Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

schooladvies?


Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 21:33 Topicstarter

geen havo

Ze hoeft van mij zeker geen havo. Maar wij zien hier gewoon een meisje dat toch echt wel de mavo zou moeten kunnen. Dat zie je toch ook aan haar scorelijst als je gewoon alles mee zou tellen.

Lente

Lente

23-06-2017 om 21:35

We hebben gelijk getypt

Lees ook mijn reactie, die voor die van jou staat.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 21:36 Topicstarter

zelf

zegt ze dat ze de verhaaltjes lastig vindt bij het rekenen. Nou daar ligt dan toch het probleem dat ze dat lastig vindt. Is dat dan ook echt nodig bij het voortgezet onderwijs? Dus door dat stukje kun je geen hoger niveau?

En nu hangt het dus van 2 toetsen af of ze naar kader gaat of mavo?

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 21:38 Topicstarter

zenuwen

En inderdaad misschien spelen de zenuwen wel heel erg mee. En dat wordt nu dan nog erger.

Adrienne

Adrienne

23-06-2017 om 21:38

zo werkt dat niet Kiki39

Dan woon je misschien in een wat minder ontwikkelde omgeving?

Je blijft maar tellen met '13 keer mavo en hoger', maar hierboven is al uitgelegd dat dat zo niet werkt. Wat precies begrijp je nu niet? Of wil je het niet geloven?
Het gaat om tekstverklaren (begrijpend lezen) en rekenen. Groep 6 is belangrijk, groep 7 nog belangrijker, groep 8 geeft dan vaak de doorslag als er twijfel is (bijvoorbeeld als ze nu twijfelen tussen kader en -t, zeggen ze misschien kader, maar als ze dan komend jaar veel -t scoort, minimaal bij begrijpend lezen en liefst ook bij rekenen, dan wordt het alsnog een hoger advies).

Je schrijft:
begrijpend lezen: IV en IV = kader
rekenen II, III, IV, IV = havo, vmbo-t (was groep 6) afzakkend naar kader in het afgelopen jaar, dus: kader.

Maar misschien kun je haar helpen, of iemand anders. Ik ben benieuwd of je daar nog op ingaat.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 21:43 Topicstarter

nee

toch is dit blijkbaar niet overal zo. De dochter van vlinder42 gaat toch ook naar het vwo. Heb je daar dan een verklaring voor?

Dan had school toch ook al eerder bij moeten aankloppen dat het niet zo goed gaat met die 2 vakken. Dat ze daaraan moet werken. Alles was altijd helemaal goed.

Ik ga er zeker wel wat aan doen en vraag ook of ze op school extra begeleiding krijgt.

Adrienne

Adrienne

23-06-2017 om 21:44

was reactie op je posting #25

De reacties gingen ineens heel snel.

Rot dat je het niet aan zag komen.
Dat ze de verhaaltjes bij rekenen moeilijk vindt pas goed bij dat ze begrijpend lezen moeilijk vindt.

Maar er is vast nog wel winst te behalen hoor! Veel voorlezen en laten lezen. Abonnement op de 'Kidsweek junior'? En iemand voor gerichte hulp met oude Begrijpend lezen-toetsen.

En je dochter wel vertellen dat het mooi zou zijn als ze even haar best doet tijdens die toetsen, behalve als ze daar toch al zenuwachtig voor is. Dan zeker niet zeggen dat er veel vanaf hangt.

Succes.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 21:46 Topicstarter

dank je wel

Ik hoop het!

Sommige scholen

Kijken wel naar het kind en het kan ook zijn dat sommige kinderen een intelligentietest hebben liggen waaruit blijkt dat ze een hoog IQ hebben. Soms krijgen ze dan toch een hoger advies. Maar bij veel scholen niet. Ik heb een hb-kind met test, maar toen er tussen alle I-tjes 1 keer en II voor BL stond werd het voorlopig advies ineens havo-vwo. Met als opmerking dat het kind op de eindcito heel hoog moest scoren voor een vwo-advies. Dat heeft ie gedaan. Maar zo gaat het dus in het algemeen en zo te zien ook op jullie school.

willie

willie

23-06-2017 om 22:19

balen

Ik denk dat je school nooit gesnapt hebt. Ze zeggen dat 'alles goed gaat' maar in hun ogen is kader wellicht wel gewoon prima.
En het verhaal van Vlinder is mooi, maar echt een uitzondering. Er zijn echt maar weinig kinderen met een lV score die een vwo advies krijgen, zelfs niet als dat echt past.
(maar hier een kind met wel af en toe lll voor rekenen die het prima doet op gymnasium. Maar wel verder genoeg aanwijzingen dat ze dat ook in haar mars had)

vlinder72

vlinder72

23-06-2017 om 22:24

Kiki

Niet alle regio's en scholen kijken naar alleen cito scores. Wij wonen niet in een regio met wachtlijsten. Verder zitten mijn kinderen op een montessori school. Niemand maakt zich hier druk over cito uitslagen.

