Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Ziek

Voordeel is wel dat je de dubbele les maar 1 keer hoeft voor te bereiden.
Het is hopelijk allemaal niet voor eeuwig en altijd. Je zult toch oplossingsgericht moeten gaan denken.
'Bovendien zullen er veel leraren ziek zijn.' Waarom denk je dat?

Tsjor

Tsjor

Ik vind veel van jouw voorstellen erg goed.
Op het VO zie ik als mogelijkheid om in fases op te starten, beginnend met de voorexamenjaren. Die kun je dan in kleinere groepen les geven terwijl de rest nog online onderwijs krijgt.
Een alternatief: leerlingen krijgen allemaal een keer een volwaardige les in kleinere groep, de rest online en zelfstandig. Dan geef je als docent dus 3 keer dezelfde les. Leerlingen hebben dan in ieder geval weer voldoende “echte” lessen. Om grote verplaatsingen te voorkomen blijven leerlingen in het lokaal en verplaatsen docenten.
De zieke leraren worden nog wel een dingetje, omdat je nog steeds met alle klachten thuis moet blijven. Normaal moet je al behoorlijk ziek zijn wil je thuisblijven, nu niet. Al scheelt het wel dat de meeste gewone verkoudheden en de griep rond deze tijd beginnen te verdwijnen.

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 08:51

Organisatie

De organisatie gaat ingewikkeld worden als de 1,5-meter-regel blijft gelden. Het afnemen van de schoolexamens was redelijk te doen, maar dan zijn alleen de examenklassen en ruim voldoende docenten op school. Dat laatste wordt een eerste hindernis: een aantal collega’s kunnen niet werken, omdat ze behoren tot de risico-groep of omdat ze verkouden zijn / hooikoorts hebben / enz. En daar komt nog ziekte bij: een van mijn collega’s zal bijvoorbeeld flink tijd nodig hebben om te revalideren. En dat terwijl juist extra mankracht wel handig zou zijn om met kleinere groepen te werken. In het VO kan je met roosteren een hoop oplossen en zou je bijvoorbeeld de onlinelessen (deels) door kunnen laten gaan. Dat is dan ook een gedeeltelijke oplossing voor kwetsbare kinderen / kinderen met kwetsbare ouders. Voor het PO wordt het volgens mij, met de bestaande tekorten, een stuk ingewikkelder. Om de dag is dan misschien een optie. Hoe dan ook, wat mij betreft gaan de scholen weer open. Als ik kijk naar hoe de scholen hier aangepakt hebben na de sluiting en hoe alles nu draait, krijgen we de volgende puzzel ook wel voor elkaar.

Trouwens

Er is nog steeds geen aanwijzing dat het open houden van de scholen veel invloed heeft op de verspreiding. Wat dat betreft kun je ze net zo goed weer gewoon open gooien. Gaat niemand doen, en dat is ook de reden waarom ik zo mordicus tegen de schoolsluiting was: als ze eenmaal dicht zijn, vind dan nog maar eens een moment op redelijke termijn om ze weer te openen!

Liesbeth

Liesbeth

12-04-2020 om 09:19

denk dat veel leraren ziek zullen zijn, omdat ik aanneem dat mensen met milde klachten thuis moeten blijven.

anderhalvemeteronderwijs

Als je de anderhalve meter afstand wil blijven houden kan je zes leerlingen in één lokaal kwijt. Da's een kwart klas. In vier shifts lesgeven dan maar? Van 9 tot 11, van 11 tot 1, van 1 tot 3 en van 3 tot 5? Lijkt me niks, dan maar beter echt inzetten op afstandsonderwijs voor de scholen die dat nog niet goed op de rit hebben en na de zomer een frisse start.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-04-2020 om 09:37

Combinatie van afstandsonderwijs en les in kleine groepjes

‘s Ochtends een gezamenlijke online instructie en daarna in kleine groepjes naar school. De rest werkt thuis verder (net als nu).

We lossen toch maar weer alles op hier. Zou er ooit iemand z’n voordeel mee doen?

Liesbeth

Liesbeth

12-04-2020 om 09:46

Optimistisch

Een klas zal vaak in meer dan vier groepen van zes verdeeld moeten worden: vier, met een vijfde restgroep, of zelfs vijf met een zesde restgroep.

