Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen vergelijken

We zijn op zoek naar een basisschool voor ons zoontje, ja en onze HB dochter eigenlijk ook; we zijn aan het orienteren of ze elders beter tot haar recht kan komen nu de kleine man bijna naar school mag.

Ik heb al uren rondgestruind om https://scholenopdekaart.nl/ en https://schoolvergelijker.nl/ en op websites van de scholen zelf, maar het is gewoon lastig om een goed beeld te krijgen.

We gaan natuurlijk ook langs bij scholen maar je ziet altijd maar zo weinig. Blijkt bv ook dat haar huidige school dus een hele lage uitstroom heeft (kwamen we achter via die schoolvergelijker website). Op zich prima, maar voor onze dochter wellicht niet de allerbeste plek.

Zijn er ergens reviews of forums waar schoolervaringen veel worden gedeeld? Wellicht specifiek over HB'ers?

Elk kind is anders, wat voor de één de beste school is, is voor een ander misschien niet de beste keuze.

Wij gingen bij schoolpleinen kijken (dat kan prima met een kind in een buggy) om te zien hoe de sfeer en de interactie tussen kinderen onderling en de pleinwacht is. 

Toen ik mijn oudste opgaf, had zijn school ook een heel lage uitstroom: 1 vwo-advies. Het jaar boven hem kwamen er ineens meer kinderen van hoger opgeleide ouders naar de school. Vorig schooljaar kreeg 1/3 een vwo-advies.
Ze deden nog niet heel veel aan heel slimme kinderen, maar desondanks rol(l/d)en die van mij gewoon door het gymnasium heen, dus dat hoeft niet per se belangrijk te zijn.
Een school op loopafstand vonden we wel belangrijk en dan op die loopafstand de school met de populatie die het beste bij ons paste. En die populatie kun je het beste op een gewone schooldag bekijken.

Hier moest je al met 3 jaar opgeven. Volgens mij waren er toen ook scholen waar er geen plaats meer was als je pas met bijna 4 bedacht dat je je kind daarheen wilde sturen.

Wij kwamen in een nieuwe wijk wonen net toen oudste naar school moest, en wisten dus niks over de scholen daar. Ik heb van alle scholen in de buurt de inspectierapporten gelezen. Bij éen school vochten ze elkaar blijkbaar de tent uit, die viel af. Eén school zat in een noodgebouw in afwachting van plannen voor nieuwbouw. Omdat de bouw nog niet was gestart en ik er geen vertrouwen in had dat de nieuwbouw er snel zou komen (en ik zelf nog slechte herinneringen heb aan lessen in een noodgebouw - ook al was dat in de vorige eeuw) viel ook die school af. Toen bleven er nog steeds een aantal over. We hebben toen gekozen voor de school die het dichtst bij was (ik heb overigens 3 scholen daadwerkelijk bezocht). Eigenlijk waren er twee het dichtst bij (twee basisscholen in een brede school met nog wat andere voorzieningen), en daarvan werd het de openbare. 

Mijn idee was: er is geen reden waarom een andere school in de buurt beter zou zijn, we beginnen hier, bevalt het niet, dan zien we dan wel wat we doen. Partner was het daarmee eens. Zoon had het prima naar zijn zin op deze school, dus hij is daar gebleven. Zoon had nogal een voorsprong, daar is school goed mee omgegaan, terwijl dat niet bepaald een speerpunt was. 

Gedurende de schoolcarrière van mijn bloedjes heb ik meer dan eens uitgeroepen hoe ontzettend praktisch het wel niet is als je kind op een school op loopafstand zit. Kortom: ik zou de dichtstbijzijnde school kiezen die OK lijkt, en dan afwachten hoe het loopt. Je weet namelijk van tevoren zo goed als niks, en een school kan ook nog veranderen in de tijd dat jouw kind(eren) op school zit(ten).

Er is wel een facebook groep van ouders van hoogbegaafde kinderen, van Pharos.
Verder heb ik toendertijd gekeken naar een school met wat kleinere klassen.
Op een gegeven moment gingen ze groepsdoorbrekend lesgeven. Met name met lezen werden de kinderen op niveaus ingedeeld en niet op leeftijd. 
Verder zijn er inderdaad heel veel reclame praatjes...

En de ene leerkracht heeft gewoon meer inzicht dan de andere, los van het schoolbeleid, maar dat weet je pas als je kind erbij in de klas komt. 

Die scores zeggen echt niet alles. Ga gewoon een keer kijken. En bedenk dat er zoveel kan veranderen in 8 jaar tijd! School kan groeien of krimpen of opeens worden samengevoegd. En veel hangt af van de leerkracht. Kijk wat ze concreet hebben liggen voor onderwijs aan HB. Is er een plan voor, speciale aandacht door een docent of IB er met dit aandachtsgebied? Wat staat erover op de website van school? Noemen ze het überhaupt wel? En wat zeggen ze in het gesprek hierover? 

En voeg daar de uitstroom naar vwo bij. Maar dat zegt dus niet alles!

