Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-04-2020 om 22:08

...even over dat thuiswerken

Hovenier. Automonteur. Schilder. Stratenmaker. Timmerman. Vuilnisman. Buschauffeur. En nog heel wat mensen, Die werken allemaal nog en dat kan toch echt niet thuis.

Kinderen van ouders die beide in vitale beroepen mogen naar school/opvang maar niet als ze snotteren. Of denk ik nu te streng.

Emmawee

Emmawee

05-04-2020 om 22:23

Onder de indruk

Oudste zit op het MBO. Hij heeft sinds 18 maart 4 dagen gewoon online les. In de ochtend 2 uur en in de middag 3 uur. Hij krijgt ook gewoon opdrachten. Best ingewikkeld nog, omdat het eigenlijk een opleiding is met veel praktijklessen. Maar ik vind het echt knap hoe snel de opleiding is omgeschakeld en hoeveel aandacht er ook is voor de leerlingen.

Jongste zit in de brugklas van een Vrije School. Ook daar begon 18 maart het afstandsonderwijs. Ze volgen daar gewoon de lesuren volgens rooster, met of zonder online les.
Na een week hebben ze vragenlijsten rondgestuurd en op 27 maart presenteerden ze de evaluatie van 1 week afstandsonderwijs, waarbij direct verbeterpunten werden doorgevoerd, waaronder bijscholing in digitale vaardigheden van docenten die dat nodig hadden.

Ik ben dus behoorlijk onder de indruk van het alternatieve aanbod van beide scholen.en ben blij dat beide jongens het ook redelijk serieus oppakken.

Specht en Dees

Tja zo kun je natuurlijk elke discussie in de kiem smorren . Ik vind het niet goed of niet slecht maar mensenlijk dat mensen zich uit angst ziek melden. Daarnaast IS ziekteverzuim statistiek hoger in de gezondheidszorg dan in het onderwijs, de cijfers zijn overal online te vinden. Ik ben verbaasd hoeveel van jullie klagen over het online onderwis van jullie kinderen. Op mijn school is er de verplichting voor ieder docent om minimaal 2/3 van de ingeroosterd lesuren werkelijk online les te geven en de anderen 1/3 online beschikbaar zijn voor vragen. Het is niet ideaal maar het is ook niet slecht. Blijkbaar hebben sommige van jullie veel pech. Misschien toch nog op zoek naar een andere school voor de kinderen als het zo slecht is.
Sini

Sini

"Op mijn school is er de verplichting voor ieder docent om minimaal 2/3 van de ingeroosterd lesuren werkelijk online les te geven en de anderen 1/3 online beschikbaar zijn voor vragen. Het is niet ideaal maar het is ook niet slecht."

Ik zou dat werkelijk fantastisch vinden! Hier is er af en toe een online les, die duurt dan een kwartier of zo (heb wel eens meegekeken). Sommige docenten "doen niet aan online les geven", die zijn per mail beschikbaar voor vragen. En dat is het. Ik heb twee pubers die zich echt niet uit zichzelf iets af gaan vragen. En wisselen van school doe je ook niet snel, ze hebben hier toch een groot deel van hun sociale contacten.
Misschien wordt het nog beter en ooit gaan de scholen weer open. Tot die tijd leun ik op de huiswerkbegeleiding.

Yaron

Yaron

05-04-2020 om 23:53

School

Ik ben erg blij met de school van onze kinderen, vanaf de eerste week hebben ze de lessen goed opgepakt. Er wordt op aanwezigheid gecontroleerd en ook het huiswerk wordt regelmatig gecontroleerd. Elke week is er een individueel gesprek met de mentor/coach en van de mentor van de brugklasser kregen wij ook nog een mail met vragen en of we nog verbeterpunten hadden. Nu zijn onze kinderen, waar school betreft, altijd erg braaf, dus dat scheelt misschien.
Ook op de basisschool van jongste is het prima voor elkaar. Het werk per dag is duidelijk, ze kunnen de juf om uitleg vragen via online klas en ze krijgen elke dag een half uur tot een uur instructie en tijd om wat te vertellen. Man en ik hebben het geluk dat we thuis kunnen werken en dat ik het op het moment niet heel druk heb, wat ik normaal in drie dagen doe, kan ik nu in anderhalve dag af hebben. Dus ook tijd genoeg voor begeleiding van de jongste en de verhalen van de oudsten, want die hebben ze ook. De online lessen gaan niet bij elke leerkracht zoals het hoort, dan komt er een echtgenoot door het beeld lopen, dan gaat er telefoon, terwijl de lerares dacht dat de speaker uitstond, maar dat niet zo was. Gelukkig geen belangrijk privé gesprek, maar iets grappigs, waar de lerares zelf ook weer waar grappigs over vertelde. Kortom wij zijn tevreden, net zoals voor de sluiting van de scholen overigens.

