Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

School&Corona: over? Of niet?

Bij ons op (vo) school wordt nu nagedacht over hoe we dit jaar moeten omgaan met het einde vh schooljaar en de besluiten of adviezen die daarbij horen. 

Vorig schooljaar is eigenlijk bijna iedereen overgegaan. Op hoop v zegen soms, en met de gedachte dat er dit jaar  vast van alles rechtgebreid kon worden. Niet dus. Achterstanden en hiaten nemen bij veel leerlingen v alleen maar toe door de langdurige lockdown, en het hybride lesgeven wat we nu doen biedt ook bar weinig  kans om dingen in te lopen. 

Ik ben op school gevraagd om mee te denken. Heb wel wat ideeën, maar ben  ook erg nieuwsgierig naar jullie ideeën als ouders. Wat zouden jullie fijn vinden? Verstandig? Haalbaar? Wat kan of moet een school dit of volgend schooljaar bieden om een leerling die te lijden heeft gehad onder de Corona perikelen toch regulier te laten doorstromen? ( er is een pot Corona geld)  Of is het beter om na straks 1 1/2 jaar Corona gedoe een beetje conservatief om te gaan met ‘overgaan’?  En wie besluit? Ouders/ kind? Of school?

ik ben heel benieuwd wat voor ideeën jullie hebben, en of je msch zelfs al iets hebt gehoord van de school van  je eigen kind.. 

Ingrid


Ik zou ruimhartig zijn met bevorderen en bij leerlingen die echt niet voldoen, de keuze leggen om in de vakantie de achterstanden in te lopen (met lessen) of doubleren.

Hier wordt de brugperiode verlengd.

Misschien kunnen de overgangsnormen versoepeld worden. Direct na de zomer beginnen met een intensiever programma om bij te spijkeren. Minder franje en meer inhoud. De mogelijkheid geven gedurende het schooljaar een ander niveau te gaan doen. Niet maar 1 jaar mogen doubleren maar 2.

De overgang: in overleg met de ouders, maar dat lijkt me logisch. 

Zomaar wat losse ideeen he!

Overgangsnormen (nogmaals) loslaten. Wel duidelijke gesprekken met zowel leerling als ouders over (on)mogelijkheden om een achterstand in te lopen. Da's neem ik aan makkelijker als je nu in de tweede zit dan wanneer je in een voorexamenklas zit.En alsjeblieft geen leerlingen met zachte dwang naar een lager niveau duwen. Dat vind ik sowieso al dubieus, en nu helemaal.

Geen afstroom adviezen dit jaar! Het schooljaar is zo anders verloren dan normaal je kunt nu niet beoordelen of een kind op het juiste niveau zit. Liever 2x  doubleren dan afstromen. Dan kunnen ze hopelijk volgend jaar in een normaal schooljaar laten zien wat ze kunnen. 

Eind vorig jaar deze discussie proberen te winnen op zoon zijn oude school.  Hij zit nu 2 niveaus lager op en andere school en haalt geweldige cijfers maar dat is ook het enige leuke dit jaar voor hem. 

Even heel erg uit de doos gedacht en misschien roostertechnisch rampzalig. Volgende jaargroepen in een kansstroomklas  en een doorstroomklas indelen. Instaptoets hiervoor aan het begin van het schooljaar aanbieden zodat leerlingen + ouders de mogelijkheid krijgen zich daarop voor te bereiden met een door school opgesteld bijspijkerprogramma inclusief bijlesmogelijkheden in de vakantie. In de kansgroep minder franjevakken, intensivering van de kernvakken.

Niet teveel met sjoemelen met overgangsnormen wb de kernvakken.

Eigenlijk zou er natuurlijk gewoon een Nationaal Onderwijs Herstelplan op poten moeten worden gezet in plaats van dat iedere school weer een potje geld krijgt naar eigen inzicht te besteden. Hoe gaat het eigenlijk in de landen om ons heen.

"Onderwijsherstelplan", ik stem vóór.

En dan ook financieel rekening houden met de gevolgen van later afgestudeerd zijn. Of van later instromen op de vervolgopleiding. (Vanwege hogere kosten na je 18e)

Onderwijsherstelplan ik ben voor. 

Samen bedenken hoe de leerlingen hier doorheen komen,  niet iedere school voor zich het wiel laten uitvinden. Dat wiel uitvinden kost ongelofelijk veel tijd en geld en zal bij de ene school beter gaan dan bij de andere.  Bij de een worden het mooie ronde wielen een en ander maakt ze vierkant. 

Vorig jaar tijdens lockdown 1 moest iedere school improviseren maar nu kunnen scholen toch profiteren van de kennis van andere scholen.

Elke school heeft eigen hiaten opgelopen. Dat lijkt me moeilijk landelijk op te lossen.

De Britten hebben iets op nationale tv gedaan, daar zou je nog naar kunnen kijken. Bijvoorbeeld alle examenstof op schooltv behandelen of zo. En dan zelf inventariseren waar de hiaten in jou school liggen en dat dan aanpassen

IngridT

IngridT

21-03-2021 om 17:34 Topicstarter

oh wow, wat een reacties al. Ik vind t ook van  de zotten dat elke school met een  bult geld op zak zelf mag/moet bedenken hoe of wat. Zeker omdat er een hoop schooldirecties zijn die wegens steeds meer afstand tot ‘de klas’ nogal de neiging hebben om dat geld straks op te maken aan allerlei dingen die weinig gaan bijdragen ( de beroemde strijkstok, allerlei ad hoc opgestarte  bijlesbureautjes  die natuurlijk  business ruiken, stiekem andere gaten in de begroting vullen met dit extraatje)

ik denk zelf dat de opties om dit schooljaar  nog  veel goed te maken voor leerlingen die dat nodig hebben behoorlijk beperkt zijn. En dat we idd veel beter voor  volgend jaar voor die groepen soort turbo programma opzetten. En dan einde schooljaar idd een commitment vragen daaraan mee te doen ( extra uren volgen, whatever) . Wil je dat niet, dan mag je doubleren. En als je wel mee doet kan er na een paar maanden ook nog een evaluatiemoment zijn...met te weinig inzet of resultaat alsnog een leerjaar terug. Zoiets. 

