Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Noodopvang

Volgens mij is de gemeente verantwoordelijk voor de (nood)opvang van kleine kinderen die normaal niet naar de kinderopvang gaan (maar naar opa en oma bijvoorbeeld). Scholen en kinderdagverblijven zijn verantwoordelijk voor de opvang van kinderen die daar vóór het uitbreken van de coronacrisis ook al heen gingen.

Zo lees ik het in ieder geval op de website van de rijksoverheid.

Niet resistent

Kiki "Hoezo 3 procent besmet? Toch veel meer mensen zijn er besmet. 3 procent is resistent."
Nee.
Uitleg hier https://www.trouw.nl/binnenland/groepsimmuniteit-die-is-in-nederland-nog-ver-te-zoeken~bd73c307/

antistoffen hebben betekent besmet (geweest) maar of dat ook altijd resistent betekent, weten we nog niet

link

"Zo lees ik het in ieder geval op de website van de rijksoverheid."
Geef eens een link dan. Dan kan ik het ook lezen

Juffie

Juffie

16-04-2020 om 16:23

Miriam

Ik wil de link niet delen, maar als je zoekt op kindernoodopvang en gemeente kom je bijvoorbeeld bij de gemeente Nijmegen terecht: https://www.nijmegen.nl/nieuws/nieuwsdossiers/dossier-coronavirus-covid-19/onderwijs-en-kinderopvang/

Wat ik hier begrepen heb, is dat de gemeente de locaties voor opvang zou gaan bepalen, maar dat door de hoeveelheid kinderen die werd aangemeld de scholen opengebleven zijn om daar hun eigen kinderen op te vangen. En eigenlijk hadden alle scholen de opvang al op zich genomen, omdat de gemeente de tijd nam.

Ik vind het trouwens ongelooflijk dat scholen niet direct aan opvang meegewerkt hebben. Ik hoor de verhalen ook dat kinderen van artsen en verpleegkundigen die in het ziekenhuis werken als paria’s behandeld worden. Dat scholen hier aan mee doen, is niet goed te praten. Maar dan snap ik nog steeds niet waarom de gemeente niet ingrijpt, want volgens mij is dat dus mogelijk.

Broodje aap

Zin 1 zo ongeveer:
1. Primaire verantwoordelijkheid
De scholen en de kinderopvang zijn verantwoordelijk voor het bieden van ‘noodopvang’ voor kinderen tussen 0 en 12 jaar in de periode tot en met 28 april 2020.

"Wat ik hier begrepen heb, is dat de gemeente de locaties voor opvang zou gaan bepalen, "
Welnee.
De gemeente zou wat kunnen coördineren als dat al moet.
Er is een compensatieregeling voor ouders die van de (mogelijk extra) opvang gebruik maken. Die wordt wel door de gemeente verzorgd.

"Ik vind het trouwens ongelooflijk dat scholen niet direct aan opvang meegewerkt hebben."
Is dat dan werkelijk aan de hand geweest of is ook dit een slordig naverteld broodje aap verhaal?

Juffie

Juffie

16-04-2020 om 16:50

Miriam

Op de site wordt gesproken van verantwoordelijkheid bij de gemeentes voor de coördinatie van de opvang. Ik heb de tekst van de persconferentie teruggelezen en daar wordt inderdaad geen verantwoordelijkheid overgedragen, maar alleen betrokkenheid van het college gevraagd bij de organisatie van de opvang. En ouders uit de cruciale beroepen kunnen de kinderen volgens hem gewoon naar school brengen. Zoals al eerder gezegd weet ik niet anders dan dat dit ook gebeurd is, maar hier lees jij toch ook andere verhalen? Kan me niet voorstellen dat dit zomaar verzonnen wordt.

Hier was het echt zo dat de gemeente de locaties zou bepalen, dat kan ik zo teruglezen. Maar goed, ik wil die informatie niet met je delen, want dan geef ik wel heel veel over mezelf prijs...

Er wordt veel verzonnen

"Kan me niet voorstellen dat dit zomaar verzonnen wordt."
Ik wel.
Er wordt heel veel verzonnen en slecht naverteld.

"Hier was het echt zo dat de gemeente de locaties zou bepalen, dat kan ik zo teruglezen."
De gemeente heeft helemaal niks te zeggen over de kinderopvang. Er is dus helemaal niks te bepalen door de gemeente. Dat doen de opvangondernemers zelf eventueel in overleg met de scholen.

Ik denk dat er iets anders staat dan jij leest.

specht

specht

16-04-2020 om 17:04

Mirjam

Hier was het geen school maar opvang voor peuters.
Kinderen waren echt niet welkom. De peuters waren echt gezond en niet verkouden, maar opvang heeft een enorm machtsmiddel doordat ze kunnen zeggen dat kinderen verkouden zijn/ niesten.

M Lavell

'Geef eens een link dan. Dan kan ik het ook lezen'

Ja baas ...

