Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

schooladvies?


wendy

wendy

24-06-2017 om 13:03

cito

Ik kan er niet echt uithalen wat je dochter nu voor de 2 belangrijkste vakken heeft?
Misschien lees ik er compleet overheen.

Wat had je dochter voor rekenen en begrijpend lezen in groep 6 en 7?

Krisje

Krisje

24-06-2017 om 14:10

Wendy

Zie #8

Zon

Zon

24-06-2017 om 14:53

info basisschool

Jammer dat niet iedere basisschool aan goede informatievoorziening doet. Wij kregen in gr 7 een informatieavond waarin werd besproken hoe het voorlopig en eindadvies tot stand komen. Daar werd gezegd dat begrijpend lezen en rekenen het belangrijkst zijn en welke cijfers met welk niveau corresponderen. Dit aan de hand van voorbeeld leerling rapporten. Ik denk dat dit slim is. Als school schep je duidelijkheid en je voorkomt veel onnodige discussie.

Cito's worden hier ook altijd aangekondigd en je krijgt niet alleen de grafieken nee naar huis, maar ook de uitleg per onderdeel (bij rekenen bijv.)

@TO: het verschil tussen kader en TL is niet wereldschokkend. Als jullie extra oefenen op de zwakkere onderdelen komt het vast goed. Bij ons op school werd de M8 toets ook veel beter gemaakt dan de M/E7 toets, waardoor de meeste voorlopige adviezen werden opgehoogd.

wendy

wendy

24-06-2017 om 15:38

Bedankt Krisje

Ik heb even terug gelezen.

Ik denk zelf dat je inderdaad met deze score op Kader advies gaat komen.
Mocht ze deze 2 nou volgend jaar naar een III krijgen dan kan het misschien nog wel vmbo t worden.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

24-06-2017 om 15:52

Hoogste scores?

Je dochter heeft deze cijfers en heeft vaak de hoogste scores van de klas? Dat vind ik wel een beetje vreemd. Zitten er geen kinderen met have- of vwo-niveau in haar klas?

Kikki39

Kikki39

24-06-2017 om 16:57 Topicstarter

dochter

heeft de hoogste score's vaak bij de methodetoetsen door het jaar heen.

Mijn vraag is nog: Wat kan ik nu aangeven bij het gesprek. Hoe breng je zoiets? Dat ik haar toch graag naar vmbo tg wil hebben?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-06-2017 om 17:10

Kikkie

"Mijn vraag is nog: Wat kan ik nu aangeven bij het gesprek. Hoe breng je zoiets? Dat ik haar toch graag naar vmbo tg wil hebben?"

Ik zou inzetten op het verschil tussen cito's, voorlopig advies en de resultaten van de methode toetsen. Dat je dat verbaast. En dan vooral doorvragen. Laat de leerkracht maar vertellen en uitleggen. Niet aanvallen, niet eisen, eerst vooral vragen stellen. Wat vindt de juf ervan dat je dochter door het jaar heen heel goede scores laat zien en op de cito een stuk minder? Hoe kan het dat de juf een kader-advies passend vindt bij iemand die hoge scores heeft op de methodetoetsen? Hoe komt de juf aan het lijstje dat ze gebruikt om cito scores aan advies te koppelen? Kent ze het lijstje dat op de site van cito zelf staat? Etc.

Afwachten

Kikkie, je dochter heeft nog geen advies gehad toch? Wacht dat eerst af, misschien heeft de leerkracht wel hetzelfde beeld als jij. Is dat niet zo dan kun je rustig bespreken dat je haar hoger inschat. Door de cito's op andere vlakken, door de methodetoetsen, door het gemak waarmee ze leert en hoge cijfers haalt. En dan vragen of de leerkracht denkt dat tl haalbaar is en hoe dan. Dan maak je er een gezamenlijk iets van. Maar houd daarna wel zelf de regie over oefenen oid, want ik zou niet op school vertrouwen, daarvoor is de tijd te kort.

Ijsvogeltje: lijstje

Dat rare lijstje kwam volgens mij van een andere leerkracht uit een ander topic. Toch?

Kikki39

Kikki39

24-06-2017 om 17:25 Topicstarter

jawel

Advies is vmbo kader/tg

Gemist

Oké dat had ik gemist.

wendy

wendy

24-06-2017 om 20:00

verwacht

Ik verwacht omdat ze nu dit advies heeft dat ze dan volgend jaar vmbo t advies krijgt. Vaak zie je dat leerkrachten eind groep 7 een dubbel advies geven en in groep 8 naar boven afronden.

Ga sowieso aan de slag met rekenen en begrijpend lezen probeer echt te kijken waar het probleem zit van begrijpend lezen dit is straks bij vmbo t heel belangrijk.

Kikki39

Kikki39

24-06-2017 om 22:24 Topicstarter

vraag

Begrijpend lezen heeft ze dus maar 1 citotoets gehad in groep 6 en 1 citotoets in groep 7. Alle andere vakken heeft ze 2 keer een toets gemaakt. Als het zo belangrijk is waarom dan 1 toets?

wendy

wendy

24-06-2017 om 22:37

cito

Die word helaas maar 1 keer per jaar afgenomen.

Nu moet ik zeggen dat mijn kind uit groep 5 hem nu weer gehad heeft omdat cito nieuwe toetsen geleverd heeft.

Bij ons op school zouden ze ook liever zien dat deze toets 2x per jaar afgenomen word juist omdat dit samen met rekenen het belangrijkste is.

Kikki39

Kikki39

24-06-2017 om 22:59 Topicstarter

rest wordt wel 2 keer afgenomen!