Maar mijn dochter scoort dan wel belabberd op rekenen met een 4 score, ze had een prima cito entree uitslag. Dik havo/vwo ondanks het mindere rekenen. Haar leerkracht is van mening dat dochter heel jong is (is ze ook) en dat ze dat rekenen wel gaat doen op het moment dat het moet en het logisch is. Gewoon rekensommen uitrekenen vindt ze niks. Dus ze moest maar gelijk het VWO proberen vonden ze op de basisschool. Ook is ze steengoed in begrijpend lezen, werkstukken, presentaties. Met de bijhorende cito scores (een 1 voor spelling en begrijpend lezen)

Wij hadden ern havo advies ook niet vreemd gevonden. Dab was ze naar een havo/vwo klas gegaan en daarna waarschijnlijkalsnog op het vwo terecht gekomen want rejenen is geen wiskunde en ze kan goed leren.

Zon

Zon

23-06-2017 om 22:29

alles goed

"Alles was altijd helemaal goed."

Maar een IV is voor sommige kinderen toch ook een prima score? De juf kijkt of een kind in lijn met de verwachting scoort. Er zijn kinderen die alleen IV en V scoren en die zullen heus niet elke keer een preek krijgen, die scoren 'op niveau'. Jij bekijkt het verkeerd.

Verder kan het zo zijn dat het kind van vlinder EENmalig een IV scoorde, door ziekte/stress/whatever, en als dit kind normaal een ander beeld laat zien is het niet juist om haar op die IV af te rekenen. Wellicht liet zij het bij de methode (Nieuwsbegrip) wel zien.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 23:01 Topicstarter

maar

Ze heeft veel havo score s en mavo score s. Dan had school moeten zeggen dat het toch niet zo goed ging met die 2 vakken. Als ze nu op alles vaak kader had gescoord was dat prima geweest. Maar dat is gewoon niet het geval

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 23:07 Topicstarter

Er zijn zoveel kinderen die bijles hebben gehad in haar klas. Zij heeft nooit extra begeleiding gehad. Zij was altijd degene die mooi meeliep met een gemiddelde leerling.Als ik dit geweten had had ik ook aan de bel getrokken. Maar alles was prima. Ze was gewoon een gemiddelde tot goede leerling.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 23:09 Topicstarter

Ook vandaag had ze weer een van de hoogste punten in de klas met een engelse toets. Vorige week ook het snelst met het opsommen vd tafels. Dan kan ze toch niet bij de laagste scores behoren.?

vlinder72

vlinder72

23-06-2017 om 23:15

Kiki

Niet op begrijpend lezen en rekenen. Bovendien gaat de school niet tellen. Ze kijken naar de cito score van begrijpend lezen en rekenen vanaf groep 6. Vaak gecombineerd met de cito entree.

Wat was de uitslag van de cito entree toets?

Het vervelende aan rapporten is dat ze over het algemeen best goed zijn bij alle kinderen. Rapporten worden vaak ingevuld naar verwachting. Zo had mijn gymbasium zoon altijd een prima rapport maar mijn moeite-met-de-havo zoon ook. Leg je beide rapporten naast elkaar dan lijken ze bijna hetzelfde maar mijn tweede zoon is veel intelligenter. Vergelijk je de cito uitslagen dan zie je verschillen. Havo zoon schoot alle kanten op (ging uiteindelijk naar een mavo/havo brugklas), bij gymnasium zoon zie je een stabiele lijn met vooral 1 scores op vrijwel alle onderdelen.

vlinder72

vlinder72

23-06-2017 om 23:17

Oja

Mijn havo zoon die dus uitstroomde naar een mavo/havo brugklas scoorde ook altijd tienen op alle toetsen. Helaas zijn lagere school toetsen onvergelijkbaar met middelbare school toetsen. Die scores zeggen helemaal niks.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 23:21 Topicstarter

cito entree

Geen idee de score. Krijgen ze die niet in groep 8?

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 23:25 Topicstarter

geen score gezien

Niks v gezien of gehoord

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 23:27 Topicstarter

hoezo

Bedoel je dat die scores helemaal niks zeggen. Als iemand altijd alles foutloos maakt lijkt me toch dat je dan een goed niveau behoort. Of bedoel je dat niet?

Ad Hombre

Ad Hombre

23-06-2017 om 23:30

Vlinder

Mijn zoon (gr 7) scoort op alles I (A), maar op rekenen IV (C), Eerder dit jaar scoorde hij zelfs een V (D) voor rekenen. Toen hebben we bijles voor hem geregeld en dat hielp: terug naar IV.

