Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
rekenwonder

rekenwonder

25-09-2009 om 15:46

Rekensom

kunnen jullie helpen met deze rekensom. Deze som komt voor bij de citotrainer. Onze dochter heeft een andere uitkomst als ons. Nou werkt zij met een speciale rekenmachine voor haar dyscalculie en ik heb de som ook nog eens met een gewone rekenmachine gemaakt, en ook gewoon uit mijn hoofd hoor. We komen op 3 uitkomsten. Aan haar leerkracht gevraagd en die geeft als antwoord " meneer van dale wacht op antwoord, maar geeft niet de oplossing.Nou heb ik even gegoogeld en die regel is ouderwets het is nu voortaan: Hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen? Dus haakjes, machtsverheffen, worteltrekken, vermenigvuldigen en delen, optellen en aftrekken.
HIer is de som 18+6:3x 1/4=
ik heb 3 uitkomsten nl. 18.5 of 2 of 32
welke moet het zijn.
18+6=24:3=8x1/4=2
18+6 : 3x1/4 = 24:3/4=32
of de uitkomst van het speciale rekenmachine
dit is een 2 regelig rekenmachine die mijn dochter mag gebruiken voor haar dyscalculie hoe je aan die 18.5 komt weet ik niet.
Dus hoe moet je deze som uitrekenen. Ik ga voor de uitkomst 2.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

25-09-2009 om 16:02

18.5

nou hoe je er op komt dan
6 : 3 = 2
2 x 1/4 = 1/2
18+ 1/2 = 18.5

Ik kan ook nog uitkomen op:
3 * 1/4 = 3/4
6 : 3/4 = 8
18+8 = 26

In deze som ontbreken verduidelijkingshaakjes

amk

amk

25-09-2009 om 16:12

In de groep gegooid

en wij komen met mijheer van dalen (haakjes ontbreken tenslotte)
allen uit op 26

Zie de redenatie hier boven.

ayla

ayla

25-09-2009 om 16:15

Haha

goh na de uitleg van AMK snap ik hem zelfs

Femke_

Femke_

25-09-2009 om 16:20

Maar dat antwoord had AMK ook al gegeven (bij het inloggen ververst het scherm)

18.5

Meneer van Dalen is achterhaald. Delen en vermenigvuldigen gaan voor optellen en aftrekken, maar zijn gelijkwaardig en worden van links naar rechts uitgevoerd.

Hè?

Hoezo achterhaald? Wie heeft dat besloten?
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-09-2009 om 17:09

Inderdaad: 18,5

Volgens mij is het zoals Mari zegt, dat lees ik ook bijvoorbeeld hier: http://proto.thinkquest.nl/~klb045/h5-rekreg1.html

Zoon (uitblinker op rekengebied, zit in 1e gymnasium) zegt trouwens nog nooit van deze regel gehoord te hebben en komt op 2 uit. Heeft hij nu niet zitten opletten of hoort dit gewoon niet bij de basisschoolstof?!

mar-ank

mar-ank

25-09-2009 om 17:11

Vreemd

Meneer van Dalen is achterhaald. En wie heeft dat dan bepaald? Ik dacht dat wiskunde (en rekenen is wat mij betreft ook wiskunde) een exacte wetenschap was. Dan kan je toch niet zomaar de regels veranderen? Vreemd hoor. Dat is precies waarom ze die haakjes verzonnen hebben denk ik. Om dit soort verwarring te voorkomen. Want nu is er inderdaad voor alle uitkomsten wel iets te zeggen.

rekenwonder

rekenwonder

25-09-2009 om 17:21

Foutje

de som die op de citotrainer stond is deze. Heb wat getallen omgedraaid. HIj moet zijn 6+18:3x1/4=
als je deze som op een gewoon rekenmachine uitrekent is de uitkomst 2 ook ook als we de som uitrekenen zoals mijn dochter dacht dus 6+18=24 24:3=8 8x1/4= 2
reken je deze som uit op het speciale rekenmachine is de uitkomst 7.5
en dan de laatste uitkomst 6+18=24 + 3x 1/4= 24:3/4=32

sorry voor de verkeerde som.
Graag wederom jullie fantastische uitleg. Ik wil wel even vermelden dat dit dus sommen zijn die op de citotrainer voorkomen in groep 8. Dus hoe leren jullie kinderen deze som.

mar-ank

mar-ank

25-09-2009 om 17:24

Maar

Dat ze op de citotrainer voorkomen, daar kan ik nog mee leven. Maar komen dit soort sommen ook voor op de echte citotoets? In dat geval heb je wel een probleem als de leraar met Meneer van Dalen komt, terwijl er hier gezegd wordt dat dat achterhaald is. Dan kan hij het de kinderen ook niet goed leren. Zou het toch op school ook nog eens vragen!