Maak een afspraak, ga eens praten. Ga daarnaast ook eens kijken bij de school op gewone schooldagen. Loop langs het plein bij buitenspelen, of breng- en haalmomenten. Praat met andere ouders, niet alleen door van de kleuters. 

ik zou gewoon gaan kijken en de sfeer proeven. en vragen naar hun HB beleid. tegenwoordig is volgens mij een kwart van de kinderen HB als ik het zo om me heen hoor, dus daar hebben ze vast beleid voor. 

Ik gun elke ouder geen hb-kind. We hebben er niets dan ellende mee...

Eerst op school (alle) vanaf zijn kleuterverlenging, nu in zijn grotemensenleven...

je kan altijd een oriënterend gesprek aanvragen bij een basisschool. Dan krijg je (meestal) ook een rondleiding. En zie je dus iets van de binnenkant.
 Verder kan je in de buurt rondvragen: waar zitten jouw kinderen, is dat een leuke school?

Temet schreef op 23-03-2026 om 11:22:

Wij kwamen in een nieuwe wijk wonen net toen oudste naar school moest, en wisten dus niks over de scholen daar. Ik heb van alle scholen in de buurt de inspectierapporten gelezen. Bij éen school vochten ze elkaar blijkbaar de tent uit, die viel af. Eén school zat in een noodgebouw in afwachting van plannen voor nieuwbouw. Omdat de bouw nog niet was gestart en ik er geen vertrouwen in had dat de nieuwbouw er snel zou komen (en ik zelf nog slechte herinneringen heb aan lessen in een noodgebouw - ook al was dat in de vorige eeuw) viel ook die school af. Toen bleven er nog steeds een aantal over. We hebben toen gekozen voor de school die het dichtst bij was (ik heb overigens 3 scholen daadwerkelijk bezocht). Eigenlijk waren er twee het dichtst bij (twee basisscholen in een brede school met nog wat andere voorzieningen), en daarvan werd het de openbare.

Mijn idee was: er is geen reden waarom een andere school in de buurt beter zou zijn, we beginnen hier, bevalt het niet, dan zien we dan wel wat we doen. Partner was het daarmee eens. Zoon had het prima naar zijn zin op deze school, dus hij is daar gebleven. Zoon had nogal een voorsprong, daar is school goed mee omgegaan, terwijl dat niet bepaald een speerpunt was.

Gedurende de schoolcarrière van mijn bloedjes heb ik meer dan eens uitgeroepen hoe ontzettend praktisch het wel niet is als je kind op een school op loopafstand zit. Kortom: ik zou de dichtstbijzijnde school kiezen die OK lijkt, en dan afwachten hoe het loopt. Je weet namelijk van tevoren zo goed als niks, en een school kan ook nog veranderen in de tijd dat jouw kind(eren) op school zit(ten).

Op loopafstand is inderdaad wel heel fijn, in combinatie met spelen na schooltijd en verjaardagsfeestjes. 

in hoeverre wil je ook gebruik maken van bso? Is wellicht ook handig mee te nemen in je onderzoek.

larsder

larsder

23-03-2026 om 15:59 Topicstarter

Dank voor alle tips! Er zitten hier onwijs veel scholen in de buurt, maar goed, kwestie van de wandelschoenen aan dan maar.

Ja BSO is nog een lastige. Je ziet vaak de school, maar het is niet altijd duidelijk hoe het er op de BSO aan toe gaat. Alleen ook geen idee waar je daarvoor info moet vinden. Denk dat scholen het wel ok vinden als je vraagt of je daar ook eens mag kijken?

praat ook vooral met mensen die al kinderen op school hebben. Bijv in de straat of bij sport (is ook handig als je straks naar middelbare scholen gaat zoeken). 

Bezoek scholen en kijk wat je wel of niet aanspreekt. Wij hadden shortlist obv internet zoektocht. Eerste school waar we kwamen was een grote school, veel klassen, noodgebouw. Toen wisten we dus: we zoeken een kleine school. 

Ik zou altijd beginnen met dichtbij.
Je zit waarschijnlijk in de modus dat je bereid bent dagelijks heen en weer te rijden voor goed onderwijs. Maar bedenk dat je de speelafspraakjes op afstand erbij cadeau krijgt als je verder van huis komt. Mijn kinderen zitten verder weg op school en ik ben regelmatig een uur bezig met hen van speelafspraakjes ophalen. Naast het halen en brengen naar/van school. Ik vind dat best veel vragen en speelafspraakjes zijn daardoor niet vaak spontaan. Nu mijn kinderen ouder worden balen ze zelf ook dat ze niet even tussendoor voor een uurtje kunnen spelen. En dat ze uit de BSO niet zelf naar huis kunnen. 

Als er dichtbij geen goed onderwijs te vinden is, gaat kwaliteit van onderwijswaarschijnlijk wel voor. Maar mocht je keuze hebben tussen dichtbij en ver weg, dan zou ik de afstand wel breder mee wegen dan alleen voor jouw eigen offer bij het brengen en halen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.