Kikki39

Kikki39

24-06-2017 om 23:05 Topicstarter

maar

dat bedoel ik. Dus op een zo'n testje wordt je gewoon afgerekend. Niet normaal toch! Als ik naar haar algemene toetsen kijk scoort ze goed.

Zon

Zon

24-06-2017 om 23:08

eens

Ik heb ook nooit begrepen waarom het belangrijkste onderdeel slechts 1 keer per jaar wordt afgenomen. Het is realiteit helaas...

Kikki39

Kikki39

24-06-2017 om 23:09 Topicstarter

nog vraagje

Nog iets wat ik me afvraag. Wat moet ik zeggen tegen de leerkracht als ze vraagt wat ik van het advies vindt. Moet ik zeggen ik ben het er niet mee eens? Ik ben vrij bang om iets verkeerd te zeggen en ook omdat ze leerkracht nog een jaar krijgt, het moet geen vervelend gesprek worden.

Lees even terug

Verschillende mensen geven al advies over wat je kunt zeggen. Ik bv in #99. Maar zorg in ieder geval dat je niet boos overkomt.

Kikki39

Kikki39

24-06-2017 om 23:36 Topicstarter

oja

Bedankt

Vesta

Vesta

25-06-2017 om 07:54

kiki

houd je er ook rekening mee dat de methodetoetsen in de klas op 3 of meer verschillende niveaus gegeven kunnen worden?
Ik weet bv dat de rekentoetsen bij de methode op dochtersschool op 3 niveaus getest worden. Voor de moeilijke rekenaars minder sommen van een lager niveau, het gemiddelde niveau en voor de goede rekenaars meer sommen van een hoger niveau. Waarbij bij de goede en gemiddelde rekenaars ook nog wordt gekeken naar hun kennis niveau van dingen die in het volgende blok gaan komen dat nog niet behandeld is om te bepalen hoeveel aandacht ze daar moeten krijgen.

Dus het goede resultaat van jou dochter zegt niets over de resultaten van de anderen, misschien doen die wel de moeilijke toets en zit jouw dochter net op de grens tussen de makkelijke en de gemiddelde toets.

Alleen de cito is in het eerste deel voor alle kinderen gelijk. Aan de hand van dat deel wordt het 2e deel dat gemaakt moet worden bepaald. Dus ook daar zitten al verschillen.

Kikki39

Kikki39

25-06-2017 om 17:04 Topicstarter

nee hoor

In de klas hebben kinderen in een apart groepje gezeten die extra hulp nodig hadden. Mijn dochter heeft daar nooit ingezeten. Dus ze heeft zeker geen toetsen gekregen voor een lager niveau. Daarom verbaasd het me ook dat dochter nooit in andere groepjes heeft gezeten voor extra begeleiding en allemaal andere kinderen wel.

Kikki39

Kikki39

25-06-2017 om 17:04 Topicstarter

en nu

Dus laagste advies krijgt vd klas.

Vreemd

Dat is wel vreemd. Ook iets om na te vragen. Als dat echt zo is vind ik het kwalijk.

Vesta

Vesta

25-06-2017 om 17:16

heb je alle toetsen gezien dan?

heb je alle toetsen van alle niveaus gezien dan, dat je dat zo zeker weet?
Of zie je alle cijfers van alle andere kinderen?

Ik geloof mijn kind niet altijd als ze iets over de resultaten van de andere kinderen verteld want die worden niet in de klas gedeeld, alleen als ze een onverwachte onvoldoende hebben wordt het nabesproken met de docent. Dus die slechte scores zijn ongeveer bekend, maar 5,5 of lager.

Alleen van mijn eigen kind zie ik alle resultaten. Dat was op de vorige school niet zo, daar zag je 1x per jaar beide cito resultaten. Wel 2 rapporten, alleen de cito resultaten werden pas bij het zomerrapport gedeeld.

Kikki39

Kikki39

25-06-2017 om 18:33 Topicstarter

vesta

Hoezo heb ik alle toetsen gezien? Mijn dochter heeft nooit in een extra groepje gezeten. Andere kinderen wel.

Als

je je dochter op tl wilt hebben is het nog vroeg genoeg. Op gebruikteschoolboeken.nl kun je oude cito's kopen om hiermee rekenen en bl te oefenen. Als ze idd een mavo meisje is moet het haar hiermee lukken om II of III te scoren op de volgende cito. Dus mavo advies. Het schoolsysteem is zoals het is, gelukkig weet je het op tijd. Succes!

Kikki39

Kikki39

25-06-2017 om 21:28 Topicstarter

dank je...

Toch nog een reactie op de mensen hier die niet snappen dat ik niet weet hoe het schooladvies wordt berekend en ik onder een steen leef!
Ik voelde me hierover best schuldig dus ben navraag gaan doen. Bij mijn zus en broer die allebei universitair geschoold zijn en kinderen op de middelbare hebben. Nee, ze hadden daar nooit van gehoord. Vandaag aan 3 moeders van groep 7 navraag gedaan. Nee, ook nooit van gehoord!
Nog aan kennissen en die wisten ook van niks.!! Dus ben ik dan zo vreemd?

Kikki39

Kikki39

25-06-2017 om 21:32 Topicstarter

cito kopen

Welke moet ik dan kopen? Eindcito groep 8?

Welnee

De meeste mensen weten het nooit of idd pas in groep 7. Ik wist het vanaf groep 7 omdat mijn dochter met standaard 9ens en cito's van allemaal I, echter voor rekenen een III een mavo advies kreeg. Verbaasd ben ik toen gaan googlen. Geoefend met rekenen, het kwartje viel en heeft op de januaricito van groep 8 een I gehaald, dus vwo advies. En dit niveau werd bevestigd door de eindcito in april.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.