rekenwonder

rekenwonder

25-09-2009 om 17:29

Dus

onze dochter had het goed. De leerkracht heeft geen antwoord gegeven bij onze vraag alleen gemaild dat het toch echt meneer van dale moet zijn. Ik kreeg deze vraag via een andere moeder die hem was tegengekomen op de citotrainer. Dus hele volkstammen zijn nu al met de oplossing bezig. Ze gaat het nou aan haar vader vragen die een echt rekengenie is. Ik ga nog steeds voor de uitkomst 2.

amk

amk

25-09-2009 om 17:35

Poging met nieuwe opgave

6+18:3x1/4

Met van dale:
vermenig vuldigen
3x1/4 = 3/4
delen
18 : 3/4 = 24
optellen
6+24 = 30

met van links naar rechts

18 : 3 = 6
6 x 1/4 = 1 1/2

6 + 1 1/2 = 7 1/2

(hangt het van de financiele gevolgen af welke mijn voorkeur zou hebben)

7.5

Ik kom uit op 7.5

6+((18:3)x 1/4)=
6+ (6 x 1/4)=
6+ 3/2 = 7 1/2

Prulletje

Prulletje

25-09-2009 om 18:50

Rekenwonder

Volgens mij is 7.5 het enige juiste antwoord.

Prulletje

aatje

aatje

25-09-2009 om 19:15

Dat is al een tijdje hoor

dat Meneer van Dalen niet meer op antwoord wacht. Ik kan me herinneren dat ik ook heel verbaasd was toen mijn kinderen leerden dat er andere afspraken waren; ik heb ook nog van Dalen geleerd.
http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=554&j=2001
Het enige echte antwoord is dan 7,5. En de leerkracht van het kind van rekenwonder moet naar bijscholing.

Wiebe Nik

Wiebe Nik

26-09-2009 om 00:45

Verwarrend, 26

Verwarrend is dat er zowel : als / gebruikt wordt voor het delen. Het is een rare manier van noteren, die volgens mij niet echt goed is.

Als je strikt de "Van Dale" of "van de onvoldoendes afkomen" toepast, komt er 26 uit:
3 maal 1/4 = 3/4
6 gedeeld door 3/4 = 8
18 plus 8 = 26

Maar: wij vonden beiden in eerste instantie ("zonder nadenken") dat 18,5 het antwoord was. Maar dat heeft met de verwarrende manier van opschrijven te maken.
We deden toen dus:
6 gedeeld door 3 = 2
2 maal 1/4 = 1/2
18 plus 1/2 = 18,5
Fout hieraan is dat eerst gedeeld wordt en dan vermenigvuldigd, terwijl het volgens beide regels andersom moet.

Wiebe

Wiebe

26-09-2009 om 00:55

Sorry niet doorgelezen :-0

Oh sorry ik had het draadje niet helemaal doorgelezen. Het ging om een andere som. Zelfde probleem. En tja ik had me niet gerealiseerd dat die Van Dale verouderd was. Bij mij op school bij wiskundeles werden de opgaven anders genoteerd, en haakjes gebruikt. Lijkt me logisch dat vermenigvuldigen en delen als gelijkwaardig gezien worden, want het is eigenlijk hetzelfde maar dan omgekeerd. Net als optellen en aftrekken. Dus sorry voor de dubbele verwarring: intuïtief hadden wij het goed.

Fatima

Fatima

26-09-2009 om 08:33

Voor wiebe nik

Wiebe Nik. Volgens mij kun je : en / prima door elkaar gebruiken omdat die 1/4 gewoon een getal is. Dat is geen deelsom. Er had net zo goed 0,25 kunnen staan.

sierlo

sierlo

26-09-2009 om 12:37

Verwarrend

Ik ben echt verward dat De Meneer Van Dalen niet meer gebruikt word (waarom heeft niemand mij dat verteld?) Ik heb dat namelijk vorige week nog aan mijn kind zitten uitleggen. (arm kind)
En die haakjes, het was toch zo dat de haakjes voorrang hadden op Meneer van Dalen? (dit kan ook een fout van mij zijn hoor) Dus als er een + som tussen haakjes staat dan heeft die voorrang op de gedeeld door en de vermenigvuldiging. Maar zoals ik al zei, daar twijfel ik nu aan. Ik vraag hett maandag ook nog even na op school hoor, al is het alleen maar om ze te melden dat ik Meneer van Dalen erbij gesleept heb

aatje

aatje

26-09-2009 om 12:59

Ja hoor sierlo

haakjes gaan altijd als eerste. Behalve die zin van hoe we van de onvoldoendes afkomen is deze ook leuk: Heel MooiWeer VanDaag OpAmeland.

Vic

Vic

26-09-2009 om 13:05

Verward

Wat is nu het enige juiste antwoord? Ik vind 18,5, maar dan ben ik blijkbaar de enige hier?

maan.

maan.

26-09-2009 om 13:46

Hoe we van onvoldoendes afkomen?