Tja

Ik zie niet zo goed hoe het gerealiseerd kan worden. Sure, je kan beter in oplossingen denken dan in problemen. Maar eerst denk ik dat het resultaat van het onderzoek over besmettelijkheid bij kinderen binnen moet zijn, want als er een plek is waar de 1,5 meter afstand niet te realiseren is het wel het onderwijs. PO zeker niet en VO ook moeizaam: vooral in de onderbouw klonteren pubers nogal veel.
Daarnaast, als ik kijk naar de populatie op mijn VO school, is er ongeveer een derde van de docenten 50+, waarvan een aantal bovendien met extra klachten waardoor ze niet inzetbaar zullen zijn. In shifts prima, wil ik met alle liefde doen, maar dat kan maar een korte tijd. 2x dezelfde les ipv 1 keer is 2x zo veel werken als je de lessen even lang houdt. Voor dezelfde salaris uiteraard. En daar hoor ik niemand over. En nogmaals zullen de meeste van ons het braaf een tijdje doen. Het roosteren gaan ook een probleem worden: als je de lessen 2x moet geven dan zou je eigenlijk de duur van de lessen halveren anders heb je lokalen te kort en daarnaast zijn er veel docenten met kleine kinderen en een baan op 2,5 of 3 dagen en die kunnen niet opeens 2x zo veel opvang regelen. Kortom: alles is mogelijk in theorie maar het wordt wel een hersenbreken en gaat nog meer vragen van een docentenkorps dat al lang (voor velen in ieder geval) aan de rand van overwerk balanceert.
Ik speel hier advocaat van de duivel. Want het is ver van makkelijk. Ben benieuwd met wat voor oplossingen mijn bestuur gaat komen. Maar als ik eerlijk ben verwacht ik niet meer dat de scholen voor de zomervakantie nog serieus open gaan.
De situatie in Noorwegen en Denemarken is niet vergelijkbaar. Denemarken en nog meer Noorwegen zijn dunner bevolkde landen en de scholen in Noorwegen in ieder zijn een stuk ruimer opgezet. Daar heb ik me over verwonderd tijdens Erasmus+ uitwisselingen, zulke grote klaslokalen met zo weinig leerlingen erin. Denkend aan mijn prachtige school uit de jaren 20 is de enige oplossing om 1/2 van de leerlingen in de ochtend te laten komen en de andere helft in de middag. En geen pauze meer houden in de aula of in de gangen. Anders wordt het zoals vanouds zo druk dat 1.5 meter echt niet te realiseren is.
Sini

Daarnaast

Geloof ik voor geen meter dat kinderen niet besmettelijk zijn. It makes no sense.. wel dat ze meestal maar hele milde klachten zijn maar er moet eerst bewezen worden dat het ze niet besmettelijk maakt. Tot die tijd zullen ben ik bang de scholen dicht blijven.
Sini

Liesbeth

Liesbeth

12-04-2020 om 10:04

Opvangprobleem

geldt voor alle ouders, natuurlijk. Dus het onderwijs zal misschien wat beter gaan dan bij alleen afstandsonderwijs, maar ouders zullen nog steeds thuis moeten werken en daarnaast hun kinderen moeten begeleiden, in ieder geval als die kinderen op de basisschool zitten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-04-2020 om 10:12

Dat denk ik ook niet Sini

Maar daar is dan die anderhalve meter afstand voor.

In de gemiddelde supermarkt gaat het niet anders.
En inderdaad leerlingen in het lokaal laten en docenten wisselen.

Maar heel eerlijk zie ik de meerwaarde ook niet tov goed online lesgeven.
Hooguit maakt dit het mogelijk om een keer een toets af te nemen of een practicum uit te laten voeren.

specht

specht

12-04-2020 om 10:20

Creatief denken

Lokalen creatief inzetten.
Je kunt natuurlijk ook de lokalen creatief inzetten.
In een gymnastiek lokaal past wel een hele klas.
Geef 5 VWO eerst Nederlands en dan Engels in de aula.
Vervolgens wiskunde, in elke hoek een niveau.
Je kunt kijken naar wat niet kan, maar ook naar wat wel kan.

