Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-04-2020 om 09:24

AnnaNiem

Hier hetzelfde verhaal. Zoon loopt ruim voor. Breder schoolwerk krijgt hij nu, al ligt de prioriteit van school logisch niet bij hem. Hij vermaakt zich wel. Dus geen zorgen over zijn schoolwerk.
Maar ik wil hem ook terug op school. Terug in het sociale bestaan. Voor zijn ontwikkeling zo belangrijk. Want hij zit mij iets te comfortabel in zijn eigen bubbel. Kan nu heerlijk autonoom zijn eigen gangetje gaan. Praat als een volwassene.
Ik denk echt dat wij een probleem krijgen met terug in de klas als dit te lang gaat duren.

Flavia

Flavia

16-04-2020 om 09:35

Dees

hoe stel je voor dat die gymzaal gebruikt wordt dan? Niet alle scholen hebben een eigen gymlokaal. De basisschool hier deelt die met 4 andere scholen. Ze hebben 'm elk een dag. 1 school 16x 30+ leerlingen, waar ga je al die halve klassen laten?

Dees

Dees

16-04-2020 om 09:42

AllisonH

Dit is niet anders als bij andere basisscholen waarvan ik hoor.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-04-2020 om 09:59

Over het belang van ventilatie

Micro droplets en ventilatie:


https://youtu.be/vBvFkQizTT4

Een Japans onderzoek, misschien handig voor de juffen en meesters onder ons.

Dees

Ik heb totaal geen zicht op basisscholen, mijn kinderen zijn die leeftijd al ruim te boven en zelf werk ik ook in het VO. Maar ik snap je frustratie als werk over de schutting gooien het enige is wat er gebeurt. Waar ik moeite mee heb is dat er dan meteen allerlei uitspraken worden gedaan over "het onderwijs". Want ik ben er trots op dat wij het goed doen, ik zie hoe hard wij werken en als je dan de ene sneer na de andere krijgt is dat ook frustrerend.
Donderdag is mijn vrije dag normaal, en dit is de eerste dag in weken dat ik ook echt NIET ga werken. De zon schijnt, ik ga in de tuin zitten. En ik hoop dat we heel snel weer normaal gaan doen want als ik de hele dag achter die rot-laptop had willen zitten was ik geen leraar geworden! Been there, done that (12 jaar geleden gestart als zij-instromer vanuit het bedrijfsleven, waar ik schoon genoeg had van die computer de hele dag).

Ad

Doe ik het toch niet zo slecht met mijn open ramen! Ik zal er de leerlingen voortaan regelmatig aan herinneren dat het verstandig is
Ik moest trouwens wel lachen om jouw "Juf". Dat is in het VO echt een no-go om die term tegen je docent te gebruiken en als een brugklasser het per ongeluk toch doet zit de hele klas hem misprijzend aan te kijken. Het kan nog erger, ze kunnen je ook nog per ongeluk mama noemen. Gebeurt ook regelmatig. Had ik al gezegd dat ik ze mis? Ja dat had ik al gezegd.

Juffie

Juffie

16-04-2020 om 10:34

Basisonderwijs

Afhankelijk van de school, moeten de meeste leerkrachten toch gewoon kinderen opvangen? Op de school van de kinderen van de buren zijn alle lokalen bezet, met 4-5 leerlingen per klas.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-04-2020 om 10:41

Alison

Maar goed dat ik geen leraar (beter?) ben. Ik zou nu waarschijnlijk alle ramen en de deur open zetten en iedereen met z'n jas aan laten zitten.

Volgens mij heb je ook openluchtscholen, ik kwam er laatst een tegen op Google maps. Die zijn ideaal nu, natuurlijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Openluchtschool

Openluchtschool!

Wat lijkt me dat heerlijk! Ik zou er direct solliciteren.
Ik ben zo'n irritante docent die als er iemand klaagt over kou zegt dat ze zich dan behoorlijk aan moeten kleden. Al die t-shirtjes en bloesjes in januari.... Style over comfort!