Verplicht afstromen zie ik in deze tijd absoluut niet als optie. Het mag natuurlijk wel. Je kunt bv van havo 3 naar tl 4, en dan terug naar havo 4 en 5, dan haal je met een jaar vertraging alsnog je havo diploma. En hoef je niet naar bijspijker lessen komend  jaar, waar je je dan idd moet bewijzen om in dat leerjaar te mogen blijven.. ( en zit je midden in de puberteit, met motivatiedip en al, dan kan dat best een aantrekkelijke optie zijn....) ik brainstorm maar wat hardop. Ik denk echt dat 2 jaar achter elkaar alles los laten voor sommige leerlingen een drama wordt. In havo 4 of 5 zitten volgend jaar terwijl je  eigenlijk 2 keer ‘gematst’ bent qua overgaan....dat komt echt niet zomaar meer goed.

Maar ben erg benieuwd naar gedachten van ouders. Dus ga vooral door! 

Ik heb een kind dat eigenlijk afgelopen jaar niet over had kunnen gaan en gematst is. Nu in 4 vwo gaat het uiteraard weer niet best. Afstromen is geen goed plan nu, maar zitten blijven is ook een risico, want twee keer blijven zitten in de bovenbouw betekent van school af. En ik kan moeilijk inschatten of hij wel of niet op het juiste niveau zit. Dus ik zou al heel blij zijn als kinderen twee keer mogen blijven zitten.

Wat dat betreft is 4vwo ook wel lastig, want je kunt wel naar 4 havo maar niet naar 5 havo.

Kansrijk bevorderen is hier het adagium. Er worden nu gesprekken met leerlingen gevoerd over hoe ze er zelf over denken, er wordt gekeken waar er hiaten zijn en herstelopdrachten komen, er is al een opvangklas met ondersteuning door een speciaal daarvoor aangenomen fulltimer, er komt een platform waar kinderen met een plan (voor het wegwerken van achterstanden of vertraging of juist het verzoek om extra uitdaging) gematch worden met wie dan ook op school die ze daarbij kan helpen, eerst besproken met mentor of coach, ouders worden erbij betrokken en de leerling en ouders hebben een zware stem in het al dan niet overgaan. De gebruikelijke overgangsnormen worden losgelaten. Derdeklassers mogen ook alleen met hun profielvakken verder gaan.

Het probleem van zittenblijven is dat je alles opnieuw moet doen, in hetzelfde tempo. Dat demotiveert. Het ligt aan de schoolgrootte, maar een doubleerklas met een speciaal basisversterkend programma zou wel fijn zijn. Versterken van de stof van het coronajaar en vast de basis bijbrengen voor het jaar er na. 

Ik zou willen dat er uit die pot met geld bijlesgevers worden betaald die op school naast de leerling gaan zitten en hem bij de hand nemen en helpen bij wat er nodig is. Samen opdrachten doornemen, checken of het huiswerk echt is gedaan, overhoren bij toetsen etc. Alles op school, geen huiswerk meer thuis, gelijke kansen voor iedereen. 

Iedereen gaat over en met goede begeleiding en focus op wat belangrijk is voor het examen worden leerlingen bijgeschoold en zo nodig klaargestoomd voor het examen. 

skik schreef op 21-03-2021 om 18:03:

Kansrijk bevorderen is hier het adagium. Er worden nu gesprekken met leerlingen gevoerd over hoe ze er zelf over denken, er wordt gekeken waar er hiaten zijn en herstelopdrachten komen, er is al een opvangklas met ondersteuning door een speciaal daarvoor aangenomen fulltimer, er komt een platform waar kinderen met een plan (voor het wegwerken van achterstanden of vertraging of juist het verzoek om extra uitdaging) gematch worden met wie dan ook op school die ze daarbij kan helpen, eerst besproken met mentor of coach, ouders worden erbij betrokken en de leerling en ouders hebben een zware stem in het al dan niet overgaan. De gebruikelijke overgangsnormen worden losgelaten. Derdeklassers mogen ook alleen met hun profielvakken verder gaan.

Wat goed dat jouw school al zover is! Ik heb er bij ons nog niks over gehoord. Overigens doet mijn kind het juist beter nu in vergelijking met fulltime naar school, die kinderen zijn er gelukkig ook.

IngridT

IngridT

21-03-2021 om 19:08 Topicstarter

Word ik ook heel blij van skik. Wat jouw school doet. Bij ons op school is er alleen een door de directie bedacht bijlesprogramma in de maak, wat grotendeels gerund gaat worden door ( goedkope) externe krachten ( oud leerlingen, studenten) en waarvoor deelname op geen enkele manier wordt gelinkt aan plannen van leerlingen, al dan niet in overleg met mentor of ouder. Daarnaast willen ze de leerlingen allerlei opties geven om ( zonder verdere ondersteuning van wie dan ook) eerdere slecht gemaakte toetsen te herkansen. Ik heb daar echt niet veel vertrouwen in.  Plan skik, in combinatie met evt een plek in een  bijspijkerklas  in het volgende schooljaar lijkt me veel beter. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.