Advies: VWO

Volgens de juffen zijn de toetsen niet zaligmakend en beslissen zij. Het is wel echt een VWO kind n.m.m. Hij blinkt uit in taal, maakt heel goede werkstukken/spreekbeurten zonder hulp (behalve even doorlezen op fouten).

Lijkt een beetje op jouw verhaal.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-06-2017 om 23:33

Kiki

Ook Montessori hier (zal toch niet dezelfde school zijn?).

vlinder72

vlinder72

23-06-2017 om 23:37

Ad hombre

Ha. Herkenbaar. Wat leuk. wij hebben voor dochter de middelbare school vakken doorgelopen en wij zien ook geen problemen voor haar ontstaan. Haar lerares op de basisschool ook niet. En ze is onze derde op de Middelbare, ik denk dat wij inmiddels aardig kunnen inschatten wat ze moeten kunnen

Gelukkig wonen wij niet in Amsterdam of Utrecht.

Amelie

Amelie

23-06-2017 om 23:44

Hoge scores

Je kan hele hoge scores halen omdat je bijvoorbeeld dingen goed kan onthouden. Een 10 voor tafels, topo, Engelse woordjes etc kan iedereen halen als hij daar maar voor leert. Dit zegt echter niks over inzicht en begrip en hoe hoger het niveau hoe belangrijker dat nou juist is. Ook de Cito leestoetsen zeggen bijvoorbeeld helemaal niks. In de lagere groepen van de basisschool is het leesniveau van kinderen vaak heel verschillend, in de hogere groepen wordt dat al minder en op de Middelbare school kan elk kind lezen. Scoor je op Cito DMT een 1 kan je dus niet gaan roepen dat ze vwo scores haalt. Een VWO'er snapt wat hij leest, dat is veel belangrijk dan in hoog tempo woordjes opdreunen.
Je kan het dus onzin vinden dat nou juist naar de vakken wordt gekeken waarin je dochter niet goed is maar zoals ook al door anderen genoemd zijn dit nu eenmaal die vakken waarvan je de vaardigheden nodig hebt op de Middelbare school.

vlinder72

vlinder72

23-06-2017 om 23:45

Kiki

Voorbeeld van toetsen.

Mijn oudste zoon haalde altijd tienen voor topo. Hij oefende flink. Liet ons overhoren en haalde dan een tien.

Zoon twee. Pakte het blad. Bekeek welke plaatsen hij al kende. Leerde de overgebleven paar plaatsen. Binnen 5 minuten was hij klaar. Op een toets had hij altijd wel een of twee foutjes dus geen tien.

Toch is zoon twee de beste leerling. Hij gaat dit jaar over naar 2 gymnasium. Zonder problemen, zonder bijles of hulp van ons.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 23:59 Topicstarter

maar

Dan ligt het er echt wel aan hoe snel je iets oppikt/ dus ook hoe slim je bent. Je 1e zoon moet er dus toch meer moeite voor doen. Terwijl als je andere zoon 7 minuten had geleerd hij geen fouten zou hebben.

Kikki39

Kikki39

24-06-2017 om 00:01 Topicstarter

en

Van die tafels....lager scorende leerlingen daar krijg je de tafels echt niet bij ingestampt hoor.
Vwo leerlingen weten de tafels zo uit hun hoofd.

nike

nike

24-06-2017 om 00:07

nee hoor

"VWO leerlingen weten tafels zo uit hun hoofd."
Nee hoor, mijn dochter met 550 op de eindcito (hoogste score) heeft nooit een tafel op kunnen dreunen. Ze heeft een atheneum diploma maar kan nog geen tafel. Wel kan ze de antwoorden afleiden. Andere dochter, ook atheneum, kan geen woorden stampen, ze kan wel heel goed teksten uit buitenlandse talen maken. Ze leidt de betekenis af. En mijn zoon, die kon wel goed tafels stampen, die doet havo.
Mijn kinderen moeten het niet van sampen hebben, dat kunnen ze nauwelijks, ze moeten het van het inzicht hebben.

Kikki39

Kikki39

24-06-2017 om 00:09 Topicstarter

mijn

Dochter kan dan blijkbaar wel goed stampen. Maar op de middelbare is dat denk ik ook heel hard nodig. En daar krijgen ze toch ook engels, aardrijkskunde enz.

Mijn zus werkt op sbo en daar lukt het de kinderen niet om de tafels erin te krijgen. Dus in de meeste gevallen, niet iedereen werkt dit denk ik wel vaak zo.

Kikki39

Kikki39

24-06-2017 om 00:13 Topicstarter

Van alle vakken op de middelbare heb je dat rekenen en bl zo hard nodig? De rest is niks waard. Begrijp ik dat dan goed?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.