Ik maak normaal geen gebruik van kinderopvang, maar ik werk wel in een cruciale beroepsgroep. Kan ik gebruik maken van de (nood)opvang?
Ja, de (nood)opvang is beschikbaar voor alle kinderen van wie 1 van de ouders werkt in een cruciale beroepsgroep, dus ook voor ouders die normaal geen gebruik maken van kinderopvang. De (nood)opvang is ook voor deze ouders gratis. Voor informatie over de noodopvang kunt u terecht op de website van uw eigen gemeente of (telefonisch) contact opnemen met uw gemeente.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ouders-scholieren-en-studenten-kinderopvang-en-onderwijs/noodopvang-cruciale-beroepen-en-vitale-processen

Opvang hier

Op de school van mijn kinderen wordt de opvang van kinderen van ouders met vitale beroepen georganiseerd door de bso. De school stelt tijdens schooluren enkele onderwijsassistenten beschikbaar voor huiswerkbegeleiding, maar dus niet voor boterhammen smeren. Opvang van kwetsbare kinderen wordt slechts 2 uur per dag gedaan. Dat wordt georganiseerd door de school en die kinderen worden bij hun eigen groepsleerkracht in het lokaal gezet.

De meeste leerkrachten hebben dus het grootste deel van de dag geen opvangtaken. En dat is maar goed ook, zo kunnen ze tenminste het afstandsonderwijs goed oppakken.

Het is misschien enigszins stigmatiserend om de kwetsbare kinderen te scheiden van de vitale beroepen, maar voor de ene groep is de opvangbehoefte leidend, voor de andere groep de onderwijsbehoefte. Door het aan te pakken als speciale "onderwijsbehoefte" en niet als kindermishandelingspolitie doe je ook weer een stukje destigmatiseren. En de vitale beroepen worden niet te veel bevoordeeld tov de kinderen die thuis moeten blijven.

3 procent

3 procent van de bloeddonoren.
Wie mag er geen bloed geven: mensen met griepklachten. Die zitten dus al niet in de steekproef. Als je voor je 65e begint met doneren mag je tot 79 door, maar na je 65 mag je niet meer aanmelden. Nog een hard geraakte groep die niet in deze steekproef zit. Kinderen zitten er ook niet in. Leuk begin, maar echt representatief is ie niet. Bovendien is hij ook niet actueel, het geteste bloed hebben ze al een tijdje.

AlisonH

'Bovendien is hij ook niet actueel, het geteste bloed hebben ze al een tijdje.'

Ik begreep dat het om 'nieuw' bloed ging. In april 2020 zou Sanquin starten met het meten van antistoffen tegen het coronavirus bij alle bloeddonors die gedurende een periode van ongeveer een week zouden komen doneren. Ongeveer zevenduizend.

Juffie

Juffie

16-04-2020 om 20:23

Maar Specht

Hoe kan nou je blik over het onderwijs vertroebeld worden, omdat de kinderopvang peuters geweigerd heeft? Dat zijn toch twee verschillende werkvelden?

Ander verhaal

Specht:" ze kunnen zeggen dat kinderen verkouden zijn/ niesten."
Weigeren om een snotneus is wat anders dan doen alsof kinderen van IC medewerkers worden geweigerd, zoals je eerder beweerde (Onze kleinkinderen waren echt niet welkom op de opvang omdat moeder op de IC werkt, wel welkom toen ze dachten dat alleen vader een niet medisch vitaal beroep)

Mijn kleinkinderen (beide ouders medisch vitaal) zijn ook al een paar keer naar huis gestuurd of thuis gehouden vanwege een snotneus.
Zo gaat dat met peuters. Dat ZIJN snotneuzen.

staat er niet

Sydney #550, daar staat niet dat de gemeenten verantwoordelijk zijn voor opvang (zoals je eerder schreef), maar dat personen met een vitaal beroep die voorheen geen aanspraak maakten op kinderopvang (dus nog geen klant zijn bij een school/bso) en dat nu wel moeten doen, contact op moeten nemen met de gemeente.

Dat is omdat de gemeente die opvang gaat betalen.

Sydney

Volgens mij zijn ze daar al eerder mee begonnen dan april, maar ook begin april is al twee weken geleden. De verspreiding is intussen doorgegaan, hoewel niet meer zo hard gelukkig.

Andrea

Andrea

17-04-2020 om 08:02

Reiskostenvergoeding

Dat valt weer mee, Ad. Belastingdienst zal - anders dan anders bij langdurige afwezigheid - geen belasting heffen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/14/mag-mijn-reiskostenvergoeding-worden-stopgezet-a3996724

Duh M Lavell

Ik snap ook wel dat de gemeente de kinderen niet naar het stadhuis laat komen om bij de burgemeester op de kamer te spelen. Verantwoordelijk zijn is niet hetzelfde als uitvoeren in eigen beheer. Dat weet jij best. Maar ze zijn wél verantwoordelijk voor het vinden van een oplossing.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-04-2020 om 08:55

Andrea

Ah, dat is fideel van ze.
Mijn belangrijkste zorg weggenomen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.