Ik zie regelmatig hoe-we-van-onvoldoendes-afkomen; ik begrijp dat dat de opvolger voor meneer van dalen is?
Vraag ik me af
-waar staat die onvoldoende-zin dan voor?
-wat is er met meneer van dalen gebeurd?

sierlo

sierlo

26-09-2009 om 14:03

Ik heb wat gevonden

http://members.chello.nl/r.kuijt/nl_dale.htm
Bij punt 4 staat geloof ik de nieuwe echte internationaal afgesproken regel. Maar het is frapant hoeveel variaties er zijn, ze staan er allemaal op een rij. Dus heel gek is de verwaring niet.

aatje

aatje

26-09-2009 om 14:34

Is toch allemaal hetzelfde?

Sierlo, op jouw site staan niet frappant veel variaties, dat is toch iedere keer hetzelfde? Of je nu Hoe moeten we van de onvoldoendes afkomen, het mannetje won van de oude aap, het mooie veulentje draaft op en af, heel mooi weer vandaag op ameland gebruikt, het zijn allemaal ezelsbruggetjes voor de internationele afspraak. En die is eerst haakjes, dan machtsverheffen/worteltrekken, dan vermenigvuldigen/delen, dan optellen/aftrekken. Waarbij m/w, v/d, o/a gebeuren in de volgorde waarin ze van links naar rechts staan.

sierlo

sierlo

26-09-2009 om 14:41

Klopt

Maar omdat ik zelf nog al in de war gebracht werd van alle verschillende zinnen ben ik gaan zoeken. En het ging mij meer om de "nieuwe" regel die daar voor mij duidelijk omschreven werd dan alle verschillende zinnen die hetzelfde vertellen. Zo een veulen lijkt mij makkelijker te onthouden voor een basisschool kind dan de reeds gepensioneerde meneer van dalen overigens.

rekenwonder

rekenwonder

26-09-2009 om 20:24

Vic

In mijn eerste vraagstelling had ik de som die ik wilde weten verkeerd neergezet.

Het moet zijn 6+18:3x1/4
en dan kom je op 7.5 uit.
Ik ga deze week even naar de leerkracht dat er verwarring ontstaat door deze sommen. Onze kinderen maken hem dus allemaal verkeerd. Bij de citotrainer komen deze geregeld voor.
In het grote rekenboek (stom dat ik daar niet in gekeken heb, ligt hier gewoon in de kast)worden deze voorraangregels ook uitgelegd. Deze sommen komen dus wel voor op de basisschool.
Wordt vervolgd

Wiebe Nik

Wiebe Nik

27-09-2009 om 01:48

Fatima: / en :

Een breuk-streep en delen is wel degelijk het zelfde:
1/4 = 1 : 4 = 0,25

6/2 = 6 : 2 = 3

en "delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde"

Dus 8 : 1/4 = 8 x 4 = 32

Maar misschien is dit middelbare school-stof?

Op de middelbare school gebruikten wij niet meer x maar . voor vermenigvuldigen en als ik me goed herinner gebruikten we ook geen : meer voor delen maar alleen de deelstreep.

Fatima

Fatima

27-09-2009 om 10:25

Dat begrijp ik

Ik begrijp dat / en : hetzelfde is maar in deze som staat 1/4 voor een getal, niet anders dan de 18. De : staat voor een rekenkundige bewerking. Iets wat je dus nog moet uitrekenen.

Zoals ik al zei had er in plaats van 1/4 ook 0,25 kunnen staan en dan had je niet gezegd dat het vreemd is dat ze / en : door elkaar gebruiken.

Vic

Vic

28-09-2009 om 10:00

Het antwoord uit gr 7 en 8

Ik heb de som voorgelegd aan een groeper 8 en eentje uit groep 7, beide met een erg goed cijfer voor rekenen. Ze kwamen allebei op 2 uit (dus gewoon van links naar rechts rekenen), en hadden nog nooit van Meneer Van Dalen of andere ezelsbruggetjes gehoord.

leraar

leraar

28-09-2009 om 14:51

Volgens de leraar rekenvaardigheid

is de uitkomst 7,5. Nu de uitleg.

Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen is het mooiste ezelsbruggetje, omdat elk woord voor een soort berekening staat. Haakjes in een som gaan voor, Machtsverheffen en Worteltrekken zijn gelijkwaardig, Vermenigvuldigen en Delen ook, en Optellen en Aftrekken ook. De paren staan wel in volgorde.

De som was: 6+18/3*0,25
De verdeling in volgorde kun je met haakjes duidelijker maken: 6+(18/3*0,25). Wat tussen haakjes staat, heeft voorrang.
18 gedeeld door 3 is 6 maal 0,25 is 1,5.
6+1,5 = 7,5.

Overigens is het voor mij nieuw dat vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig zijn, dat heb ik net van de leraar rekenvaardigheid geleerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.