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 10:27

Specht

Dit is niet denken in oplossingen, maar met een wild en onuitvoerbaar idee komen. 1 les in een gymzaal aan 1 jaarlaag brengt al uitdagingen met zich mee. Dat weet ik, want de mogelijkheden van de gymzaal werden al voor de sluiting van de scholen zo ongeveer door iedere schoolleider in Nederland verkend.

Precies

'1 les in een gymzaal aan 1 jaarlaag brengt al uitdagingen met zich mee.'

Klopt. Daarom worden de SE's hiet nadrukkelijk niet in de gymzaal of de aula afgenomen, maar in lokalen.

Guera

Guera

12-04-2020 om 10:36

Maar ?

Wat is HET onderwijs dan nu serieus aan het doen om te kijken hoe de toekomst eruit ziet?
En wie is HET onderwijs dan?
Op mijn werk wordt al weken gewerkt aan scenario's. Wat als dit nog langer duurt. Wat als we wel kunnen maar met allerlei regels? Wat als het niet kan hoe dan wel? Shifts? Etc.
Ik hoor daarover niks vanuit het onderwijs maar goed dat betekent niet perse dat er niks gebeurt maar als ik jullie zo lees begin ik ernstig nerveus te worden als moeder van gebrek aan creativiteit en slagkracht binnen het onderwijs. Niet v a n jullie maar van degenen die hierop regie moeten voeren. Wie is er nu bezig met een serieus plan dan?
Vo raad?
Ministerie?
Wie zijn hier de spelers en waarom lijken die niks te doen?

Om maar niet te spreken

Van desinfecteren van lokalen. Wat dat betreft kun je beter een klas laten zitten in 1 lokaal voor enkele lessen, dan de boel tussen de middag laten schoonmaken *maar door wie want scholen bezuinigen altijd enorm op het schoonmaak) en dan s middags weer 1 klas voor een paar uurtjed in een lokasl.
Logistieke nachtmerrie.
Sini

Guera

VO raad en ministerie zullen de uiteindelijke beslissingen nemen. Scholen komen met plannen. Ik weet dat het bestuur van mijn school (4 VO en veel PO) er mee bezig is maar we worden niet op de hoogte gehouden...Schoolbesturen zijn logge monsters...
Sini

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 10:40

Meerwaarde

De meerwaarde van “normale” schoolgang ten opzichte van de huidige situatie is nog groter dan ik had kunnen bedenken. Ja, er zijn een aantal leerlingen die het prettiger vinden (ong. 2 per klas), maar de rest begint te kraken. Mijn mentorleerlingen hebben echt last van het gebrek aan echt contact. Met elkaar, maar ook zeker met hun docenten. En dan heb ik het alleen maar over de leerlingen met een fijne thuissituatie, met betrokken ouders en met voldoende sociale contacten. Bijvoorbeeld de opgeschoten puberjongens die snakken naar hun plek in de schoolbanken met een bazige juffie die bepaalt wat ze moeten doen, en die me dat heel verbaasd meedelen.

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 10:46

Guera

Als deze crisis een ding laat zien, is het dat de succesverhalen in zorg en onderwijs afkomstig zijn van actie door personeel in het primair proces. Daarbij gefaciliteerd door de andere lagen, maar zeker niet aangestuurd. Dit geldt dus zowel voor ziekenhuizen als voor scholen.

specht

specht

12-04-2020 om 10:47

eens met guara

Ik bedoel eigenlijk hetzelfde als wat quera zegt.
Het kan best zijn dat les in een gymnastiek zaal niet kan, maar uit het onderwijs hoor je alleen maar alles wat niet kan. Maar denk ook eens wat zou wel kunnen?
Verschillende groepen in de grootste ruimte, en dan tot 20.00 lesgeven?
Misschien zelfs tijdelijk op zaterdag?
Dit soort dingen bedoel ik.
Te druk met kruisende ouders op de basisschool?
Kinderen op het plein afzetten, of ouders via de nooduitgang laten terug lopen; elke situatie is anders.
Het doet mij een beetje denken aan wat ik gisteren zag.
Hele bossen worden dichtgegooid omdat het te druk op de parkeerplaats is, en terecht.
Ik fietste langs een tuincentrum waar op om het andere parkeervak een pallet was gelegd, en een groot gedeelte dicht zodat er niet teveel auto’s konden parkeren, en dus ook niet teveel mensen in de winkel.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-04-2020 om 11:04

Besmetting door langdurig contact in afgesloten ruimten

https://www.nextbigfuture.com/2020/03/who-says-prolonged-exposure-in-confined-spaces-is-main-coronavirus-transmission.html

"The majority of viral infections come from prolonged exposures in confined spaces with other infected individuals. Person-to-person and surface contact is by far the most common cause. 78-85% from long term living together, or day to multi-day exposure."