Pluk

Pluk

05-04-2020 om 23:55

Andere school

"Misschien toch nog op zoek naar een andere school voor de kinderen als het zo slecht is. "

Dat is precies wat mijn man en ik vandaag tegen elkaar zeiden. Als zoonlief toch zijn klas kwijt raakt omdat hij blijft zitten of afstroomt (dat zit er dik in), dan gaan we dat met hem bespreken. Het verschil tussen de school van zijn broer en die van hem was vanaf het begin van de brugklas zichtbaar, maar het contrast is nu wel heel duidelijk geworden. In betrokkenheid van leerkrachten, in duidelijkheid en organisatie, in communicatie naar ouders en leerlingen, in de begeleiding van kinderen die wat meer nodig hebben.

Veer

Veer

06-04-2020 om 04:33

Pluk

Bij ons speelde iets dergelijks ook. Wij hebben onxe dochter toen halverwege het jaar aangegeven dat ze op haar huidige school mocht blijven als ze overging (en daarmee liet zien het zonder goede docenten zelf te kunnen).
Bij zittenblijven moest ze naar de school van haar zus. Door dat tijdig aan te kondigen had ze nog tijd om zelf invloed uit te oefenen.
Ze bleef overigens zitten en en is naar de andere school gegaan.

Het verschil

Het verschil tussen scholen wordt nu wel heel duidelijk ja. De school waar ik werk doet het goed (verplichte online lessen voor elk vak, niet-verplichte lessen daar bovenop en ik heb nog nooit zoveel huiswerk gecontroleerd en van feedback voorzien.
De school van mijn zoon doet het fantastisch, maar de school waar een paar van zijn vrienden op zitten flikkert inderdaad het huiswerk over de schutting en ze zoeken het maar uit.
Ik denk wel dat heel veel staat of valt met beleid op de school. Als school een strak beleid heeft op het gebied van online lessen en begeleiding zullen de meeste docenten zich daar echt wel aan houden. Ontbreekt het beleid dan gaan mensen zwalken en voelen ze zich niet geroepen die nieuwe vaardigheden op te doen.
Ik vind het allemaal niet zo moeilijk, zeker de computerprogramma’s niet. En collega’s die het wel moeilijk vinden vragen en krijgen gewoon hulp.

Ziek melden als de scholen weer open gaan is misschien begrijpelijk, maar niet wenselijk, behalve voor mensen met onderliggende gezondheidsproblemen. Wat dat betreft zou ik ook zeggen: eerst open in Brabant. De kans dat je het al gehad hebt is hier het grootst.

Waterscheiding

Deze periode is wel een waterscheiding voor scholen. Wie gaat er inventief en effectief online lesgeven en wie kwakt gewoon werk over de schutting en laat de leerlingen aan zijn lot over. Welke school is 21e eeuws digivaardig, welk team werkt goed samen, wat is de houding van de school jegens de leerlingen. Dat gaat nu pijnlijk duidelijk worden. Er zullen leerlingen onder gaan lijden. Misschien wordt er heel soepel omgegaan met overgangsnormen, maar dan wordt het volgende jaar heel zwaar want ze hebben dan toch een hoop gemist.

skik

'Dit is weer zo'n volkomen geschifte vergelijking.
Fijn voor zo'n kind als z'n moeder doodgaat nadat hij haar besmet heeft!
Nee, dan is naar school gaan oneindig veel belangrijker! Echt, dit virus brengt het beste in sommige mensen boven!'

Nou, ik ben echt niet de enige die vraagtekens zet bij het standpunt van jou en Chrono. Uit het NRC: 'In hoeverre mogen maatregelen tegen deze ziekte, die vooral ouderen treft, schade aanrichten onder jongere generaties die hierdoor banen verliezen en leerachterstanden oplopen? En in hoeverre laten we door deze ziekte en de tegenmaatregelen de ongelijkheid verder oplopen? Sociaal-economisch kwetsbare mensen lopen grotere kans om heel ziek te worden, maar de drastische bestrijding treft hen ook onevenredig hard.'

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/05/ik-zag-de-eerste-resultaten-en-ik-dacht-holy-fuck-die-tijdlijn-a3995973

Het is een serieus dilemma, zeker als je verder kijkt dan je eigen belang.