specht

specht

16-04-2020 om 11:16

Juffie school als opvang

Ik denk dat net zoals er scholen zijn die het onderwijs goed geregeld hebben en scholen die dat minder goed geregeld hebben er ook scholen zijn die de opvang niet zo goed geregeld hebben, en andere wel. Onze kleinkinderen waren echt niet welkom op de opvang omdat moeder op de IC werkt, wel welkom toen ze dachten dat alleen vader een niet medisch vitaal beroep had. Nu vangen wij en andere opa en oma , ook rond de 60 ze om de buurt een paar dagen en nachten op. Wetende dat er nog maanden Corona patiënten op de IC zullen liggen baart mij dat zorgen. Zelfde soort verhaal vertelde onze buurman wiens alleenstaande dochter doktersassistente is. Zijn dochter heeft moeten smeken om een opvangplaats op school, pijnlijk omdat iedereen logischerwijs wel geholpen wil worden als hij/zij ziek wordt.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-04-2020 om 11:46

specht

Er zijn IC medewerkers die zichzelf isoleren in een vakantiehuis o.i.d. zolang ze dat soort diensten draaien. Zelf besmet worden is misschien nog te overzien, maar ik zou persoonlijk het risico niet willen nemen om mijn kinderen en ouders te besmetten met mogelijk dodelijke gevolgen. Dan maar een tijdje apart.

In feite geldt hetzelfde m.b.t. die opvang. Ik kan me voorstellen dat die medewerkers daar bang zijn. Bij die doktersassistente lijkt me het gevaar minder.

Dees

Dees

16-04-2020 om 11:58

Hier

Hier wordt de opvang niet door school gedaan maar door de opvang organisatie. Zelfde gebouw maar wel in het opvang lokaal. Wat de wel goed doen is de kinderen aan het schoolwerk zeggen althans dat zag ik gebeuren.

Pluk

Pluk

16-04-2020 om 12:11

Toetsen

Hier had zoon voor het eerst (vijfde week!) live contact met de mentor. Hij staat er niet goed voor een was juist begonnen aan zijn jaarlijkse eindspurt om toch over te gaan toen de scholen dicht gingen. Op zijn vraag of er nog een keertje toetsen komen of opdrachten voor een cijfer was het antwoord dat de scholen vast nog wel open gaan voor de zomervakantie en dat er dan nog wel toetsen komen.

Ik snap dat niet helemaal. Waarom geen vervangende opdrachten, filmpjes voor talen, werkstukken? Het huiswerk wordt hier wel steeds meer en contactmomenten ook. Nu zo'n 20 minuten per dag. Maar daar blijft het bij. Geen huiswerkcheck, geen toetsen.

Maar is bang

Dan een graadmeter? Want als de opvang die kinderen niet wil opvangen, krijgt niemand zorg. Eigenlijk hadden opa en oma uit principe nee moeten zeggen, de opvang moet het regelen, niet opa en oma.

Dus de leidinggevende van de ic mevrouw had dan moeten bellen met de directeur van de kinderopvang, gewoon uit principe. En nee daar heeft niemand tijd voor, maar anders veranderd er toch niks?

Want als bang een graadmeter is, kunnen er straks nog steeds heel veel kinderen niet naar school of opvang!!

Ad Hombre

Ad Hombre

16-04-2020 om 12:39

MarSy

Als de soldaten weglopen omdat ze bang zijn verlies je de oorlog. Als je een part time baantje in het onderwijs hebt kan ik me zo maar voorstellen dat je ontslag neemt. Er is toch genoeg werk te vinden.

specht

specht

16-04-2020 om 12:50

Ad hombre

Weet je wel hoe lang er nog Corona patiënten op de IC zullen blijven?. Misschien wel jaren, moeten kinderen maar zonder ouders opgroeien?
Zo verlies je dus gemotiveerd personeel.
Overigens hebben wij wel maatregelen genomen om de kans op besmetting te minimaliseren.

Ad hombre

Ik zou willen dat ze weglopen, maar dat doen ze niet, ze weigeren de moeilijke gevallen.

En inderdaad ic personeel apart? Dat kan echt niet, die mensen moeten gewoon leven. Apart in een huisje... op kosten van wie?

specht

specht

16-04-2020 om 13:11

MarSy

In theorie heb je gelijk, maar weet je het gaat om kleine kinderen.
Maar zou jij je (klein) kinderen door iemand willen laten opvangen die dat eigenlijk weigert?
Daarnaast ik weet dat ook gezonde mensen er doodziek van kunnen worden, maar ik lees net dat mogelijk drie procent van de bevolking al besmet is. De kans dat jij als gezonde zestiger echt doodziek wordt is aanwezig, maar wel heel klein.Dus ja met zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen nemen wij dit risico, kinderen maanden zonder moeder is totaal geen optie wat ons betreft.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-04-2020 om 13:14

specht

We hopen natuurlijk op minder dan jaren en (helaas) is het te verwachten dat jezelf in de tussentijd allang een besmetting zult hebben doorgemaakt. Dan hoef je je natuuurlijk sowieso niet meer te isoleren.

Het is natuurlijk je eigen keus. Kinderen niet zien of mogelijk (een van) je ouders verliezen.