Volgens mij komen er steeds meer aanwijzingen dat het echte besmettingsrisico bestaat uit langdurig in dezelfde ruimte/omgeving verkeren met een besmette persoon. Er zijn verschillende (anekdotische) verhalen van super spreaders tijdens conferenties en busreizen en een nogal zorgwekkend verhaal over een koorrepetitie waarbij een asymptomatische koorlid 45 anderen wist te besmetten.(terwijl er afstand gehouden werd en iedereen z'n handen desinfecteerde)

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8167369/Chorister-super-spreader-passed-virus-45-60-people-Washington-singing-practice.html

Aan de positieve kant zou dat erop kunnen duiden dat je vrij veilig boodschappen kunt blijven doen. Aan de negatieve kant zijn schoolklassen en zelfs gymzalen waarschijnlijk ideale virusverspreidingslokaties en dat is helemaal geen goed nieuws...

Kind loopt virus op in klas (afgesloten ruimte) en gaat vervolgens naar huis en besmet daar de rest van de familie wederom in een afgesloten ruimte.

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 12:14

Specht

“Het kan best zijn dat les in een gymnastiek zaal niet kan, maar uit het onderwijs hoor je alleen maar alles wat niet kan. Maar denk ook eens wat zou wel kunnen?”

Vooralsnog hebben wij, vanuit het onderwijs, veel voor elkaar gekregen. We krijgen Noord-Koreaanse beoordelingen van ouders en leerlingen, zo tevreden zijn ze. Van jou is een simpel gratuit ideetje gekomen dat in uitvoerbaarheid totaal onmogelijk is en dat kom je vervolgens met het de stelling dat je vanuit het het onderwijs alleen maar hoort wat niet kan. Het is hartstikke fijn als mensen van buiten het onderwijs mee willen denken. Maar doe dat dan wel op een oplossingsgerichte en helpende manier, zoals een hoop professionals uit andere werkgebieden al doen. Want aan sneren en ondoordachte oplossingen (die je vervolgens nauwelijks van de hand durft te wijzen, want dan krijg je het verwijt niet constructief te zijn) hebben we helemaal niets.

Guera

Guera

12-04-2020 om 12:49

Onderwijs leert zelf niet

Onderwijs kijkt zelden bij andere scholen hoe dingen opgepakt worden.
Onze school werkt al 10 jaar met klassen waar de kinderen blijven en de docenten naartoe komen. Niet de hele dag door die volksverhuizingen.
Creër wat extra kantine afhaalpunten en maak vaker pauze momenten zodat niet iedereen tegelijk in de aula hoeft.
Er zijn zoveel soorten scholen met goede initiatieven. Kijk toch es over de schutting. Heb jaren in de mr gezeten en hoor alleen maar: ja maar
In bedrijfsleven is dat het eerste wat je afkeert.
Ik ga altijd ervanuit dat achter al dat geklaag een verlangen en betrokkenheid is. Zet dat om in iets constructiefs ipv alleen maar : kan niet. Hoe zie je dat voor je?

Ik zie juist nu zoveel creativiteit zelfs bij mijn organisatie en dat is overheid! Waar een wil is....
Soms denk ik dat de wil er niet is of echt veel incompetentie. Da's ook mooi. Meteen kaf van koren scheiden op scholen......