Tabitha

Tabitha

06-04-2020 om 08:22

Sydney

Chrono had het hier over haar eigen situatie niet over het algemeen belang. Dus ik snap goed dat ze haar eigen kind langer thuis wil laten. Ik denk dat haar kind ook liever thuis zit met moeder dan op school met een dode moeder.
Het zou dus fijn zijn als de scholen weer opengaan, ouders dan hun eigen afweging mogen maken en het online onderwijs blijft voor kwetsbare kinderen of voor kinderen met een kwetsbare ouder of broer/zus.
Wij twijfelen ook wat we gaan doen als de scholen weer opengaan. Onze dochter heeft twee auto-immuunziekten en is daardoor kwetsbaar.

Dees

Dees

06-04-2020 om 08:40

wilgenkatje

Die snotneusjes gaan gewoon met mamma of pappa mee naar huis. Nu zitten die snotneusjes toch ook gewoon thuis?

Dees

Dees

06-04-2020 om 08:46

Sinilind

Je hebt gewoon geluk als er een school is wat lessen geeft. Wij krijgen dus een lijstje met taakjes en dat is in 1,5 uur klaar, en dat is vaak incl. nadenken over wat er nou bedoeld wordt en zoeken naar de opdrachtjes. Soms duurt het wel wat langer maar dat komt gewoon omdat de oprachten heel onduidelijk staan omschreven, voorbeeld maak van rekenen op website xyz opdracht a4, ga je naar xyz dan vind je a4 maar er gaat even later een mail uit dat je voor rekenen naar site zyx moet, prima wij naar zyx daar staat opdracht 4a en geen a4.......maar ook ga naar abc en doe opdracht 4, en dan blijkt opdracht 4 niet eens beschikbaar te zijn.

Maar goed geen instructie 5 min per week telefonisch contact en af en toe een nagekeken werkje.

Buurmeisje zit in 4 havo, volgend jaar examenjaar, ze moet dus overal zoeken naar werk, krijgt geen online lessen wel af en toe een mail met "je had x moeten doen, het is geen vakantie!". En dan blijkt x ergens te hebben gestaan waar ze dan net nog niet had gekeken.

Chrono

Chrono

06-04-2020 om 08:52

Sydney

Ik heb het over mijzelf.
Ik heb het niet over een hele generatie.
Kun je me trouwens aanwijzen waar ik heb gezegd dat mijn kind dan maar niets moet leren als ik hem thuishoud? Er staat dat er een voorziening zou moeten komen. Een goede voorziening.
Echt, ik snap helemaal niks van jouw gedrag hier op OO.

Tabitha, precies.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-04-2020 om 09:19

Dees

Heel herkenbaar Nu sprak ik laatst ook een bekende die leerkracht groep 1/2 is. Zij weigert om online lessen te doen of filmpjes te maken omdat ze niet tot in de eeuwigheid online gevonden wil worden. Dat snap ik ook, je bent leerkracht, geen performer. Videogesprekken doet ze wel, 5 minuten per kind per week. Gelukkig kan er bij de kleuters nog niet veel mis gaan, af en toe een beetje tellen en hakken en plakken, en verder veel spelen.

Dees

Dees

06-04-2020 om 10:25

phryne fisher

MIjn buuf is juf van een kleutergroep en ze is na de kerstvakantie gestart met een instroomgroep, klaag dat ze nu 7 dagen per week werkt en bijna full time en dat ze normaal maar 3 dagen werken....euhm tja zo zie je kan het verschillen maar ik vind het knap om zoveel werk te hebben aan het verstrekken van werkjes aan een instroomgroep.

Florien

Florien

06-04-2020 om 10:37

Pff

lastig, chrono! Het hangt natuurlijk van de leeftijd van het kind af en je verdere omstandigheden af, maar ik zou inderdaad overwegen apart te gaan wonen. Ik zou van mijn kinderen niet willen vragen de huidige situatie nog anderhalf jaar voort te zetten. Dus ik zou hen de keuze bieden. Wil je thuis blijven wonen, maar dan moet je afstandsonderwijs volgen en kun je niet naar je sport en je vrienden niet zien, of zal ik een kamer voor mezelf huren (omdat ik meer kinderen heb, is dat de goedkoopste optie en ze zijn ook nog te jong om op kamers te gaan, nog geen vijftien). Of misschien kunnen de kinderen bij vrienden wonen. In de praktijk gaan we er het beste van hopen, want mijn man is het risicogeval. Die gaat niet op kamers willen en hij gaat het onzin vinden om de kinderen thuis te houden.

Florien (ot)

Dank je. Jij formuleert het netter dan ik, maar dat is precies wat ik bedoel.

Overigens ben ik zelf ook een risicogeval, met mijn astmatische bronchitis.

