel slim, maar we weten niet hoe slim omdat ze ook IQ tests gewoon niet deed, of zich niet kon concentreren. Ze had gelukkig haar eindexamen VWO nog gehaald tot ieders verbazing, maar studeren ging helemaal mis. Nu werkt ze en haalt ze de hiaten in. Ze heeft wel zin in volgend jaar, dus ik hoop dat het dan goed gaat. Toen ze niks meer hoefde ging ze opeens aan de slag! Dwang heeft altijd slecht gewerkt bij haar en dat is nu weg.

Ik hoop dat jouw kind ook snel opknapt, dat is toch eigenlijk het belangrijkste. Dan komt het leren ook wel.

Bloempot

Bloempot

09-05-2019 om 07:30

Sterkte

Wat naar om te horen, veel sterkte voor je dochter.!

Oh wat naar om te lezen

dat het zo slecht gaat. Hopelijk kan je dochter met therapie opknappen en dan verder opbouwen. Met een beetje geluk slaat de begeleiding die ze nu heeft aan en heeft ze nu tot rust kunnen komen. Sterkte!
(En dank je wel voor de update!)

marieke

marieke

14-05-2019 om 16:05

lisbeth

Wat naar dat het zo gelopen is. Voelt ze zich nu beter? Helpt therapie?En geven de nieuwe zaken die bij onderzoek naar boven zijn gekomen jullie en haar nieuwe inzichten waar ze iets mee kan?

lisbeth

lisbeth

16-05-2019 om 15:27

Reactie

De therapie helpt zeker. Ze wordt minder angstig in sociale situaties. Ze groeit in veel aspecten. Mooi om te zien.

Wat uit de testen komt is dat er grote discrepanties binnen haar intelligentieprofielen zijn. Ik weet dat er discussie is of dat problemen kan veroorzaken maar de problemen waarvan men zegt die het kan veroorzaken zijn wel erg herkenbaar

Dochter scoort extreem hoog op specifieke onderdelen maar laag gemiddeld tot gemiddeld op andere
Het gevaar is dat ze in communicatie en gesprekken overschat wordt. Ze heeft moeite met het filteren van nieuwe Info en is ook geen goede automatiseerder.
Ze miet dus hulp krijgen met het verwerken van nieuwe leerstof. Bij voorkeur veel op papier krijgen en de planning lang van te voren zou ook helpen zodat ze op tijd zaken kan leren en daardoor automatiseren.
Men geeft aan dat ze met de nodige hulp het vwo moet kunnen afronden dus daar hangt het eigenlijk van af. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ze de komende twee jaar op ieder niveau nog begeleiding nodig heeft. Ze heeft nog te veel ontwikkelpunten.

Och de arme meid

Ik lees net dit bericht met je update, en die komt bij mij wel hard binnen.
Wat vreselijk voor haar! Echt naar zeg, al die jaren... En voor jullie als ouders ook
Veel sterkte met de hele situatie.

MK

MK

25-08-2019 om 13:12

waarom?

Allereerst wil ik zeggen dat ik oprecht met jullie meeleef en het naar vind om te zien wat voor worsteling jullie dochter al jaren moet meemaken.

Maar wat ik dan niet snap is waarom jullie zo blijven vasthouden aan het VWO? Laat dochter even op adem kopen en succeservaringen opdoen. VWO kan altijd nog en evt alleen de vakken die ze wel op VWO niveau kan.

Veel ouders vinden dat hun kind 'VWO moet kunnen' en misschien is dat ook helemaal waar, alleen komt het er niet altijd (of later uit). Omgekeerd gebeurt ook, kinderen van wie het niet verwacht wordt die wel hun diploma halen.

Dit is geen verwijt, maar gewoon een vraag.

Of als je het geld hebt: kies voor een particuliere school met veel aandacht en kleine klassen. Maar ja, dat moet natuurlijk maar net kunnen.

Angela67

Angela67

25-08-2019 om 13:25

voordeel vwo

langer een beschermende omgeving. liever 6 jaar op een school waar ze zich kan ontwikkelen dan vier jaar.
gr Angela

Angela67

Angela67

25-08-2019 om 13:26

ze kan vwo niveau aan, dat is het probleem niet. als je van deze school af zou moeten omdat ze een vmbo diploma heeft gehaald, moet je dus opnieuw een traject in. als ze tot haar 18e (en met een jaar zittenblijven misschien, tot 19e) hier kan groeien, waarom niet?
gr Angela

lisbeth

lisbeth

25-08-2019 om 13:30

Vwo

Omdat zowel wij als de school dachten dat 4 havo misschien nog wel zwaarder voor haar zou kunnen zijn dan vwo 4 doubleren. Daarbij gaf de hulpverlening aan dat ongeacht het niveau wat ze doet het zonder begeleiding niet gaat redden. Die heeft ze op de havo even hard nodig als op het vwo. Maar, hadden we haar kansen op de havo veel hoger ingeschat dan hadden we haar zeker richting havo gestuurd.

Ze is weer gestart en tot nu toe vol goede moed. Wel een leuke klas, nieuwe kinderen ontmoet.
Ze is afgelopen jaar ontzettend gegroeid. Wat dat betreft was afgelopen jaar een super zet. Ze geeft nu duidelijk haar grenzen aan, maar pakt ook meer zelf dingen op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.