Specht

Docenten/onderwijzers die zelf een gezin en kinderen thuis hebben zie ik niet op de zaterdag of in de avond tot 20.00 werken. Ik zou er zelf geen bezwaar tegen hebben maar mijn jongste kind is 18. Wat ook zou kunnen is verschillende groepen 1 dag op school toewijzen (bij voorbeeld de bruggers op maandag, tweede klassen op dinsdag etc...) De rest van de tijd online. Maar nogmaals we moeten afwachten of kinderen die besmet zijn en asymptomatisch het virus door kunnen geven. Ik hou van mijn werk en ik zou er veel voor over hebben om weer te gaan werken maar niet als het betekent dat ik daardoor een hogere risico loop om besmet te worden. Ik heb een te hoge bloeddruk en hartritme probleempjes. Niets ernstig en prima onder controle met 1 tabletje per dag, maar ik ga voor mijn werk het risico op coronabesmetting niet vrijwillig verhogen. Ik heb inmiddels in mijn omgeving een paar mensen meegemaakt die vreselijk ziek zijn geweest (best vriendin in Frankrijk kan nog steeds niet naar de bakker en terug lopen ruim een maand na de besmetting) en een kennis van mij heeft op 1 april haar zeer gezonde en redelijke jonge zus verloren. Het is echt geen griepje.
Sini

specht

specht

12-04-2020 om 13:28

Sini

Ik begrijp je zorgen voor je gezondheid, juist als je in de risico groep valt, en je hartproblemen hebt
Natuurlijk moet daar een oplossing voor komen.
Maar weet je veel onderwijzend personeel met kinderen hebben partners die ook voor kinderen kunnen zorgen. Personeel in de gezondheidszorg hebben ook kinderen, en als die extra in de avond moeten werken, moeten ze ook naar een oplossing zoeken. Daarbij zijn juist hun kinderen zijn nauwelijks welkom in de opvang, omdat leiding bang is besmet te raken.

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 13:29

Tja Guera

Ik kan niets met wat losse kreten over “ het onderwijs “. Wat mij vooral opvalt is dat de mensen die zich zo kritisch uiten, zelf hier niets bijdragen. Op dit forum raak ik in ieder geval door de opmerkingen van jou en een aantal andere forummers totaal niet gemotiveerd of geïnspireerd en ik denk dat dit voor meer bevlogen en betrokken docenten geldt. Deze opmerking kun je niet pareren door te stellen dat dit door mijn gebrek aan inspanning, arbeidsethos, of een andere negatieve eigenschap komt. Dus, misschien is het een idee om eens kritisch naar je eigen oplossingsgerichtheid te kijken. Want die blijkt dus in deze niet zo groot te zijn. En wat zo jammer is, er is genoeg te doen. Hier in de omgeving genoeg initiatieven van ouders en buurtbewoners, enz. die hun expertise inzetten om daadwerkelijk tot beter afstandsonderwijs te komen. Zij komen de school niet binnen met al die negativiteit en zure verhandelingen over mijn beroepsgroep, waardoor ze niet eens meer aan meewerken aan een oplossing toekomen, maar gaan gewoon met ons aan het werk. En kijken met ons welke oplossingen haalbaar zijn en welke niet. Met andere woorden, een betere wereld begint met jezelf. Wees, als jezelf oplossingsgerichtheid belangrijk vindt, zelf oplossingsgericht.

Juffie

Eens. Het is te makkelijk om een oplossing te bedenken en als die dan door de mensen die er wel verstand van hebben wordt afgewezen meteen negatief te worden.
De meeste scholen hebben in enorm korte tijd hun hele onderwijs omgegooid, online onderwijs opgetuigd, allerlei materiaal beschikbaar gesteld en wel degelijk goed gekeken naar wat elders gebeurt. Op dit moment zijn we druk bezig met het uitwerken van drie verschillende scenario’s: de scholen gaan helemaal open, de scholen gaan deels open, de scholen gaan helemaal niet meer open dit schooljaar. Elk van die scenario’s heeft een eigen aanpak nodig. En hier moet over beslist worden terwijl het gewone onderwijs in de huidige vorm doorgaat.
Meedenken, prima, graag. Maar niet meteen met modder gaan smijten als jouw leuk bedachte plan niet haalbaar is. Of vertel je de tandarts ook hoe hij zijn werk moet doen? Of de loodgieter?