Florien

Florien

06-04-2020 om 12:01

maar in de praktijk vaak niet haalbaar in verband met financiële mogelijkheden, vrees ik. En de leeftijd van het kind is van belang. Ik heb jonge pubers. Voor hen zou het neerkomen op vroeg op kamers of in een gastgezin, zoals kinderen ook wel doen voor een topsportopleiding, de balletopleiding of het conservatorium of zo. Bij jongere kinderen is het lastiger. Maar voor hen is het misschien makkelijker om thuis te blijven, meer een gegeven, een beslissing van de ouders. Pubers hebben naar mijn gevoel aan meer de behoefte dan alleen het onderwijs, maar ook aan het contact. Ik denk dat ze makkelijker een jaar of anderhalf jaar lang een van hun ouders alleen online zien, dan hun vrienden.

#346

En dat zegt dus wat over de digitale vaardigheden van de juf, want je hoeft namelijk helemaal niet tot in de eeuwigheid zichtbaar te zijn als je weet hoe dat moet!

Denemarken

In Denemarken gaan na Pasen de basisscholen en kinderopvang weer open. Cafés, restaurants en niet-essentiële winkels blijven voorlopig wel dicht.

En in Oostenrijk mogen vanaf 14 april kleine winkels weer open.

Dees

Dees

08-04-2020 om 08:15

Sydney

Dan is Denemarken een mooie plek om te zien of het afzwakken van de maatregelen werkt.

In Nederland mogen de meeste winkels nog open zijn maar heeft de overheid gestimuleerd dat ze sluiten.

Onderzoek

Er loopt toch nog een onderzoek naar de mate waarin kinderen vatbaar zijn en of ze daarna wel of niet het virus overdragen? Ik heb nog niets gehoord over de uitslag van dat onderzoek.

Tsjor

Tsjor

Dat onderzoek loopt in Nederland. Daar heeft Denemarken toch niets mee te maken?

Nee

maar het zou wel een van de punten zijn die meegenomen wordt in de vraag of de scholen weer open kunnen en hoe dan. In Nederland, inderdaad.
Elk land maakt een eigen afweging tussen mogelijkheden en risico's. In ons land zou de uitkomst van dat onderzoek een van de factoren zijn in die afweging. Daarna zijn het nog steeds beleidsbeslissingen.

Tsjor

Nika

Nika

08-04-2020 om 09:00

Onderzoek

Dat onderzoek loopt nog.

Nika

Nika

08-04-2020 om 09:02

las gisteren in NRC dat nog maar de helft van de benodigde 100 gezinnen is gevonden.

Andere landen

Noorwegen en Tsjechië gaan de maatregelen ook versoepelen. In Noorwegen wordt de lockdown op 13 april opgeheven en gaan scholen rond 20 april weer open. In Tsjechië mogen sporten waarbij je niet in aanraking komt met andere mensen, zoals tennis en golf, weer en gaan bepaalde 'hobbywinkels', zoals bouwmarkten en fietsenmakers, weer open.

Hopelijk gaat dat goed en kunnen wij na 28 april ook wat meer.

Roosters aanpassen?

Zou het zin hebben om alvast na te denken over aangepaste roosters, zodat je minder kinderen ineens tegelijk weer de school in ziet denderen?
Bijvoorbeeld: eerst maar eens de ouders, geen kluitjes op het schoolplein, kiss&go, leerkracht erbij, ouders weg.
Dan: de kinderen van groep 1 en 2 kunnen mogelijk op andere plekken worden opgevangen, kinderboerderij bijvoorbeeld, of dierentuin of, nou ja, wat maar voor handen is.
Groep 8 is druk bezig met de musical, maar de opvoering daarvan zal niet mogelijk zijn. Wellicht toch vanuit huis: videopresentaties van zichzelf maken; oefenen voor de musical, slimme video samenstellen etc.
Blijven over groep 3 t/m 7. Wellicht kun je die in twee shifts naar school laten gaan: morgen en middag. De helft per klas bijvoorbeeld, zodat kinderen verder van elkaar kunnen zitten.
Voor de middelbare scholen zijn dergelijke opties wellicht ook mogelijk: beperkter aantal lessen die wellicht wat langer duren, minder kinderen per klas, meer verdeeld over de week.

Tsjor

Liesbeth

Liesbeth

12-04-2020 om 08:32

las het voorstel om in twee shifts les te geven ergens, maar ik weet niet zo goed hoe dat uitgevoerd moet worden. Het kan alleen als de kinderen maximaal de helft van hun gewone dag les krijgen, neem ik aan. Of moeten de docenten dubbele uren draaien? Er is al een lerarentekort, dus twee keer zoveel klassen gewoon les geven gaat niet lukken. Bovendien zullen er veel leraren ziek zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.