We hebben het hier niet over 80 plussers maar over zestigers, dus die hebben aan de ene kant een betere kans en aan de andere kant meer gezonde levensjaren te verliezen.

Als je je kinderen *minder* ziet, dus bijv. eens in de 2 of 4 weken in plaats van iedere paar dagen dan reduceer je het risico al flink. De kans dat je net besmettelijk-zonder-symptomen bent is dan (in totaal) een stuk kleiner.

Het is niet zwart-wit. Je kunt een voor jezelf haalbare balans kiezen. Het contact tussen hoog-risico-op-infectie en hoog-risico-op-ernstige-complicaties mensen is best gevaarlijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-04-2020 om 13:19

MarSy

"En inderdaad ic personeel apart? Dat kan echt niet, die mensen moeten gewoon leven. Apart in een huisje... op kosten van wie?"

Je doet het niet voor je baas, maar voor je familie. Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Het zou wel mooi zijn als het gecompenseerd werd, maar dat zal er wel niet inzitten.

specht

specht

16-04-2020 om 13:26

Ad Hombre

Ongeveer zo als jij het zegt hebben wij het ook opgelost.
Schoondochter werkt veel in het weekend en draait late diensten, op die dagen kan onze zoon voor zijn kinderen zorgen, maar moet dan s’avonds nog een paar uur werken.
Wij vangen dan de ene week de kinderen 2/3 dagen plus nachten op bij ons, andere opa en oma andere week. Zoon brengt kinderen naar ons/schoonouders. Gisteren had een kleintje verhoging dus ze kwamen niet, maar moet zoon later weer een dag inhalen. En hoe lief ze ook zijn, vooral de nachten met soms huilen, gaat best, maar het idee dat dit nog misschien wel maanden kan duren, is best zwaar.

Juffie

Juffie

16-04-2020 om 13:37

Gemeente

Naar mijn weten is de gemeente verantwoordelijk voor de opvang van kinderen en niet de scholen. Wat ook logisch is, want de opvangmogelijkheden zullen op de ene school veel groter / beter zijn dan op de andere en het is de bedoeling dat de opvang centraal gecoördineerd wordt. Raar dus dat de scholen die het verzoek om opvang niet kunnen / willen inwilligen, niet naar de gemeente verwijzen. Mijn man werkt in het ziekenhuis en alle kinderen van het zorgpersoneel daar worden gewoon opgevangen. Kinderen van verschillende buren ook. Op mijn school hebben we inmiddels ook behoorlijk wat kinderen rondlopen. De gemeente kwam traag op gang, maar nu is het volgens mij geregeld. Het zal dus per gemeente verschillen.

Juffie

Juffie

16-04-2020 om 13:42

En echt hè

Prioriteit is nu juist dat bepaalde beroepsgroepen hun beroep fatsoenlijk kunnen uitoefenen. Scholen mogen wat mij betreft, al doet de gemeente niets, stevig op deze verantwoordelijkheid worden aangesproken. Mijn collega’s met jonge kinderen laten hun kinderen noodzakelijkerwijs ook opvangen; lessen blijken niet zo soepel te verlopen met krijsende kinderen op de achtergrond.

Scholen

Juffie "Naar mijn weten is de gemeente verantwoordelijk voor de opvang van kinderen en niet de scholen"
Nee. De scholen zijn verantwoordelijk. Zie Wet Primair Onderwijs art 45.

Juffie

Juffie

16-04-2020 om 14:26

Miriam

Op de site van mijn gemeente staat dat de gemeente vanaf 18 maart 2020 verantwoordelijk is voor de noodkinderopvang...

Ja je doet het voor je familie, maar je je kinderen als 30er dan maar even een paar maanden niet zien?

Ad Hombre

Ad Hombre

16-04-2020 om 15:04

MarSy

Sophie's Choice gezien?

Nee dus

En dan nog, met de juiste maatregelen beschermd je je gezin ook

Kikki39

Kikki39

16-04-2020 om 15:57 Topicstarter

Specht

Hoezo 3 procent besmet? Toch veel meer mensen zijn er besmet. 3 procent is resistent.

Wat staat er?

Juffie "Op de site van mijn gemeente staat dat de gemeente vanaf 18 maart 2020 verantwoordelijk is voor de noodkinderopvang..."
Geef eens een link en wat staat er dan precies?
Scholen zijn verantwoordelijk voor het organiseren van opvang. Het zou raar zijn als ze dat nu ineens niet meer zijn. In de praktijk hebben ze daarover natuurlijk afspraken met opvang-organisaties.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.