Anemone

Anemone

12-04-2020 om 14:03

Juffie

Wat zijn dan die goede ideeën op jouw school? Want hier is het nog steeds huilen met de pet op. Misschien kunnen we er wat van leren.

guera

guera

12-04-2020 om 15:19

zeker niet bemoeien met inhoud

Ik wil me zeker niet bemoeien met de INHOUD van het onderwijs, zo zal ik dat bij de tandarts ook niet doen.Maar ik vind het organisatie vermogen op scholen echt soms om te huilen. Paar voorbeelden: Al jarenlang organiseren ze buitenland reizen. Nog steeds wordt de informatieavond 1 week vantevoren gegeven en elke keer zeggen ze: o ja oepsie beetje laat sorry hoor. Wederom een powerpoint met halve info. En weer gaan antwoord op bepaalde vragen die ze nog even moeten uitzoeken....
Of de uitjes aan het einde van het jaar. O niet aan gedacht nu is nergens plek, we gaan naar de kinderboerderij.....met vwo 2. Hoe vaak DOE je dit nu al? en waarom worden NIEUWE docenten hierin niet goed meegenomen? DAT bedoel ik. Kind had 4 maanden uitval van een taal. GEEN ENKELE communicatie hierover. Niet van de mentor of afdeling. Ik stoor me daar echt aan. En als je dan zelf vraagt: hoe ga je dit nu oplossen dan met die kinderen? Dan zeggen ze: wees maar niet bang, we geven ze geen toets.
Nou dat is wel het minste waar ik me zorgen om maak.Toets ze JUIST WEL, dan doen ze zelf misschien nog iets? waarom niet een invaller van een ander vak neerzetten en ze dan in elk geval onder toezicht aan het werk zetten? Beter dan niks en op het plein rondhangen. Ja ja moeilijk moeilijk...Ok zal ik dan mijn docent van taalcursus vragen die heeft nl tijd en is een native speaker. Ja goh nou we zullen erover nadenken (NOT). Dat soort dingen bedoel ik. Dat frustreert me echt. En zoals gezegd ik wil graag onderdeel zijn van de oplossing. Daarom activiteitencommissie, bestuurswerk, mr werk gedaan. Maar elke keer loop je als ouder tegen die muur op van onwil en onkunde. Sorry zo zie ik het echt.
Docenten zijn supergoed in lesgeven. Ik kan het zeker niet.Maar waarom is er niemand op die scholen die dingen samenbrengt. Die een structuur neerzet, formats om op verder te bouwen zodat niet elke docent zelf het wiel hoeft ui te vinden. Die geleerd heeft om te communiceren en om te plannen. Het zijn er weinig die dat kunnen. En een en ander heeft vast te maken met onderbezetting en met weinig geld.En dat is niet goed te praten, dus hopelijk komt daar nu meer ruimte voor. Dat er klassen ondersteuners zijn die dat soort dingen kunnen oppakken.
En als hier dan geopperd wordt: wie weet kun je tot 20 uur i de avond op scholen lesgeven. Dan denk ik: ja waarom niet? is dat een serieuze optie? dat heeft consequenties voor opvang,sporten en vanalles. Maar wie weet het onderzoeken waard?
Dat bedoel ik: WIE heeft dan de regie. Niet elke school kan zijn eigen scenariootjes gaan bedenken toch? Kan toch niet waar zijn als school 1 dit gaat doen en school 2 zegt: wij doen niet mee.
Het onderwijs loopt al jaren achter de maatschappelijke ontwikkelingen aan en daarom zou dit een mooie kans zijn voor een vernieuwing. Dat inspireert mensen wellicht ook weer om voor de klas te staan. Met bijbehorende beloning vanzelfsprekend. We hebben iets kapotgemaakt de afgelopen jaren in dit land. En nu wordt pijnlijk duidelijk hoe moeilijk het is om daarin te bewegen. En zoals ik nogmaals zal zeggen: ik ben graag onderdeel van de oplossing. Dus als onze school morgen oproept voor hulp (heb al eens aangeboden de website vrijwillig onder handen te nemen, maar ach en wee....o nee) dan zeg ik zeker geen nee.Maar al die "bemoeienis" daar kunnen en willen ze niet mee omgaan (want het wordt meteen gezien als bemoeienis ipv samen een school verder brengen ) omdat dat nu net iets is wat in onderwijsland gewoon geen competentie is die je aangeleerd wordt in opleidingen......dat neem ik niemand kwalijk (behalve de politiek ).Maar het is wel zo....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.